شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
علی (ع) از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله
● دوست داشتن امام علی علیه السلام
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:دوستی علی گناهان را فرو میخورد همچنان كه آتش هیمه را. (۱)
▪ سر لوحه كارنامه مؤمن،دوستی علی بن ابی طالب است. (۲)
▪ هر گاه خداوند عشق و دوستی علی را در دل مؤمنی استوار سازد و با این حال قدمش بلغزد (خطایی از او سر زند) در روز قیامت قدمش را بر صراط استوار نگه دارد. (۳)
● دشمن داشتن امام علی علیه السلام
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله-به علی علیه السلام-:تو را جز مؤمن دوست ندارد و جز منافق دشمنت ندارد. (۴)
▪ احادیث در این زمینه بسیار زیاد و بلكه متواترند.
▪ امام علی علیه السلام:اگر با این شمشیرم بر بینی مرد با ایمان زنم كه مرا دشمن گیرد،هرگز با من دشمنی نكند و اگر همه دنیا را به منافق دهم تا مرا دوست دارد،هیچگاه دوستم ندارد.و این از آن روست كه قضا جاری گشت و بر زبان پیامبر امی گذشت كه فرمود:ای علی!مؤمن تو را دشمن ندارد و منافق دل به دوستی تو نسپارد. (۵)
● علی پیشوای نیكوكاران
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:علی پیشوای نیكوكاران است و كشنده بدكاران،هر كه او را یاری كند یاری شود و هر كه از یاری او دستشوید،بییار ماند. (۶)
▪ به علی علیه السلام-:آفرین و مرحبا به سرور مسلمانان و پیشوای پرهیزگاران. (۷)
▪ ای علی!خداوند...دوست داشتن مستمندان را به تو بخشیده است،از این رو آنان به پیشوایی تو خرسندند و تو به داشتن پیروانی چون ایشان. (۸)
▪ درباره علی به من وحی شده كه او سرور مسلمانان،پیشوای پرهیزگاران و رهبر رو سپیدان است. (۹)
● علی امام و پیشوای شماست
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:آیا شما را به چیزی رهنمون شوم كه تا هر گاه بر آن توافق كنید، (۱۰) به هلاكت در نیفتید؟!همانا ولی شما خداوند و امامتان علی بن ابی طالب است.پس،خیر خواه و مخلص او باشید و تصدیقش كنید. همانا این مطلب را جبرئیل به من خبر داد.
▪ همانا خداوند عز و جل درباره علی بن ابی طالب بمن سفارشی فرمود.گفتم:بار پروردگارا،آن را برایم روشن فرما.فرمود:بشنو!عرض كردم:گوش به فرمانم.فرمود:همانا علی پرچم هدایت و پیشوای دوستان من و روشنایی (راه) كسانی است كه مرا اطاعت كنند.او كلمهای است كه با پرهیزگاران همراهش كردم.هر كه او را دوستبدارد مرا دوست داشته و هر كه از او اطاعت كند از من اطاعت كرده است. (۱۱)
▪ خداوند درباره علی به من سفارشی فرمود.عرض كردم:بار خدایا!آن را برایم توضیح بده.فرمود: گوش كن!عرض كردم:گوش میكنم.فرمود:همانا علی پرچم هدایت و پیشوای دوستان من است.این را به او بشارت ده.پس،علی آمد و من به او بشارت دادم. (۱۲)
● علی جانشین من است
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:ای بنی هاشم!همانا برادر من،وصی من و وزیر من و جانشین من در میان خانوادهام علی بن ابی طالب است.او دین مرا میپردازد و وعدهام را به كار میبندد. (۱۳)
▪ جبرئیل نزد من آمد و گفت:ای محمد!پروردگارت[به تو درود میفرستد و]میگوید:همانا علی بن ابی طالب وصی و جانشین تو در میان خانواده و امت تو میباشد. (۱۴)
▪ اشاره به علی علیه السلام-:این برادر و وصی و جانشین من در میان شماست.فرمانش را بشنوید و اطاعت كنید. (۱۵)
● علی وصی من است
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:همانا وصی من،رازدار من و بهترین بازماندگانم و كسی كه وعدهام را به كار میبندد و دینم را ادا میكند علی بن ابی طالب است. (۱۶)
▪ هر پیامبر وصی و وارثی دارد و علی وصی و وارث من است. (۱۷)
