سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا


از رنو تا میتسوبیشی


از رنو تا میتسوبیشی
به گزارش CSM Worldwide، تا سال ۲۰۱۰ میزان تولید خودرو در ایران به ۵/۱ میلیون دستگاه در سال خواهد رسید.
بنابر اعلام وزارت صنایع و معادن ایران، مجموع تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۰۵ به ۹۸۴ هزار دستگاه بالغ شده است كه از این تعداد ۸۸۴ هزار دستگاه به خودرو های سواری اختصاص دارد. در این سال، كارخانه خودروسازی ایران خودرو كه عمدتاً مدل های مختلف پژو را تولید می كند، ۵۵۳ هزار دستگاه و گروه خودروسازی سایپا كه تولیدكننده انحصاری مدل های كیا است، حدود ۴۱۳ هزار دستگاه خودرو روانه بازار مصرف داخلی كرده اند. كل ظرفیت سالانه تولید خودرو های سواری و پیكاپ توسط خودروسازان ایرانی به ۵/۱ میلیون دستگاه بالغ می شود. قرار است در آینده نزدیك و در طرح توسعه خودروسازی در ایران، تولید خودرو های لوگان، فیات و مدل گُل فولكس واگن از سر گرفته شوند. گفتنی است، در طرح رنو و فیات به ترتیب تولید ۳۰۰ و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال پیش بینی شده است. از سوی دیگر، پروژه تولید خودروی گُل)GOL( كه اخیراً راه اندازی شده است، سالانه ۲۰ هزار دستگاه از این مدل خودرو را روانه بازار مصرف می كند. شریك خارجی كارخانه ایرانی مونتاژكننده این خودرو اعلام كرده است كه در نظر دارد ظرفیت تولید خودروی گُل را به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهد. همچنین شركت خودروسازی سایپا با همكاری گروه صنایع سنگین كیا، تولید مدل ریو را با ظرفیت ۱۰۰ هزار دستگاه در سال از سال ۲۰۰۵ آغاز كرده است. در مورد مدل های ژاپنی حاضر در بازار مصرف ایران نیز باید گفت كه ایران خودرو علاوه بر تولید مدل های مختلف نیسان، اخیراً با شركت خودروسازی سوزوكی برای تولید مدل های مختلف این خودرو در خاك ایران به توافق نهایی رسیده و قرار است كلید این پروژه از تابستان سال ۲۰۰۶ زده شود. گروه خودروسازی بهمن نیز كه مدل های مختلف مزدای ژاپنی را تولید می كند، از سال ۲۰۰۵ تولید خودروی میتسوبیشی پاجرو را به مجموعه خود اضافه كرده است. لازم به ذكر است، شركت ایران خودرو سال گذشته ۱۵ هزار دستگاه خودروی ایرانی را به سوریه و برخی كشور های آسیای میانه صادر كرده است. این در حالی است كه دولت ایران در نظر دارد تا سال ۲۰۰۷ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را به كشور های مختلف صادر نماید.
●رنو در ایران
شركت خودروسازی رنوی فرانسه در سال ۲۰۰۴ برای نظارت بر پروژه تولید خودروی لوگان L-۹۰ به صورت مشترك با شركت توسعه صنایع خودروسازی ایران )AIDCO( اقدام به تأسیس شركت رنو پارس كرد. جالب آنكه در صنعت خودروسازی ایران، رنو پارس اولین شركت ایرانی است كه یك شركت خارجی ۵۱ درصد سهام آن را در اختیار دارد. اما از آنجایی كه شركت رنو پارس امكانات تولید خودروی لوگان را ندارد، به همین دلیل تولید این خودرو را به شركت های ایران خودرو و سایپا واگذاركرده است. قرار است تولید لوگان از اواسط سال ۲۰۰۶ آغاز گردد. گفتنی است، قبل از آغاز تولید خودروی لوگان، شركت خودروسازی رنو در نظر داشت كه ابتدا تولید خودروی مگان )Megane( را در شركت پارس خودرو ایران آغاز نماید. داستان لوگان و مگان
در سال ۲۰۰۴، پروژه تولید خودروی لوگان به چهار شركت رنو، سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران، ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا واگذار گردید. براساس قرارداد امضاءشده، خودروسازی رنو و شركت توسعه صنایع خودروسازی ایران )AIDCO( به طور مشترك شركت رنو پارس را برای اجرای این پروژه تأسیس كردند. لازم به یادآوری است، سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران كه یك شركت دولتی و تحت نظارت وزارت صنایع و معادن این كشور می باشد، از تأسیس و راه اندازی شركت های دارنده فن آوری های پیشرفته موسوم به High-tech در این كشور حمایت و پشتیبانی می كند. شركت AIDCO یك شركت دولتی است كه توسط سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران و دو شركت ایران خودرو و سایپا به منظور حمایت و پشتیبانی از مشاركت استراتژیك شركت های ایرانی با شركت های خودروساز خارجی تأسیس شده است. براساس گزارش منابع آگاه، در ابتدای امر میان شركت خودروسازی رنو فرانسه و دولت ایران بر سر طرح صادرات خودروی لوگان )L- ( اختلاف نظر جدی وجود داشت كه همین اختلاف نظر باعث گردید تا وزیر صنایع و معادن ایران در آوریل سال جاری پروژه تولید لوگان را به حالت تعلیق درآورد. اما در نهایت وزارت صنایع و معادن ایران و شركت خودروسازی رنو در این مورد به توافق رسیدند. بر اساس آخرین خبر ها، تولید لوگان كه قرار بود از اواسط سال ۲۰۰۶ آغاز گردد، تا ماه نوامبر به تعویق خواهد افتاد. این در حالی است كه شركت رنو پارس تولید خودروی فرانسوی مگان را به شركت پارس خودرو واگذار كرده كه این شركت زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا می باشد.
●پژو ۳۰۷
شركت خودروسازی فرانسوی PSA با همكاری شركت ایران خودرو كه بزرگ ترین شركت خودروسازی ایران به شمار می رود، دو مدل خودروی پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ را در ایران تولید می كند. در واقع، PSA موتور محركه سمند و پژو ۲۰۶ آریان را برای ایران خودرو تأمین می كند.
دو خودروی یاد شده، در زمره خودرو های صادراتی ایران قرار دارند. اخیراً دو شركت مشتركاً در حال توسعه و ساخت خودرو های جدید پژو مدل ۳۰۷ هستند كه قرار است تولید و صادرات آن از سال ۲۰۰۷ آغاز گردد. به علاوه، شركت PSA خودروی زانتیا سیتروئن را برای گروه خودروسازی سایپا تولید می كند.
●بنز های ایرانی
در تابستان سال ۲۰۰۵، شركت بزرگ خودروسازی دایملر- كرایسلر موسوم به DCX ، تولید بنز كلاس E را در ایران خودرو دیزل آغاز نمود. این شركت ایرانی با استفاده از این قرارداد، زمینه تولید مینی بوس و كامیون های بنز را برای خود فراهم ساخته است. براساس گزارش های موجود، شركت دایملر- كرایسلر و ایران خودرو دیزل اخیراً در حال مذاكره برای معرفی و عرضه یك مدل جدید خودرو هستند كه به احتمال زیاد جایگزین یك مدل قدیمی موجود در بازار مصرف ایران خواهد شد. تولید این نمونه جدید احتمالاً از اوایل سال ۲۰۰۷ آغاز خواهد شد.
●فولكس واگن در بم
شركت خودروسازی فولكس واگن كه با شركت ایرانی كرمان خودرو قرارداد همكاری مشترك دارد، تولید فولكس واگن گُل )GOL( را از ماه مه سال ۲۰۰۵ در شركت خودروسازی بم موسوم به BAMCO آغاز كرده است. گفتنی است، شركت فولكس واگن قطعات خودروی گُل را در كشور برزیل تولید و آن را برای مونتاژ به شركت خودروسازی بم ارسال می كند. میزان ظرفیت فعلی تولید كرمان خودرو ۲۰ هزار دستگاه در سال می باشد، اما این شركت به فولكس واگن پیشنهاد داده تا ظرفیت خود را تا سال ۲۰۰۸ به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهد. لازم به ذكر است، اخیراً شركت فولكس واگن برای تولید خودروی كوچك Bora در BAMCO به تعداد ۲۰۰ دستگاه در سال اعلام آمادگی كرده است. همچنین فولكس واگن واردات اتومبیل های مونتاژ شده Passat و Touareg را از طریق شركت خودروسازی بم آغاز كرده است.
●توقف پروژه فیات
در ژانویه سال ۲۰۰۵، شركت خودروسازی فیات ایتالیا برای تولید مدل های مختلف خودروی فیات با شركت ایرانی توسعه صنایع پارس موسوم به PIDF به توافق رسید. براساس طرح اولیه، قرار بود تا شركت فیات سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه انواع مدل های پالیو، سیانا، ویكند، استرادا، پیكاپ استرادا و دالبو را در ایران تولید و مونتاژ نماید، اما به دلیل مشكلات مالی این پروژه از اواسط سال ۲۰۰۵ تاكنون به تعویق افتاده است.
●همكاری های هیوندای با خودروسازان ایرانی
در سال ۲۰۰۴، شركت كیاموتورز كه به گروه خودروسازی هیوندای تعلق دارد، با شركت خودروسازی سایپای ایران برای تولید خودروی ریو - كه پروژه آن از ماه مه سال ۲۰۰۵ آغاز گردیده است - قرارداد همكاری امضاء كرد. در همین راستا، كیاموتورز با مشاركت سایپا در اوایل دهه ۹۰ میلادی و با اعطای مجوز تولید پراید، به سایپا كمك كرد تا مدل های مختلف این خودرو را تولید و روانه بازار های داخلی و خارجی نماید. از آن زمان تاكنون، شركت سایپا مدل های مختلفی از پراید از جمله پراید ۱۴۱ را تولید و روانه بازار كرده است. گفتنی است، كیاموتورز علاوه بر همكاری با سایپا، اخیراً در زمینه تولید دو مدل خودرو به نام وِرنا )Verna( و آوانته )Avante(، كه در اروپا با نام های اِكسنت و اِلنترا شناخه می شوند، با شركت خودروسازی رایان خودرو- از شركت های تابعه كرمان موتور- همكاری خود را آغاز كرده است. به علاوه، شركت هیوندا با همكاری شركت ایران خودرو دیزل ایران، مینی بوس هیوندا در این كشور تولید می كند.
●ژاپنی ها در ایران
سال گذشته به دنبال كاهش تعرفه های واردات خودرو های سواری در ایران، شركت خودروسازی تویوتای ژاپن اقدام به واردكردن چند مدل خودروی تویوتا از جمله تویوتا كورولا، كَمری، لند كروز و پرادو و قطعات یدكی خودرو های مذكور به ایران كرد. گفتنی است، تعرفه واردات خودرو های سواری در ایران از ۱۳۰ تا ۱۶۸ درصد متغیر می باشد. اما با ادغام مالیات بر واردات با مالیات گمركی، این تعرفه به ۱۰۰ درصد در مارس سال ۲۰۰۵ كاهش پیدا كرده است، در حالی كه تا قبل از این تعرفه های سنگین گمركی باعث شده بود تا فروش خودرو های خارجی در ایران به شدت كاهش یابد. كمپانی نیسان كه با شركت پارس خودرو ایران - از زیرمجموعه های شركت سایپا - قراداد همكاری و مشاركت دوجانبه دارد، در حال حاضر به تولید مدل های ماكسیما، پیكاپ دی۲۲ - كه در آمریكا به نام فرانتیر معروف است - و رونیز SUV در ایران مشغول می باشد. لازم به ذكر است، در گذشته شركت نیسان برای شركت پارس خودرو پاترول تولید و مونتاژ می كرد. از سوی دیگر، شركت سوزوكی ژاپن در نظر دارد در تابستان سال ۲۰۰۶ برای شركت ایران خودروخراسان - كه از زیرمجموعه های گروه خودروسازی ایران خودرو می باشد - خودروی گراند ویتارا را به صورت سی كی دی )CKD( مونتاژ نماید. برای این منظور، سوزوكی در سال اول ۶ هزار خودرو از مدل یاد شده تولید خواهد كرد. شركت ایران خودرو واردات قطعات و فروش خودروی گراند ویتارا را از اوایل سال ۲۰۰۶ آغاز كرده است.
●بهمن و میتسوبیشی
شركت خودروسازی میتسوبیشی ژاپن از دیگر خودروسازان بزرگ خارجی است كه با همكاری گروه صنعتی بهمن از اواسط سال ۲۰۰۳ بدین سو، تولید و مونتاژ خودرو های پاجرو و مزدا را در ایران در دست اقدام دارد. این شركت سالانه ۵۰ هزار دستگاه انواع مزدا و پاجرو را با همكاری گروه بهمن تولید و روانه بازار می كند.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران