دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
خانه منجمباشی ، لنگرود
خانواده منجمباشی گیلان، همزمان با روی كار آمدن آغامحمدخان قاجار صاحبِ نام و عنوان شدند و نخستین عضو این خاندان كه منجم باشی لقب گرفت، میرزا صادق بود كه در سال 1212 هجری قمری، جسد بنیانگذار سلسله قاجار را برای تدفین به كربلا برد.
خانه منجمباشی در «فشكالی محله»، در جنب سبزه میدان لنگرود از یادگارهای این خاندان است. این خانه تا امروز باقی مانده و شامل بیرونی، اندرونی، خلوتخانه، مسجد، حمام و اصطبل است. درگاه اصلی ساختمان بیرونی كه «مهتابی» نامیده میشود، بر گذر عمومی مشرف است. سردر آن هلالی شكل است و گچبری سادهای دارد. میان درگاه اصلی و سرسرا، یك هشتی قرار دارد كه با چند پله به طبقه فوقانی بنا مرتبط میشود. طبقه فوقانی از یك سالن پذیرایی و سه اتاق تشكیل شده است. سالن اصلی از داخل با گچبریهای استادانه و قاببندیهای متعدد میان درها و پنجرهها تزئین شده و همین تزئینات، در نمای خارجی نیز به شكل ستونها و سرستونها ادامه یافته است. این سالن و تزئینات آن، نمونهای از هنر معماران گیلان در دوره قاجار است. گذشت زمان و متروك ماندن بنا و بیتوجهی در نگهداری و بازسازی آن موجب شده است، قسمت زیادی از تزئینات بیرونی آن فرو ریزد.
قسمت بالای ستونها با نقشهای مختلف تزئین شده است. چهارلنگه درِ بسیار نفیس با نقش گل و بوته، تالار را به اتاقهای كناری آن ارتباط میدهند. تاقچهها و دیوارهای داخلی تالار و اتاقها، همه نقشهای تزئینی با رنگ و روغن دارند. این بنا، با شماره 3/1498 در تاریخ 1336، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خانه منجمباشی در «فشكالی محله»، در جنب سبزه میدان لنگرود از یادگارهای این خاندان است. این خانه تا امروز باقی مانده و شامل بیرونی، اندرونی، خلوتخانه، مسجد، حمام و اصطبل است. درگاه اصلی ساختمان بیرونی كه «مهتابی» نامیده میشود، بر گذر عمومی مشرف است. سردر آن هلالی شكل است و گچبری سادهای دارد. میان درگاه اصلی و سرسرا، یك هشتی قرار دارد كه با چند پله به طبقه فوقانی بنا مرتبط میشود. طبقه فوقانی از یك سالن پذیرایی و سه اتاق تشكیل شده است. سالن اصلی از داخل با گچبریهای استادانه و قاببندیهای متعدد میان درها و پنجرهها تزئین شده و همین تزئینات، در نمای خارجی نیز به شكل ستونها و سرستونها ادامه یافته است. این سالن و تزئینات آن، نمونهای از هنر معماران گیلان در دوره قاجار است. گذشت زمان و متروك ماندن بنا و بیتوجهی در نگهداری و بازسازی آن موجب شده است، قسمت زیادی از تزئینات بیرونی آن فرو ریزد.
قسمت بالای ستونها با نقشهای مختلف تزئین شده است. چهارلنگه درِ بسیار نفیس با نقش گل و بوته، تالار را به اتاقهای كناری آن ارتباط میدهند. تاقچهها و دیوارهای داخلی تالار و اتاقها، همه نقشهای تزئینی با رنگ و روغن دارند. این بنا، با شماره 3/1498 در تاریخ 1336، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
سلامت شورای شهر تهران هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت
دلار ارز قیمت خودرو قیمت دلار مالیات خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت ازدواج
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس ایران فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی