یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

سیاست ورزی در یک حزب خارج از قدرت


سیاست ورزی در یک حزب خارج از قدرت
برای حزب تعاریف مختلفی ارائه شده است. برخی صاحب نظران به گروهی از شهروندان جامعه که دارای اهداف و منافع سیاسی مشترک می باشند حزب می گویند که این افراد برای رسیدن به آن منافع و اهداف، مبارزه نموده و برنامه های کادر رهبری و هیات موسس حزب را که عموما بر اساس خط مشی و اساسنامه حزبی می باشد را اجرا می کنند.
برخی دیگر معتقدند، حزب گروهی از شهروندان با آرمان های مشترک و تشکیلات منظم و متکی به پشتیبانی مردم هستند که برای به دست گرفتن قدرت دولت و یا شرکت در آن مبارزه می کنند.
تعریف دیگری از حزب عبارتست از قسمت پیشرفته و فهمیده یک طبقه اجتماعی که برای تامین منافع طبقاتی و رسیدن به حکومت و اجرای مرام خود با یک نظام معین مبارزه کرده و طبقه مخصوصی را که این حزب نماینده آن است در کشمکش های اجتماعی رهبری می کند.بنابراین می توان حزب را سازمانی سیاسی دانست که هدف و برنامه سیاسی مشخصی دارد و معمولا در پی کسب قدرت سیاسی در کشور است.
احزاب از لحاظ ماهیت قانونی بطور کلی به سه گروه تقسیم می شوند:
۱) احزاب قانونی
۲) احزاب غیر قانونی
۳) احزاب دولتی
قانونی و یا غیر قانونی بودن هر حزب وابسته به نوع فعالیت و خط مشی آن حزب است. درکشور ایران به احزابی که توسط وزارت کشور برای آنها پروانه فعالیت حزبی صادر شده است احزاب قانونی گفته می شود. یک حزب قانونی نظام حاکم را به رسمیت شناخته و خط مشی آن حزب نباید با کلیات قانون اساسی در تضاد باشد.
● تاریخچه حزب در ایران
حزب سیاسی به مفهوم جمعیت های خاص دارای اهدافی ویژه که منتج از شرایط عینی و ذهنی ساختار نظام سیاسی جامعه خویش باشند در ایران پیشینه ای چندان قوی ندارد و تنها به بعد از دوران مشروطه برمی گردد و آن هم به صورت منقطع و پاره پاره به طوری که هرگاه در دوران مشروطه، استبداد مطلقه به اوج خود می رسید و یا بحران سیاسی به وجود می آمد این احزاب متلاشی شده و یا تجزیه می گشتند. در دوران استبداد پهلوی دوم به ویژه پس از شهریور ۱۳۲۰ ما به گونه ای از احزاب برمی خوریم که از هیچ بستر عقیدتی و ایدئولوژیکی برخوردار نبوده و بدون اتکا به حمایت مردم تنها به دستور عوامل قدرت از بالا تشکیل می شدند و وظیفه ای جز حفظ و تقویت قدرت سیاسی حاکم نداشتند. این احزاب از اجزای ساختار سیاسی و حکومتی عصر بودند که به دفاع همه جانبه از قدرت و حکومت مرکزی می پرداختند و خود از وسایل استبداد داخلی بودند. این دسته از احزاب در تاریخ معاصر ایران به احزاب دولتی معروف شده اند. این احزاب همه در سه چیز درباری، فرمایشی و غیرمردمی بودن اشتراک داشتند و در سه دوره در تاریخ معاصر ایران خودنمایی کردند.
▪ دوره دوم
فکر ایجاد حزب دولتی در عصر پهلوی دوم، پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ش وبا ایجاد حکومت مطلقه محمدرضا شاه در ایران شکل گرفت. قصد حکومت از تشکیل چنین احزابی، در دست گرفتن نبض فعالیت های سیاسی جامعه و پر کردن خلا» ناشی از نبودن احزاب آزاد بود. اما این فکر تا سال ۱۳۳۵ش همچنان در اذهان باقی ماند. تا این که به دستور شاه اسدالله علم یار دیرینه اش مسوول تاسیس حزب مردم گشت.
