شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

آلیس و مارتن - Alice et martin


سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : فرانسه و اسپانیا
محصول : آلن سارد
کارگردان : آندره تشینه
فیلمنامه‌نویس : ژیل توران، اولیویه، آسایا و تشینه
فیلمبردار : کارولین شامپتیه
آهنگساز(موسیقی متن) : فیلیپ‌سارد
هنرپیشگان : ژولیت بینوش، الکس لوره، کارمن مائورا، ژان پی‌یر لوری، مارته ویلالونگا، رشدی، زم، پی‌یر ماگه‌لون و ماتیو آمالریک.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۰ دقیقه.


̎آلیس̎ (بینوش) و ̎مارتن̎ (لوره) ظاهراً هیچ احساس و علاقه‌ای نسبت به یکدیگر ندارند، اما به‌رغم تمام سختی‌ها و مشکلات‌شان، ترجیح می‌دهند که فعلاً با هم زندگی کنند. آن دو در پاریس با هم آشنا شده‌اند. ̎مارتن̎ پس از مرگ پدرش (ماگه‌لون)، خانه را ترک کرده و به پاریس آمده تا با برادر ناتنی هم‌جنس دوستش، ̎بنژامن (آمالریک) و هم‌خانهٔ او، ویولنیستی به‌نام ̎آلیس̎، زندگی کند. در آغاز، ̎مارتن̎ و ̎آلیس̎ آب‌شان توی یک جوی نمی‌رود، اما، آرام‌آرام، به ابراز احساسات یکدیگر پاسخ می‌دهند. سپس، ̎مارتن̎ به‌عنوان مدل و مانکن مشغول به کار می‌شود و زمانی که برای انجام کاری به اسپانیا می‌رود، ̎آلیس̎ را هم با خود می‌برد. در آن‌جا، دوران خوش اما کوتاهی را می‌گذرانند، و اندکی بعد، ̎مارتن̎ بنای ناسازگاری می‌گذارد. او که دچار بحرانی روحی شده، در وضعیتی نامتعادل، مدعی می‌شود که باعث مرگ پدرش بوده است. در پی آن، به یک بیمارستان روانی مراجعه می‌کند و خواهان محاکمه خودش در دادگاه می‌شود...
● درامی رمانتیک، جالب واز نظر احساسی مرموز و غمگین که به زیبائی کارگردانی و بازی شده است. البته آلیس و مارتن اثری کاملاً موفق به‌شمار نمی‌آید، اما قطعاً قابل اعتناست. مایه کار اریژینال نیست و در پرداخت تشینه است که جلوه متفاوتی به خود می‌گیرد؛ از جمله ̎مارتن̎ ابتدا مثل انسان / حیوانی رها شده به‌نظر می‌آید (یادآور شخصیت اصلی کودک وحشی فرانسوا تروفو، ۱۹۶۹) و تماشاگر نمی‌داند که دقیقاً مشکل او چیست. تا این‌که طی رجعت به گذشته، مشکلاتش با پدر مطرح می‌شود (یادآور شخصیت اصلی مارنی آلفرد هیچکاک، ۱۹۶۴)... میان فیلم‌سازان معاصر، کمتر فیلم‌سازی، مثل تشینه، از پس پرداختن به نابسامانی‌ها در رابطه‌های خانوادگی و افراد دچار ̎ویرانی̎ احساسی برمی‌آید. لوره در این نخستین فیلمش مؤثر ظاره می‌شود. بینوش نیز، حتی برای تماشاگرانی که علاقه‌مند او نیستند، جذاب می‌نماید! این همه در حالی است که در فیلم به درستی توضیح داده نمی‌شود که ̎آلیس̎ چرا باید دل‌باخته ̎مارتن̎ شود که فقط ظاهری خوش دارد و عمقی را نشان نمی‌دهد.