شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
مدیریت در بحران (تحلیلی از جنگ خندق)
● پژوهشی موردی در مدیریت پیامبر اكرم(ص) در غزوه احزاب
زندگی رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سرشار از نكاتی است كه اگر با نگاهی نو به آن توجه شود، بسیاری از خط مشیها و سیاستهای اصولی در حوزههای مختلف علمی، معرفتی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و... شناسایی خواهد شد. بررسی دقیق و همه جانبه ابعاد مختلف زندگی این بزرگان، مخصوصا با شیوههای جدید و بابهرهگیری از آخرین دستاوردهای علمی، از ضرورتهای جوامع اسلامی است.
یكی از حساسترین و سرنوشتسازترین حوادث صدر اسلام، غزوه احزاب است. مورخان، این غزوه را بیشتر از آن جهتبا اهمیت میدانند كه آخرین صحنه تهاجم دشمن به نیروهای اسلام و نقطه اوج اقدامات دفاعی مسلمین بود. اما آنچه كمتر در منابع تاریخی مورد توجه قرار گرفته، مدیریت این حادثه سرنوشتساز و مهم است.
مدیریت پیامبر اكرم(ص) در جریان این غزوه ابعاد مختلفی دارد. در مقاله حاضر كوشش شدهاست، در حد امكان یكی از اقدامات مدیریتی پیامبراكرم(ص) در جریان یكی از تدابیر آن حضرت یعنی «حفرخندق» مورد بحث و بررسی قرار گیرد. البته مقاله حاضر به مدیریتی كه رسول الله(ص) در جریان حفر خندق اعمال فرمودند محدود نمیشود، بلكه موضوع اداره و بهرهگیری كامل از این اقدام دفاعی هم مورد بحث قرار میگیرد.
● طرح مسئله
مسلمین پس از اطلاع از آغاز تهاجم قریش، حداكثر هشت روز فرصت داشتند تا نسبتبه انجام هرگونه اقدام تدافعی تصمیمگیری كنند.
تصمیم پیامبر(ص) به حفر خندق یكی از بهترین نمونههای تصمیمگیری شجاعانه است. خندقی به طول حداقل پنج كیلومتر با عرض تقریبی هفت تا ده متر و عمق حداقل سهمتر، مستلزم حجم عظیمی از خاكبرداری است، در حالی كه تمام نیرویی كه در اختیار پیامبر(ص)بود به سه هزار نفر نمیرسید. حال این سؤال مطرح است كه چه مدیریتی اعمال شد كه توانستبا وجود همه محدودیتها این اقدام كم نظیر را انجام دهد و به نتیجه مطلوب برساند؟
● تصویر اجمالی حادثه
غزوه احزاب بنابر قول مشهور در شوال سال پنجم هجری (۱) و در ناحیه شمال و غرب مدینهٔ النبی واقع شد. قرآن مجید در چهار سوره و در قریب ۲۲ آیه به مسائل مختلف این جنگ اشاره كردهاست. (۲)
سپاه مشركین از سه لشكر به ترتیب زیر تشكیل شدهبود:
- لشكر قریش و همپیمانانش به رهبری ابوسفیان بن حرب، كه فرماندهانی چون خالدبنولید، عكرمهٔ بن ابوجهل، عمروعاص، صفوانبن امیه و عمروبن عبدود در آن شركت داشتند. مجموعه نیروهای تحت فرماندهی ابوسفیان - با احتساب بنیسلیم - ۴۷۰۰ نفر بودند كه بیش از ۳۰۰ اسب و ۱۵۰۰ شتر به همراه داشتند. (۳) این نیروها پس از نزدیك شدن به مدینه در محلی موسوم به «رومهٔ» مستقر شدند.