حزب مردم در اردیبهشت ۱۳۳۶ش موجودیت خود را اعلام کرد. سران این حزب غالبا چهره های علمی و دانشگاهی و شخصیت های سیاسی و حکومتی بودند. رهبر عملی این حزب تا پایان حیات سیاسی آن اسدالله علم بود. از دیگر بنیانگذاران این حزب می توان از پرفسور یحیی عدل، دکتر پرویز ناتل خانلری، دکتر موسی عمید، دکتر حسن ستوده تهرانی و دکتر احمد فرهاد نام برد.
یک سال بعد دومین حزب دولتی یعنی حزب ملیون، توسط نخست وزیر وقت منوچهر اقبال تاسیس شد (۱۳۳۷ش) اعضای این حزب بیشتر از میان وزرا، نمایندگان مجلس، مقامات وقت و رجال سیاسی اداری رژیم بودند. هیئت موسس حزب از آقایان محمود جم، عزالممالک اردلان، حاج سید اسدالله موسوی، دکتر محمدعلی هدایتی، حسام دولت آبادی، محمد حجازی و دکتر شاه کار تشکیل می شد. این هیئت ریاست و دبیرکلی حزب ملیون را به نخست وزیر وقت و موسس حزب دکتر منوچهر اقبال واگذار کردند. دکتر اقبال در اولین جلسه حزبی خود عنوان کرد که: (در دنیای امروز حکومت دموکراسی! بدون احزاب و تشکیلات اجتماعی معنی ندارد. شاهنشاه دستور فرموده اند که سیستم دو حزب در مملکت برقرار شود. پس حزب ملیون در مقابل حزب مردم تاسیس می گردد.)
اوج فعالیت حزبی احزاب مردم و ملیون در سال ۱۳۳۹ مقارن با انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی متجلی می شود. در این دوره از انتخابات تقلبات فراوان و تبانی و زد و بند بسیاری صورت گرفت. با آشکار شدن اسناد تقلبات انتخاباتی و تبانی و زد و بند حزب مردم به عنوان اقلیت و حزب ملیون به عنوان حزب اکثریت انتخابات باطل اعلام شد و هر دو حزب اعتبار خود را از دست دادند. بدین ترتیب دکتر اقبال نخست وزیر وقت از سویی و اسدالله علم از سویی دیگر از دبیرکلی حزب ملیون و مردم استعفا دادند. و حزب ملیون عملا با برکناری نخست وزیر از میان رفت. اما حزب مردم به صورتی کمرنگ با رهبری دکتر یحیی عدل و سپس علینقی کنی، ناصر عاملی و محمد فضائلی تا سال ۱۳۵۳ در صحنه بود و در دوره ۲۱ مجلس در سال ۱۳۴۲ و ۲۲ در سال ۱۳۴۶ و بیست و سه در سال ۱۳۵۰ در رقابت با حزب ایران نوین هم چنان به ایفای نقش اقلیت پرداخت.
حزب مردم در دوران حیات خود با جناح بندی ها و اختلافات بسیاری روبه رو بود و سرانجام در سال ۱۳۵۳با برقراری نظام تک حزبی از میان رفت.
کانون مترقی، این تشکیلات نه به عنوان حزب بلکه به صورت جمعیت در سال ۱۳۴۰ش توسط گروهی از جوانان طرفدار اصلاحات آمریکایی و پاره ای از وزرا و رجال دولتی چون حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا تشکیل گشت. و با از میان رفتن حزب ملیون در نقش حزبی در مقابل حزب مردم ظاهر شد و در انتخابات ۲۱ مجلس شورای ملی در سال ۱۳۴۲ش شرکت جست. تاسیس این کانون در واقع پیش درآمد حزب ایران نوین بود که یک سال و اندی بعد از این کانون توسط همین اعضا ایجاد گشت. شایان ذکر است که نمایندگان اکثریت حزب ایران نوین در مجلس اکثریت را در دست داشتند.
