چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا


اصرار نوجوان به خرید و درد سر والدین


اصرار نوجوان به خرید و درد سر والدین
نوجوانان عموماً مصرف کننده هستند. در واقع در بازاریابی، نوجوانان یکی از اصلی ترین مخاطبان تبلیغات تلقی می شوند.
در حال حاضر نه تنها فرزندان در سنین نوجوانی پول بیشتری نسبت به نسل قبل در اختیار دارند تا خرید کنند بلکه تأثیر بیشتری نیز بر خانواده و تصمیمات آن دارند.
بسیاری از فرزندان حتی در تصمیم گیری های خانواده برای سبد خرید کالا و موادغذایی هفتگی نیز نقش قابل ملاحظه ای دارند. حالا یک فرزند حتی در سن ۸ سالگی به بسیاری از مسائل اهمیت می دهد.
نوجوانان در این محدوده سنی برای پول و امور مالی اهمیت بیشتری قائل هستند زیرا به ظاهر خود و آنچه دیگران درمورد آنها فکر می کنند و گونه ای که آنها را مورد قضاوت قرار می دهند اهمیت زیادی می دهند. در حال حاضر فرزندان در سنین نوجوانی خودشان بسیاری از وسائل موردنیاز را برای خود انتخاب می کنند.
● چه انتظاری می توان داشت؟
امروزه نوجوانان باهوش تر شده اند و مقاومت آنها نیز در مورد آنچه نمی خواهند بیشتر شده است. فرزندان از سنین کودکی یاد می گیرند که در بحث و گفت وگو شرکت کنند و با دلیل و استدلال دیگران را به آنچه فکر می کنند قانع کنند.
به همین دلیل درمورد اصرار والدین هم خواهان ارائه دلیل و مدرک هستند.
به همین دلیل است که وقتی چیزی را می خواهند و والدین از خرید آن سر باز می زنند به آنها می گویند «یک دلیل قانع کننده بیاورید که ما نمی توانیم وسیله موردنیاز را داشته باشیم.»
حالا فرزندان از سنین کودکی متوجه تفاوت میان والدین و خانواده ها و زندگی ها می باشند و در مقابل بسیاری از نیروها مقاومت می کنند.
پس بدیهی است که می خواهند آنچه دوستان و دیگران دارند آنها هم داشته باشند. آرزوهای زیادی دارند و تبلیغات نیز تأثیر بسزایی در انتخاب ها و تصمیمات آنها دارد.
آنها بسیاری از چیزهای جدید و جالب را از شما می خواهند و انتظار دارند تا برایشان تهیه کنید.
● چه پاسخی باید داد؟
برخورد حاکی از تدبیر به خواست های نوجوانان امکان کشمکش های بعدی را کاهش می دهد. اما ممکن است شما بخواهید حالت دفاعی به خود بگیرید و به عبارتی محکم تر بایستید.
در چنین مواردی ممکن است به درخواست های فرزندتان این گونه پاسخ دهید «خب. دیگه کافیه.» این عبارت ممکن است به ظاهر مؤدبانه به نظر رسد اما اینکار غر زدن او را افزایش می دهد. او باز هم درخواست می کند.
می توانید این گونه پاسخ دهید «متشکرم که خواسته خود را مؤدبانه بیان کردی اما واقعیت این است که این چیزی نیست که ارزش پول دادن داشته باشد. چطور یک چنین چیزی این قدر برایت اهمیت دارد؟ چرا این قدر آن را می خواهی؟»
اما ممکن است او باز هم ادامه دهد و از پاسخ منفی شما ناراحت و مأیوس شود. بسیاری از والدین نمی خواهند فرزندشان را دلسرد کنند. فرزندشان هم این موضوع را می داند و دوباره موضوع را پیش می کشد و حاضر است تا آخر دنیا نیز قضیه را بکشاند. در مواردی حتی نوجوانان تهدید می کنند که اگر وسیله موردنظر خریداری نشود ممکن است واکنش های بدتری از آنها سربزند. آنها می گویند «اما در کلاس ما همه دارند جز من.» در این مرحله اگر نتوانید او را قانع کنید تقریباً بازی را باخته اید و شکست خورده اید. بهتر است در این مرحله به یک توافق برسید و بهترین راه ممکن را انتخاب کنید.
گاهی اوقات فرزندان از نقطه ضعف والدین یعنی عشق و محبت شان استفاده می کنند تا حرف خود را به کرسی بنشانند. ممکن است بگوید «از شما ناامید شدم. معلوم شد اهمیتی به من نمی دهید. شما مرا دوست ندارید. پس من هم دیگر دوستتان ندارم.»
در این شرایط کاملاً محکم باشید و اهمیتی به موضوع ندهید.
● افزایش آگاهی
شما به عنوان والدین وقتی کامل می شوید که اطلاعات و آگاهی های خود را در مورد مسائل گوناگون افزایش دهید. با افزایش سن تجربیات افزایش می یابند اما باید با افزایش آگاهی ها بتوانید احساسات مختلف را تجربه کنید بدون اینکه از کوره در روید یا اینکه صبرتان به آخر برسد. عیبی ندارد که «نه» بگوئید. از این موضوع ناراحت و عصبی نشوید. زیرا «نه» گفتن به موقع تأثیری به مراتب بیشتر و بهتر از تأثیر کوتاه مدت و موقتی «بله» دارد.
البته در صورت امکان برای فرزندتان علت نظر خود را توضیح دهید اما اگر بحث بر سر موضوع بی اهمیتی است لازم نیست عادت به توضیح دادن کنید.
در برخی موارد می توانید نظر خود را به همراه «من فکر می کنم...» یا «شاید...» به طور خلاصه بیان کنید.
بدین ترتیب او درمی یابد که شما خودش را رد نمی کنید بلکه نظری متفاوت با تفکر او دارید.
بهتر است برای فرزندتان مقداری پول توجیبی که برای سن و درک او معقول است در نظر بگیرید. این پول توجیبی را به صورت هفتگی و یا ماهیانه به او بدهید تا هم بتواند با مدیریت خود هزینه هایش را مدیریت کند و هم ارزش پول را بداند و هم اینکه بر سر هر موردی به سراغ شما نیاید و بحثی شروع نشود.
در عین حال فرزندتان از احساس استقلالی که می کند هم رضایت بیشتری خواهد داشت.نهایتاً اینکه برای فرزندتان توضیح بدهید که بخش بازاریابی صنایع هدفش همین است که افراد به ویژه نوجوانان را مجاب به خرید و استفاده از کالای خود کند. به عبارت دیگر تبلیغات بخشی از کار صاحبان کالا و صنایع است اما دلیلی ندارد تمام افراد هر چیزی مورد تبلیغ قرار می گیرد داشته باشند وقتی در واقع نیاز خاصی به آن ندارند.
در ضمن برای تهیه کالاهای تبلیغاتی نیز بهتر است اطلاعات کافی در مورد آن و نحوه استفاده و موارد استفاده آن داشته باشند تا د ر تصمیم گیری و خرید دچار اشتباه نشوند.
سحر کمالی نفر
منبع : روزنامه کیهان