- لشكر غطفان و همپیمانان آنها از قبایل نجد، به فرماندهی «عیینهٔ بن حصن فزاری» و مسعود بن رخیله و حارث بن عوف جمعا به استعداد ۱۸۰۰ نفر، كه در نزدیكی «احد» اردو زدند و تعداد ۳۰۰ اسب همراه این لشكر بود. (۴)
- بنی اسد به فرماندهی طلیحهبن خویلد اسدی، همچنین یهودیان بنینضیر كه قریش را همراهی میكردند و نقش آنها بیشتر تقویت فكری و روحی این حركت نظامی بود. یهودیان بنیقریظه هم با شكستن پیمان، متحد احزاب محسوب میشدند. اكثر مورخان تعداد نفرات احزاب را مجموعا ده هزار نفر گفتهاند. (۵) اما این عدد به نظر اندكی اغراقآمیز میرسد. احتمالا مجموع سپاه قریش و متحدانش از حدود ۸۰۰۰ نفر متجاوز نبودهاست.
امتیاز عمده سپاه احزاب كه تا آن زمان در منطقه حجاز كم نظیر بود، برخورداری از سواره نظامی با حداقل ۶۰۰ اسب بود كه برتری كامل آنان بر نیروهای اسلام را تضمین میكرد. به احتمال قریب به یقین، نگرانی عمده مسلمین از همین بخش سپاه احزاب بوده است. طبعا اولین اقدام مؤثر سپاه اسلام هم باید به نحوی طراحی میشد كه بتواند سواره نظام دشمن را زمین گیر و بیاثر كند.
● موقعیت مسلمانان
بنا به روایت ابن اسحاق، تعداد نفرات سپاه اسلام در جریان غزوه خندق ۳۰۰۰ نفر بودهاست. (۶) به نظر میرسد كه این قول اندكی خوشبینانه و همراه با اغراق باشد. احتمالا این رقم با احتساب نوجوانان و جوانان و همچنین همراهی كراهتآمیز برخی از منافقین است. لازم به ذكر است كه تعداد اسبهای مسلمین در غزوه خندق سی و چند اسب بودهاست. (۷)
بنا به گفته واقدی چهار روز پس از حركت قریش از مكه، سواران خزاعه خبر حركت احزاب را به پیامبراكرم(ص) رساندند. (۸) فاصله میان مكه و مدینه برای سپاهی كه با ساز و برگ جنگی حركت میكرد، ده تا دوازده روز راه بودهاست. بنابراین پیامبر اكرم(ص) و مسلمین تنها شش تا هشت روز برای اتخاذ هرگونه تدبیر و تصمیمی فرصت داشتهاند.
● وضعیت عمومی مدینه و روحیه مسلمین
در هر اقدام اجتماعی، سیاسی و نظامی، علاوه بر رهبری، باید به دو ركن دیگر توجه شود:
- وضعیت و شرایط عمومی جامعه: شرایط ساختاری هر جامعه و نحوه ارتباط و مناسبات افراد و كانونهای مختلف اجتماعی متناسب با شرایط هر جامعه، در روند تحولات اجتماعی نقش تعیین كنندهای دارد. گسستگی یا همبستگی اجتماعی، كه در جامعه آن روز مدینه به كیفیت تعامل قدرتهای قبیلهای حاضر در شهر بستگی داشت، از جمله عوامل مؤثر در همبستگی یا گسستگی نیروهای درونی شهر به حساب میآمد. تدابیری كه از قبل اندیشیده شده بود، شرایط مطلوب این همبستگی را فراهم كردهبود. انعقاد پیماننامه عمومی مدینه، عقد اخوت، و بنای مسجد جهت ایجاد انسجام در فعالیتهای مختلف جامعه از جمله اقداماتی بود كه پیامبراكرم(ص) جهت تحقق شرایط وحدت اجتماعی اندیشیدهبودند.
- وضعیت نیروی انسانی: نیروی انسانی ركن اصلی در هر اقدام مدیریتی است. عواملی چون كمیت و آمار نیروهای در اختیار، شرایط روحی نیروها، ارتباط درونی نیروها، نحوه و چگونگی تنظیم رابطه مدیران ستادی و نیروهای در صف، عواملی هستند كه میتوانند در زمینهسازی موفقیتیا عدم موفقیتیك اقدام اجتماعی یا نظامی تاثیر گذار باشد. در صورت تحقق شرایط مطلوب نسبتبه دو عامل فوق، نفش رهبری و مدیریتبه عنوان عامل هماهنگی و بهرهبرداری از شرایط اجتماعی مناسب و نیروی انسانی آماده، موضوعیتخواهدیافت.
پس از انتشار خبر حركت احزاب در مدینه، جو عمومی شهر دستخوش تلاطم گردید. بهترین تصویر از شرایط عمومی مدینه، و دستهبندی گروههای حاضر در شهر را قرآن مجید طی ۱۷ آیه در سوره احزاب ارائه كردهاست. دراین آیات با دقتشگفتانگیز و روانكاوانهای از روحیات و مواضع گروههای مختلف، در جریان غزوه احزاب، پرده برداشته است. از نظر قرآن این گروهها به سه دسته كلی تقسیم میشوند:
الف - مؤمنین: مطابق آیات قرآن، كسانی كه در این گروه جای میگیرند بسیار معدودند. اینان یاران خالص و فداكار پیامبر اكرم(ص) بودهاند كه در هر شرایطی هیچگونه تردیدی در اعتمادشان به خدا و رسول ایجاد نمیشد. این آیه از سورهاحزاب در حق این گروه نازل شدهاست:
و لما رءالمؤمنون الاحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله و رسوله و مازادهم الا ایمانا و تسلیما; (۹)
و چون مؤمنان دستههای دشمن را دیدند، گفتند: «این همان است كه خدا و فرستادهاش به ما وعده دادند و خدا و فرستادهاش راست گفتند»، و جز بر ایمان و فرمانبرداری آنان نیفزود.
ب - نافقین: كسانیكه با اجبار و اكراه اسلام را پذیرفته بودند و در دل كینه رسول خدا(ص) را میپروراندند، در موقعیتهای مناسب از ضربه زدن و خدمتبه دشمنان اسلام دریغ نمیكردند. قرآن مجید این گروه را معرفی و باطن آنان را آشكار كردهاست:
و اذ یقول المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض ما وعدنا الله و رسوله الا غرورا × و اذ قالت طائفهٔ منهم یا اهل یثرب لا مقام لكم فارجعوا...; (۱۰)
و هنگامی كه منافقان و كسانی كه در دلهایشان بیماری است میگفتند: «خدا و فرستادهاش جز فریب به ما وعدهای ندادند». × و چون گروهی از آنان گفتند: «ای مردم مدینه، دیگر شما را جای درنگ نیست، برگردید».
ج - معوقین و مرددین: اینان مسلمانانی بودند كه به خاطر ضعف شخصیتیا ضعف ایمان، معمولا در شرایط حساس و در جریان حوادث، گرفتار تردید و ترس میشدند و علاوه بر آن، این روحیه را به دیگران هم منتقل میكردند.
قرآن كریم در مواضع مختلف ضمن بررسی نهضت انبیا به این گروه اجتماعی اشاره كرده، و حتی گاهی در كنار منافقین و تحت عنوان «الذین فی قلوبهم مرض» از آنها یاد كردهاست. در سوره احزاب هم خداوند ویژگیهای روانی و شخصیتی این گروه را آشكار كردهاست:
قد یعلم الله المعوقین منكم و القائلین لاخوانهم هلم الینا و لا تاتون الباس الا قلیلا; (۱۱)
خداوند كارشكنان [و مانع شوندگان] شما و آن كسانی را كه به برادرانشان میگفتند: «نزد ما بیایید» و جز اندكی روی به جنگ نمیآورند [خوب] میشناسد.
معمولا این گروه در سختی و شرایط بحرانی، با منافقین احساس همراهی و همگامی بیشتر میكنند. گاهی با عذر و بهانههای به ظاهر موجه، موضع ماموریت و مسئولیتخود را ترك كرده و چون باطنا منافق نیستند، یا به جهت آیندهنگری و توجیه خود و دیگران، سعی میكنند خودشان را با رهبری هماهنگ نشان دهند. قرآن مجید این حالات و روحیات را افشا میفرماید:
... و یستاذن فریق منهم النبی یقولون ان بیوتنا عورهٔ وما هی بعورهٔ ان یریدون الا فرارا; (۱۲)
و گروهی از آنان از پیامبر اجازه میخواستند و میگفتند: «خانههای ما بیحفاظ است» و[لی خانههایشان] بیحفاظ نبود، [آنان] جز گریز [از جهاد] چیزی نمیخواستند.
این گروه همواره در معرض بازگشتبه كفر قرار دارند، زیرا قدرت برای آنان اصالت دارد. به همین دلیل بسیار غیر قابل اعتمادند:
و لو دخلت علیهم من اقطارها ثم سئلوا الفتنهٔ لاتوها و ماتلبثوا بها الا یسیرا; (۱۳)
و اگر از اطراف [مدینه] مورد هجوم واقع میشدند و آنگاه آنان را به ارتداد میخواندند، قطعا آن را میپذیرفتند و جز اندكی در این [كار] درنگ نمیكردند.
در عین حال این گروه اجتماعی گروهی پر مدعا، متوقع و طلبكارند. به تعبیر قرآن، هرچند در شرایط خطر چشمانشان از ترس، حالت چشمان مشرف به مرگ را دارد، اما وقتی شرایط عادی شود زبان دراز، گستاخ، مدعی و طلبكار میشوند:
اشحهٔ علیكم فاذا جاء الخوف رایتهم ینظرون الیك تدور اعینهم كالذی یغشی علیه من الموت فاذا ذهب الخوف سلقوكم بالسنهٔ حداد اشحهٔ علی الخیر...; (۱۴)
بر شما بخیلانند، و چون خطر فرارسد آنان را میبینی كه مانند كسی كه مرگ او را فرو گرفته، چشمانشان در حدقه میچرخد [و] به سوی تو مینگرنند; و چون ترس برطرف شود شما را با زبانهایی تند نیش میزنند; بر مال حریصند.
در مجموع میتوان گفت كه با توجه به شرایطی كه اشاره شد و نیز وضعیت كمی و كیفی نیروهای اسلام، رهبری پیامبر اكرم(ص) در جنگ احزاب یكی از دشوارترین مدیریتها در شرایط نامناسب بودهاست.
جهتشناسایی روش مدیریت پیامبر(ص) ضروری است ابعاد برنامهریزی، تعیین استراتژی، سازماندهی، مدیریت نیروی انسانی، كسب اطلاع و خبر رسانی و نظارت و كنترل، در مدیریت و رهبری رسول خدا(ص) مورد دقت و بررسی قرار گیرد.
● برنامه ریزی و تعیین استراتژی
با بررسی جزئیات غزوه خندق به راحتی میتوان به این واقعیت رسید كه پس از وصول خبر حركت احزاب، پیامبراكرم(ص) سیاستی دفاعی را اتخاذ كردند. جهت تحقق این هدف، بهترین تدبیر ماندن در شهر و بهره برداری از كلیه امكانات و تواناییهای درون شهری بود. ماندن در شهر میتوانستسپاه اسلام را به لحاظ پشتیبانی و تداركات در یك جنگ دفاعی طولانی یاری دهد. با توجه به برتری كمی سپاه دشمن و برخورداری آنان از بیش از ۶۰۰ اسب كه به آنها تحرك فوقالعادهٔای میبخشید، مهمترین اقدام، جلوگیری از تهاجم اولیه دشمن و بیاثر كردن نقش سواره نظام بود.موفقیتسپاهی چون سپاه احزاب، به تهاجم اولیه بستگی داشت. بنابراین، جلوگیری از كسب موفقیت در تهاجم اولیه سپاه مشركین میتوانستیكی از اهداف اولیه پیامبر اكرم(ص) باشد.
پیامبر اكرم(ص) ضمن اتخاذ سیاست تدافعی، به حفر خندق فرمان دادند كه میتوانست هدف یادشده را تامین كند. از آنجا كه همه تصمیمات را در نهایت پیامبراكرم(ص) میگرفتند، سرعت عمل آن حضرت در پذیرش و پیاده كردن این پیشنهاد قابل توجه است.
● اهمیت و عظمت این تصمیم
از مجموع اطلاعاتی كه مورخان به دست میدهند، چنین برمیآید كه خندق دارای ابعاد زیر بودهاست:
طول آن حداقل پنج و حداكثر شش كیلومتر بودهاست. خندق در شمال شرق مدینه از ناحیه برجهای شیخان شروع شده و تا غرب مدینه یعنی تا كوه بنیعبید و از آنجا به طرف جنوب تا محلی كه اكنون مسجد فتح قرار دارد، كشیده میشدهاست (۱۵) و از این نقطه هم تا مصلی امتداد داشته است.
هر چند مسیر دقیق خندق مشخص نیست و این احتمال وجود دارد كه در مسیر، وجود موانع طبیعی و مصنوعی میتوانست مسلمین را از حفر خندق بینیاز كند، اما در مجموع با توجه به فاصله مناطق یادشده و همچنین با توجه به تقسیم كاری كه انجام گرفت، مسلما طول خندق از پنجكیلومتر كمتر نبودهاست.
اگر قول مشهور مورخان را كه میگویند تعداد حفر كنندگان خندق ۳۰۰۰ نفر بودهاستبپذیریم - چون هر ده نفر مامور حفر چهل ذراع(بیست متر) از خندق بودهاند - بنابراین، طول خندق باید در حدود شش كیلومتر برآورد شود.
مورخین مسیر خندق را چنین تشریح كردهاند: مبدا آن راتج و قلعه شیخان بود، و از آنجا تا تپه ذباب در شمال مدینه كشیدهشده و سپس به طرف غرب تا كوه بنیعبید و از آنجا تا محلی كه هماكنون مسجد فتح قرار دارد كشیده میشدهاست. در مغرب هم جهت احتیاط، به رغم وجود موانع طبیعی، چون نخلستانها و حرات، خندق تا مصلی امتداد پیدا كردهاست.
عرض و عمق خندق نباید كمتر از ده متر باشد، چرا كه به هر حال باید طوری طراحی میشد كه یك چابك سوار با اسب نتواند از آن عبور كند. اما در مورد عمق خندق، همین قدر كه پیادهنظام دشمن نتواند از یك طرف وارد، و از طرف دیگر خندق خارج شود، میتوانست پاسخگوی هدف پیامبر اكرم(ص) باشد. بنابراین احتمالا عمق خندق در حدود سه یا چهار متر بودهاست. دكتر آیتی معتقد است كه طول خندق ۵/۵ كیلومتر، عرض آن ده متر و عمق آن پنج متر بودهاست. (۱۶)
با توجه به فاصله میان مكه و مدینه (ده تا دوازده روز راه) و تصریح مورخان به اینكه سواران خزاعه پس از حركت قریش به سرعت و ظرف مدت چهار روز خود را به پیامبر اكرم(ص) رسانیده و موضوع را اطلاع دادهاند، مسلما مدت حفر خندق از ده روز كمتر بودهاست.
● سازماندهی
پس از تعیین مسیر خندق كه توسط شخص پیامبر(ص)، به همراه گروهی از مشاوران ایشان، افرادی چون سلمان فارسی، سعد معاذ و سعدبن عباده انجام شد، نخستین اقدام رسولخدا(ص) ایجاد سازمان لازم برای نیل به هدف نزدیك یعنی حفر خندق بود. این كار به سرعت اما با دقت و ظرافت تمام انجام گرفت. كل نیروهای موجود، مجموعا نزدیك به سیصد گروه عمل كننده، تحت مدیریتیكی از بزرگان اصحاب (مهاجر و انصار) هماهنگ شدند. ارتباط پیامبر اكرم(ص) با همه مسلمین از طریق سرپرستان انجام میشد. هر چند ارتباط آن حضرت با همه مسلمین ارتباطی صمیمی و مستقیم بود اما در امور محوله، فقط سرپرستان با رسول خدا ارتباط و تماس داشتهاند. این نكته تلویحا از اشارات منابع تاریخی بر میآید. چنانكه در ماجرای مواجه شدن گروه سلمان فارسی با سنگ سختی، افراد گروه از سلمان میخواهند موضوع را به اطلاع پیامبراكرم(ص) برساند. (۱۷)