ابن ابی الحدید مینویسد:بعد از رحلت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله حضرت علی به نام وصی رسول الله خوانده میشد چون پیامبر مطالب و خواستههای خود را به او وصیت كرده بود.اصحاب و هم باوران ما این مطلب راانكار نمیكنند اما میگویند:این وصیت در زمینه خلافت نبوده بلكه درباره بسیاری از امور و مسائل نو ظهور پس از ایشان بوده است. (۱۸)
وی اشعار فراوانی را از شاعران صدر اسلام زیر عنوان«اشعاری كه درباره وصایت علی سروده شده» (۱۹) بازگو كرده است.او در توضیح این جمله امام كه:«وصیت و وراثت در میان ایشان است»میگوید:ما شك نداریم كه علی علیه السلام وصی پیامبر خدا بوده است،گو این كه افرادی كه از نظر ما كینهتوزند،این نكته را قبول ندارند.البته به عقیده ما مقصود از وصیت نص و خلافت نیستبلكه مسائل دیگری است كه-اگر روشن شوند-شاید برتر و مهمتر از موضوع خلافتباشند. (۲۰)
● هر كه من مولای اویم علی مولای اوست
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:هر كه من مولای اویم علی نیز مولای اوست. (۲۱)
▪ ای بریده!آیا من به مؤمنان از خود ایشان سزاوارتر نیستم؟عرض كردم:البته،ای پیامبر خدا. فرمود:هر كه من مولای اویم علی هم مولای اوست. (۲۲)
▪ عبد الرحمن بن ابی لیلی:علی را دیدم كه در رحبه (كوفه) مردم را سوگند میدهد:شما را به خدا سوگند میدهم اگر كسی از شما هست كه شنیده باشد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر خم میفرمود:«هر كه من مولای اویم،پس علی مولای اوست»برخیزد و گواهی دهد عبد الرحمن میگوید:دوازده تن از بدریان كه گویی هم اكنون یكایك آنان را مینگرم،برخاستند و گفتند:گواهی میدهیم كه شنیدیم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر میفرمود:آیا من به مؤمنان سزاوارتر نیستم...؟عرض كردیم:البته،ای پیامبر خدا.پیامبر فرمود:هر كه من مولای او هستم علی نیز مولای اوست.خدایا دوستبدار هر كه را دوستدار علی باشد و دشمن بدار هر كه را با او دشمنی ورزد. (۲۳)
● علی ولی هر مؤمنی است
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:علی از من است و من از او.او ولی هر مؤمنی است. (۲۴)
▪ عمران بن حصین:پیامبر خدا صلی الله علیه و آله سپاهی را به فرماندهی علی بن ابی طالب گسیل داشت.او در این سفر كاری كرد...ما هر گاه از سفر برمیگشتیم ابتدا خدمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میرسیدیم،پس،بر آن حضرت سلام كردیم...مردی از آن میان برخاست و عرض كرد:ای پیامبر خدا،علی چنین و چنان كرد.
پیامبر از او روی گرداند.مرد دیگری برخاست و همان گفت كه آن اولی گفته بود.تا آن كه چهارمی برخاست و سخنان همان نفر اول را به زبان آورد.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حالی كه چهرهاش متغیر شده بود رو به او كرده فرمود:رها كنید علی را،رها كنید علی را،رها كنید علی را،همانا علی از من است و من از او.او پس از من ولی هر مؤمنی است. (۲۵)
▪ وهب بن حمزه:با علی بن ابی طالب از مدینه به مكه سفر كردم.در راه از او اندكی تندی دیدم. گفتم:وقتی برگشتم و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را دیدم از او بد خواهم گفت.او میگوید:وقتی برگشتم و به دیدار پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رفتم از علی بدگویی كردم.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود:این حرفها را درباره علی مگو.همانا علی بعد از من ولی شماست. (۲۶)
▪ بریده اسلمی:پیامبر خدا به ما دستور داد به علی به عنوان امیر مؤمنان سلام كنیم.در آن روز ما هفت نفر بودیم و من از همه كوچكتر بودم. (۲۷)
● علی با حق است
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:علی با حق است و حق با علی و بر محور او میگردد.
ابن ابی الحدید مینویسد:در اخبار صحیحی از قول پیامبر آمده است كه فرمود:علی با حق است... (۲۸)
▪ حق با این است،حق با این است-یعنی علی علیه السلام. (۲۹)
▪ حق با علی است هر جا كه رو كند. (۳۰)
▪ بار خدایا!هر طور كه علی گردید حق را با او بگردان. (۳۱)
▪ علی با حق است و حق با علی.آن دو هرگز از هم جدا نشوند،تا آن گاه كه در روز قیامتبر لب حوض نزد من آیند. (۳۲)
● علی با قرآن است
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:علی با قرآن و قرآن با علی است و هرگز از هم جدا نشوند تا در كنار حوض (كوثر) نزدم آیند. (۳۳)
▪ علی با حق و قرآن است و حق و قرآن با علی و از هم جدا نشوند تا كنار حوض نزد من آیند. (۳۴)
▪ این علی با قرآن است و قرآن با علی.از هم جدا نمیشوند تا در كنار حوض بر من وارد شوند.پس آنچه را در این دو بر جای نهادم از آنها بپرسید. (۳۵)
● علی حجتخداست
▪ انس در خدمت پیامبر نشسته بود كه علی علیه السلام وارد شد،پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ای انس!من و این حجتخدا بر بندگان او هستیم. (۳۶)
● علی دروازه علم پیامبر است
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:من شهر علم هستم و علی دروازه آن،پس هر كه علم خواهد باید از در بیاید. (۳۷)
▪ من شهر علم هستم و علی دروازه آن.پس،هر كه علم خواهد باید كه از در آن وارد شود. (۳۸)
▪ علی درگاه دانش من است. (۳۹)
▪ من سرای حكمتم و علی در آن. (۴۰)
▪ علی دروازه دانش من است و پس از من رسالت مرا برای امتم تبیین میكند. (۴۱)
● علی داناترین مردم پس از من است
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:پس از من علی بن ابی طالب داناترین فرد امت من است. (۴۲)
▪ علی بن ابی طالب خداشناسترین مردمان است و بیش از همه اهل«لا اله الا الله»را دوست دارد و بزرگشان میدارد. (۴۳)
▪ پس از من،علی آگاهترین فرد استبه كار قضاوت و داناترین آنهاست. (۴۴)
▪ ای علی!تو...وارث دانش منی. (۴۵)
● من و علی از یك درخت هستیم
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:من و علی از یك درختیم و دیگر مردمان از درختهای گوناگون. (۴۶)
▪ ای علی!مردم از درختهای گونه گونند و من و تو از یك درخت. (۴۷)
▪ جابر:پیامبر صلی الله علیه و آله در عرفه بود و علی رو به روی آن حضرت قرار داشت.پیامبر فرمود:ای علی!نزدیك من آی و پنجهات را در پنجه من گذار.ای علی!من و تو از یك درخت آفریده شدهایم.من ریشه آن درختم و تو تنه آن و حسن و حسین شاخههایش.هر كه به شاخهای از آن بیاویزد خداوند او را به بهشت در آرد. (۴۸)
● تو برادر من هستی
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله-به علی علیه السلام-:تو در دنیا و آخرت برادر من هستی. (۴۹)
▪ من همان میگویم كه برادرم موسی گفت:«پروردگارا،سینهام را فراخ گردان و كارم را آسان كن و از خانوادهام برای من وزیر و پشتیبانی قرار ده»،برادرم علی را،«پشتم را به او قوی دار...». (۵۰)
▪ امام علی علیه السلام-خطاب به پیامبر آن گاه كه میان اصحابش پیوند برادری ساخت-:هر آینه جان از تنم برفت و پشتم شكست آن گاه كه دیدم با اصحاب خود چنان كردی و با من نه.اگر این رفتار شما از سر خشم بر من استبخشش و بزرگواری از شماست!پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قسم به آن كه مرا به حق برانگیخت تو را آخرین نفر قرار ندادم مگر آن كه برای خودم میخواستمت.تو برای من همچون هارونی برای موسی با این تفاوت كه پس از من پیامبری نیست.تو برادر و وارث من هستی. (۵۱)
● علی از من و من از اویم
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:علی از من است و من از اویم. (۵۲)
▪ به علی علیه السلام-:تو از من هستی و من از توام. (۵۳)
▪ علی برای من مانند سر من استبرای پیكرم. (۵۴)
▪ همانا گوشت علی از گوشت من است و خون او از خون من. (۵۵)
▪ به علی-:ای علی!تو از من هستی و من از تو.تو برادر و یار منی. (۵۶)
● از طرف من ابلاغ نمیكند مگر خودم یا علی
▪ انس بن مالك:پیامبر صلی الله علیه و آله سوره برائت را (برای خواندن بر مشركان) به دست علی داد و فرمود: (این سوره را) نمیرساند مگر من یا مردی از خاندان من. (۵۷)
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:علی از من است و من از علی.از سوی من نمیرساند و ادا نمیكند مگر خودم یا علی. (۵۸)
● تو برای من همچون هارونی
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله-به علی علیه السلام:تو نسبتبه من همچون هارونی نسبتبه موسی جز آن كه پس از من پیامبری نیست. (۵۹)
▪ به علی-:آیا نمیپسندی كه نزد من همان جایگاهی را داشته باشی كه هارون نزد موسی داشت،با این تفاوت كه تو پیامبر نیستی؟مرا نشاید كه بروم مگر آن كه تو جانشین من باشی. (۶۰)
▪ امام علی علیه السلام:پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:تو را جا گذاشتم كه جانشین من باشی. عرض كردم:ای پیامبر خدا!آیا از تو بازمانم؟فرمود:آیا نمیپسندی كه برای من چنان باشی كه هارون برای موسی بود جز این كه بعد از من پیامبری نیست (۶۱)
● ولایت علی
▪ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:اگر علی را به ولایت و سرپرستی گیرید خواهید دید كه رهنما و رهیافته است و شما را به راه راست میبرد. (۶۲)
▪ اگر علی را به خلافتبرگزینید-كه فكر نمیكنم چنین كنید-او را رهنما و رهیافته خواهید دید. (۶۳)
▪ آن گاه كه از موضوع فرمانروایی یا خلافت نزد آن حضرت سخن به میان آمد-:اگر آن را به علی سپارید خواهید دید كه رهنما و رهیافته است و شما را در راه راست میبرد. (۶۴)
پینوشتها:
(۱-۲-۳-۴) كنز العمال:۳۲۹۰۰۳۳۰۲۱،۳۳۰۲۲،۳۲۸۷۸.
