چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا


مهمترین رویدادهای صنعت خودرو در سال ۱۳۸۵


مهمترین رویدادهای صنعت خودرو در سال ۱۳۸۵
خودروسازان سال ۱۳۸۴ را سالی پرفراز و نشیب می‌دانند. آنها در این سال تولید را به مرز یك میلیون دستگاه نزدیك كردند.
افزایش تیراژ تولید در سال ۱۳۸۴ سبب شد خودروسازان برنامه صادرات را برای سال ۱۳۸۵ تعریف كنند و مطمئن بودند دستیابی به این هدف امكان‌پذیر نیست مگر با ارتقای سطح تكنولوژی، افزایش كیفی و كاهش رقابت در قالب تنوع تولیدات؛ به همین منظور عزم خود را برای ارائه محصولات با كیفیت جزم كردند.
خودروسازان كشورمان از ابتدای سال ۱۳۸۵ سمینارهای متعددی را با حضور كارشناسان در جهت ایجاد تحولی عظیم در صنعت خودرو برگزار كردند؛ این در حالی بود كه تعهد ایجاد برند داخلی در آغاز كار دولت نهم مطرح بود.
ماه‌های ابتدای سال ۸۵ برای صنعت خودروی كشور به آرامی گذشت اما این وضعیت چندان دوام نیافت و با موافقت رنو برای قبول شرایط موردنظر مجلس در اصلاح قرارداد ال۹۰ در سومین ماه فصل بهار، توفانی در رسانه‌ها به پا شد.
پروژه تولید لوگان (ال۹۰) در ایران و همچنین استفاده از پلتفرم مشترك ۹۰X در طراحی و ساخت خودروهای جدید با مشاركت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شركت‌های ایران خودرو و سایپا و نیز رنوی فرانسه كه از سال ۱۳۸۲ مذاكرات آن آغاز شده و قرارداد اولیه‌اش در سال ۱۳۸۳ از سوی طرفین به امضا رسیده بود، با مخالفت‌های متعدد مجلس در ارتباط با برخی از بندهای قرارداد مواجه شد. در سوم خرداد ماه ۱۳۸۵ طی مراسمی در وزارت صنایع و معادن، بیانیه مشترك سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شركت رنو پارس در خصوص پروژه ال۹۰ در ایران قرائت شد كه در آن، شرایط مجلس، وزارت صنایع و مركز پژوهش‌های مجلس لحاظ شده بود و مواردی همچون صادرات، نحوه فروش و حذف انحصار و غیره در جوی كاملاً دوستانه و مسالمت‌آمیز مورد تایید طرفین قرار گرفت و قرار شد تولید ال۹۰ مطابق زمانبندی پیش‌بینی شده انجام شود. در این جلسه كه با حضور وزیر صنایع و معادن و نمایندگان مجلس، همچنین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، طهماسبی گفت: خودروی ال۹۰ مهرماه جاری با قیمت پایه ۶ هزار و ۷۵۰ یورو و مدل‌های لوكس و دولوكس آن با قیمت بالاتر وارد بازار می‌شوند.
شناخت رنو از بازار خودروی ایران سبب شد محصول دیگری را با نام مگان ـ كه به عنوان خودروی روز اروپا مطرح است ـ از طریق شركت پارس خودرو معرفی كند. سایپا كه محصولات لوكس خود را از طریق پارس خودرو تامین و به بازار عرضه می‌كند، این بار تصمیم گرفت با تولید مگان، رقیبی جدی برای زانتیا كه مورد استقبال بی‌نظیر مشتریان قرار گرفته بود، ایجاد كند.
ششم تیر ماه مراسم پرده‌برداری از خودروی مگان كه پرفروش‌ترین خودروی لوكس اروپا در سال ۲۰۰۵ نام گرفت، در هتل المپیك تهران با حضور مدیران شركت‌های پارس خودرو و رنوی فرانسه برگزار شد. در این مراسم شریعتی قائم مقام مدیر عامل پارس خودرو اعلام كرد: این خودرو در ۴ مدل با قیمت‌‌های ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۲۶ میلیون تومان در مرداد ماه پیش فروش و به صورت CBU عرضه می‌شود و برنامه‌ریزی تولید مگان در پارس خودرو طوری تدوین شده است كه تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی ۳۷۵ دستگاه، در سال ۲۰۰۷ تعداد ۱۱ هزار و ۲۴۰ دستگاه و در سال ۲۰۰۸ تعداد ۲۱ هزار دستگاه در شركت پارس خودرو تولید شود.
برگزاری نمایشگاه یكی از اقدامات خودروسازان برای معرفی محصولاتشان است و معتقدند نمایشگاه می‌تواند بهترین راه شناخت بازار از محصولات جدید، معرفی سازندگان به بازدیدكنندگان، ایجاد فضای رقابتی، حضور خودروسازان داخلی در كنار سازندگان خارجی و در نهایت شیوه‌ای نو در تبلیغ باشد.
حذف نمایشگاه خودرو در تهران موجب رونق نمایشگاه در شهرهای دیگر شد؛ به طوری كه اولین نمایشگاه خودرو تیرماه سال ۱۳۸۵ در شهر سنندج مورد استقبال مردم این استان قرار گرفت و پس از آن در مردادماه ششمین نمایشگاه تخصصی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی مشهد برگزار شد كه دو خودروساز بزرگ كشورمان دو محصول جدید خود را (روآ محصول ایران خودرو و C۵ محصول آتی سایپا) به مشهدی‌ها معرفی كردند.
در نمایشگاه‌های خودروی سنندج و مشهد سایپا با شركت‌های عضو گروه از جمله سایپا، پارس خودرو، سایپادیزل، سایپایدك، امداد خودروی سایپا و سازه‌گستر، فنرسازی زر، سایپا پرس، رایان سایپا و سایپاریل محصولات خود را در معرض دید و داوری بازدیدكنندگان قرار دادند.
لازم به ذكر است همزمان با برگزاری نمایشگاه سنندج و مشهد، مدیران عامل و دیگر مدیران ارشد گروه سایپا در نشست مستقیم خود با مشتریان سایپا به سوالات مطرح پاسخ دادند.
رویكرد دولت نهم در جهت افزایش میزان صادرات سبب شد خودروسازان كشورمان درصدد ایجاد ارتباط با دیگر كشورها برآیند و با اجرای برنامه‌های مدیریت بازاریابی، كشورهای هدف را شناسایی كنند و با انجام مذاكرات و معرفی محصولات، همچنین كسب تكنولوژی‌های ناشناخته در صنعت خودرو تعاملی دوسویه را به وجود آورند كه در بین كشورهای هدف، سوریه و روسیه عمده‌ترین خریداران خودروهای ایرانی بودند. براساس آمار ارائه شده از سوی گمرك در سه ماهه اول سال ۱۳۸۵ معادل ۴۷ میلیون و ۵۴۴ هزار دلار انواع وسیله نقلیه سواری و غیرسواری به خارج از كشور صادر شد كه از این میزان ۱۸ میلیون و ۶۷۱ هزار دلار به صادرات نقلیه سواری و ۲۸ میلیون و ۸۷۱ هزار دلار به وسیله نقلیه غیرسواری اختصاص یافت.
براساس این آمار، مقصد بیشترین خودروهای صادراتی كشور طی مدت زمان یاد شده به ترتیب سوریه، روسیه، كویت، جمهوری آذربایجان و گینه بوده است.
ایجاد سایت‌های تولید در قاره‌های مختلف از دیگر برنامه‌های خودروسازان بود كه در سال ۱۳۸۵ به طور جد پیگیری شد. پس از آذربایجان، روسیه، سوریه و چین نوبت به آمریكای لاتین رسید كه هر دو خودروساز به طور همزمان برای تولید خودرو در آن كشور حضور یابند.
اولین محموله قطعات سایپا ۱۴۱ هشتم شهریور ماه ۸۵ برای تولید ۸۰ خودرو در ونزوئلا به این كشور ارسال شد و به این ترتیب دومین سایت بین‌المللی سایپا با عنوان شركت مشترك ون، ایر، اتو به بهره‌برداری رسید و سایپا پراید ۱۴۱ و صندوقدار صبا و مدل دیگر با موتور ۱۱۰۰ و ۱۳۰۰ سی‌سی را در ونزوئلا (در شهر كاراكاس) تولید و عرضه كرد. براساس پیش‌بینی سایپا خودروی S۸۱ كه خودروی ملی با برند سایپا محسوب می‌شود، در آینده به این فهرست اضافه خواهد شد.
مهرماه سال ۸۵ همزمان با شروع ماه مبارك رمضان دهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات در تبریز برگزار شد و همچون نمایشگاه های قبل، گروه سایپا در آن حضور فعالی داشت. این نمایشگاه با نشست مستقیم گروه سایپا با مشتریان با عنوان خدمت حضور در هتل پارس تبریز همراه بود و هریك از گروه‌های زامیاد و سایپادیزل برای معرفی محصولات جدید خود این نشست‌ها را به طور مجزا برگزار كردند.
در دهمین نمایشگاه خودروی تبریز شركت سایپادیزل كه تولید خودروهای تجاری سبك و سنگین سایپا را به عهده دارد برای تكمیل سبد كالایی خود در گروه خودروهای تجاری سبك سه مدل از كامیون‌های ۶، ۹ و ۱۳ تن از محصولات شركت فوتون را برای اولین بار در معرض دید عموم قرار داد.
برگزاری نمایشگاه زاهدان در مهر ماه سال ۱۳۸۵ به منظور معرفی و دستیابی به بازارهای اطراف از دیگر برنامه‌های خودروسازان در این سال بود.