● مدیریت نیروی انسانی
چنانكه از نقشه برمیآید پیامبر اكرم (ص) جهت ایجاد انگیزه و تشدید فعالیت مسلمین قسمتی از ماموریتحفر خندق را به مهاجرین و بخش بزرگتری از آن را به انصار سپردند. برای آنكه میان انصار هم نوعی رقابتبهوجود آید آنان را به سه گروه تقسیم كردند. این تقسیم بندی برمبنای نزدیكی قومی و قبیلهای انجام شد، زیرا هر تقسیم بندی دیگری ممكن بود با توجه به اختلافات فكری، فرهنگی و قومی مسلمین كه بسیاری از آنها تازه به اسلام گرویده بودند، سرمنشا بروز مشكلات و مسائلی باشد. بروز اختلاف بر سر سلمان كه نه از انصار بود و نه وابسته به مهاجرین، نمونه خوبی برای اثبات این مدعا است. (۱۸)
پیامبر اكرم(ص) آگاهانه، از رقابت میان قبایل جهت تسریع كار استفاده كردند. این تدبیر تا حد گروههای عمل كننده هم ادامه یافت. رسولالله(ص) با اعمال تقسیم كاری حساب شده میان افراد، هر چهل ذراع از مسیر خط كشی شده را به ده نفر محول كردند. بدین ترتیب نه فقط قبایل و طوایف با هم رقابت میكردند، بلكه در درون هر گروه میان افراد آن گروه هم رقابت ایجاد میشد. ضمن اینكه حوزه كار هر گروه كاملا مشخص بود و تداخلی در مسئولیتها هم پیش نمیآمد.
● اقدامات انگیزشی پیامبر(ص)
یكی از تدابیر پیامبراكرم(ص) جهت پیشبرد هر چه سریعتر حفر خندق، توجه دادن مسلمین به اصول اعتقادی و مخصوصا آخرت بود. با تعلیم این اصل سازنده كه زندگی حقیقی حیات اخروی است و زندگی دنیوی گذرا و بیاعتبار است، شور و نشاط كار در مسلمین زیادتر میشد. نكته در خور توجه اینكه به خاطر محدودیت زمانی و ضرورت تاثیر فوری سخن، رسولخدا(ص) از زبان شعر كه مؤثرترین زبان آن روز بود، استفاده میكردند.
به عنوان نمونه ابن سعد در «طبقات» میگوید پیامبراكرم(ص) در جریان حفر خندق این بیت را تكرار میكردند:
اللهم ان الخیر الآخره
فاغفر للانصار و المهاجره (۱۹)
و یا به قولی:
لاعیش الا عیش الاخره
فاغفر للانصار و المهاجره
و یا:
اللهم لو لا انت ما اهتدینا
و لاتصدقنا و لاصلینا (۲۰)
برای آنكه مسلمین هدف اصلی را گم نكنند و بدانند كه زحماتشان در چه جهت و برای چیست، با این روش بر اصول تاكید میكردند. شاید از همین نكته بتوان به این نتیجه رسید كه در هر اقدام مدیریتی لازم است مدیر دائما رهروان خود را با هدف یا اهداف آشنا و آنان را توجیه نماید. پیامبراكرم(ص) از بهترین روش ممكن جهت انجام این مهم استفاده كردهاند; از روش آموزش غیر مستقیم و با بهرهگیری از زبان شعر كه تاثیری فوری و ماندگار داشت.
جهت تقویت روحیه مسلمین و فعالتر كردن آنان، موارد زیر از شیوه مدیریت پیامبر(ص) قابل استنباط است:
الف - مشاركت مستقیم و جدی و همه جانبه شخص رسول الله(ص) در كار حفر خندق، بهطوریكه به گفته بسیاری از مورخان، نیروهای عادی مجاز بودند شبها محل كارشان را ترك كنند اما پیامبراكرم(ص) به اتفاق گروهی از اصحاب مؤمن و مخلص در كنار خندق میماندند. (۲۱) نكته قابل توجه اینكه، این مشاركتبه رهبری و هدایت مسلمین محدود نبود، بلكه آن حضرت خود خاك حمل میكردند و هر جا مسلمین در حفر خندق گرفتار مشكل میشدند از آن جناب استمداد میكردند.
ب - حضور شاد و با نشاط پیامبر اكرم(ص) این روحیه را به نیروها هم منتقل میكرد. روحیه با نشاط پیامبر چنان بر اصحاب تاثیر گذاشته بود كه آنان حتی بیش از مواقع عادی با یكدیگر شوخی و مزاح میكردند. پیامبر اكرم(ص) هم تا آنجا كه این شوخیها برخوردی با ارزشهای الهی و اسلامی و شخصیت افراد و اداره امور نداشت، آن را منع نمیكردند. (۲۲)
ج - خواندن سرودهای دسته جمعی یكی دیگر از اقداماتی بود كه ضمن جلوگیری از پرداختن مسلمین به بحثهای تضعیف كننده روحیات و ایجاد كننده اضطراب عمومی، موجب شادی و نشاط و تقویت روحیه مسلمانان میشد. تمامی این سرودها دارای بار ارزشی و تاثیرات تربیتی بسیار خوبی بود. (۲۳)
یكی از سرودهایی كه مسلمین میخواندند، به مرد نیكوكاری مربوط میشد به نام جعیل كه به گفته واقدی، زشت روی و مبتلا به بیماری پوستی بود اما در جریان حفر خندق همكاری میكرد. پیامبر اكرم(ص) نام او را از جعیل به عمرو تغییر دادند و به همین مناسبت مسلمین این بیت را سروده و دسته جمعی تكرار میكردند:
سماه من بعد جعیل عمرا
و كان للباس یوما ظهرا
گفتهاند پیامبر اكرم(ص) هم با تكرار آخرین كلمات هر مصرع با آنان همراهی میكرد. (۲۴)
د - یكی دیگر از تدابیر پیامبر اكرم(ص) در مدیریت نیروی انسانی، استفاده مؤثر از همه نیروهای درگیر در حفر خندق بود، بهطوریكه از سست ایمانان و حتی منافقین هم در حد مطلوب بهرهبرداری و استفاده میشد. برخلاف روشهای تنبیهی و انضباطی موجود در جوامع مختلف، مخصوصا در شرایط جنگی، در جریان غزوه احزاب، توبیخ و تنبیه مستقیم افراد خاطی و قاصر در انجام وظیفه توسط پیامبر دیده نشدهاست. پیامبر اكرم(ص) نظامی را طراحی كرده بودند كه در آن فرد خاطی خود بهخود سرشكسته و شرمسار میشد. به نقل واقدی در جریان حفر خفدق اگر از كسی سستی میدیدند به او میخندیدند. (۲۵)
چنین بود كه افراد سست ایمان و منافق هم از ترس ریشخند دیگران، ناگزیر از كاركردن بودند. البته چنانكه قرآن به صراحت فرمودهاست، این گروهها به بهانههای مختلف از زیر كار شانه خالی میكردند. (۲۶) اما این شیوه عمل پیامبراكرم(ص) و مؤمنان باعثشده بود كه آنان گستاخ نشوند، ضمنا برای آنان حقی در همراهی با مؤمنان ایجاد نشده و در حد امكان از تواناییهای آنها هم بهرهبرداری میشد.
● ارتباطات
ارتباط پیامبر اكرم(ص) در جریان غزوه خندق با نیروهای اسلام، مستقیم و بیواسطهبود. كسانیكه مسئولیتخبررسانی و ابلاغ فرامین رسول خدا(ص) را به واحدهای مختلف و گزارش مسائل و مشكلات واحدها را به آن حضرت عهدهدار بودند، بهطور مستقیم با آن حضرت دیدار میكردند. مسلمین قریب به ۳۵ اسب در اختیار داشتند كه در جریان حفر خندق و نیز پس از آن در جریان محافظت از خندق جهت هماهنگی وایجاد ارتباط و خبر رسانی سریع، استفاده میشد. پس از حفر خندق، مسلمین برای خندق درهایی قرار دادند (احتمالا هشت در)، هر یك از این درها نگهبانانی داشت و زبیر بن عوام به عنوان فرمانده كل، بر آنان نظارت میكرد. (۲۷) ارتباط میان این دروازهها كه در نقاط حساس و استراتژیك خندق تعبیه شدهبود توسط عبادبنبشر، سرپرست نگهبانان چادر فرماندهی كه پیامبراكرم(ص) در آن مستقر بودند، با سرعت تمام و با استفاده از اسب انجام میشد.