(۵) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۱۸/۱۷۳.
(۶-۷) كنز العمال:۳۲۹۰۹،۳۳۰۰۹.
(۸-۹) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۲/۲۱۲/۷۰۶ و ص ۲۵۸/۷۷۵.
(۱۰) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۳/۹۸.
(۱۱) نور الثقلین:۵/۷۳/۷۴.
(۱۲) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۲/۲۳۰/۷۳۴.
(۱۳) امالی الطوسی:۶۰۲/۱۲۴۴.
(۱۴) امالی المفید:۱۶۸/۳.
(۱۵-۱۶) كنز العمال:۳۶۴۱۹،۳۲۹۵۲.
(۱۷) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۳/۵/۱۰۲۱.
(۱۸-۱۹) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۱/۱۳ و ص ۱۴۳-۱۵۰.
(۲۰) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۱/۱۳۹.
(۲۱-۲۲-۲۳) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۳۶۶/۴۶۱ و ح ۴۵۸ و ۲/۱۱/۵۰۶.
(۲۴) كنز العمال:۳۲۹۳۸.
(۲۵-۲۶) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۳۸۰/۴۸۶ و ص ۳۸۵/۴۹۱.
(۲۷) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۲/۲۶۰/۷۷۷.
(۲۸) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۲/۲۹۷.
(۲۹) كنز العمال:۳۳۰۱۸.
(۳۰۰) الكافی:۱/۲۹۴/۱.
(۳۱-۳۲-۳۳-۳۴) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۳/۱۱۸/۱۱۵۹ و ص ۱۲۰/۱۱۶۲ و ص ۱۲۴ و ص ۱۲۵ كلاهما فی الهامش.
(۳۵-۳۶) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۳/۱۲۵ فی الهامش و ۲/۲۷۳/۷۹۳.
(۳۷-۳۸-۳۹-۴۰-۴۱-۴۲-۴۳) كنز العمال:۳۲۸۹۰،۳۲۹۷۹،۳۲۹۱۱،۳۲۸۸۹،۳۲۹۸۱،۳۲۹۷۷،۳۲۹۸۰.
(۴۴) امالی الصدوق:۴۴۰/۲۰.
(۴۵) ینابیع المودهٔ:۱/۳۹۷/۱۷.
(۴۶-۴۷) كنز العمال:۳۲۹۴۳،۳۲۹۴۴.
(۴۸-۴۹-۵۰) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۱۲۹/۱۷۹ و ص ۱۰۵/۱۴۵ و ص ۱۰۷/۱۴۷.
(۵۱) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۱۰۸/۱۴۸.
(۵۲) سنن ابن ماجهٔ:۱۱۹.
(۵۳-۵۴-۵۵) كنز العمال:۳۲۸۸۰،۳۲۹۱۴،۳۲۹۳۶.
(۵۶-۵۷-۵۸) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۱۰۹/۱۴۹ و ۲/۳۷۷/۸۷۳ و ص ۳۷۸/۸۷۵.
(۵۹-۶۰-۶۱-۶۲-۶۳) كنز العمال:۳۲۸۸۱،۳۲۹۳۱،۳۶۴۸۸،۳۲۹۶۶،۳۳۰۷۲.
(۶۴) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۳/۶۹/۱۱۱۰ و ۲/۲۸۰/۸۰۴.