حزب ایران نوین نیز در واقع با تغییر نام کانون مترقی در آذر سال ۱۳۴۲ش به وجود آمد. حزب ایران نوین بزرگ ترین و ماندگارترین حزب دولتی در عصر پهلوی بود که همواره تا تاسیس نظام تک حزبی، اکثریت را در دست داشت و بیش از یک دهه در فضای خالی از فعالیت های حزبی به حیات خود ادامه داد. نخستین دبیرکل این حزب حسنعلی منصور بود که در اسفند ۱۳۴۲ش به نخست وزیری رسید. با قتل منصور معاون دبیرکل حزب ایران نوین، امیرعباس هویدا نخست وزیر و دبیرکل حزب شد. حزب ایران نوین در انتخابات دوره ۲۲ و ۲۳ مجلس شورای ملی در سالهای ۱۳۴۶ش و ۱۳۵۰ش اکثریت را در مجلس داشت و در سال ۱۳۵۳ بزرگ ترین و پرطرفدارترین حزبی بود که در حزب رستاخیز ادغام شد.
فعالیت حزب ایران نوین بسیار وسیع بود و کمیته های متعددی را علاوه بر کمیته مرکزی دربرمی گرفت. این کمیته ها شامل: کمیته اجرایی و دفتر سیاسی، سازمان جوانان، زنان، کشاورزان، کارگران، بازرگانان، سندیکاهای کارگری، اتحادیه های اصناف و تشکیلات وابسته دیگر بود. حزب نشریاتی نیز در سراسر کشور منتشر می ساخت و روزنامه ندای ایران نوین ارگان آن محسوب می شد. حزب ایران نوین برای آموزش کادر خود اقدام به تاسیس مدرسه عالی علوم سیاسی و امور حزبی نمود که پس از ادغام آن در حزب رستاخیز، به آن حزب متعلق گشت.
▪ دوره سوم

فکر ایجاد حزب واحد و فراگیر از سوی ایرانیان تحصیل کرده در خارج کشور به ویژه طرفداران ساموئل هانتینگتون (استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد) مطرح شد. هدف از ایجاد چنین حزبی جلوگیری از بی تفاوتی سیاسی اکثریت مردم کشور بود تا از طریق علاقمند کردن آنان به امور سیاسی مطلوب و عاملی موثر در جهت پیوند دولت و مردم ایجاد گردد.
بدین ترتیب تلاش هایی در جهت کسب موافقت محمدرضاشاه صورت گرفت و او را با این عنوان که از این پس با اجرای طرح نظام حزب واحد شاه رهبریت کل فعالیت های سیاسی را برعهده خواهد گرفت، با خود هم آهنگ کرد. شاه در کتاب خود (پاسخ به تاریخ) در این مورد می گوید:
" ما معتقد هستیم همه مردم ایران باید برای رسیدن به هدف های ملی که سعادت و آسایش فرد فرد ما را تامین خواهد کرد متحد باشند و در یک جهت حرکت کنند، همه کوششها باید در راه پیشرفت کشور باشد. نه خنثی کردن تلاشهای یکدیگر در نظام چند حزبی امکان تفرقه و تشتت بسیار است. هر گروه که در حزبی هستند با دیگران بر سر کسب قدرت و به دست گرفتن حکومت ستیز و دعوا دارند. هر گروه می خواهد حرف های خودش را به کرسی بنشاند و در نتیجه اختلافات به وجود می آید. در حالی که در حزب رستاخیز از جنگ گروهی خبری نیست".
بنابراین حزب رستاخیز ملی ایران به دستور شاه در یازده اسفند ۱۳۵۳ش تشکیل شد و کلیه احزاب از جمله حزب ایران نوین، حزب مردم، پان ایرانیست و ایرانیان در آن ادغام شدند. اندکی بعد کار به جایی رسید که شرکت در این حزب سیاسی، اجباری اعلام شد و شاه در سخنان خود گفت: " هر کسی باید جزو این حزب بشود و تکلیف خود را روشن بکند. اگر نشد از ایران خارج شود. اگر نخواستند خارج شوند، جایشان در زندان است، و دولت اعلام نمود برای هر ایرانی که خواستار شرکت در حزب نیست پاسپورت صادر و به خارج فرستاده خواهد شد."