همچنین پس از اتمام كار حفر خندق و استقرار نیروها در دو طرف آن، پیامبر اكرم(ص) كلمات یا عباراتی را تعیین فرموده بودند كه هم به منزله اسم رمز تلقی میشد و واسطه شناسایی بود و هم جهتخبررسانی سریع مورد استفاده قرار میگرفت. همچنین شعارهای ویژهای جهتبرقراری ارتباط مسلمین با یكدیگر و با چادر فرماندهی كه در دامنه كوه سلع مستقر بود، از سوی حضرت تعیین شده بود. به مجرد برخورد با موقعیت ویژه، افرادی كه مستقیما با آن موقعیت رویاروی میشدند، موظف بودند شعار خاصی - مثلا الله اكبر - را تكرار و دیگر نیروها را از موقعیتخود آگاه سازند. از طریق همین شبكه ارتباط سریع، مسلمین چند بار از رخنه و نفوذ نیروهای دشمن آگاه شده، به موقع آن را دفع كردند. (۲۸)
نكته در خور توجه این كه، همه این اسامی رمز و واژگان ارتباطی بار ارزشی داشت. گاهی هم از شعاردادن دستهجمعی برای تدارك جنگ روانی علیه دشمن استفاده میشد.
● نظارت و كنترل
چنانكه قبلا هم اشاره شد، نظارت پیامبر اكرم(ص) بر عملكرد افراد در جریان حفر خندق نظارتی غیر مستقیم بود. طراحی نظام تقسیم كار دقیق و رقابت ایجاد شده میان گروههای عمل كننده، موجب ایجاد نظام نظارت و كنترل همگانی و عمومی شدهبود، به گونهای كه میتوان گفت همه افراد خندق بركار یكدیگر نظارت و كنترل داشتند. در عین حال نوعی حضور و غیاب غیر مستقیم هم نسبتبه شاغلین در حفر خندق اعمال میشد، بدین ترتیب كه هر كس ناگزیر از ترك موضع ماموریتبود از شخص رسول اكرم(ص) اجازه میگرفت و این به عنوان یك روحیه عمومی كه جنبه ارزشی هم داشت، در آمدهبود. چنانكه قرآن مجید هم در سوره احزاب اشاره فرمودهاست، یكی از ملاكها و مشخصههای تعیین اعتقاد و ایمان افرا، اجازه گرفتن از پیامبر اكرم(ص) جهت غیبت موقتبود.
بنابراین، وجه بارز نظام نظارتی پیامبر اكرم(ص) طراحی نظامی بود كه براساس آن نوعی نظارت همگانی و خودجوش در میان نیروهای اسلامی ایجاد شده بود. این نظام نظارتی كه بر مبنای اعتماد كامل میان رهبر و رهروان طراحی شدهبود میتوانست موجب تقویت اعتماد به نفس و باروری شخصیت افراد شود.
با توجه به مجموعه عوامل فوق بود كه پیامبر اكرم(ص) موفق شدند كار عظیم و شگفتانگیز حفر خندق را در مدت كوتاه (كمتر از ده روز) به انجام رسانند. سرانجام، در این غزوه قدرت رهبری و مدیریت رسولالله(ص) توانست احزاب را شكست دهد و آخرین تهاجم سپاه متحد شرك و كفر را ناكام كند.
منبع : وبلاگ کربلای ایران
منبع : سایت پیامبر اعظم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت جمهوری اسلامی ایران رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم توماج صالحی گشت ارشاد پاکستان
تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی پلیس سلامت سازمان هواشناسی سازمان سنجش زنان وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو مسکن سایپا بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم
فضای مجازی سینمای ایران سینما سریال پایتخت تلویزیون کیومرث پوراحمد سریال موسیقی رهبر انقلاب فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا وحید شمسایی لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی سرطان سامسونگ اپل فناوری ناسا الماس نخبگان بنیاد ملی نخبگان ربات
سازمان غذا و دارو کاهش وزن بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل