پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
۱۵میلیارد دلار درآمد ترانزیت در شرق کشور
ایران گرچه در مسیر کریدورهای حمل و نقل بینالمللی قرار دارد، اما تنها در محور ترانزیتی شرق خود توان بالقوه جذب ۱۰ درصد از این مبادلات (۱۵۰ میلیارد دلار) را داراست. اگر هزینه حمل و نقل کالا را نیز ۱۰ درصد از ارزش آن بدانیم، محور ترانزیتی شرق، میتواند ۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه نصیب کشورمان کند.
سهم ۱۰ درصدی برای ایران در حمل و نقل کالا در صورتی متصور است که توسعه محور تزانزیتی شرق همسطح طرحهای مشابه در منطقه باشد. هماکنون بندر گوادر پاکستان با هدف جذب سهم مناسب از این حجم تجارت در حال توسعه است. این بندر با سرمایهگذاری آمریکا و چین به سرعت در حال پیشرفت است و میتواند رقیب ایران در این عرصه باشد.
شاید بهدلیل همین حساسیتها است که بودجهای در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه محور شرق در نظر گرفته شده و دبیرخانه ۲+۶ برای پیگیری امور این طرح در حال فعالیت است. نمایندگان شش استان سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به همراه نمایندگان دو منطقه ویژه و آزاد سرخس و چاهبهار در این کمیته حضور دارند.
مطالعات برای توسعه تزانزیت در شرق ایران از ۲۰ سال پیش آغاز شده است اما با وجود قابلیت فراوان این محور برای تزانزیت کالا، هنوز طرح توسعه محور شرق به سرانجام مطلوب نرسیده است. این در حالی است که پس از فروپاشی شوروی کشورهای زیادی در شمال ایران بدون ساحل ماندند. با استقرار نظم در افغانستان و پاکستان؛ فعال شدن بازار این دو کشور و امکان دسترسی به آبهای آزاد از طریق جنوب شرقی ایران نیز، فعال کردن محور ترانزیتی شرق درآمد بسیار بالائی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
بسیاری از صاحبنظران ترانزیت را معجزه تجاری قرن ششم و درآمد آن برای ایران را چیزی در حدود درآمد نفت (بیش از ۲۰ میلیارد دلار) برآورد میکنند. اما تصور اینکه درآمدهای ترانزیتی صرفاً با دعوتنامه فرستادن برای کشورهای دیگر بهدست میآید، اشتباه است. محور ترانزیتی شرق ایران گرچه توانائی فراوانی برای توسعه دارد، اما خود به خود فعال نمیشود. در محور شرق ایران بندر چاهبهار ظرفیت تخلیه و بارگیری چهارمیلیون تن کالا را داراست، ولی ظرفیت این بندر تاکنون از یک میلیون تن فراتر نرفته است. از سوی دیگر نبود فرودگاه و شبکه حمل و نقل زمینی توانائیهای موجود این طرح را در عمل بیحاصل کرده است. البته راهاندازی راهآهن بافق - مشهد گام مؤثری برای توسعه شبکه حمل و نقل زمینی در این محور است.
هماکنون ترانزیت کالا از طریق ایران چندان مقرون به صرفه نیست. بالا بودن سن ناوگان هوائی، زمینی و دریائی صنعت ترانزیت ایران را دچار بحران کرده است. این در حالی است که مناطق آزاد اقتصادی ایران به سبب ماهیتشان میتوانند در افزایش ضریب ترانزیت کالا از کشور نقش مهمی ایفاد کنند؛ هر چند این انتظار تا کنون برآورده نشده است.
۵۸ درصد از محمولههای ترانزیتی کشور هماکنون از بندر شهیدرجائی بندرعباس عبور میکند و بندر امام خمینی نیز در رتبه بعدی قرار دارد. در عین حال با آنکه منطقه آزاد چاهبهار با هدف ترانزیت کالا تأسیس شده است، و به رغم داشتن مزیتهای بالقوه در ترانزیت، تا به حال نتوانسته نقش چندانی در این عرصه ایفاد کند. بهنظر میرسد برای دستیابی به درآمدهای تزانزیتی متناسب با توانائیهای موجود ایران (تقریباً برابر با درآمد نفت) مهمترین نکته موجود ایران (تقریباً برابر با درآمد نفت) مهمترین نکته مدیریت منابع و عزم راسخ در بالقوه کردن این مزیت باشد. باید امیدوار بودن که درآمدهای بالای نفت در سال جاری مسئولان را به اندیشیدن درباره طرح توسعه چاهبهار بهعنوان یک طرح زیربنائی ترغیب کند و آنان با تخصیص اعتبار مؤثر در جهت بهرهگیری از این بندر برآیند.
لیلا خدابخشی
منبع : مجله روند اقتصادی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات انتخابات مجلس دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب مجلس زنان
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سلامت فضای مجازی قوه قضاییه شهرداری
گاز دولت خودرو قیمت دلار مالیات قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون ازدواج کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
هواپیما دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
تبلیغات اینترنت اپل سامسونگ ناسا عیسی زارع پور آب گوگل مایکروسافت
سرطان هندوانه آسم بیماران خاص سنگ کلیه کمردرد بیمه سبزیجات اعتماد به نفس