یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
رصد فرهنگی یک پدیده ورزشی (بازی تیمهای پیروزی و سپاهان)
در جامعه نوین امروزی به دلیل فضای متعامل بین لایه ها و طبقات اجتماعی و نیز حاکمیت فضای اطلاع رسانی به دلیل قرار داشتن در عصر ارتباطات، با برنامه ها و فعالیتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی ، هتری، ورزشی و... که موجب بروز پدیده ها و رخدادهایی می شوند .در برآیند این پدیده ها می توان ضمن بازشناسی و باز تعریف این وقایع و نیز بهره گیری از تشابهات انگیزشی و بازسازی و همانند سازی مکانی بسیاری از این عوامل انسانی و جغرافیایی مؤثر و متأثر را هدایت شده و به صورت کانالیزه به سمت اهداف و برنامه های جهت دار رهنمون و راهنمایی کرد. یکی از این پدیده اجتماعی که قابلیت و پتانسیل بازکاوی و بازسازی آن در دیگر زمینه های فرهنگی و اجتماعی و... وجود دارد حضور خیل عظیم تماشاگران در عرصه ورزش فوتبال و حضور با انگیزه آنان در ورزشگاهها می باشد.با ملاحظه برخی رفتارها ،کنشها و احساسات شخصی برخی تماشاگران و طرفداران تیمهای فوتبال که اخیراً به منظور تماشای مسابقات به سمت ورزشگاهها سازیر می شوند، می توان بر اساس آن دریافت که غالب افراد علاقمند به حضور در ورزشگاهها ، روحیات مشابهی در این زمینه دارند، به نظر می رسد این قابلیت وجود دارد که با تأمل ، تمحَص و تحلیل این کنشهای رفتاری و احساسی ، زمینه های مشترک و مشابه فرهنگی و اجتماعی و روحی را برای جذب و جلب جوانان و نوجوانان به فعالیتهای مختلف فرهنگی ،عبادی و مذهبی در کانون الهی مسجد مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن برنامه ریزی و طراحی فرهنگی در مساجد صورت گیرد.
عوامل موثر و جاذبه های ورزشگاهها :
۱) وجود فضای رقابتی در ورزشگاهها (برگزاری مسابقه ) .
۲) ارضاء و تخلیه هیجانهای روحی و اشباع نیازهای احساسی هواداران تیمها.
۳) وجود پدیده الگوپذیری از قهرمانان و افراد برتر تیمها ، در اموری چون : صحَت فیزیکی ، حرکات نمادین و نمایشی و احساسی و قدرت و قوت و توانایی خارق العاده آنان.
۴) وجود زمینه های ارضای نیاز های خود اظهاری و خودنمایی در ورزشگاهها (که بعضاً به صورت منفی بروز می یابد).
۵) امکان حضور جمعی و فعالیتهای مشترک اجتماعی و دوستانه و همدلی و وفاق بر اساس یک علائق و اهداف مشترک.
۶) امکان ایجاد همخوانی سلائق مختلف متناسب با هدف واحد ( تیم مورد حمایت ) .
۷) نتایج حاصله از رقابتها در ورزشگاهها قابل لمس و مشاهده و عینی و غیر انتزاعی می باشد ، نظیر : پیروزی تیم مورد حمایت ، لذت رویت نتیجه آنی و سریع حمایت و طرفداری بر اثر پیروزی تیم مورد حمایت.
۸) فرایند تبلیغی فعالیتهای ورزشی در ورزشگاهها ، از سوی رسانه های ارتباط جمعی در سطح سراسری و به نحو گسترده و عمومی پوشش داده شده و بدان دامن زده می شود. ( فضاسازی فراگیر ویژه مسابقات ورزشی ) .
۹) ارضای نیازهای روحی ملی – میهنی ( غرور ملی ) و روحیه وطن پرستی در صورت رقابت در سطوح ملی.
۱۰) انطباق پذیری میان حامیان تیمها با قهرمانان مورد نظرشان در کنشهای رفتاری در جریان و روند اجرای یک مسابقه. ( خواست مشترک و همدلی در راستای تحقق هدف واحد ) .
۱۱) ویژگی دینامیکی و پویایی فعالیتهای ورزشی و رقابت ورزشگاهها و سرزندگی حاصل از رقابت سالم که به حمایتگران نیز انتقال می یابد.
۱۲) وجود مخالفان و رقیبان جناح و تیم مخالف در یک مکان و امکان ابراز عقیده و اظهار شعار و احساسات متخالف در روند اجرای یک فعالیت.
۱۳) آزادی ابراز عقیده و شعار به صورت نسبی و امکان اظهار عقاید متخالف که به نحو منفی در پراکنده گویی و شعارهای مبتذل علیه تماشاگران و حامیان تیم رقیب ظاهر می گردد. ( ارضای هیجانهای کاذب و منفی افراد و تخلیه روانی و ناهنجاریهای درونی)
۱۴) سادگی وساده گویی و روانی زبانی درابراز شعارها واظهارات حمایتگران تیمها از دو طرف (موافق و رقیب).
۱۵) امکان تجدید نظر در شعار و عقیده شخصی گروههای حمایتگر از یک تیم و مخالفین و رقبای آنها و رسیدن به توافق و تفاهم مشترک در صورت مساوی شدن نتیجه مسابقات.
۱۶) نوع دیالوگ و گفتمان حاکم بر ورزشگاها و شیوه و روش آن یکجانبه نبوده و به صورت گروهی ، مشارکتی و توافق جمعی و آزادی فردی صورت می گیرد.
۱۷) به روز بودن نوع فعالیت در ورزشگاهها که کاملاً مبتنی بر نیازهای روحی روز مخاطبین و تماشاگران
می باشد.
۱۸) امکان جابجایی و تحولات و تغییرات آنی و بالبداهه از سوی بازیکنان و اعضای تیمها و کارشناسان و مربیان متناسب با وقایع درون رقابتی و تغییر سیستمهای فعالیتی متناسب با نیازهای تیمی و گروهی و نیز تعویض بازیکنان وارنج آنها بر اساس شیوه رقابتی مناسب در زمان خاص که به عنوان پدیده شکلی در رقابتهای درون ورزشگاهها ، ایجاد جذابیت برای مخاطبین می نماید.
۱۹) وجود جذابیتهای خاص رشته های مختلف ورزشی به ویژه ورزش ملی فوتبال که از گستردگی و وسعت خاصی در جلب و جذب تماشاگران برخوردار است.
محمد علی موظف رستمی
گروه توسعه وتجهیز فرهنگی مساجد
گروه توسعه وتجهیز فرهنگی مساجد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت رئیس جمهور دولت سیزدهم
هواشناسی سازمان هواشناسی تهران زلزله سیل شهرداری تهران فضای مجازی پلیس بارش باران قتل آتش سوزی آموزش و پرورش
قیمت خودرو خودرو بازار خودرو گاز قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی بورس پالایش و پتروشیمی نمایشگاه نفت مالیات
نمایشگاه کتاب رضا عطاران کیانوش عیاری تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال مهران مدیری محمدرضا گلزار
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال هوادار استقلال لیگ برتر لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
ایلان ماسک فناوری ناسا تبلیغات اپل طوفان خورشیدی هوش مصنوعی گوگل ماهواره
خواب سیگار دیابت استرس فشار خون بارداری زایمان افسردگی شیر تجهیزات پزشکی