جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
صندوق ذخیره ارزی: آیا مشکلی نیست که ادای راه حل در می آورد؟
برخلاف تصور رایج که صندوق ذخیره ارزی قادر است به ثبات درآمدی و کلان اقتصادی کشورهای نفت خیز کمک کرده و زمینه مداخلات سیاسی و رانتجویی را کاهش دهد، مقاله پیشرو بر این باور است که تجربه این صندوقها چنین واقعیتی را نشان نمیدهند. استدلال نویسندگان آن است که این صندوقها معمولاً خارج از حیطه نظارت نمایندگان مجلس و مردم قرار داشته و گزارشدهی و حسابرسی عملکرد آنها بسیار نامنظم و غیرشفاف است. همچنین مصلحتاندیشیهای سیاسی و توسل به روشهای دیگر برای تأمین مالی کسری بودجه، کارایی صندوقها را تضعیف مینماید. مجموعه این عوامل صندوق ذخیره ارزی را به عنوان راهحلی برای مشکلات ناشی از نوسانات درآمد نفت نشان نمیدهد. نگارندگان پیشنهاد میکنند که دولتها باید هدف توازن بودجهای بدون نفت را دنبال کنند و با بهرهگیری از بازارهای مالی، ریسک حاصل از نوسان قیمت نفت را به حداقل برسانند. همچنین دولتها باید برای هزینهها و سیاستهای مالی خود یک برنامه بلندمدت ارائه دهند.
وابستگی شدید کشورهای نفت خیز به درآمدهای نفتی- که متغیر و غیر قابل پیشبینی هستند و دیر یا زود به پایان میرسند- سیاستگذاری مالی و بودجهریزی را بسیار پیچیده و دشوار میکند. اکثر کشورهای تولید کننده نفت برای مقابله با این معضل، صندوق ذخیره ارزی ایجاد کردهاند. اما آیا این صندوقها مشکل را حل میکنند یا خود مشکلی دیگر ایجاد میکنند؟
پس از افزایش بهای نفت و نوسانات قیمتی طی چند دهه گذشته ایجاد صندوق ذخیره ارزی به تدریج متداول گشته است، در سالهای اخیر، اکثر کشورها چنین صندوقهایی را ایجاد کرده و یا تصمیم به چنین کاری گرفتهاند، اگر چه این صندوقها از اصول و قواعد مختلفی پیروی کرده و اسامی متفاوتی دارند، اما اهداف یکسانی را دنبال میکنند: کمک به دولتها تا بتوانند بر مشکلات ناشی از درآمدهای بالای نفتی فائق آیند.
● دلایل تأسیس صندوق ذخیره ارزی
این صندوقها معمولاً به دلیل مشکلات ناشی از پرنوسان و غیرقابل پیشبینی بودن درآمد نفت (صندوقهای «تثبیت درآمد»)، نیاز به پسانداز بخشی از درآمد نفت برای نسلهای آتی (صندوقهای«پسانداز») و یا دست یافتن به هر دو هدف ایجاد میشوند.
از آنجا که قیمت نفت متغیر و غیر قابل پیشبینی است ، درآمدهای نفتی هم تحت تأثیر این نوسانات قرار میگیرند و درآمدهای واقعی اغلب تفاوت زیادی با درآمدهای پیشبینی شده در بودجه دارند که در هنگام کاهش درآمدها، مستلزم تعدیل جبرانی بودجه ( معمولاً از طریق کاهش دادن هزینهها) یا استقراض از منابع داخلی و خارجی هستند. کاهش شدید هزینهها بدون اطلاع قبلی، بسیار خطرناک و پرهزینه است. کاهش هزینههای جاری به نحو بارزی مشکل بوده و اقدام مردمپسندی نیست و کاهش مخارج سرمایهگذاری به معنای کنار گذاشتن پروژههای کارایی است که برای توسعه اقتصادی کشور جنبه حیاتی دارند. کشورها میتوانند هزینهها را کاهش ندهند و افت درآمد را از منابع مختلف تأمین و جبران نمایند. اما اکثر کشورها داراییهای مالی کلانی در اختیار ندارند تا برای انجام هزینهها استفاده کنند و برای استقراض نیز دچار محدودیت هستند (به ویژه زمانی که درآمدهای نفتی در سطح پایینی قرار دارد). اگر شوک منفی نفتی (معمولاً به خاطر کاهش شدید بهای نفت) دائمی باشد امکان جبران کاهش درآمدها به شکل مستمر وجود ندارد. معمولاً مواجهه با درآمد نفتی بالاتر از حد انتظار، راحتتر است، اما هنوز مشکل مدیریت کارای آن باقی است: هزینه کردن سریع درآمدها اغلب مساوی بد هزینه کردن آن است. شروع انواع طرحهای عمرانی در هنگام بالا بودن بهای نفت این تهدید را به دنبال دارد که در زمان کاهش بهای نفت، این طرحها کنار گذاشته شده و مستهلک میشوند.
