دوشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 3 June, 2024
مجله ویستا

ده فرمان گوگل


. برای رسیدن به این هدف، گوگل پیوسته نوآوری می كند و این تكنولوژی را گسترش می دهد تا یك سرویس جست وجوگر سریع، دقیق و آسان برای استفاده فراهم كند كه در هر جایی قابل دسترسی باشد. برای درك بیشتر این مطلب دانستن تمامی راه هایی كه این شركت به یاری گرفته است تا چگونگی استفاده اشخاص، تاجران و فن شناسان از اینترنت را تعریف كند، می تواند مفید باشد. در اینجا ده نكته ای كه گوگل رسما اعلام كرده است با بكار بستن آنها توانسته است به چنین جایگاهی دست یابد را به قلم موسسان این سایت می خوانیم.
تمركز بر روی كاربران و هر آنچه آنها دنبال می كنند
بر این اساس گوگل سعی كرده تا بهترین نتیجه ممكن را برای كاربران فراهم آورد. در حالی كه بسیاری از شركت ها ادعا می كنند كه مشتریانشان را در اولویت قرار داده اند و تعداد كمی از روش هایی را در جهت منفعت مشتریانشان بر می گزینند كه اندكی برای خودشان زیان دارد. گوگل از ایجاد تغییراتی كه سودی برای كاربران سایت ارائه نمی كند، جداً خودداری می كنند.
*رابط ها ساده و مشخص هستند.
*صفحات فوراً load می شوند.
*نتایج جست وجو شده هرگز به كسی فروخته نمی شود.
*تبلیغات سایت باید متناسب با متن باشد تا موجب حواس پرتی نشود.
با قرار دادن همیشگی خواست كاربران در اولویت، گوگل بیشترین مراجعین ثابت در شبكه را به دست آورده است و این پیشرفت از طریق تلویزیون و مبارزات تبلیغاتی به دست نیامده، بلكه از راه راضی نگه داشتن كاربران حاصل شده است.
• بهترین روش این است كه یك كار را به درستی انجام داد
گوگل تنها عمل جست وجو را انجام می دهد. جدول ساعات روز، پیشنهادات مالی یا چت انجام نمی دهد. با داشتن بزرگترین گروه تحقیقاتی دنیا كه منحصراً بر روی حل مشكلات «جست وجو» متمركز شده است، گوگل می داند كه چه كاری را به خوبی انجام دهد و چگونه می تواند آن را بهتر انجام دهد.گوگل قادر است موضوعات پیچیده ای كه مانعی برای جست وجو بوده است را حل كند و دایماً سرویسی كه قبلاً در شبكه بهترین بوده است را بهبود بخشد. ابتكاراتی مانند چك كننده درست نوشتن لغات و نوار ابزار گوگل، كه كاربران را قادر می كند تا از هر وب سایتی بتوانند از جست وجوگر گوگل استفاده كنند، یافتن اطلاعات را برای میلیون ها كاربر سریع و آسان كرده است. تمامی كاركنان گوگل تلاش می كنند تا موتوری عالی برای جست وجو ایجاد كنند و به شكلی خستگی ناپذیر برای رسیدن به این هدف كار می كنند.
• سرعت بهتر از كندی است
گوگل به رضایت و خشنودی در لحظه اعتقاد دارد. شما جوابتان را می خواهید و آن را همین حالا می خواهید. ما چه كسی هستیم كه با این موضوع مخالفت كنیم؟
گوگل ممكن است تنها شركتی در جهان باشد كه هدف معینش این است تا كاربران بتوانند در سریعترین زمان ممكن از سایت استفاده كنند.گوگل با كاهش بیت و بایت های اضافی از صفحات و افزایش راندمان سرویس دهی، ركورد سرعت خود را دایماً بهبود می بخشد. دیگران می پنداشتند كه سرورهای بزرگتر، سریعترین راه برای به دست آوردن حجم بالایی از اطلاعات است. گوگل دریافت كه كامپیوترهای شخصی شبكه شده سریعتر هستند. در حالی كه دیگران محدودیت های سرعت تحمیل شده بر الگوریتم های جست وجو را پذیرفته بودند، گوگل الگوریتم های جدیدی نوشت كه ثابت كرد هیچ محدودیتی وجود ندارد و تلاش كرد تا تمامی آن را اجرا كند.
• دموكراسی در كارهای شبكه
گوگل بر این اساس كار می كند كه میلیون ها نفر در جست وجوی یافتن سایت مورد نظرشان هستند. به جای تكیه كردن بر گروهی از ویرایشگرها یا منحصراً به صورت نشان دادن موضوعات مشخصی به صورت متناوب، گوگل همه صفحات شبكه را به وسیله تكنولوژی ای به نام PageRank درجه بندی می كند. PageRank همه سایت های متصل شده به صفحه شبكه را درجه گذاری می كند و به هر كدام بر اساس موضوعات مورد نظر، ارزشی را اختصاص می دهد. با آنالیز كامل ساختار شبكه، گوگل می تواند مشخص كند كه كدام سایت ها بهترین منابع اطلاعاتی با توجه به موضوعات خواسته شده افراد هستند. این تكنیك با بزرگتر شدن شبكه توسعه پیدا می كند، چون هر سایت جدیدی به عنوان یك منبع اطلاعاتی، باید در این تكنولوژی مورد بررسی قرار گیرد.