میزان الحكمهٔ جلد ۱ صفحه ۲۵۳ ،محمد محمدی ریشهری
(۱-۲-۳-۴) كنز العمال:۳۲۹۰۰۳۳۰۲۱،۳۳۰۲۲،۳۲۸۷۸.
(۵) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۱۸/۱۷۳.
(۶-۷) كنز العمال:۳۲۹۰۹،۳۳۰۰۹.
(۸-۹) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۲/۲۱۲/۷۰۶ و ص ۲۵۸/۷۷۵.
(۱۰) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۳/۹۸.
(۱۱) نور الثقلین:۵/۷۳/۷۴.
(۱۲) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۲/۲۳۰/۷۳۴.
(۱۳) امالی الطوسی:۶۰۲/۱۲۴۴.
(۱۴) امالی المفید:۱۶۸/۳.
(۱۵-۱۶) كنز العمال:۳۶۴۱۹،۳۲۹۵۲.
(۱۷) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۳/۵/۱۰۲۱.
(۱۸-۱۹) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۱/۱۳ و ص ۱۴۳-۱۵۰.
(۲۰) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۱/۱۳۹.
(۲۱-۲۲-۲۳) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۳۶۶/۴۶۱ و ح ۴۵۸ و ۲/۱۱/۵۰۶.
(۲۴) كنز العمال:۳۲۹۳۸.
(۲۵-۲۶) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۳۸۰/۴۸۶ و ص ۳۸۵/۴۹۱.
(۲۷) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۲/۲۶۰/۷۷۷.
(۲۸) شرح نهج البلاغهٔ لابن ابی الحدید:۲/۲۹۷.
(۲۹) كنز العمال:۳۳۰۱۸.
(۳۰۰) الكافی:۱/۲۹۴/۱.
(۳۱-۳۲-۳۳-۳۴) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۳/۱۱۸/۱۱۵۹ و ص ۱۲۰/۱۱۶۲ و ص ۱۲۴ و ص ۱۲۵ كلاهما فی الهامش.
(۳۵-۳۶) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۳/۱۲۵ فی الهامش و ۲/۲۷۳/۷۹۳.
(۳۷-۳۸-۳۹-۴۰-۴۱-۴۲-۴۳) كنز العمال:۳۲۸۹۰،۳۲۹۷۹،۳۲۹۱۱،۳۲۸۸۹،۳۲۹۸۱،۳۲۹۷۷،۳۲۹۸۰.
(۴۴) امالی الصدوق:۴۴۰/۲۰.
(۴۵) ینابیع المودهٔ:۱/۳۹۷/۱۷.
(۴۶-۴۷) كنز العمال:۳۲۹۴۳،۳۲۹۴۴.
(۴۸-۴۹-۵۰) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۱۲۹/۱۷۹ و ص ۱۰۵/۱۴۵ و ص ۱۰۷/۱۴۷.
(۵۱) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۱۰۸/۱۴۸.
(۵۲) سنن ابن ماجهٔ:۱۱۹.
(۵۳-۵۴-۵۵) كنز العمال:۳۲۸۸۰،۳۲۹۱۴،۳۲۹۳۶.
(۵۶-۵۷-۵۸) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۱/۱۰۹/۱۴۹ و ۲/۳۷۷/۸۷۳ و ص ۳۷۸/۸۷۵.
(۵۹-۶۰-۶۱-۶۲-۶۳) كنز العمال:۳۲۸۸۱،۳۲۹۳۱،۳۶۴۸۸،۳۲۹۶۶،۳۳۰۷۲.
(۶۴) تاریخ دمشق«ترجمهٔ الامام علی علیه السلام»:۳/۶۹/۱۱۱۰ و ۲/۲۸۰/۸۰۴.
میزان الحكمهٔ جلد ۱ صفحه ۲۵۳ ،محمد محمدی ریشهری
منبع : بلاغ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات ایران مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور رئیس جمهور رهبر انقلاب دولت دولت سیزدهم
تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران تعطیلی مدارس سازمان هواشناسی فضای مجازی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت دلار بورس خودرو گاز قیمت خودرو بانک مرکزی نمایشگاه نفت مالیات ایران خودرو پالایش و پتروشیمی بازار خودرو دلار
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران سینما رضا عطاران دفاع مقدس سریال حضرت معصومه (س) مهران مدیری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
فناوری
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه سازمان ملل حماس رفح اوکراین نوار غزه ترکیه جو بایدن
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ بازی
هوش مصنوعی تاکسی پرنده مایکروسافت ایلان ماسک ناسا اپل فیبرنوری گوگل نخبگان
روانشناسی چاقی زیبایی توت فرنگی آسم زوال عقل سیستم ایمنی