دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

آلیور و همراهان - Qliver & Company


آلیور و همراهان - Qliver & Company
سال تولید : ۱۹۸۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : والت دیزنی
کارگردان : جرج اسکریبنر
فیلمنامه‌نویس : جیم کاکس، تیموتی دیزنی و جیمز منگُلد، برمبنای داستانی نوشته ونس گری، مایک گابریل، جو رنفت، جیم میچل، کریس بیلی، کرک وایز، دیو میچنر، راجر آلرز، گاری تروسدیل، کوین لیما، مایکل سدنو، پیت یانگ و لیون جوسن با الهام از رمان آلیور توئیست نوشته چارلز دیکنز.
فیلمبردار : -
آهنگساز(موسیقی متن) : ج.ا.س. ردفورد.
هنرپیشگان : -
نوع فیلم : رنگی، ۷۴ دقیقه. نقاشی متحرک.


صداها: جوزی لارنس، بیلی جوئل، چیک مارین، ریچارد مالیگان، راسکو لی براون، شریل لی رالف، دام دِ لوئیز، کارل وینتراب، بتی میدلر، ناتالی گریگوری، ویلیام گلاور و رابرت لوجیا.
نیویورک. «آلیور (لارنس) بچه گربه یتیم، که در خیابان‌ها سرگردان است به سگ دله‌دزدی به‌نام «داجر» (جوئل) برمی‌خورد. «آلیور» برای دزدیدن چند سوئیس به «داجر» کمک می‌کند، ولی «داجر» با سوئیس‌ها می‌رود و او را گرسنه برجا می‌گذارد. «آلیور»، «داجر» را تا مخفیگاهش تعقیب می‌کند، که انباری در بارانداز است و سگ‌های خلافکار دیگری هم «تیتو» (مارین)، «اینستاین» (مالیگان)، «فرانسیس» (براون) و «ریتا» (رالف) - برای «فاگین» به تاجر بدجنسی به‌نام «سایکس» (لوجیا) بدهکار است و تنها سه روز مهلت دارد. گروه در تلاش برای دزدیدن اتوموبیل لیموزین راننده‌ای به‌نام «وینستن» (گلاور)، «آلیور» را از دست می‌دهد، و «آلیور» را دختر ثروتمند تنهائی به‌نام «جنی» (گریگوری) به خانه می‌برد. اما حسادت سگ پشمالوی «جنی»، «جرجت» (میدلر)، نسبت به «آلیور» تحریک می‌شود. «راجر» و سایر سگ‌های گروه برای نجات «آلیور» حمله می‌کنند و با کمک «جرجت»، «آلیور» را می‌برند. وقتی «فاگین» آدرس خانه اعیانی «جنی» را روی قلاده «آلیور» می‌بیند، تصمیم می‌گیرد برای پس دادن «آلیور» تقاضای پول کند تا طلب «سایکس» را بدهد. اما «جنی» تنها با قلکش سرقرار می‌آید و «سایکس» تصمیم می‌گیرد خود «جنی» را بگیرد و تقاضای پول کند. «فاگین» و دارودسته‌اش به مخفیگاه «سایکس» حمله می‌کنند و «جنی» را نجات می‌دهند. «آلیور» در خانه «جنی» می‌ماند و گروه «داجر» به خیابان‌ها باز می‌گردد.
* اقتباسی از آلیور توئیستِ دیکنز که به شیوه جذاب‌ترین نقاشی متحرک‌های بلند والت‌دیزنی، بر شخصیت‌پردازی ساده و متنوع تأکید دارد. فیلم با مجموعه صحنه‌هائی شکل یافته که هر یک به فیلم کوتاهی می‌مانند. اما کار سرزنده و «مدرن» است و به حد کافی با روحیات کودکان سازگاری دارد. ‌‌