یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
۳۰ فروردین ـ ۱۹ آوریل ـ داستان شنیدنی وارد کردن خودرو به ایران
در فروردین ۱۳۴۳ شورای وزیران دولت وقت ایران به منظور جلوگیری از افزایش بهای اتومبیل دست دوم كه بازار سیاه پیدا كرده بود و خرید« اتومبیل نو » نوبتی شده بود با تصویب آیین نامه ای كه مورد موافقت شورای عالی اقتصاد قرار گرفته بود « اتومبیل » را یك كالای ضروری اعلام داشت و ورود آن را آزاد اعلام كرد. در مورد واردات اتومبیل دست دوم تاكید شده بود كه این نوع اتومبیل باید با مسافر وارد شود و شرط شماره گذاری آن در ایران منوط بر این است كه اتومبیل از نوعی باشد كه وسائل یدكی آن در ایران یافت شود( نمایندگی فروش داشته باشد ) .
این تبصره بعدا چند بار لغو و ابقاء شد كه داستانی است شنیدنی . نخستین لغو آن در پی انتقاد روزنامه ها بود كه نوشته بودند به دولت مربوط نیست كه در آزادی عمل اتباع نسبت به اموالشان مداخله كند ؛ یك شهروند شاید بخواهد بدون انتقال ارز اتومبیل كمیابی به كشور بیاورد و یا این كه پس از نیاز به تعمیر، آن را آتش بزند. پس از مدتی تبصره دوباره ابقاء شد زیرا در مجلس ، نمایندگان گفته بودند كه ایران به قبرستان اتومبیل تبدیل شده است. بعدا معلوم نمایندگانی این حرف را زده بودند كه در شركتهای وارد كننده اتومبیل و یا مونتاژ آن سهیم بودند و دوباره تبصره لغو شد . واردات خودرو به كشور پس از تغییر نظام هم ظاهرا حل نشده است . برای مثال : مجلس پس از پایان جنگ عراق با ایران قانونی وضع كرد كه به موجب هر دارنده مدرك بالاتر از لیسانس از دانشگاههای خارج كه بخواهد به وطن بازگردد بتواند یك خودرو ــ اتومبیل خودش را ــ كه بدون انتقال ارز خریداری شده باشد به كشور وارد كند ، ولی اجرای این قانون هم كه هنوز به قوت خود باقی است و پروانه ها در دست فارغ التحصیلان مانده است پس از مدت كوتاهی متوقف شد!.
این تبصره بعدا چند بار لغو و ابقاء شد كه داستانی است شنیدنی . نخستین لغو آن در پی انتقاد روزنامه ها بود كه نوشته بودند به دولت مربوط نیست كه در آزادی عمل اتباع نسبت به اموالشان مداخله كند ؛ یك شهروند شاید بخواهد بدون انتقال ارز اتومبیل كمیابی به كشور بیاورد و یا این كه پس از نیاز به تعمیر، آن را آتش بزند. پس از مدتی تبصره دوباره ابقاء شد زیرا در مجلس ، نمایندگان گفته بودند كه ایران به قبرستان اتومبیل تبدیل شده است. بعدا معلوم نمایندگانی این حرف را زده بودند كه در شركتهای وارد كننده اتومبیل و یا مونتاژ آن سهیم بودند و دوباره تبصره لغو شد . واردات خودرو به كشور پس از تغییر نظام هم ظاهرا حل نشده است . برای مثال : مجلس پس از پایان جنگ عراق با ایران قانونی وضع كرد كه به موجب هر دارنده مدرك بالاتر از لیسانس از دانشگاههای خارج كه بخواهد به وطن بازگردد بتواند یك خودرو ــ اتومبیل خودش را ــ كه بدون انتقال ارز خریداری شده باشد به كشور وارد كند ، ولی اجرای این قانون هم كه هنوز به قوت خود باقی است و پروانه ها در دست فارغ التحصیلان مانده است پس از مدت كوتاهی متوقف شد!.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان جنگ رئیسی گشت ارشاد امام خمینی
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت فضای مجازی کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا ارز مسکن ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت موسیقی سینما فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران سپاهان بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل سامسونگ اپل ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی خواب بارداری کاهش وزن مالاریا