شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ادوین استنتن پورتر


ادوین استنتن پورتر
ادوین استنتن پورتر ( Edwin Stanton Porter )
ادوین استنتن پورتر در ۲۱ آوریل ۱۸۶۹ در ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد.
پورتر مدتی به تحصیل مشغول شد ، اما مانند بسیاری از جوانان آن زمان ، به محض این که به سنی رسید که می‌توانست کار کند مدرسه را ترک کرد و حرفه هایی مانند خیاطی ، کارگری تاسیسات و... را تجربه کرد.
پورتر در ۱۸۹۳ در نیروی دریایی آمریکا ثبت نام کرد و از آنجا که در رشته مکانیک استعداد و مهارت داشت ، افسر نیروی دریایی ، برادلی آلن فیسک ( Bradley Allen Fiske ) ، که خود یک مخترع بود ، او را به عنوان دستیار خود به خدمت گرفت.
پورتر که از کلنجار رفتن با ماشین ها لذت می برد در ۱۸۹۶ ، پس از پایان خدمتش در نیروی دریایی ، نزد مخترع نامدار ، ادیسون ( Edison ) ، رفت و در استودیوی او در نیویورک به کار پرداخت. در این استودیو تصاویری برداشته می شد که قرار بود با ویتاسکوپ ( Vitascope ) به نمایش در آید.
پورتر خیلی زود جزء اشخاص معدودی شد که می دانست چگونه با دوربین های دشوار و پیچیدۀ فیلم برداری آن زمان کار کند. در استودیوی ادیسون ، پورتر نه تنها از حقوق کافی برخوردار بود بلکه در آنجا امکان تجربه کردن ایده های نو را نیز داشت. و در واقع فرصتی برایش فراهم شد تا در این موج جدید جایی برای خود دست و پا کند.
همانند دیگر فیلم برداران دهه ۱۸۹۰ پورتر نیز ، به سهم خود از صحنه های مسابقات مشت زنی ، سیر و سیاحت ها و حوادث بسیار ساده فیلم می گرفت اما برخلاف دیگران ، مدام به دنبال راه های تازه ای می‌گشت تا فیلم های خودش را از دیگران متمایز کند. او به مطالعه فیلم هایی که از اروپا می آمد پرداخت و در این بین به خصوص تحت تاثیر آثار فیلم ساز فرانسوی ، ژرژ ملیس ( George Melies) قرار گرفت. ملیس به جای آنکه مانند آمریکایی ها از صحنه های کوتاه و مجزای زندگی روزمره فیلم برداری کند ، به بیان داستان پرداخت و برای این کار از کنار هم قرار دادن صحنه های مختلف استفاده می کرد.
به زودی پورتر توانست در استودیوی ادیسون مسئولیت کلیه امور فیلم سازی از قبیل انتخاب موضوع ، فیلم برداری ، رهبری بازیگران و تدوین نسخه نهایی را به عهده بگیرد.
در ابتدا آثار پورتر ، بیشتر الهام گرفته از آثار دیگران بود اما به سرعت توانست قدرت تخیل خاص خود را بروز دهد و فیلم هایی در خور توجه و متفاوت بسازد. فیلم جک و درخت لوبیا ( Jack And The Beanstalk ) که در سال ۱۹۰۲ ساخت الهام گرفته از فیلم های ملیس و اقتباسی از داستان محبوب بچه ها بود. پورتر فیلم زندگی یک آتش نشان آمریکایی ( The Life Of An American Fireman ) را نیز با الهام از فیلم مشهور انگلیسی ، به نام آتش ( ۱۹۰۲- Fire ) ، ساخته جیمز ویلیامسون ( James Wiliamson) ساخت.
پورتر فیلم زندگی یک آتش نشان آمریکایی را در سال ۱۹۰۲ ساخت و در آن از تصاویر آرشیوی استفاده کرد که در استودیوی ادیسون یافته بود. این فیلم اولین فیلم داستانی سینمای آمریکا به شمار می آید که با زمانی حدود ده دقیقه از ۷ صحنه تشکیل شده بود. به این ترتیب پورتر آغازگر فیلم های داستانی در آمریکا شد ، آن هم فیلم هایی که بر خلاف فیلم های داستانی ملیس که بیشتر جنبه تخیل ، هزل و شوخی داشتند از بعدی واقع گرایانه برخوردار بود. ابداعاتی که پورتر در این فیلم انجام داد نیز به نوبه خود درخور توجه بودند و در کل ، فیلم زندگی یک آتش نشان آمریکایی را به فیلمی موفق تبدل کردند.
پورتر که از نتایج فیلم جدیدش راضی بود ، مشتاقانه طرح های بلندپروازانه تری را در پیش گرفت. استودیوی ادیسون از او خواست که فیلمی بر اساس کلبه عمو تام ( Uncle Tom&#۰۳۹;s Cabin ) بسازد. پورتر علاقه خاصی به این داستان نداشت و کار را بدون اشتیاق انجام داد. با این همه حاصل ، فیلم بدی از آب در نیامد و با زمانی حدود ۲۵ دقیقه به عنوان طولانی ترین فیلمی که تا آن زمان در آمریکا ساخته شده بود شهرت بسیاری کسب کرد. بلافاصله بعد از اتمام کلبه عمو تام ، پورتر به سفارش خطوط راه آهن د.ل.و ( Delaware Lackawanna & Western ) یک فیلم تبلیغاتی ساخت.
در سال ۱۹۰۳ پورترفیلم مهم سرقت بزرگ قطار (The Great Train Robbery) را در ۱۴ صحنه و با زمانی نزدیک ۱۷ دقیقه ساخت. داستان فیلم ساده و درباره گروهی از سوارکاران دزد بود که دست به سرقت از یک قطار می زنند و سرانجام با تلاش گروهی از مردم به دام می افتند و کشته می شوند. در این فیلم پورتر علاوه بر کارگردانی ، نوشتن فیلم نامه ، فیلم برداری و تدوین را نیز بر عهده داشت. سرقت بزرگ قطار با موفقیت بسیاری همراه بود و تا دو سال نمایش داده شد.
پورتر در فیلم های بعدی اش کماکان به ابداعات جدید(به ویژه در زمینه تدوین) پرداخت. در فیلم محکوم سابق ( The EX-Convist ) ، تدوین متضاد (Contrast Editing ) و در بیمار دزدی ( The Kleptomania)، تدوین موازی (Parallel Editing ) را تجربه کرد و در هر دوی آنها به نوعی به طرح مسائل اجتماعی پرداخت.
در ۱۹۰۶ پورتر فیلمی به نام رویای دیوسیرتی که خوراک خرگوش خورده ( The Dream Of A Rarebit Fined) را ساخت و در آن از حقه‌های سینمایی نظیر خارج شدن کفش‌ها از اتاق ، ناپدید شدن اثاثیه و پرواز تخت خواب در آسمان استفاده کرد و به این ترتیب اولین آمریکایی بود که از این حقه ها استفاده می‌کرد.
پورتر در ۱۹۰۸ استودیوی ادیسون را ترک کرد تا با استقلال بیشتری فیلم بسازد. او در سال ۱۹۱۱ به کمپانی فیمس پلیرز ( Famous Players ) پیوست و به فیلم سازی ادامه داد.
در ۱۹۱۵ پورتر آخرین فیلم مستقل خود را با نام شهر جاودانی ( The Eternal City ) ساخت و پس از آن در حالی که از کارگردانی خسته شده بود در سن ۴۳ سالگی خود را بازنشسته کرد. در ۱۹۱۶ به ریاست کمپانی پرسیژن ماشین ( Precision Machine ) منصوب شد. در ۱۹۲۵ مجددا بازنشسته شد ، اما بیشتر ثروتی را که اندوخته بود در ۱۹۲۹ با سقوط سهام نیویورک از دست داد ، به همین خاطر در یک کمپانی وسایل برقی به عنوان مکانیک استخدام شد.
ادوین .اس.پورتر سرانجام در ۳۰ آوریل ۱۹۴۱ در نیویورک درگذشت ، در حالی که کسی نام او را به یاد نداشت.
● فیلم های برگزیده
▪ تدی وحشتناک ، آقا خرس قهوه ای ( ۱۹۰۱ – Terrible Teddy The Grizzly King )
▪ جک و درخت لوبیا ( ۱۹۰۲ – Jack And The Beanstalk )
▪ زندگی یک آتش نشان آمریکایی ( ۱۹۰۲ – The Life Of An American Fireman )
▪ کلبه عمو تام ( ۱۹۰۳ – Uncle Tom&#۰۳۹;s Cabin )
▪ سرقت بزرگ قطار ( ۱۹۰۳ – The Great Train Robbery )
▪ محکوم سابق (۱۹۰۴ - The EX-Convict )
▪ بیمار دزدی ( ۱۹۰۵ - The Kleptomania )
▪ رویای دیو سیرتی که خوراک خرگوش خورده ( ۱۹۰۶ - The Dream Of A Rarebit Fined )
▪ تس دیار طوفان ها ( ۱۹۱۴- Tess Of The Storm Country )
▪ قلب های حیران ( ۱۹۱۵ – Hearts Adrift )
▪ شهر جاودانی ( ۱۹۱۵ - The Eternal City)
منبع : شبکه رشد


همچنین مشاهده کنید