بدین گونه حزب رستاخیز نیز حربه ای در دست دولت و دیکتاتوری شد و شاه رکن چهارمی به سه رکن دیکتاتوری خود افزود و حزب دولتی به جای آن که از قدرت و استقلال بیشتری بهره مند باشد و در فعالیت های سیاسی نقشی چشمگیر داشته باشد عملا به صورت یکی از ابزار اعمال قدرت حکومتی درآید. دبیرکلی حزب جدید در ابتدا به عهده امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت و رئیس حزب ایران نوین نهاده شد و البته قصد شاه این بود که فعالیت های سیاسی نخست وزیرش را نیز تحت اختیار خود بگیرد. بعدها رهبری این حزب به عهده جمشید آموزگار گذارده شد و اندکی بعد به نخست وزیری برگزیده شد. اما عملکرد جمشید آموزگار در حزب که به ایجاد جناح پیشرو انجامید خود از موانع ضعف حزب گشت و به جای آنکه حزب باعث اتحاد و یکرنگی و ثبات در جامعه گردد، خود از عوامل اصلی تشتت آرا و ایجاد اختلاف بین رجال دولتی و دولتمردان سیاسی گشت. در این بین درگیری جناحهای پیشرو، سازنده و لیبرال بر شدت این جریان افزود.
حزب رستاخیز ملت ایران سه سال بعد از تشکیل به عنوان یکی از پایه های رژیم مورد حملات مخالفین رژیم قرار گرفت و عملکرد آن باعث تشدید نارضایتی ها گشت. به طوری که در اهداف خود از جمله تحکیم رژیم و نهادی کردن سلطنت و تثبیت دولت موفق نشد و به جای ایجاد ثبات، کل رژیم را تضعیف کرد و سلطنت را بیش از پیش از ملت جدا ساخت و معدود پیوند موجود در رژیم را از بین برد و سرانجام در پائیز ۱۳۵۷ به دستور خود رژیم برچیده شد.
● تحزب پس از انقلاب
پس از انقلا ب، فعالیت احزاب رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و با تشکیل حزب جمهوری اسلا می و حضور چهره های مطرحی چون شهید بهشتی در این حزب، گام جدیدی در تحزب در ایران برداشته شد.
اما در دوران جنگ تحمیلی و پس از دوران سازندگی کم کم فعالیت احزاب کمرنگ شد تا اینکه پس از خرداد ۷۶ و با پیروزی سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، دوران طلا یی فعالیت احزاب آغاز شد.
احزاب مختلف پدید آمدند و تحزب به عنوان یکی از نیازهای مردم سالا ری مورد پذیرش قرار گرفت.
اما پس از دوره اصلا حات، با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، دوباره فعالیت احزاب با وضعیت جدید و جدی روبه رو شد. موانعی که جز با فعالیت مستمر احزاب و تقویت تحزب در کشور نمی توان آنهار را کنار گذاشت.
● حزبی به نام مردم سالاری
حزب مردم سالا ری در سال ۱۳۷۸ ابتدا با نام «حزب مدافعین پیام دوم خرداد» تاسیس شد.
پس از مدتی به دلیل اینکه ارگان این حزب «مردم سالا ری» نام داشت، نام حزب به «مردم سالا ری» تغییر یافت.
حزب مردم سالا ری در طول عمر فعالیتش به دلیل آنکه همواره خارج از قدرت بود، کوشیده تا معنای واقعی حزب یعنی ارتباط با توده های مردم برای کنترل قدرت را محقق کند.
حرکت پایین به بالا ، مهم ترین ویژگی یک حزب مردمی است که مردم سالا ری مصداق موفق این تجربه درایران است.
البته هنوز اجازه داده نشده است که این حزب، در عرصه قدرت، خودنمایی کند و جایگاه مردمی اش را به همگان نشان دهد. به طور نمونه در انتخابات ریاست جمهوری نهم که میدان مناسبی برای مشخص شدن جایگاه احزاب به حساب میآمد، علی رغم اینکه کاندیدای اختصاصی حزب مردم سالا ری، یعنی مصطفی کواکبیان تنها دانش آموخته علم سیاست در میان بقیه نامزدها بود و از سوی ۱۴ حزب رسمی قانونی پروانه دار معرفی شده بود مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و این فرصت انتخاباتی از حزب مردم سالا ری گرفته شد.
اما هیچگاه حتی وقتی اصلا ح طلبان از قدرت خارج شدند، حزب مردم سالا ری منزوی نشد و به فعالیت در جهت ایجاد رابطه با مردم تلا ش کرد. برگزاری ۵ کنگره سراسری، ۶ اردوی تشکیلا تی، عضوگیری در سراسر کشور، تاسیس دفتر در ۲۸ استان، تشکیل دفاتر شهرستان ها، برگزاری جلسات شورای مرکزی و هیات داوری به صورت مستمر، آموزش تشکیلا تی برای اعضا، تشکیل ۱۲ شاخه از اقشار مختلف مردم، اعلا م موضع در مسائل مختلف کشور، حضور جدی در عرصه سیاسی و نقش فعال در اصلا حات کشور و... از جمله فعالیت هایی است که حزب مردم سالا ری در طول مدت فعالیت خود در کارنامه اش ثبت کرده است.
تازه ترین خبر در مورد حزب مردم سالا ری، برگزاری ششمین اردوی این حزب در ساری بود. اردویی که علا وه بر بررسی آخرین اخبار کشور، برنامه های آینده حزب در آن مرور می شد.
▪ ۲۶ و ۲۷ تیرماه ۸۲ در اردبیل
اولین اردوی حزب مردم سالا ری در ۲۶ و ۲۷ تیرماه ۱۳۸۲ در اردبیل برگزار شد.
در این نشست پس از بیان خیر مقدم از سوی محمد شهباز علیزاده عضو شورای مرکزی، فرهاد عبدالعلیپور گزارشی از وضعیت تشکیلاتی و دفاتر شهرستانهای استان اردبیل ارائه کرد. آنگاه دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری درباره مواضع تفصیلی حزب درباره مسائل سیاسی روز سخن گفت. سپس دبیران شعب حزب مردمسالاری و مسوولان ستادهای انتخاباتی و دفاتر سیاسی استانهای تهران، اصفهان، مرکزی، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، سیستان و بلوچستان، لرستان و قزوین هر کدام جداگانه در زمینه عملکرد و فعالیتهای تشکیلاتی، نتایج انتخابات شوراها و وضعیت آرایش نیروهای سیاسی استانهای خود سخن گفتند.
شایان ذکر است در انتهای مراسم عمومی این نشست که با حضور جمعی از مسوولان محلی و اعضای شورای شهر اردبیل و اعضای حزب مردمسالاری اردبیل برگزار شده بود از سویدبیر کل حزب به پرسشهای جمعی از خبرنگاران مطبوعات در زمینه مواضع حزب در موضوعاتی همچون بازنگریدر قانون اساسی، وضعیت جبهه دوم، ناآرامیهای چند شهر، مطالبات دانشجویی، تهدیدات خارجی، مجلس هفتم، لوایح دوگانه رئیس جمهور، برخورد دستگاه قضایی با مطبوعات، عملکرد برخی دستگاهها در موازات وزارت اطلاعات و... پاسخ داده شد.
در پایان نشست دو روزه، بیانیه نهایی حزب مردمسالاری در۶ ماده از سوی یکیاز اعضای شاخه دانشجویی این حزب قرائت شد. در این بیانیه، روشهای محافظهکارانه و رادیکالی برخی اصلاحطلبان و همچنین برخورد اقتدارگرایان و تهاجم غیرقانونی برخی لباسشخصیهای خودسر با دانشجویان و نمایندگان مجلس محکوم شده است و بر ضرورت پیگیری استراتژی تداوم اصلاحات ازطریق ایجاد جبهه فراگیر اصلاحطلبان تاکید شده است.
▪ ۳، ۴ و۵ تیرماه ۱۳۸۳ در رامسر
دومین اردوی حزب مردم سالا ری ۳، ۴ و ۵ تیرماه ۸۳ در رامسر برگزار شد.
بخش مهمی از این اردو به انتخابات ریاست جمهوری نهم اختصاص یافت.
در این اردو برنامه های حزب در سال ۸۲ از جمله برنامه های انتخاباتی در نیمه دوم سالجاری در ۳۰ استان کشور و ضرورت حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری انتخابات به صورت آزاد، عادلانه و رقابتی مورد تاکید قرار گرفت.
در این نشست حاضران بر وحدت کلیه اصلاح طلبان در ارائه مانیفست مشترک برای انتخابات آینده تاکید کرده و قرار شد در صورتی که مجموعه اصلاح طلبان به وحدت نظر و برنامه های مشترک و کاندیدای واحد رسیدند، حزب مردم سالاری نیز با این مجموعه همکاری کند در غیراینصورت، حزب کاندیدای مستقل و اختصاصی خود را به مردم معرفی خواهد کرد.
مصطفی کواکبیان در نطق افتتاحیه نشست عمومی، با اعتقاد به این که نحوه شکل گیری مجلس هفتم بر فعالیتها، اقدامات و نشاط سیاسی فعالان سیاسی و احزاب کشور تاثیر گذاشته است، تاکید کرد: باید با نشاطی دوباره بر دلسردی ها فائق آمد زیرا حتی نیروهای اقتدارگرا هم خالی شدن عرصه سیاست از نیروهای مخلص و دلسوز واقعی مردم و انقلاب را برنمی تابند.
دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در معادلات سیاسی و عرصه بین المللی تاثیر خواهد داشت، گفت: گرفتاری آمریکا در عراق و افغانستان و مشکلاتی که در جنبه های داخلی ریاست جمهوری آمریکا با آن مواجه است مانع از برخورد قطعی آمریکایی ها با جمهوری اسلامی بوده و لذا با توجه به وضعیت منطقه ما باید در تصمیم گیری سیاستهای خارجی و دیپلماسی خود قاطعانه و با برخورد ابتکاری عمل کنیم.
▪ ۶و ۷ اسفند ۸۳ در اصفهان
سومین اردوی تشکیلا تی حزب مردم سالا ری در آستانه نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۶ و ۷ اسفند ۸۳ در اصفهان برگزار شد.
در این نشست ابتدا احمد زندآور، دبیر حزب مردم سالاری در اصفهان بر ضرورت تکرار حماسه دیگری همچون دوم خرداد در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد و با اشاره به راهبرد مشارکت حداکثری مردم، بر راهکارهایی همچون لزوم موثر بودن رای مردم و ایجاد فضای مناسب برای رقابت جدی بین همه افکار و سلایق در چارچوب قانون اساسی و رعایت اخلاق انتخاباتی و ارائه برنامه ها و بیان ترکیب کابینه از سوی نامزدها تاکید کرد.
در ادامه همایش، دکتر مصطفی کواکبیان، نامزد حزب مردم سالاری در انتخابات نهم ریاست جمهوری با بیان حدیثی از حضرت امام حسین (ع) در مورد اهداف قیام ایشان، به هدف های خویش از ورود به عرصه انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: «همان گونه که بزرگ ترین اصلاح طلب تاریخ بشریت
- حضرت امام حسین (ع) - هدف قیام خویش را اصلاح طلبی و دفاع از حقوق مظلومان و اجرای احکام دینی و بازگشت به اسلام واقعی می داند، نباید هدف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم غیر از این باشد. البته اصلاحات مدنظر ما در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سیاست خارجی و نوسازی اداری است، کما اینکه شامل همه نهادهای حکومتی از سه قوه گرفته و اجزای جامعه مدنی می شود.»
وی در قسمتی دیگر از سخنانش اظهار داشت: «عده ای در هفت - هشت سال گذشته با تمامیت خواهی و انحصارطلبی خواسته اند خودشان را نماینده انحصاری اصلاحات بدانند و این روزها نیز بر طبل تمامیت خواهی خویش می نوازند در حالی که اصلاحات مربوط به حزب خاص و نهاد خاصی نیست بلکه مربوط به آحاد مردم و نیروهای مختلف درون و برون جبهه اصلاحات است.»
▪ ۳۰ و ۳۱ تیر ۸۴ در فیروزکوه
چهارمین اردوی تشکیلا تی حزب مردم سالا ری ۳۰ و ۳۱ تیرماه ۸۴ در فیروزکوه برگزار شد.
این اردو پس از شکست اصلا ح طلبان حکومتی در انتخابات ریاست جمهوری، برگزار شد.
در پایان این اردو بیانیه ای در هشت ماده صادر گردید.
در این بیانیه بر این نکته تاکید شده است که هرچند در سوم تیر اصلا ح طلبان حکومتی شکست خوردند; ولی باید دانست که اصلا ح طلبان معتقد به نظام و خارج از قدرت ، نه تنها دچار هیچ شکستی نشدند بلکه سرافرازانه و با عزمی راسخ تر به تداوم راه اصلا ح طلبانه و برگرفته از آموزه های دینی و خط امام خمینی (ره) ادامه خواهند داد.
▪ ۱۵ و ۱۶ تیر ۸۵ در شهمیرزاد
پنجمین اردوی تابستانی حزب مردم سالاری ۱۵ و ۱۶ تیر ۸۵ در منطقه شهمیرزاد استان سمنان برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این اردو این بار دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) مهمان حزب مردم سالاری بود.
دبیرکل، اعضای شورای مرکزی، دبیران استان های حزب مردم سالاری و تنی چند از فعالان سیاسی و مقامات استان سمنان نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در مراسم افتتاحیه چهارمین اردوی تابستانی حزب مردم سالاری، سخنرانی کرد و گفت: ما دارای یک تفکر هستیم اگرچه در تشکل های مختلف فعالیت می کنیم.
وی به آسیب شناسی اصلاحات پرداخت و گفت: عدم آشنایی عده ای تازه وارد با واقعیت و اصل انقلاب اسلامی به اصلاحات ضربه زد. این افراد به نام اصلاحات حرف زدند در حالی که هیچ ارتباطی با اصلاحات نداشتند و اصلاحات در قالب نظام را زیر سوال بردند.
وی خاطرنشان کرد: تعریف واقعی اصلاحات، حرکت در ساختار نظام است.
دبیر مجمع نیروهای خط امام(ره) گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران زاییده زحمات، شکنجه ها و زندان رفتن های انقلابیون است.
دبیر کل حزب مردم سالاری نیز در این مراسم آخرین دیدگاه های حزب را بیان کرد.
دکتر مصطفی کواکبیان در آستانه انتخابات خبرگان از تغییرات اساسی در قانون انتخابات این مجلس سخن گفت:
پنجمین اردوی حزب مردم سالاری پنج ماه قبل از انتخابات مجلس خبرگان برگزار شد لذا دبیر کل حزب، درباره این انتخابات سخن گفت.
وی گفت: حداقل امیدواریم شورای نگهبان با محدودنگری نسبت به انتخابات برخورد نکند و فضا را برای حضور فعال مردم و برپایی انتخابات سالم فراهم سازد.
مصطفی کواکبیان، در این اردو، گزارشی از فعالیت های حزب مردم سالاری ارایه کرد و گفت: حزب مدافعان پیام دوم خرداد از سال ۷۷ فعالیتش را ابتدا در استان سمنان آغاز کرد و در سال ۸۱ با تصویب کنگره نام خود را به "مردم سالاری" تغییر داد.
▪ ۲۸ و ۲۹ تیر ۸۶ در ساری
ششمین اردوی حزب مردم سالاری در حالی برگزار شد که در آستانه انتخابات مجلس هشتم قرار داریم. انتخاباتی که از چند نظر دارای اهمیت است.
اولا ، اصلاح طلبان باید به افکار عمومی پاسخ دهند تا چه میزان به بازسازی خود پس از چندین شکست پرداخته اند؟ و آیا از گذشته درس گرفته اند تا به سوی آینده حرکت کنند.
ثانیا، با چه مکانیزم هایی قرار است ائتلاف حداکثری محقق شود. آیا هنوز برخی گروه های تند رو اصلاح طلب می خواهند تک روی کنند ؟
ثالثا، انتخابات مجلس هشتم محلی برای مشخص شدن میزان رضایت مردم از عملکرد اصولگرایان است.
بر این اساس حزب مردم سالاری شعار خود در این اردو را "ائتلاف ملی برای انتخاب مجلس اصلاح طلب معتدل " انتخاب کرد.
حجت الاسلام سید علی اکبر محتشمی پور مهمان حزب مردم سالاری بود.
او نیز از رفتارهای رادیکال برخی اصلاح طلبان گلایه مند بود و این نارضایتی را این گونه مطرح کرد : علت شکست جریان اصلاحات آن بود که برخی شعارهایی که اعلام کرده بودند، فراموش کردند و شعارهایی چون دموکراسی و آزادی عملا جای خود را به دیکتاتوری حزبی داد.
وی به عملکرد اصلاح طلبان در مجلس ششم اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان در مجلس ششم به جای وحدت رویه و انسجام تشکیلاتی، دچار از هم گسیختگی شدند، در حالی که جریان اصلاحات دارای یک فراکسیون اکثریت بود اما عملا شاهد ۱۸ جزیره سیاسی پراکنده بودیم. حزبی که دارای چند نماینده بیشتر درمجلس بود می گفت همه امکانات و اختیارات هیات رییسه با کمیسیون ها باید دراختیار من باشد.
دبیر کل حزب مردم سالاری نیز استراتژی حزب متبوعش را برای انتخابات مجلس هشتم تشریح کرد و قبل از ارائه برنامه های حزب مردم سالاری برای انتخابات مجلس ، به یک موضوع مهم یعنی وضعیت اصلاحات پرداخت.
مصطفی کواکبیان گفت: اصلاح طلبان در طول ۸ سال دوره اصلاحات، فرصت بسیار خوبی در اختیار داشتند، ولی متاسفانه به دلایلی این فرصت را از دست دادند و تاریخ مسببان آن فرصت سوزی را نخواهد بخشید.
وی با اشاره به این که " ما هیچ وقت در قدرت حضور نداشته ایم که افسوس بخوریم" گفت: اما باید بپذیریم که امروز مدیران مجربی که سالها در خدمت نظام بوده اند، متاسفانه منزوی شده اند که حاصل عملکرد خود ماست.
کواکبیان با بیان این که "فرصت سوزی در هشت سال دوره اصلاحات معلول چهار آفت است" گفت: انحصارطلبی، افراطی گری، بی برنامگی و از همه مهمتر فقدان صداقت میان اصلاح طلبان چهار آفتی است که سبب شد تا فرصت به دست آمده به راحتی از دست برود.
دبیرکل حزب مردم سالاری، با اشاره به ضرورت حضور برنامه ریزی شده در انتخابات مجلس هشتم، اظهار کرد: ائتلاف ملی اصلاح طلبان معتدل را تشکیل خواهیم داد.وی افزود: منظورمان این است که باید آفت هایی که جریان اصلاحات را با مشکل روبرو کرد، کنار گذاشته شوند و اصلاح طلبان با شادابی و نشاط بدون تمامیت خواهی و همراه با برنامه وارد صحنه شوند و در این زمینه باید از همه پتانسیل های اصلاح طلبی کشور بهره گرفت.
ششمین اردوی حزب مردم سالاری در نهایت با صدور قطعنامه ای پایان یافت.حال این سوالات مطرح است که آیا تاکیدات حزب مردم سالاری مبنی بر ائتلاف ملی برای انتخابات مجلس اصلاح طلب معتدل می تواند راه گشای جریان اصلاحات باشد و آیا از همه مهم ترحرکت جمعی و صداقت میان اصلاح طلبان جای تک روی ها را می گیرد؟
نویسنده : سروش ارشاد
منبع : روزنامه مردم سالاری