جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


نگاهی به پوستر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر


نگاهی به پوستر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
پوستر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط سیامک احصایی و داوود مطلق طراحی شده است. این پوستر زمینه‌ای به رنگ "قرمز - نارنجی" با تمایل بیشتر به رنگ قرمز دارد. رنگ‌های آبی آسمانی ، سفید و سیاه برای ایجاد نقش و نوشته روی رنگ زمینه این پوستر به کارگرفته شده است.
سمت راست پوستر مزین به نقش یک نیم رخ انسان است که با استفاده از یک خط سفید به شکلی خلاصه ترسیم شده‌و طراح از نقش جزییات چهره همانند چشم‌ها و سوراخ‌های بینی پرهیز کرده و تنها به ارائه شمایی اثیری از انسان بسنده کرده است.
در خط الراس چشم این نیم رخ و در محل نقطه طلایی کادر پوستر یک مربع به رنگ آبی آسمانی رسم شده که نقش خط کرسی دو بعدی نوشته‌های سیاه‌رنگ پیرامون را دارد.
همچنین این مربع نقطه پایانی " عبارت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر" است که با حروف درشت به دو زبان فارسی و انگلیسی با رنگ سفید و دورگیری سیاه نوشته شده است.
فضای نیم تای پایینی پوستر خالی است و ترکیب بندی تقابلی "پر و خالی" بین دو نیم تای پوستر بوجود آورده است.
زمان برگزاری این جشنواره با حروف ریز به رنگ سیاه زیر عبارت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشته شده است که به دلیل رنگ و ابعاد، از فاصله بیش از دوقدم خوانده نمی‌شود.
آرم مرکز هنرهای نمایشی، انجمن نمایش و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران زیر تاریخ برگزاری جشنواره تئاتر فجر به عنوان حامیان و برگزار کنندگان این رویداد فرهنگی هنری درج شده است.
هرچند ابعاد بسیار ریز تاریخ برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در این پوستر باعث شده است تا خوانش آن با مشکل روبه‌رو شود و پوسترازنظر نوشتاری وظیفه اطلاع رسانی خود را به کمال انجام ندهد با این وجود ترکیب بندی بصری آن بسیار هوشمندانه انجام گرفته‌و تفسیر و تاویل‌آن منطبق با واقعیات موجود در مدیریت هنرهای نمایشی کشور است.
نگاه کلی و سریع به این پوستر نشانگر فرمی شکیل و طرحی بدون زوائد است که هر عنصر نهایت کارکرد مورد نظر خود را در ترکیب بندی آن بر عهده دارد.
با این وجود ترکیب بندی "پر و خالی" پوستر از نظر ساختار هنری و مطابق با اصول نظری هنرهای تجسمی بیانگر اعتراض به وضع موجود توسط هنرمند است.
ترکیب بندی "پر و خالی " مبین بود و نبود یک چیز درجامعه است.این ترکیب بندی به شکل "ناخود آگاه" هنگامی در آثار هنرمندان تجسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنرمند اعتقاد به تقسیم ناصحیح سوژه مورد نظر خود در سطح جامعه و با به عبارت بهتر تجمع قدرت و ثروت سوژه در دست قسمتی از جامعه و نبود آن دربخش دیگر است.
خط مورد استفاده در طراحی نیم رخ ترسیم شده در این پوستر، از قطر یک نواخت در سراسر چهره برخوردار است و یادآور ترسیم‌های صنعتی و نقشه کشی های دقیق فنی است.
این نمود در ترکیب با اشکال هندسی رسم شده در پوستر و فضای تهی زیاد سطح پوستر تشدید می‌شود.
به نظر می‌رسد که در این پوستر طراح براساس سلیقه سفارش‌دهنده ،توانایی بیان‌شکل و خط را فدای ترسیم فضایی مجازی کرده‌است وبه این ترتیب در نگاهی موشکاف واقعیتی دیگر را بیان کرده است.
شکل صنعتی و بدوراز خلاقیت‌های بیانگرا و نظم شکنی‌های رایج هنرمندان پیشرو ، سابقه در نحوه طراحی پوسترهای اواخر دهه ‪ ۷۰‬میلادی ساختارگراهای سوسیالیستی دارد و نوعی نظم بورکراتیک را تداعی می‌کند که تقسیم امکانات و جایگاه‌ها را بر اساس اصول اولیه بر عهده می‌گیرد و ساختار شکنی در آن جایی ندارد.
استفاده از آبی آسمانی و سفید در این پوستر به منظور مهار قدرت رنگی زمینه، هر چند از نظر علمی درست است اما نسبت رنگی در این کار به درستی رعایت نشده و پوستر به تعادل رنگی دست نیافته است.
میزان فعالیت رنگی پوستر در نتیجه نا متعادل بودن رنگ به حدی است که نمی‌توان روی طرح تمرکز کرد و چشم خیلی زود از نگاه کردن به آن خسته می‌شود.
ترکیب‌بندی "پر و خالی" در این پوستر در ترسیم اشکال نیز رعایت شده است ، به گونه‌ای که سمت راست پوسترمحل قرار گرفتن اشکال و جهت عکس آن عاری از شکل است.
"داوود مطلق " و "سیامک احصایی" پس‌از فراخوان دبیرخانه جشنواره مامور طراحی این پوستر شدند و پس از آن تنها ‪ ۱۰‬طرح به دست شورای انتخاب رسید و اعضای انجمن صنفی گرافیک و دانشکده‌های هنری کشور نسبت به فراخوان منتشره واکنشی نشان ندادند.
با این وجود این پوستر توانسته است نیازهای بصری جشنواره تئاتر فجر را بر اساس واقعیت موجود در آن برآورده سازد.
تاویل و تفسیر پوستر بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر واقعیت هنرهای نمایشی کشور را بازمی‌گوید، زیرا وظیفه طراحان این پوستر نمادی از هنرهای نمایشی کشور بوده است.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی