جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خرد شده Shattered


خرد شده     Shattered
▪ کارگردان: مایک بارکر.
▪ فیلمنامه: ویلیام موریسی.
▪ موسیقی: رابرت دانکن.
▪ مدیر فیلمبرداری: اشلی راو.
▪ طراح صحنه:راب گری.
▪ بازیگران: پیرس برازنان[تام رایان]، ماریا بلو[ابی رندال]، جرارد باتلر[نیل رندال]، کلودت مینک[جودی]، کریس آستویان[دانیل]، سامانتا فریس[دایان].
▪ ٩٨ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ کانادا، انگلستان.
▪ نام دیگر: Butterfly on a Wheel.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
نیل و ابی زندگی زناشویی خوب و موفق دارند. آنها با دختر کوچک شان سوفی زندگی آرامی را می گذرانند تا این که یک روز سوفی ربوده می شود. آنها چاره ای ندارند جز این که با رباینده وی کنار بیایند. شخصی که خود را تام معرفی می کند و ظاهر یک روان پریش را دارد. تام ابتدا تمامی موجودی حساب بانکی آنان را مطالبه کرده و آتش می زند
سپس از ابی می خواهد تا مدارکی را به یکی از روسای شوهرش رسانده و در نتیجه کارنامه شغلی وی را تباه کند. ساعت های سختی بر ابی و نیل سپری می شود، تام هر لحظه از آنان می خواهد تا کاری دیگر صورت دهند در حالی که هدف وی از این اعمال روشن نیست. به نظر می رسد که تام قصد آزمودن نیل را برای انجام خواسته نهایی خود دارد.
آخرین مقصد آنها خانه ای ییلاقی و مجلل است، در آنجا تام از نیل می خواهد تا زنی را که در آنجا سکونت دارد به قتل برساند. چون تنها در این صورت سوفی به آنها بازگردانده خواهد شد...
● چرا باید دید؟
مایک بارکر متولد ١٩٦٥ انگلستان از ١٩٩٢ شروع به فیلمسازی کرده و با فیلم دار و دسته جیمز[١٩٩٧] شناخته شد. درخشش این فیلم در جشنواره های دینارد و مونترال و موفقیت فیلم بعدی او –کشتن یک پادشاه- نشان از دل بستگی او به ژانر تریلر داشت. آخرین فیلم او نشان می دهد که پس از یک دهه و نیم کسب تجربه در این زمینه به مهارتی در خور دست یافته و قصه ای نه چندان پر پیچ و خم را به خوبی روایت می کند.
بدون شک اگر کارگردانی بارکر نبود، حاصل کار می توانست یک فیلم زیر استانداردهای معمول و تماشانکردنی باشد. اما ارادت او به استادی چون هیچکاک و تلاش وی برای خلق هیجانی معقول سبب می شود تا به آینده کاری وی امیدوار باشیم.
خرد شده یک فیلم کوچک به معنای هالیوودی آن است. یک محصول ٢٠ میلیون دلاری که تا آخرین سکانس های فیلم بیننده را درگیر خود می کند. بزرگ ترین مزیت فیلم نه دلیل اصلی تام برای کودک ربایی و نابودی مرحله به مرحله زندگی نیل و ابی، بلکه دیدگاه اخلاقی حاکم بر فیلم است. تام آدم کش نیست، ولی انتقام فریب خوردن خود را به شکلی ماهرانه می گیرد. ابی نیز در پایان با وجود وقوف به خیانت شوهر، او را می بخشد. اما این تریلر اخلاقی سوالی مهم تر برای بیننده و شخصیت هایش طرح می کند: آیا برای نجات خود یا فرزندتان حاضر به قتل انسان بیگناه یگری هستید؟
پاسخ به چنین سوالی راحت نیست. بارکر و فیلمنامه نویس اش عفو را پیشنهاد می کنند، ولی از لذت انتقام نیز نمی گذرند. در تماشای این فیلم که نام دوم خود را از انجیل گرفته و بر مقدس بودن پیمان زناشویی تاکید دارد، باید به مکانیسم خلق هیجان آن دقت کنید و بس! چون می تواند مشوق خیلی ها برای انتقام فردی باشد. مخصوصاً کسانی که آموزه های اخلاقی مذهب کورشان کرده است!
نقطه قوت دیگر فیلم بازی برازنان است که در نقشی دور از ابر جاسوس قرن بیستم-جیمز باند- می درخشد. بازی ماریا بلو نیز قابل اعتناست. می ماند هنرنمایی باتلر در نقش مردی ضعیف که پس از بازی در ٣٠٠ می تواند چالشی برای او بوده باشد.
منبع : موج نو