هدف از ایجاد صندوق ذخیره ارزی حل مشکل درآمدهای نفتی متغیر و غیر قابل پیشبینی است. استدلال این است که در سالهای بالا بودن درآمد نفتی، بخشی از درآمد را از بودجه به صندوق «تثبیت درآمد» منتقل میکنیم؛ هنگامی که درآمد نفت پایین است، از صندوق تثبیت، کسری درآمد را تأمین میکنیم. این سازوکار باعث تثبیت درآمد و در نهایت هزینههای بودجه میگردد و اما این استدلال ایراددار است.
به نظر نمیرسد قیمت جهانی نفت میانگین ثابتی داشته باشد، یا حداقل میانگینی در یک دوره زمانی معقول وجود داشته باشد که به سمت آن بازگشت نماید بنابراین با قاطعیت نمیتوان گفت که قیمت نفت در آینده افزایش یا کاهش خواهد یافت یا اینکه تغییر قیمت جنبه موقتی یا دائمی دارد. صندوقهای تثبیت تحت مدیریتی که اصول و قواعدی غیر از این فرض میگیرند، یا با انباشت دائمی درآمدها یا با کاهش سریع منابع صندوق مواجه خواهند شد.
بررسی تغییرات قیمت نفت نشان میدهد که چرا اکثر طرحهای تثبیت قیمت برای کالاهای داخلی و بینالمللی در خلال دهههای هشتاد و نود با شکست روبهرو شد. صندوقهای تثبیت درآمد با مرتبط ساختن قیمت نفت، به قیمت واقعی (مثلاً میانگین متحرک سه ساله بهای نفت) میتوانند از این مشکل جلوگیری کنند. اما این جریان به هموارسازی و نه تثبیت مالی منجر خواهد شد.
صندوقهای تثبیت ممکن است حتی به هدف هموارسازی نیز دست نیابند. هدف عملیاتی صندوقهای تثبیت درآمد، هموار کردن درآمد بودجهای است، ولی دولتها عمدتاً با مشکل هموار کردن هزینهها روبهرو هستند و صندوقهای تثبیت تأثیر مستقیم بر درآمد بودجه و نه مخارج بودجه میگذارند. تنها راه کنترل هزینهها تحمیل یک محدودیت نقدینگی است، یعنی دولت در سالهای رونق با کنار گذاشتن بخشی از درآمد نفت خارج از بودجه، مانع افزایش هزینهها شود. اما بدون محدودیت نقدیگی، دولتها میتوانند با اخذ وام یا فروش داراییها هزینههای فزاینده خود را تأمین نمایند.
هموارسازی هزینهها مستلزم اتخاذ برخی تصمیمات مالی است که صندوق تثبیت نمیتواند جایگزین آن شود.
صندوقهای پسانداز نیز از مشکل قابل تبدیل بودن رنج میبرند. این صندوقها معمولاً سهم ثابتی از درآمد نفت را به صورت خودکار برای نسلهای آینده پسانداز میکنند. موفقیت این صندوقها مشروط به آن است که پسانداز کل دولتی افزایش یابد. اما اگر دولت هزینهاش را کاهش نداده و برای تأمین مالی، استقراض کند پسانداز کل دولت تغییری نخواهد کرد. یعنی داراییهای صندوق پسانداز صرفاً با بدهی بیشتر دولتی خنثی میشود.
ملزم ساختن صندوق ذخیره ارزی به تأمین مالی بودجه میتواند مشکل قابل تبدیل بودن را حل کند. صندوق ذخیره ارزی میتواند مازاد بودجه را جذب کند یا کسری بودجه را تأمین نماید. چنین صندوقی ارتباط مشخص بین سیاست مالی و انباشت دارایی صندوق برقرار میسازد. بهطوری که تغییرات در دارایی صندوق، متناظر با تغییر در وضعیت مالی خالص دولت است. اما چنین قواعدی هرگونه اثر انضباطی صندوقهای پسانداز را از بین میبرد. مانده صندوق منحصراً از طریق بودجه تعیین میشود و صندوق هیچگونه سازوکار پسانداز «خودکاری» را ندارد. مجدداً پساندازکردن درآمدهای نفتی نیاز به اتخاذ سیاستهای مالی دارد که یک صندوق نمیتواند جایگزین این سیاستها شود.
برخی صندوقهای پسانداز نفتی مستقیماً عهدهدار مخارج دولت میشوند. به هر میزان که این صندوقها به چنین روشهایی متوسل شوند، پساندازهای مالی کاهش بیشتری مییابد. سرمایهگذاری، پساندازهای اقتصادی را کاهش نمیدهد اما سرمایهگذاری میتواند از طریق بودجه انجام شود. در حالی که صندوقهای درآمد ارزی که اختصاصاً برای سرمایهگذاری در نظر گرفته شده است و مجزا از بقیه پخش عمومی مدیریت میشود، احتمالاً به ناکارایی منجر خواهند شد. همچنین تأمین هزینه مخارج مصرفی از طریق صندوق، پساندازهای مالی و اقتصادی را کاهش میدهد.
در حمایت از صندوقهای نفتی استدلالهای دیگری اقامه میشود که آنها نیز قانع کننده نیستند. اینکه از «بیماری هلند» (به شرایطی اطلاق میگردد که درآمد نفتی افزایش یافته و در درازمدت باعث پسرفت سایر بخشهای کالایی یا خدماتی قابل مبادله اقتصادی میشود) میتوان جلوگیری کرد، اگر داراییهای صندوق نفتی، در خارج از کشور نگهداری شود، اما میتوان با بیماری هلندی از طریق تبدیل درآمد نفتی به سپردههای خارجی یا ذخایر ارزی مقابله کرد. همچنین این ادعا که صندوق میتواند به افزایش حجم داراییهای نقدی دولت کمک کند. بدون تأسیس این صندوق رسمی هم اتخاذ چنین سیاستی امکانپذیر است. وجود یک صندوق شاید پسانداز کردن را از نظر سیاسی آسانتر سازد، اما به دلایل فوقالذکر محقق شدن این پساندازها نیاز به اتخاذ سایر تصمیمات و سیاستهای بودجهای دارد. اگر سیاستمداران قصد افزایش هزینهها را دارند این صندوق نمیتواند مانع آنها شود. علاوه براین، یک صندوق انباشته شده از دلار میتواند فشارهای سیاسی فراوانی برای هزینه تراشی ایجاد کند (بسیاری میپرسند چرا باید در شرایط وخامت اوضاع اقتصادی این صندوق این همه پول داشته باشد). یا اگر سیاستمداران به قوانینی نیاز دارند تا جلوی آنها را بگیرد و زیادهرویها را متوقف کند، یک قاعده کلی بودجهای از قبیل تعیین سقف برای توازن بودجه غیر نفتی(یعنی حداکثر کسری بودجه بدون نفت) یا قوانین الزامآور مسؤولیتپذیری مالی دولت بهتر خواهد بود.
● جنبههای عملیاتی
استدلالات نظری در حمایت از صندوقهای ذخیرهای ارزی قانع کننده نیست. صندوق ذخیره ارزی ممکن است به روش نامناسبی در بودجه ادغام شود که در نهایت به از بین رفتن کنترل بر بودجه دولت و ایجاد مشکلاتی در هماهنگسازی مخارج منجر شود از قبیل دوبارهکاری در انجام هزینهها یا اینکه تصمیماتی در مورد هزینههای سرمایهای بدون ملاحظه عواقب آن بر مخارج تکرارشونده آتی اتخاذ شود. طرحهای هزینهای خارج از بودجه باعث ایجاد مشکل در چگونگی تعیین اولویتهای هزینهای میشود و اینکه کدامیک از هزینهها از طریق صندوق ذخیره تامین مالی شود. هرگونه هزینههای اختصاصی یا خارج از بودجه، این مشکلات را وخیمتر میسازد.
صندوق ذخیره ارزی، مدیریت داراییها و بدهیهای عمومی را بغرنج میکند. مدیریت داراییهای صندوق ممکن است، بیانگر کل داراییهای تلفیقشده دولت نباشد، برای مثال بودجه کشور به دولت اجازه استقراض در نرخهای بهره بالا را بدهد، در حالی که صندوق ذخیره ارزی به سرمایهگذاری در داراییهای کم بازده بپردازد. هماهنگی مدیریت مالی کوتاه مدت این صندوق با وزارت دارایی که مسؤولیت مدیریت بدهیها را دارد و بانک مرکزی که جریان وجوه نقدی دولت را مدیریت میکند، بسیار دشوار است. همواره این خطر وجود دارد که حکمرانی، شفافیت و پاسخگویی در حالت وجود صندوق ذخیره ارزی تضعیف شوند. صندوقهای ذخیره ارزی دقیقاً به خاطر ماهیتشان، معمولاً خارج از نظام بودجهای موجود قرار داشته و اغلب اوقات فقط در برابر معدودی افراد انتصابی سیاسی پاسخگو هستند. این وضعیت چنین صندوقهایی را برای سوء استفاده، مداخلات سیاسی و رانتجویی بسیار مستعد و مناسب میسازد. الزام به گزارشدهی و حسابرسی در مورد چنین صندوقهایی اغلب نامنسجم و نامنظم بوده و جدایی و عدم الحاق آنها به بودجه باعث میشود تا نمایندگان مجلس و مردم عادی به راحتی نتوانند میزان بهرهگیری دولت از مجموعه منابع عمومی را پیگیری و کنترل کنند.
● تجربیات کشوری در زمینه صندوق ذخیره ارزی
مشکلات نظری و عملیاتی صندوقهای ذخیره ارزی را با یک تحلیل تجربی از تجربیات کشورهایی که دارای چنین صندوقهایی هستند، میتوان به راحتی به اثبات رساند. بررسیهای اقتصادسنجی نشان میدهد که صندوقهای ذخیره ارزی تاثیری بر ترکیب هزینههای دولتی نگذاشتهاند. بررسی۱۲ کشور تولید کننده منابع تجدیدناپذیر که از میان آنها ۵ کشور صندوق ذخیره ارزی داشتهاند ۳ یافته زیر را نشان میدهد:
۱) در کشورهای فاقد صندوق، هزینههای دولت معمولاً از درآمدهای صادراتی نفت پیروی میکرد. یعنی با افزایش صادرات نفت، هزینهها افزایش و با کاهش درآمد صادراتی نفت، هزینهها کاهش مییافت.
۲) در برخی از کشورهای صاحب صندوق نیز مخارج دولت کاملاً از درآمدهای صادراتی نفت تبعیت میکرد. بررسیها نشان میدهد که وجود صرف یک صندوق، به تغییر معنیدار این ارتباط نمیانجامد.
۳) در سایر کشورهایی که چنین صندوقی را تأسیس کردهاند، هزینهها از درآمدهای صادراتی نفت پیروی نمیکند. اما نکته مهم آن است که چنین شرایطی هم قبل و هم بعد از ایجاد چنین صندوقی وجود داشته است. به بیان دیگر شواهد نشان میدهد ایجاد چنین صندوقی تأثیر معنیداری بر ارتباط بین درآمدهای صادراتی نفت و هزینههای دولتی نمیگذارد.
نگاه دقیقتر به تجربیات خاص کشورهای مختلفی که صندوق ذخیره ارزی دارند نیز حاکی است که این صندوقها در اکثر موارد بیحاصل بوده و غالباً اثرات نامطلوبی داشتهاند.
احتمالاً موفقترین تجربه صندوق ذخیره ارزی به صندوق نفت دولتی در نروژ تعلق دارد. صندوق نفت دولتی به نحو کارآمدی، بودجه کل را تأمین مالی میکند و بنابراین انباشت عظیم منابع مالی در این صندوق (که در خارج نگهداری میشوند) واقعاً بیانگر پساندازهای مالی است. از آنجا که صندوق نفت دولتی تحت کنترل وزارت دارایی به صورت یک حساب دولتی فعالیت میکند، در سیاست مالی یا فرایند بودجه دخالت ندارد. این صندوق همچنین پیرو استانداردهای دقیق شفافیت، حسابداری و حکمرانی است. در عین حال در مناسب بودن چنین رویکردی برای سایر کشورها جای تردید است. نروژ به طور خاص، سیاستهای مالی و اقتصاد کلان شفاف و صحیح را قبل از تأسیس صندوق نفت دولتی به اجرا گذاشت؛ صندوق نفت دولتی محدودیتی برای سیاستهای مالی ایجاد نمیکند و درآمد نفت بخش اندکی از کل درآمد دولت را تشکیل میدهد.
تجربه صندوقها در کشورهایی که وابستگی بیشتری به نفت یا سایر منابع تجدیدناپذیر برای کسب درآمد داشته و سابقه سیاستهای سنجیده کلان اقتصادی را ندارند بسیار دشوار به نظر میرسد.
صندوق تثبیت اقتصاد کلان ونزوئلا که در اواخر۱۹۹۸ ایجاد شده از همان ابتدا در معرض تغییر قوانین حاکم بر صندوق قرار داشت و نتوانست مانع اجرای سیاست مالی انبساطی در هنگام افزایش بهای نفت در سال۲۰۰۰ شود. دولت مبالغ مقرر شده پرداختی به صندوق در سالهای۱۹۹۹و۲۰۰۰ را فقط از طریق استقراض گسترده داخلی تأمین کرد.
صندوق تثبیت منابع معدنی پاپوا در گینهنو از نظر تثبیت مخارج و درآمد بودجهای، عملکرد بسیار بدی داشته و به تازگی دولت آن را تعطیل کرد.
تجربه خاص کشوری صندوقها، برخی مشکلات عملیاتی را روشنتر میسازد. قوانین صندوقها اغلب دچار تغییر میشوند، به نحوی که مصلحت اندیشیهای بیشتر دولت اجازه نقش آفرینی پیدا میکنند و فلسفه اصلی ایجاد چنین صندوقهایی کاملاً بیارزش میشوند. عملکرد صندوق همچنین ظاهراً به اهمیت درآمد نفت در بودجه دولت بستگی دارد. مشکلات ایجاد شده از درآمد نفت برای کشورهایی مثل نروژ در مقایسه با اکثر کشورهای تولید کننده نفت بسیار کمتر است. بدین ترتیب این صندوقها احتمالاً زمانی میتوانند وظیفه خود را تمام و کمال انجام دهند که اصولاً نیازی به آنها وجود نداشته باشد.
● نتیجهگیری
نوسانپذیری، نااطمینانی و پایانپذیری درآمد نفت، سیاستهای مالی را بسیار پیچیده و دشوار میسازد. اما به جای منحرف ساختن اذهان به طرف تأسیس صندوقهای مشکلساز، دولتها باید مستقیماً به حل مشکلات خود بپردازند. دولتها میتوانند این سیاستها را در پروسه اجرای سیاست مالی در بستری بلندمدت انجام داده و حفظ توازن بودجهای پایدار بدون نفت را امکانپذیر سازند. در هنگام افزایش قیمت نفت دولت باید هزینهها را مهار کرده، مشکلات مربوطه را با شفافیت کامل به نمایندگان مجلس و عموم مردم نشان دهند و روشهای احتیاطی برای کاهش ریسک حاصل از نوسان قیمت نفت را با استفاده از بازارهای مالی بررسی کنند. صندوق ذخیره ارزی به جای آن که بر مشکلات سیاستهای مالی ناشی از درآمدهای بالای نفتی فائق آیند در اکثر موارد خود مشکلزا هستند.
● صندوق ذخیره ارزی و مخارج فرابودجهای در نیجریه و ونزوئلا
نیجریه تا قبل از سال ۱۹۹۵ انواع مختلف صندوقهای فرابودجهای (خارج از بودجه) داشت که با درآمد نفت تأمین مالی میشد. هزینههای انجام شده از محل این صندوقها از ۴ درصد GDP در ۱۹۹۰ به حدود۱۲ درصد GDP یعنی بیش از یک سوم بودجه کل کشور در ۱۹۹۴- افزایش یافت.
هزینهها عمدتاً صرف انواع مختلف سرمایهگذاریها در بخش نفت و سایر پروژههای عمرانی به اصطلاح «اولویتدار» میشد که در اجرای آنها معیارهای و رویههای تعیین شده برای گزینش پروژه رعایت نمیگردید.
علاوه بر این مدیریت هزینههای سرمایهداری از توانایی کافی برخوردار نبود، در نتیجه پروژههای سرمایهگذاری عظیمی به راه افتاد که از یک سو نیاز به تأمین سرمایههای هنگفت و پر خرجی داشتند و از سوی دیگر نرخهای بازدهی که در عمل عاید میشد بسیار پایین بود. ونزوئلا در اواسط دهه ۱۹۷۰ صندوق سرمایهگذاری ونزوئلا را ایجاد کرد تا به عنوان خزانهای برای در آمدهای عظیم نفتی به کار رود. منابع صندوق خیلی زود به سمت خرید سهام شرکتهای دولتی (در بخش تولید کارخانهای) انحراف پیدا کرد که بعداً مشخص گردید اکثر آنها زیان ده بودند. در سالهای اخیر بخشی از منابع این صندوق برای تزریق منابع نقدی به شرکتهای دولتی بخش نیرو به کار رفت. در واقع منابع صندوق نفت عملاً به صورت خارج از بودجه، صرف تأمین هزینه یارانههای برق شده است.
http://oureconomy.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
عراق دانشگاه تهران انتخابات حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت دولت سیزدهم چین رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی
ایران بارش باران تهران هواشناسی یسنا هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم سیل شهرداری تهران
سهام عدالت قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران ارز
عمو پورنگ لیلا بلوکات سریال موسیقی پردیس پورعابدینی تلویزیون عفاف و حجاب صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات ناسا دبی
خواب فشار خون کبد چرب