• گرفتن اطلاعات از هر كجا
دنیا روزبه روز به سمت تحرك پیش می رود و تمایلی به ثابت ماندن ندارد. مردم از طریق PDA ها، تلفن های بی سیم یا حتی اتومبیل هایشان می خواهند تا اطلاعات دریافت كنند. ابتكار گوگل در این زمینه این است كه تعداد ضربه كلیدهای مورد نیاز برای یافتن اطلاعات از یك دستگاه سیار را كاهش می دهد و یك سیستم ترجمه گر صفحات نوشته شده به صورت HTML را به فرمتی كه می تواند توسط دستگاه سیار خوانده شود، تبدیل می كند.این سیستم نمایش بیلیون ها صفحه را به وسیله دستگاه هایی ممكن می كند كه در غیر این صورت قادر نبودند آنها را نمایش دهند، دستگاه هایی مانند PDA ها، i-mode ژاپنی، J-Sky و EZWeb.
با این روش جست وجو، كاربران می توانند به اطلاعاتی كه به دنبال آن هستند در هر كجا دسترسی داشته باشند و گوگل تكنولوژی ها و راه حل های جدیدی ارائه می دهد.
• پول به دست آوردن بدون انجام كار خلاف
گوگل یك تجارت است. درآمدی كه كمپانی به دست می آورد از طریق ارائه تكنولوژی جست وجوی آن به شركت ها و از فروش آگهی ها نمایش داده شده در گوگل و سایت های دیگر شبكه است. شاید شما هرگز تبلیغی در گوگل ندیده باشید. این به این خاطر است كه گوگل اجازه نمی دهد كه تبلیغات در صفحات ما ظاهر شود مگر اینكه آنها با صفحه مورد نظر متناسب باشند. بنابراین تنها جست وجوهای خاصی باعث نمایش لینك های تبلیغاتی در بالا یا راست صفحه نمایش ما می شود. گوگل اعتقاد دارد كه تبلیغات می تواند اطلاعات مفیدی برای شما فراهم كند، اگر و فقط اگر آنها در رابطه با آنچه كه شما می خواهید بیابید، باشد. گوگل همچنین ثابت كرده است كه تبلیغات می تواند حتی بدون فلش بودن موثر باشد. گوگل تبلیغاتی را كه موجب مزاحمت و تداخل در دیدن متنی كه شما درخواست كرده اید می شود، قبول ندارد. ما همچنین پی برده ایم كه متن تبلیغاتی كه به شخص خواننده آنها مرتبط است، بیشتر از تبلیغاتی كه به صورت رندوم آشكار می شود، بر روی آن كلیك شده است و مورد توجه قرار گرفته است. گروه توسعه گوگل بر روی تبلیغات كار می كنند تا میزان كلیك كردن بر روی آنها را افزایش دهند، زیرا هر چه تعداد این كلیك ها بیشتر باشد نشانه آن است كه تبلیغات با موضوعات مورد نظر كاربران متناسب بوده است. هر تبلیغات كننده ای مهم نیست چقدر كوچك یا بزرگ باشد، می تواند از این واسطه هدف دار سود ببرد. خواه از طریق برنامه های تبلیغاتی ما كه آگهی ها را توسط تبلیغات كننده به صورت online در شبكه قرار می دهد یا با مراجعه به یكی از نماینده های تبلیغاتی گوگل.تبلیغات در گوگل همیشه به عنوان یك لینك پشتیبانی كننده شناخته می شود. این برای Google یك ارزش است كه درستی نتایج را در جهت تبلیغات خدشه دار نمی كند. ما هرگز رتبه بندی ها را تغییر نمی دهیم تا شریك های خودمان را در نتایج جست وجو در اولویت قرار دهیم. هیچكس نمی تواند PageRank بهتری تهیه كند. كاربران ما به بی طرفی گوگل اعتماد دارند و حتی كوچكترین سودی هم نمی تواند باعث صرفنظر كردن از این اعتماد شود. هزاران تبلیغات كننده از برنامه های Google AdWords استفاده می كنند تا محصولات خود را تبلیغ كنند. ما معتقدیم AdWords بزرگترین برنامه در نوع خودش است. علاوه بر این، هزاران مدیر سایت ها از برنامه Google AdSense استفاده می كنند تا تبلیغاتی متناسب با موضوع سایت هایشان ارائه دهند و توان درآمدزایی خود را افزایش دهند.
• همیشه اطلاعات بیشتری خارج از اینجا وجود دارد
اولین بار گوگل بود كه صفحات HTML بیشتری از سایر سرویس های جست وجوگر پیوست كرد، مهندسین ما به اطلاعاتی كه به راحتی قابل دسترس نبودند، توجه كرده بودند. گاهی اوقات تنها چیزی كه مهم است كامل كردن اطلاعات جدید است، از قبیل اضافه كردن یك شماره تلفن یا مراجعه به آدرس و یا یك راهنمایی تجاری. اما فعالیت های دیگر خلاقیت بیشتری نیاز دارد، مانند توانایی جست وجوی بیشتر از ۸۸۰ میلیون شكل و راهی برای دیدن صفحاتی كه به صورت فایل های PDF ایجاد شده اند. معروفیت نتایج PDF ما را راهنمایی كرد تا لیست انواع فایل های جست وجو شده را گسترش دهیم تا شامل برنامه های ایجاد شده در فرمت دوازده تایی (dozen) از قبیل Microsoft Word, Excel PowerPoint، باشد. برای كاربران بی سیم Google یك راه منحصر به فرد در نظر گرفته تا فایل های فرمت HTML را به فرمتی تبدیل كند، كه قابل خواندن توسط دستگاه های سیار باشد. این لیست هنوز به پایان نرسیده است و محققان گوگل هنوز راه هایی را جست وجو می كنند تا تمامی اطلاعات جهان را برای كاربرانی كه به دنبال پاسخ می گردند، فراهم آورند.
• نیاز به اطلاعات باعث عبور از همه مرزها می شود
اگر چه مركز اصلی گوگل در كالیفرنیا است، اما ماموریت ما این است كه دسترسی به اطلاعات را برای همه دنیا تسهیل كنیم، بنابراین ما دفاتر كاری در سراسر دنیا داریم. برای رسیدن به این هدف ما از فضاهای اینترنتی حمایت می كنیم و بیشتر از نیمی از نتایجمان را در اختیار كاربرانی كه خارج از آمریكا زندگی می كنند، قرار می دهیم. نتایج جست وجوی Google در بیشتر از ۳۵ زبان دنیا، بسته به اولویت كاربران، قابل دسترس است. ما همچنین نوعی از ترجمه را ارائه می دهیم تا متون را برای كاربران، صرفنظر از زبان بومی آنها و همچنین برای كسانی كه ترجیح می دهند تا به انگلیسی جست وجو نكنند، قابل استفاده كند، كه می تواند تقریبا با ۱۰۰ زبان هماهنگ شود. برای شتاب دادن به افزایش زبان های جدید، گوگل به داوطلبین این فرصت را می دهد تا به ترجمه كردن از طریق :
automated tool https://services.google.com/ tc/ Welcome.html
كه قابل دسترس در سایت Googleاست، كمك كنند.
این مراحل بر تنوع و كیفیت سرویس اثر زیادی دارد و ما می توانیم حتی به كاربرانی در دورافتاده ترین نقاط زمین، سرویس دهی كنیم.
• جدی و مهم بودن بدون خواستن
مؤسسین Google اغلب بیان می كنند كه كمپانی درباره هیچ چیز جدی نیست مگر «جست وجو». آنها شركتی تاسیس كرده اند بر این اساس كه كار باید رقابتی باشد و رقابت هم باید سرگرم كننده باشد. در راستای رسیدن به این هدف، روش Google شبیه هیچ یك از شركت های دیگر آمریكایی نیست. گوگل خواسته های كاربران و همچنین كاركنان مركز خود را در اولویت قرار می دهد. تاكید بر فعالیت های گروهی و مباهات به فعالیت های شخصی موجب موفقیت همه جانبه كمپانی شده است. این محیط گویا با همراهی میلیون ها نفر كه به نتایج گوگل اعتماد دارند تغذیه می شود.
• بزرگ بودن به تنهایی كافی نیست
همیشه بیشتر از آنچه انتظار می رود، ارائه می شود. گوگل بهترین بودن را به عنوان نقطه پایان قبول ندارد، بلكه یك نقطه آغاز می داند. از طریق ابتكار و تكرار، گوگل روش هایی به دست آورده كه بازده خوبی دارند و از راه های غیرقابل انتظاری باعث پیشرفت شده اند. عمل جست وجو برای كلماتی كه درست نوشته شده اند عمل می كند، اما در غیر این صورت چه؟ یك مهندس به این نیاز پی برد و یك چك كننده درست نوشتن را ایجاد كرد، كه به نظر می رسد ذهن كاربر را می خواند. با وجود میلیون ها كاربر گوگل می تواند نقاط اختلاف را سریعاً تشخیص دهد و آنها را رفع كند.نقطه برتری و رجحان گوگل پیش بینی كردن نیازهایی است كه هنوز توسط مراجعین درخواست و بیان نشده است، سپس آشنا كردن آنها با محصولات و سرویس هایی است كه استانداردهای جدید را تنظیم می كند و این موضوع دایماً موجب به جلو راندن بهترین موتور جست وجو در جهان می شود.
منبع : باشگاه اندیشه