در نیمه دوم سال ۱۳۸۵ و از ابتدای آبان ماه مهمترین برنامه‌ای كه توسط خودروسازان پیگیری شد، خروج خودروهای فرسوده با اجرای تبصره ۱۳ بود كه اجرای این طرح از طرف دولت راهكاری برای حل این معضل در كشورمان به شمار می‌آمد. براساس طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده، خودروسازان موظف شدند تا پایان سال جاری ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده را جایگزین كنند كه سهم سایپا در این میان ۱۲۰ هزار دستگاه عنوان شد. سایپا متعهد شد ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده را جایگزین كند كه این رقم از سوی ایران خودرو ۱۳۷ هزار دستگاه عنوان شد.
بی‌گمان امروزه در تعاملات جهانی به ویژه در فضای رقابت‌پذیری بین‌المللی، مقوله كیفیت و سرآمدی از موضوعات محوری در عرصه‌های تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی است. مطابق سال‌های گذشته در مراسم چهارمین دوره جایزه ملی كیفیت ایران كه آبان سال ۱۳۸۵ برگزار شد، ۳۱ تولیدكننده برای كسب جایزه ملی كیفیت انتخاب شدند كه از بین آنها سه شركت سایپا، ایران خودرو و فولاد مباركه توانستند تندیس برنز چهارمین دوره جایزه ملی كیفیت ایران را كسب كنند.
پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و نیرومحركه در شیراز با حضور شركت‌های مختلف خودروسازی داخلی و خارجی دی ماه سال ۱۳۸۵ برگزار شد كه در آن خودروهای C۵، تندر ۹۰، ریو، صبا دوگانه‌سوز، پراید با فرمان هیدرولیك، زانتیا و سایپا ۱۴۱ از محصولات سایپا در كنار خودروهای تجاری سنگین و كشنده در معرض دید بازدیدكنندگان قرار گرفتند.
با افزایش تیراژ تولید خودرو و تنوع محصولات، بخش خدمات پس از فروش نیازمند تحول چشمگیری است زیرا به اعتقاد كارشناسان، تداوم حضور در بازارهای مختلف داخلی و صادراتی در صورت ارائه خدمات پس از فروش مناسب امكان‌پذیر است. از طرفی گسترش فعالیت خودروسازان و حضور در نمایشگاه‌های مختلف سراسر كشور ایجاب می‌كرد تا تعداد نمایندگی‌ها در مراكز مختلف در اقصا نقاط كشور افزایش یابد.
۲۵ آذرماه ۱۳۸۵ گروه سایپا با همكاری سایپایدك به طور همزمان ۴۰ نمایندگی خدمات پس از فروش خود را در جهت ارائه خدمات بهتر و كسب رضایت مشتریان افتتاح كردند و تعداد نمایندگی‌های این گروه به ۴۹۱ نماینده در سراسر كشور رسید.
براساس اعلام مسؤولان وزارت صنایع و معادن، تولید خودروی تندر ۹۰ (همان خودرویی كه تاكنون با نام ال۹۰ معرفی می‌شد) در نیمه دوم سال ۱۳۸۵ آغاز شد اما از آنجا كه تولید این خودرو با مشكلات متعددی مواجه بود، در ۲۶ دی ماه به طور رسمی كیفیت تولید آن در خطوط تولید پارس خودرو به تایید بازرسان اعزامی از رنو رسید و تولید انبوه این خودرو در پارس خودرو شروع شد. تولید تندر در ایران خودرو نیز پس از طی مسیر تایید در ابتدای بهمن ماه آغاز گردید. هر دو خودروساز متعهد شدند در روزهای پایانی سال این خودرو را در تیراژ كم وارد بازار كرده و تولید انبوه خود را از ابتدای سال ۸۶ آغاز كنند.
عملكرد مالی سال ۱۳۸۵ در گروه سایپا و مقایسه آن با سال گذشته حاكی از دستیابی به اهداف موردنظر بودجه‌ای پیش‌بینی شده بود.
از جمله شاخص‌های مالی و سودآوری برای صورت‌های مالی تلفیقی گروه سایپا ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود كه در طول سال تحقق یافت.
براساس اعلام، میزان وام دریافتی از بانك‌ها برای خودروسازی سایپا در سال ۱۳۸۵ معادل ۴۰۰ میلیارد تومان و در مجموع گروه سایپا یك هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود كه این گروه با برنامه‌ریزی تولید، فروش و تامین مالی به موقع و تنظیم بازار، این سال را بدون بحران مالی پشت سر گذاشت. و توانست در سال ۱۳۸۵ بیش از ۵۰ درصد سهم بازار داخل را در كنار بازارهای صادراتی به خود اختصاص دهد.
منبع : اندیشه گستر سایپا