سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

عشاق ماریا - Maria's Lovers


عشاق ماریا - Maria's Lovers
سال تولید : ۱۹۸۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : کانن فیلمز
کارگردان : آندری میخالکوف کونچالوفسکی
فیلمنامه‌نویس : ژرار براش، پل زیندل، مارجوری دیوید و کونچالوفسکی
فیلمبردار : خوآن روئیز آنچیا
آهنگساز(موسیقی متن) : گاری رمال.
هنرپیشگان : ناستاسیا کینسکی، جان سویج، رابرت میچم، کیت کارادین، آنیتا موریس، باد کورت، کارن یانگ، وینسنت اسپانو، تریسی نلسن و جان گودمن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۹ دقیقه.


پس از جنگ جهانی دوم. «ایوان استوچکا» (سویج) از اردوگاه اسیران جنگی در ژاپن به خانه‌اش در برانزویلِ پنسیلوانیا باز می‌گردد. پدرش او را با بیوه جوانی به‌نام «خانم وینیک» (موریس) آشنا می‌کند؛ اما «ایوان» فقط به محبوبه دوران کودکی‌اش، «ماریا» (کینسکی)، می‌اندیشد - که حالا نامزد «آل گریزلی» (اسپانو)، افسر نیروی هوائی است. به‌زودی «ایوان» و «ماریا» با هم ازدواج می‌کنند در حالی که پس از مدتی، زندگی زناشوئی این دو به سردی می‌گراید و «ایوان»، «ماریا» را ترک می‌کند تا در شهری دورافتاده زندگی تازه‌ای را شروع کند. در این مدت، «ماریا» با خواننده‌ای دوره گرد، «کلارنس» (کارادین) نزدیک و از او باردار می‌شود. سپس به سراغ «ایوان» می‌رود تا او را بازگرداند که موفق نمی‌شود. چند ماه بعد، «کلارنس» و «ایوان» در نوشگاهی هم دیگر را می‌بینند و «کلارنس» از رابطه خوشی که با زنی به نام «ماریا» داشته، برای «ایوان» می‌گوید. حالا «ایوان» با احساس گناه، و بیش‌تر به خاطر اصرار پدرش، نزد «ماریا» و فرزند او باز می‌گردد.
* نخستین فیلم بلند آمریکائی فیلم‌ساز پرآوازه روس، کونچالوفسکی که از نمادگرائی مالیخولیائیِ معمول در آثار سینمای شوروی و نماهای تفکرانگیزی برخوردار است. تصاویر که ترکیب‌بندی سنجیده‌ای دارند، مؤثرتر از فیلم‌نامه آن هستند. کارگردان به مضمون معصومیت می‌پردازد و در همین روند در صحنه افتتاحیه، بخش‌هائی از مستند درخشان روشنائی بشَوَد (1945) ساخته جان هیوستن را به نمایش می‌گذارد و عملاً نشان می‌دهد که صلح نیز می‌تواند مثل جنگ رویاهای انسان را از بین ببرد. به‌رغم بازسازی فوق‌العاده صدا، لباس‌ها، وسایل و صحنه‌های دوران پس از جنگ، فیلم بیشتر به رابطه عاشقانه و آنتون چخوف گونه‌ای می‌پردازد که تأثیر حال و هوای زمانه را کم‌رنگ می‌کند.