سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


جدال DI و ‌ CTP در برابر مشتری‌


جدال DI و ‌ CTP در برابر مشتری‌
طی ‌دهه ‌گذشته، ‌مطالب ‌ضد ‌و ‌نقیضی ‌درباره ‌روند ‌گسترش ‌چاپ ‌دیجیتال، ‌چاپ ‌ DI‌و ‌کاربرد ‌ CTP‌در ‌کنار ‌روش ‌افست، ‌بیان ‌شده ‌است. ‌اما ‌همچنان ‌هر ‌سه ‌این ‌روش‌ها ‌به ‌قوت ‌خود ‌باقی ‌و ‌از ‌رشدی ‌موزون ‌برخوردار ‌بوده‌اند. ‌در ‌این ‌میان ‌روش ‌چاپ ‌ DI‌بیش ‌از ‌آن ‌دو ‌روش ‌دیگر ‌زیر ‌سوال ‌بوده ‌است.
از ‌آنجا ‌که ‌ DI‌نیز ‌مزایای ‌‌خود ‌را ‌دارد، ‌نمی‌توان ‌یکباره ‌پرونده ‌آن ‌را ‌مختومه ‌اعلام ‌کرد. ‌چه ‌بسا ‌در ‌این ‌یا ‌آن ‌چاپخانه،‌ ‌متناسب ‌با ‌نوع ‌سفارشات ‌و ‌مشتریان، ‌بهترین ‌گزینه ‌باشد. ‌مطلبی ‌که ‌در ‌پی ‌می‌آید، ‌حاصل ‌بررسی ‌یکی ‌از ‌نویسندگان ‌سرشناس ‌مجله‌های ‌تخصصی ‌چاپ ‌در ‌زمینه ‌روندهای ‌دیجیتال ‌است. ‌او ‌دنبال ‌پاسخی ‌به ‌این ‌پرسش ‌است ‌که ‌آیا ‌استفاده ‌از ‌ CTP‌و ‌سپس ‌بستن ‌زینک‌ها ‌به ‌ماشین ‌چاپ ‌به ‌صرفه‌تر ‌است ‌یا ‌به ‌کارگیری ‌دستگاه ‌ DI‌که ‌یکباره ‌و ‌به ‌طور ‌مستقیم ‌روی ‌ماشین ‌چاپ، ‌پلیت ‌بسته ‌شده ‌را ‌تصویرگذاری ‌کند ‌و ‌به ‌صورت ‌تنظیم ‌شده، ‌چاپ ‌کند.
برای ‌چاپخانه‌دارانی ‌که ‌می‌خواهند ‌در ‌سال‌های ‌آینده ‌به ‌حیات ‌تجاری ‌خود ‌ادامه ‌دهند، ‌بدون ‌هیچ ‌شک ‌و ‌تردیدی ‌بهره‌گیری ‌از ‌فناوری ‌دیجیتال ‌تنها ‌گزینه ‌پیش‌رو ‌تلقی ‌می‌شود ‌. ‌در ‌این ‌میان ‌نکته ‌مبهم ‌تصمیم‌گیری ‌در ‌انتخاب ‌یکی ‌از ‌دو ‌فناوری ‌‌ DI‌یا ‌ CTP‌است ‌که ‌در ‌شرایط ‌امروز ‌پاسخ ‌به ‌این ‌سوال ‌بستگی ‌کامل ‌به ‌استراتژی ‌تجاری‌، ‌نوع ‌خدمات ‌و ‌روش ‌عملیاتی چاپخانه‌ها ‌دارد.
● ملاحظات ‌تجاری ‌
اگر ‌به ‌سراغ ‌سازندگان ‌مختلف ‌‌ CTP‌برویم ‌با ‌قاطعیت ‌به ‌شما ‌خواهند ‌گفت ‌که ‌در ‌دورنمای ‌دیجیتال ‌صنعت ‌چاپ، ‌ CTP‌حرف ‌اول ‌را ‌خواهد ‌زد ‌و ‌علت ‌اصلی ‌آن ‌امکان ‌ساخت ‌‌ CTP‌در ‌اندازه‌های ‌مختلف ‌است. ‌البته ‌دو ‌شرکت ‌پرستک ‌ ‌(Presstek)‌و ‌اسکرین ‌ ‌(Screen)‌که ‌از ‌سازندگان ‌هر ‌دو ‌نوع ‌فناوری ‌‌ DI‌و ‌‌ CTP‌هستند، ‌چنین ‌نظر ‌قاطعی ‌نداشته ‌و ‌آینده ‌را ‌به ‌شرایط ‌تجاری ‌بازار ‌چاپ ‌مرتبط ‌می‌دانند. ‌
باوجود ‌این‌که ‌غلبه ‌ ‌CTP‌بر ‌ DI‌اجتناب ‌ناپذیر ‌است ‌اما ‌این ‌دو ‌شرکت ‌معتقدند ‌که ‌فروش ‌‌ DI‌همچنان ‌با ‌نرخ ‌ثابتی ‌ادامه ‌دارد. ‌بر ‌اساس ‌تحقیق ‌موسسه ‌مشاوره ‌دیجیتال ‌‌دات‌، ‌در ‌حال ‌حاضر ‌حدود ‌۲۰۰۰۰ ‌پلیت‌ستر‌ ‌و ‌۵۲۰۰ ‌ ‌‌ماشین ‌چاپ ‌‌ DI‌در ‌جهان ‌مورد ‌بهره‌برداری ‌قرار ‌گرفته‌اند. ‌اکثر ‌چاپخانه‌دارانی ‌که ‌به ‌استفاده ‌از ‌‌ DI‌روی‌ ‌آورده‌اند ‌منظور ‌خاصی ‌از ‌این ‌کار ‌داشته‌اند ‌که ‌به ‌مواردی ‌نظیر ‌افزایش ‌ظرفیت ‌تولید، ‌فراهم ‌شدن ‌شرایط ‌کامل ‌چاپ ‌بر ‌اساس ‌اطلاعات ‌متغیر ‌و ‌تولید ‌به ‌صرفه ‌سفارشاتی ‌با ‌تیراژ ‌متوسط ‌و ‌تا ‌حد ‌نهایی ‌۱۰۰۰۰ ‌نسخه ‌می‌توان ‌اشاره ‌کرد. ‌در ‌مقابل ‌نیز ‌آنهایی ‌که ‌به ‌‌ CTP‌روی ‌آورده‌اند ‌اهدافی ‌نظیر ‌سرراست ‌کردن ‌فرایند ‌تولید، ‌صرفه‌جویی ‌در ‌زمان ‌لازم ‌برای ‌تولید ‌،کاستن ‌از ‌هزینه‌های ‌مواد ‌مصرفی ‌و ‌فراهم ‌شدن ‌شرایط ‌چاپ ‌با ‌هر ‌تیراژی ‌را ‌مد ‌نظر ‌داشته‌اند.
