چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
تویوتا سولارا SE
تویوتا سولارا سقف متحرك یا «كامری سولارا» به نوعی از خودروی كامری سدان دیفرانسیل جلو الگو گرفته و قرار است با دو تیپ SE و SLE ا۶ سیلندر با موتوری ۳/۳ لیتری و ۵ سرعته اتوماتیك به بازار عرضه شود. موتور ۴ سیلندر ۴/۲ لیتری نصب شده در مدل كوپه سولارا برای مدل سولارا سقف متحرك در نظر گرفته نشده است.
● طراحی و شكل ظاهری خودرو
این خودرو با توجه به چراغهای كمانی و كشیده و قسمت انتهایی مدور خود از دیگر خودروها متمایز شده است. البته تشابهات آشكار و احتمالاً عمدی نیز با آخرین مدل هم خانواده خود یعنی لكسوس (مدلهای سدان۳۳۰ ES و اسپورت SC ۴۳۰) در این خودرو به چشم میخورد. در واقع به اعتقاد بعضیها، اگر آرم لكسوس را روی تویوتا سولارا نصب میكردند، كسی متوجه این تغییر نمیشد.
از سوی دیگر، باید اعتراف كرد كه تویوتا سولارا سقف متحرك، خودرویی زیباست كه از دو منظر میشود به آن نگاه كرد. به اعتقاد بعضیها، بلندی این خودرو بهخصوص از پهلوها به حدی است كه با وجود چرخهای ۱۷ اینچی، همچنان كوچك به چشم میآیند. علاوهبر آن، عقب این خودرو با داشتن ظاهری گرد و بزرگ به همراه بادشكن هوا، قدری زمخت به نظر میآید.
با این حال، زیبایی این خودرو چشمگیر است و هر جا كه پارك شده باشد، نظیر هر رهگذر كنجكاوی را به سمت خود جلب میكند بویژه اگر سقف آن جمع شده و روباز (كروكی) باشد.
● سقف متحرك
جنس سقف مشكی رنگ این خودرو، پلاستیك پلیمری مقاوم و زیبایی است كه یك شیشه عقب و عایق صدا از داخل خودرو برای آن تعبیه شده است. حین رانندگی در حالت مسقف، میزان سروصداهای موجود در اطراف بهطور شگفتآوری ضعیف بوده و یا اصلاً به گوش نمیرسند. در واقع به اعتقاد بعضیها، سقف این خودرو مجهز به بهترین عایق صداست.
در حالت مسقف، جای كافی برای دو سرنشین بالغ برای صندلیهای عقب وجود دارد و سوار شدن در صندلیهای عقب، خیلی راحتتر از دیگر خودروهای كوپه و دارای سقف متحرك است. علت این امر، وجود درهای بلند و كشیده این خوروست كه هنگام باز شدن، فضای بیشتری را ایجاد میكند و از سوی دیگر، صندلی جلویی سمت راست قابل خم شدن به سمت جلو بوده تا سوار و پیاده شدن را آسانتر سازد. علاوهبر آن، كمربند ایمنی جلو را میتوان كاملاً از جایش جدا كرد تا دست و پاگیر نباشد.
در سمت راست عقب خودرو، نقطه كوری است كه هنگام تغییر مسیر یا برای پارك كردن با دنده عقب مانع دید میشود. سطح بلند عقب خودرو به همراه جایگاه مخصوص سقف متحرك، میدان دید را كاملاً كاهش میدهد. در واقع این موضوع، بزرگترین ضعف این خودرو تلقی میشود.
● فضای داخلی خودرو
این خودرو از فضای داخلی كافی و جاداری برخوردار بوده و برخلاف اكثر خودروهای با سقف متحرك كه با مشكل كمبود جا روبهرو هستند، این نقطه ضعف چندان هم به چشم نمیخورد. در صندلیهای عقب، برای دو نفر بالغ جا به اندازه كافی وجود دارد، اما از آنجا كه صندلیهای عقب، حدود ۵/۱۶ سانتیمتر كم عرضتر از مدلهای كوپهای هستند، فقط دو نفر سرنشین قادر هستند در عقب بنشینند (نه سه نفر).
تجهیزات موجود در خودرو و كنترل آنها، براحتی قابل رویت بوده و كاربری سادهای دارند. روی داشبورد سه عدد نمایشگر دیجیتالی وجود دارد: سمت چپی مربوط است به نمایش اطلاعاتی نظیر میزان سوخت مصرفی، میزان سوخت متوسط، میزان سوختی كه قادر است شما را به مقصد برساند و زمان تخمینی رسیدن به مقصد. نمایشگر وسطی، ساعت و نمایشگر سمت راستی، دمای بیرونی را به راننده نشان میدهد. در قسمت پایین این نمایشگرها، یك پخشكننده CD با قابلیت نگهداری و تعویض خودكار شش CD به همراه یك پخشكننده كاست وجود دارد كه كار كردن با آنها بسیار راحت بوده و دكمههایی برای كنترل آنها روی فرمان تعبیه شدهاند. این سیستم صوتی كه در واقع اهدایی شركت خودروساز است، ۶ باند و یك سابووفر با كیفیت عالی دارد. البته صفحه نمایشگر آن در نور آفتاب، بخوبی قابل خواندن نیست.
● حس و حال رانندگی با این خودرو
تنها كافی است كه دنده ۵ سرعته اتوماتیك این خودرو را روی گزینه Drive گذاشته و دكمه شتابدهنده را بفشارید. اولین احساسی كه به شخص دست میدهد، كمال راحتی و بیصدا بودن موتور است. به جرئت میتوان گفت كه موتور این خودرو در بازار، یكی از قابلترینها در نوع خود است. این خصیصه، تنها مربوط به بیصدایی و نرم كار كردن موتور نمیشود بلكه فرزی و چالاكی موتور در سرعت گرفتن نیز كاملاً محسوس است.
قدرت موتور این خودرو ۲۲۵ اسببخار و دور موتور آن ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداكثر گشتاور آن ۲۴۰ پوند بر فوت است كه این مقدار در ۳۶۰۰ دور در دقیقه ایجاد میشود.
با توجه به مشكل مقاومسازی فوقالعاده بدنه و سنگین شدن این خودرو، نیاز بود كه سقف فولادی برای آن در نظر گرفته نشود، چون این خودرو ۶۰ كیلوگرم سنگینتر از مدل سولارا SE كوپه است. گرچه این وزن اضافه، تأثیر اندكی بر عملكرد خودرو و میزان مصرف سوخت میگذارد كه چندان اهمیت ندارد.
تعویض دنده در این خودرو بسیار راحت بوده و تنها با حركت نرم دسته دنده به سمت جلو و عقب میتوان دنده را عوض كرد.شدت باد در حالت روباز (بدون سقف) در زمان حركت در بزرگراهها مشكل خاصی برای سرنشینان جلو ایجاد نمیكند. این وضعیت در مورد سرنشینان عقب صادق نیست و موجب بادخوردگی تقریباً شدیدی برای آنها میشود.
● قضاوت كلی
سولارا، خودرویی چهار سرنشینه با سقف متحرك به معنی واقعی است كه به آسایش و راحتی سرنشین بیشتر بها داده تا كارایی و عملكرد خودرو. این خودرو یكی از بیصداترین و نرمترین خودروهای با سقف متحرك در بازار است.
نویسنده : مترجم: میرباقینژاد
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس شورای نگهبان دولت احمد وحیدی قوه قضائیه دولت سیزدهم رئیس جمهور رهبر انقلاب حسن روحانی حجاب
قوه قضاییه مشهد تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری
مالیات قیمت دلار قیمت خودرو خودرو چین قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو دلار سایپا مسکن بورس
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون فردوسی سریال هالیوود شاهنامه نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس سینمای ایران مهران مدیری سینما
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
فلسطین اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس اوکراین ترکیه نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر لیگ برتر ایران فولاد خوزستان جواد نکونام مهدی طارمی فولاد لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور هواپیما ناسا تبلیغات تلفن همراه موبایل دوربین ایرانسل اپل
چای وزارت بهداشت خواب سرطان زوال عقل دیابت کاهش وزن آلزایمر سرماخوردگی تجهیزات پزشکی بارداری نمک