پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

چالش‌ها و مشکلات روابط عمومی الکترونیک


چالش‌ها و مشکلات روابط عمومی الکترونیک
روابط عمومی الكترونیك نقش مهمی در جهت ارائهٔ اطلاعات و خدمات كیفی در یك جامعه اطلاعاتی به مخاطبان دارد، لكن تحقق این نوع از روابط عمومی با مشكلات چندی روبروست.
۱) یكی از چالش‌های اساسی روابط عمومی الكترونیك، عدم دسترسی یكسان همگان و شهروندان و مخاطبان به اینترنت و نداشتن قدرت خرید كامپیوتر و هزینه‌های نسبتاً زیاد اینترنت و خط تلفن است. این مشكل یكی از چالش‌های اساسی امروز جامعهٔ جهانی نیز هست كه با عدم تعادل كمی و كیفی در ورود و دستیابی همهٔ جوامع به استانداردهای لازم برای جامعهٔ اطلاعاتی است. این مسأله باعث ایجاد مسأله‌ای بنام شكاف دیجیتالی شده است.
با وجود اینكه ضریب نفوذ اینترنت و رایانه در جهان با سرعت در حال افزایش است، اما حتی در كشورهای پیشرفته و صنعتی نیز نمی‌توان گفت كه همهٔ مردم به شبكهٔ جهانی اینترنت دسترسی دارند، و یا برای استفاده از آن از مهارت كافی برخوردارند.
۲) یكی دیگر از موانع موجود برای تحقق روابط عمومی الكترونیك، مقاومت كارگزاران روابط عمومی است. كاركنان روابط عمومی اكنون با نسل دیجیتال برخورد دارند و عدم تخصص آنها به فن كار با رایانه‌، آشنایی نداشتن با اینترنت و مهم‌تر عدم تسلط به یك زبان خارجی از مهم‌ترین دلایل مقاومت آنها محسوب می‌شود. همچنین آنان فكر می‌كنند كه با فراگیر شدن دنیای دیجیتالی در روابط عمومی‌ها كار خود را از دست می‌دهند. برای حل این مسأله، اكنون در روابط عمومی‌های دنیا این تصمیم اعمال می‌شود كه هیچ كارمندی حذف نخواهد شد و كارمند جدید نیز به سیستم اضافه نمی‌شود. بدین ترتیب فرصت كافی برای آموزش و هماهنگ ساختن نیروها با شرایط و امكانات جدید فراهم می‌شود و مقاومت منفی كاركنان از بین می‌رود.
۳) در كشورهایی نظیر ایران، مانع بزرگتری در راه ایجاد فراگیری خدمات الكترونیكی وجود دارد كه به طور خلاصه آن را «زیرساخت‌های مخابراتی» می‌توان نامید. ایجاد شبكه‌های مطمئن و پرظرفیت ارتباطی و مخابراتی در سراسر كشور شرط لازم تحقق دولت و تجارت و روابط عمومی الكترونیكی است.(۱)
۴) فقدان نیروی فنی آموزش دیده یكی دیگر از چالش‌های پیش روی دولت الكترونیك است. دركنار نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز برای اجرای پروژه، نرم‌افزاری «كلیدی‌ترین عنصر" فنی است و نیروی آموزش دیده در فناوری اطلاعات نیز به میزان كافی وجود ندارد.(۲)
۵) عدم شناخت كافی مدیران سازمان از مفاهیم مربوط به جامعه اطلاعاتی و روابط عمومی دیجیتالی،‌ ضرورت حركت به این سمت و سو كاركردهای آن و نیز امكانات و ابزار مورد نیاز یكی از مشكلات فراروی تحقق روابط عمومی دیجیتال است.
۶) فرهنگ و ذهنیت مردم سنتی است كه می‌بایست این فرهنگ و ذهنیت متناسب با شرایط جامعهٔ اطلاعاتی تغییر یابد كه البته تغییر آن هزینهٔ زیادی در پی خواهد داشت.
۷) امنیت در روابط عمومی دیجیتال دچار مشكل است و از آنجا كه عمده فعالیت‌های روابط عمومی دیجیتال ارائهٔ اطلاعات و خدمات مورد نیاز از طریق نیاز فناوری‌های نوین ارتباطی هزینه اینترنت است می‌بایست جهت جلوگیری از مخدوش شدن و سود استفاده از اطلاعات تدابیر لازم اندیشیده شود.(۳)
روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی باید با به كار گرفتن فن‌آوریهای جدید ارتباطی و سیستم‌های نوین اطلاع‌رسانی، خدمات مورد نیاز مخاطبین را به سرعت ارائه دهد. روابط عمومی با چنین ویژگی زمانی تحقق می یابد كه بتواند تمام خدمات یك سازمان را تنها با اتصال و پایگاههای اطلاعاتی آن نهاد انجام داد. بنابراین به دلیل افزایش حجم اطلاعات مورد تقاضا، افزایش خدمات، تقویت روند شكل‌گیری رسانه‌های تعاملی، توسعه روزنامه‌نگاری الكترونی، ویژگی‌های جدید بازار، استفاده از مخابرات در تجارت، رشد و شكل‌گیری موسسات مشاور، ویژگی‌های جدید مخاطب (مخاطب به دنبال اطلاعات می‌رود)، دولت الكترونیك، ارائهٔ كلید خدمت بدون حضور ارباب رجوع، حذف كاغذ، ‌اقتصاد الكترونیك، بانكداری الكترونیك، رسانه‌های الكترونیك،‌ ارتباطات راه دور، تجارت الكترونیك باید به سمت روابط عمومی متناسب با جامعهٔ اطلاعاتی حركت كنیم و یكی از ابزارهای مهم تبدیل روابط عمومی سنتی به دیجیتالی توجه به پارادایم جدید مدیریتی ناشی از فن‌آوری جدید اطلاعات و انفورماتیك و ابزارهای جدید ارتباطی است.
منصور ساعی
منبع : سایر منابع