به ‌گفته ‌تیم ‌تیلور ‌(مدیر ‌بازاریابی ‌شرکت ‌اسکرین)، ‌بازاری ‌که ‌گرایش ‌ویژه‌ای ‌به ‌‌ DI‌دارد ‌چاپخانه‌های ‌دیجیتال ‌هستند ‌که ‌برای ‌حرکت ‌به ‌سمت ‌یک ‌چاپخانه ‌تجاری، ‌از ‌نصب ‌یک ‌دستگاه ‌چاپ ‌‌ DI‌ایندیگو- ‌که ‌قابلیت ‌چاپ ‌بر ‌اساس ‌اطلاعات ‌متغیر ‌را ‌هم ‌دارد- ‌شروع ‌می‌کنند. ‌بدین ‌ترتیب ‌چنین ‌چاپخانه‌هایی ‌به ‌سراغ ‌‌ CTP‌نرفته ‌و ‌از ‌این‌که ‌ماشین ‌چاپ ‌آنها ‌قابلیت ‌رقابت ‌با ‌روش‌های ‌چاپ ‌معمولی ‌برای ‌تیراژهای ‌بالا ‌را ‌ندارد، ‌به ‌درستی ‌آگاهند. ‌همچنین ‌به ‌گفته ‌وی، ‌بازار ‌فروش ‌‌ CTP‌همچنان ‌در ‌حال ‌رشد ‌است ‌و ‌سال ‌گذشته ‌بیشتر ‌از ‌سال‌های ‌قبل ‌پلیت‌ستر ‌فروخته ‌شده ‌است ‌. ‌وی ‌معتقد ‌است ‌که ‌هنوز ‌هم ‌ ‌با ‌کاهش ‌فروش ‌روبرو ‌نخواهیم ‌شد ‌و ‌حدود ‌۵۰% ‌کل ‌فروش ‌پلیت‌ستر ‌این ‌شرکت ‌در ‌آسیا ‌و ‌بخصوص ‌در ‌کشورهای ‌چین، ‌هند ‌و ‌ژاپن ‌خواهد ‌بود. ‌
● DI‌روشی ‌برتر ‌برای ‌چاپ‌های ‌با ‌تیراژ کم و ‌‌متوسط‌
پرستک ‌عرضه ‌کننده ‌هر ‌دو ‌نوع ‌فناوری ‌پلیت‌ستر ‌و ‌‌ DI‌به ‌بازار ‌است ‌و ‌معتقد ‌است ‌که ‌بازار ‌همچنان ‌برای ‌عرضه ‌‌ DI‌کشش ‌دارد. ‌به ‌گفته ‌استان ‌نجمر ‌(مدیر ‌فناوری ‌‌ DI‌در ‌بخش ‌اروپایی ‌پرستک)، ‌فناوری ‌ DI‌باعث ‌گسترش ‌فعالیت ‌تجاری ‌چاپخانه‌های ‌دیجیتال، ‌لیتوگرافی‌ها ‌و ‌چاپخانه‌های ‌کوچک ‌و ‌متوسط ‌می‌شود ‌و ‌معتقد ‌است ‌که ‌سودآوری ‌سفارشاتی ‌با ‌تیراژهای ‌۳۵۰ ‌تا ‌۱۰۰۰۰ ‌کپی ‌در ‌قطع‌های +۳ A‌برای ‌چاپخانه‌ها ‌و ‌لیتوگرافی‌های ‌دیجیتال ‌بسیار ‌جذاب ‌است ‌و ‌آنها ‌را ‌به ‌سمت ‌چاپ ‌افست ‌خواهد ‌کشاند ‌اما ‌نه ‌افست ‌معمولی ‌بلکه ‌افست ‌ .DI‌ برای ‌بسیاری ‌از ‌کسانی ‌که ‌قصد ‌خرید ‌یکی ‌از ‌دو ‌فناوری ‌‌ CTP‌یا ‌‌ DI‌را ‌دارند، ‌عامل ‌تعیین‌کننده، ‌نوع ‌محصولاتی‌ ‌است ‌که ‌این ‌چاپخانه‌ها ‌تولید ‌می‌کنند ‌بخصوص ‌اگر ‌این ‌محصولات ‌از ‌نوع ‌تمام ‌رنگی ‌باشند. ‌به ‌گفته ‌نجمر، ‌ ‌بازار ‌سفارش‌های ‌کم ‌تیراژ ‌تا ‌۱۵۰۰ ‌نسخه ‌تناسب ‌کامل ‌با ‌فناوری‌های ‌چاپ ‌دیجیتال ‌را دارد ‌چرا ‌که ‌تولید ‌با ‌چنین ‌دستگاه‌هایی ‌به ‌صرفه ‌و ‌ساده ‌است. ‌برای ‌کارهای ‌با ‌تیراژ ‌متوسط ‌نیز ‌فناوری ‌‌ DI‌مناسب ‌است ‌چراکه ‌نسبت ‌به ‌چاپ ‌دیجیتال ‌قیمت ‌تمام ‌شده ‌هر ‌صفحه ‌کمتر ‌و ‌نسبت ‌به ‌افست ‌معمولی ‌نیز ‌سریعتر ‌است ‌و ‌باطله ‌کمتری ‌می‌دهد. ‌در ‌مورد ‌تیراژهای ‌بالا ‌نیز ‌همچنان ‌استفاده ‌از ‌افست ‌معمولی ‌وCTP‌بهترین ‌راه ‌حل ‌محسوب ‌می‌شود ‌چرا ‌که ‌مدت ‌زمان ‌تولید ‌سفارش، ‌زمان ‌صرف ‌شده ‌برای ‌آماده ‌شدن ‌ماشین ‌چاپ ‌را ‌توجیه ‌می‌کند ‌و ‌هزینه ‌باطله ‌شدن ‌بخشی ‌از ‌کار ‌- ‌که ‌ناشی ‌از ‌مراحل ‌رجیسترشدن ‌رنگ‌ها ‌و ‌رسیدن ‌به ‌حد ‌تعادل ‌آب ‌و ‌مرکب ‌است- ‌در ‌مقابل ‌سود ‌حاصل ‌از ‌تولید ‌آن ‌حد ‌از ‌تیراژ، ‌ ‌قابل ‌چشم‌پوشی ‌است.
● رشد ‌بازار ‌‌ CTPدر ‌سرتاسر ‌جهان ‌
نیاز ‌روزافزون ‌به ‌چاپ ‌چهاررنگ ‌از ‌یک ‌طرف ‌و ‌کاهش ‌تیراژ ‌از ‌طرف ‌دیگر ‌سبب ‌روآوری ‌چاپخانه‌ها ‌به ‌فناوری ‌‌ ‌ DI‌بخصوص ‌در ‌بازار ‌آمریکا ‌و ‌اروپا ‌شده ‌است. ‌با ‌این ‌وجود ‌بسیاری ‌از ‌چاپخانه‌داران ‌به ‌خاطر ‌تنوع ‌‌‌CTP‌ها ‌بخصوص ‌از ‌لحاظ ‌قطع ‌پلیت ‌و ‌فراهم ‌شدن ‌شرایط ‌تولید ‌ ‌پلیت- ‌در ‌حالی‌که ‌ماشین ‌چاپ ‌در ‌حال ‌چاپ ‌سفارش ‌مشتری ‌است- ‌طرفدار ‌این ‌فناوری ‌هستند ‌و ‌بدین ‌ترتیب ‌‌ CTP‌برای ‌بازار ‌چاپ ‌تجاری ‌جذابیت ‌خاصی ‌دارد. ‌به ‌اعتقاد ‌شرکت ‌فوجی‌فیلم، ‌ارزش ‌مالی ‌بازار ‌‌‌ CTPتا ‌سال ‌۲۰۰۸ ‌به ‌حدود ‌۴/۲ ‌میلیارد ‌یورو ‌می‌رسد. ‌البته ‌آمار ‌دقیقی ‌از ‌ارزش ‌بازارDI‌وجود ‌ندارد ‌ولی ‌به ‌طور ‌قطع ‌کمتر ‌از ‌این ‌مقدار ‌است.
هایدلبرگ ‌پیش ‌از ‌این ‌در ‌هر ‌دو ‌بازار ‌‌ CTP‌و ‌‌ DI‌فعال ‌بود ‌ولی ‌چند ‌سال ‌پیش، ‌بعد ‌از ‌حضوری ‌۱۵ ‌ساله، ‌ ‌عرصه ‌فناوری ‌‌ DI‌را ‌رها‌کرد ‌و ‌بر ‌بازار ‌ CTP‌متمرکز ‌شد، ‌به‌گونه‌ای ‌که ‌همین ‌اواخر ‌هزارمین ‌دستگاه ‌از ‌نسل ‌جدید CTPخود ‌یعنی ‌سوپراستر ‌را ‌در ‌چاپخانه‌ای ‌در ‌برزیل ‌که ‌به ‌کار ‌چاپ ‌بسته‌بندی ‌مشغول ‌است ‌نصب ‌کرده ‌و ‌در ‌حالی ‌که ‌بیش ‌از ‌۵۸۰۰ ‌پلیت‌ستر ‌هایدلبرگ ‌در ‌سرتاسر ‌جهان ‌در ‌حال ‌تولید ‌پلیت ‌است ‌، ‌حدود ‌۲۰۰۰ ‌‌ماشین ‌چاپ ‌‌ DI‌هایدلبرگ ‌در ‌حال ‌تولید ‌هستند.
برنارد ‌شرایر ‌(مدیر ‌اجرایی ‌هایدلبرگ)، ‌معتقد ‌است ‌که ‌چاپخانه‌های ‌کوچک ‌و ‌متوسط ‌اشتیاق ‌فراوانی ‌به ‌سرمایه‌گذاری ‌بر ‌روی ‌‌ CTP‌دارند ‌چرا که ‌از ‌ارزش ‌این ‌تکنولوژی ‌در ‌ارتقای ‌کیفیت ‌آگاهند. ‌بدین‌ترتیب ‌هایدلبرگ ‌تصمیم ‌گرفته ‌است ‌که ‌به‌جای ‌فناوری ‌‌DI، ‌ترکیبی ‌از ‌سیستم ‌جدید ‌مرکب‌دهی ‌آنیکالر ‌ ‌(Anicolor)‌و ‌فناوری ‌‌ CTP‌را ‌به ‌مشتریان ‌خود ‌پیشنهاد ‌دهد. ‌در ‌نتیجه ‌با ‌بهره‌گیری ‌از ‌این ‌فناوری، ‌در ‌نسل ‌جدید ‌اسپیدمستر ۵۲ ‌ SM‌هایدلبرگ، ‌زمان ‌آماده‌سازی ‌ماشین ‌چاپ ‌به ‌شدت ‌کاهش ‌یافته ‌و ‌در ‌کمتر ‌از ‌۱۰ ‌فرم ‌به ‌رنگ ‌مورد ‌تایید ‌می‌رسیم. ‌به ‌گفته ‌یورگ ‌کونراد ‌مدیر ‌بازرگانی ‌چاپخانه ‌فوتوروتار ‌در ‌سوئیس، ‌این ‌شرکت ‌با ‌بهره‌گیری ‌از ‌فناوری ‌آنیکالر ‌قادر ‌است ‌از ‌بیستمین ‌ورق ‌‌چاپی ‌به ‌بعد ‌تمام ‌فرم‌های ‌چاپ ‌شده ‌را ‌به ‌عنوان ‌کار ‌مورد ‌تایید ‌مشتری ‌به ‌فروش ‌برساند. ‌ ‌
آگفا ‌یکی ‌از ‌معتبرترین ‌اسامی ‌در ‌بازار ‌فروش ‌‌ CTP‌بوده ‌و ‌در ‌بخش ‌روزنامه ‌سهم ‌اصلی ‌بازار ‌را ‌در ‌اختیار ‌دارد. ‌گزارش‌های ‌این ‌شرکت ‌به ‌گسترش ‌بازار ‌‌ CTP‌دلالت ‌داشته ‌و ‌به ‌گفته ‌تونی ‌کینگ ‌مدیر ‌بازاریابی ‌بخش ‌پلیت‌های ‌ ‌نورمرئی ‌‌(Visible‌ Light)،‌ ‌گرایش ‌ ‌به ‌‌ CTP‌و ‌بخصوص ‌نوع ‌حرارتی ‌و ‌بنفش ‌آن ‌همچنان ‌رو ‌به ‌رشد ‌بوده ‌و ‌شاهد ‌میل ‌بیشتر ‌بازار ‌به ‌فناوری‌های ‌بی‌نیاز ‌از ‌دارو ‌ ‌(Chemistry‌ free)‌به ‌خاطر ‌سادگی ‌کاربرد ‌و ‌نگهداری ‌آنها ‌خواهیم ‌بود. ‌به ‌گفته ‌وی ‌آگفا ‌هرگز ‌درگیر ‌چاپ ‌‌ DI‌نبوده ‌و ‌این ‌فناوری ‌درمقایسه ‌با ‌‌ CTP، ‌برای ‌چاپخانه‌دارانی ‌که ‌ترجیح ‌می‌دهند ‌از ‌ماشین ‌چاپ ‌خود ‌تنها ‌برای ‌چاپ ‌و ‌از ‌پلیت‌ستر ‌مجزایی ‌برای ‌تولید ‌پلیت ‌استفاده ‌کنند، ‌جذابیتی ‌ندارد ‌.
لوشر، ‌تولید‌کننده ‌پلیت‌ستر‌های ‌‌یووی ‌و ‌حرارتی ‌سری ‌‌XPose، ‌شرکت ‌دیگری ‌است ‌که ‌تنها ‌بر ‌ساخت ‌‌ CTP‌متمرکز ‌شده ‌است. ‌این ‌شرکت ‌از ‌معدود ‌سازندگانی ‌است ‌که ‌مایل ‌به ‌انتشار ‌اخبار ‌دستگاه‌های ‌نصب ‌شده ‌خود ‌است. ‌لوشر ‌۷۰۰ ‌پلیت‌ستر ‌در ‌اروپا ‌، ‌۶۵ ‌دستگاه ‌در ‌آسیا، ‌۱۱۷ ‌دستگاه ‌درآمریکای ‌شمالی ‌و ‌جنوبی ‌و ‌۵۰ ‌دستگاه ‌در ‌سایر ‌مناطق ‌نصب ‌کرده‌است. ‌کل ‌آمار ‌ ‌پلیت‌سترهای ‌نصب ‌شده ‌توسط ‌این ‌شرکت ‌۹۰۰ ‌دستگاه ‌بوده ‌و ‌سهم ‌بازار ‌آن ‌از ‌حدود ‌۲۰۰۰۰ ‌دستگاه ‌نصب ‌شده ‌در ‌جهان ‌حدود ‌۵% ‌است. ‌از ‌این ‌لحاظ ‌لوشر ‌از ‌شرکت ‌‌ ECRM‌که ‌سابقه ‌بیشتری ‌در ‌بازار ‌‌ CTP‌دارد، ‌چندان ‌عقب ‌نیست.
● ‌آنچه ‌مهم ‌است ‌رفع ‌نیاز ‌مشتری ‌است ‌
انتخاب ‌یکی ‌از ‌فناوری‌های ‌‌ CTP‌یا ‌‌ DI‌به ‌شرایط ‌و ‌نیازهای ‌تجاری ‌و ‌عملیاتی ‌چاپخانه ‌بستگی ‌دارد. ‌هر ‌یک ‌از ‌این ‌دو، ‌محاسن ‌و ‌معایب ‌خاص ‌خود ‌را ‌دارند ‌ ‌و ‌با ‌این‌که ‌هر ‌کدام ‌از ‌این ‌دو ‌فناوری ‌برای ‌بازار ‌خاصی ‌قابل ‌دفاع ‌و ‌توجیه ‌است، ‌حرف ‌آخر ‌را ‌گرایش ‌مشتریان ‌و ‌درجه ‌برآورده‌سازی ‌خواسته‌های ‌آنها ‌خواهد ‌زد.
نویسنده: ‌لارل‌ ‌برونر
منبع : مجله صنعت چاپ