دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024
مجله ویستا


حقه‌های سینمایی


حقه‌های سینمایی
● نمای متوسط Medium shot
نمایی که حدفاصل بین نمای دور و نمای نزدیک است.
● نمای مدل Model shot
نمایی که در آن از نمونه های کوچک (ماکت) اجسام استفاده و به جای جسم بزرگ اصلی ارایه شده باشد. یک جور حقه ی سینمایی است. مثل دریایی که بر آن ظاهراً کشتی ها شناور باشند یا پلی منفجر میشود و ... ولی در واقع آنها نمونه های کوچک هستند.
● نمای نقطه نظر Point-of-view shot
نمایی که صحنه را از دریچه ی دید و چشم یکی از شخصیتهای فیلم نشان بدهد. گویی او آن صحنه را می بیند. به طور خلاصه به این نما p.o.v هم اطلاق میشود.
● نمای هوایی Aerial shot
نمایی که دوربین فیلمبرداری از هوا، از ارتفاع نسبتاً زیاد، از بالای جرثقیل مخصوص فیلمبرداری، از داخل هواپیما و یا هلی کوپتر می گیرند. به این نما هلی شات نیز می گویند.
● نوار سروصداهای متفرقه (ساندافکت) Effects Track
صدای فیلم از سه نوار (Track) در اصل جداگانه، تشکیل میشود. نوار گفتگوها (Dialogues) نوار سروصداهای متفرقه (musical score) و نوار سروصداهای متفرقه (sound Effects) که این هر سه به وسیله متصدی تدوین صدا در آخر، روی یک نوار صوتی واحد ترکیب (mix) میشود.
● نور اصلی صحنه (key Light)
نور اصلی که برای روشن کردن صحنه، موقع فیلمبرداری به کار میرود.
● نور مکمل Filler Light (Fill light)
روشنایی کمکی که از طرف مقابل منبع اصلی نور (key light) به موضوع فیلمبرداری تابانده میشود و سایه ها را نرم و کمی روشنتر میکند و به قسمتهایی که در تاریکی مانده اند و «نور اصلی» به آنها نرسیده روشنایی می بخشد. «نور مکمل» ضعیفتر از «نور اصلی» است.
● نوع ( ژانر) Genre
کلمه ای فرانسوی، اصلاً به معنی نوع و گونه، در سینما نوعی و گروهی فیلم خاص مثل ژانر «وسترن»، ژانر «موزیکال» و غیره.
● وایپ wipe
یک شیوه نقطه گذاری سینمایی و وسیله ای برای انتقال از یک صحنه به صحنه ای دیگر. در این طریقه خطی از یک قسمت در سطح تصویر (به طور افقی، عمودی، مایل، چرخان یا بازشونده از وسط تصویر به شکل v و غیره) حرکت می کند و در جریان این حرکت صحنه قبلی را محو و صحنه جدید را جایگزین آن می کند. این تدبیر در فیلمهای سابق زیاد معمول بود و امروز کمتر از آن استفاده میشود.
● وسترن اسپاگتی spaghetti western
کنایه از وسترن ایتالیایی، که از سال ۱۹۶۴ با فیلم «برای یک مشت دلار»، ساخته «سرجولئونه» ساختن آنها شروع شد و به سبب خشونت و تحرک ظاهری بیش از اندازه اش، بسیار جلب نظر کرد و در دهه ۶۰ بازار سینماهای جهان را از انواع مشابه آکنده ساخت.
● وضوح Definition
اصطلاحی که در مورد فیلم نام (Film stock) به کار میرود و نمودار قدرت و قابلیت فیلم در تعیین و تفکیک عناصر تصویر است. اگر اجزای تصویر از هم قابل تعیین و تفکیک باشند فیلم دارای «وضوح ظریف» (Fine Definition) است وگرنه، تصویر چرک به نظر می رسد و نقطه های ریز سیاه و سفید که در کنار هم قرار گرفتنشان تصویر را به وجود می آورد درشت و مشخص هستند و در این مورد تصویر را «دانه – دانه» (Grainy) می گویند.
● وضوح تا عمق صحنه Deep Focus
اصطلاحی برای توصیف فیلمبرداری به شیوه ای که در آن اجسام و افراد در صحنه، از قسمت پایین تصویر گرفته و تا دورترین و عقب ترین حدصحنه، واضح باشند.
● هنرپیشه های بدل stunt man
مسئول انجام کارهای خطرناک در فیلم (پرشها، سقوطها، زدوخوردهای وحشیانه، معلق زدن با اتوئمبیل و ...) این افراد را با دستکاری در ظاهر و پوشاندن لباس مشابه با شخصیتهای اصلی فیلم در نماهای دور به جای هنرپیشه اصلی قالب می زنند. چون اگر با هنرپیشه اصلی صدمه بخورد کار ساختن فیلم متوقف میشود.حرکات خطرناک(STUNTS) به دقت طرح ریزی میشود و هنرپیشه های بدل که تمرین و ورزیدگی کافی دارند، به مخاطره ای حساب شده دست می زنند. معذلک در بعضی صحنه های خطرناک، گاه بعضی از این افراد مجروح و حتی کشته میشوند.
منبع : واحد مرکزی خبر