جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


بر فراز قابلیت‌های مدیران و معلمان: مدل چندوجهی غنی‌سازی فرهنگ آموزش


بر فراز قابلیت‌های مدیران و معلمان: مدل چندوجهی غنی‌سازی فرهنگ آموزش
نویسنده : حوریزاد، بهمن
شماره کنگره : ۴ب۹ح/۳/LB۱۰۲۵
شابک : ۹۶۴-۸۲۰۵-۹۲-۲
رده دیویی : ۳۷۱.۱۰۲
تاریخ نشر : ۸۵۰۵۲۳
تعداد صفحه : ۲۶۸
تیراژ :     [ساير مجلدات]
نوبت چاپ : ۱

در كتاب خاطرنشان شده است: مراد از غني‌سازي فرهنگ آموزش وارد كردن فعاليت‌ها و تجارب ياددهي ـ يادگيري در فرايند ياددهي يادگيري است كه در برنامه‌هاي درسي عادي به آن‌ها پرداخته نمي‌شود. كانون توجه غني‌سازي فرهنگ آموزش مبتني بر اين موارد است: پرورش شخصيت، يادگيري ارزش‌ها، حفظ روحيه‌ي شادابي و فعال بودن، يادگيري و رشد مهارت‌هاي زندگي و ارتباط موثر، خلاقيت، انگيزش تحصيلي و احترام به عقايد كودكان، بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات، درك و فهم مساله، جست‌وجوي راه حل‌هاي ديگر مساله، مباحث خودانديشي و ارزشيابي است، كتاب حاضر كه براي مديران و معلمان فراهم آمده شامل اطلاعاتي درباره‌ي غني‌سازي فرهنگ آموزش و برنامه‌ريزي رشد و بهبود عملكرد مدرسه است. بر اين اساس، در فصل نخست كتاب پس از ذكر مفهوم فرهنگ آموزش، فرهنگي بودن فعاليت‌هاي آموزشي تبيين شده و هم‌چنين، بر نقش معلمان در غني‌سازي فرهنگ آموزش، مهندسي مجدد مدرسه به عنوان مكاني براي يادگيري معلمان، اصول غني‌سازي فرهنگ آموزش، رويكرد پژوهش مشاركتي كاركنان مدرسه تاكيد شده است. نيز، فهم مشترك براي حمايت از غني‌سازي فرهنگ آموزش، استاندارد يادگيري، رهيافت غني‌سازي برنامه‌ي درسي، ايستگاه خلاقيت معلمان و برنامه‌ريزي تشريح شده است. مهارت‌هاي برقراري ارتباط موثر، انگيزش تحصيلي، رويكرد يادگيري مشاركتي، خلاقيت از مباحث بعدي كتاب هستند.