دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
انتقامجویان - THE ABENGERS
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جری وینتراب
کارگردان : جرمیا چچیک
فیلمنامهنویس : دان مکفرسن، برمبنای یک مجموعهٔ تلویزیونی به همین نام، نوشتهٔ سیدنی نیومن
فیلمبردار : راجر پرات
آهنگساز(موسیقی متن) : جوئل مکنیلی
هنرپیشگان : رالف فاینز، اوما تورمن، شان کانری، جیم برودبنت، فیونا شا، پاتریک مکنی و ادی ایزارد
نوع فیلم : رنگی، ۸۹ دقیقه
̎جان استید̎ (فاینز)، مأمور مخفی ̎سوپر̎ باوقار و وردست دانشمند جذابش، ̎اما پیل̎ (تورمن) با ̎سر آگوست د وینتر̎ خودبزرگبین (کانری) که به کمک ̎پروسپرو̎ ـ ماشین کنترل کنندهٔ آب و هوای جویاش ـ خیال دارد از دنیا حقالسکوت بگیرد، درگیر میشوند. ̎استید̎ و ̎پیل̎ یک جفتِ ناجور تمام عیار هستند: ̎استید̎ به پیرویِ بیچون و چرا از قواعد و قوانین اعتقاد دارد و ̎پیل̎، برعکس، معتقد است که آنها را برای زیر پا گذاشتن، تدوین کردهاند؛ ولی به هر حال این باعث نمیشود همکاری خوبی نداشته باشند و حتی از لحاظ عاطفی، اندکی به یکدیگر پایبند نشوند. تنها متحدان آنان در این مبارزه، رئیسشان، مرد مفلوجی است با نام رمز ̎مادر̎ (برودبنت) و، مردی نامرئی (مکنی) که در زیرزمین آرشیو ̎سازمان̎ زندگی میکند...
● زمینهٔ اصلی در این فیلم شبه ̎جیمز باند̎ی وسوسهانگیز است: ماجرا، معما و توطئه در انگلستانی تیپیک با صحنهپردازی التقاطی (طراحیها، کار استوارت کریگ، انگلستانی خلق میکنند که عناصر معرف زمانهای مختلف را یکجا دارد) و با گرایشهای پُستمدرن. اما جذابیت بالقوهٔ فیلم که باید حاصل ترکیب طنز سنتی انگلیسی با داستان پیچ در پیچ، صحنههای پُرهیجان و جلوههای ویژهٔ چشمگیر باشد، از کار در نیامده است و در حد مثلاً علاقهٔ شخصیتها به چای نوشیدن در هر فرصتی، باقی میماند. یعنی سادهترین و دم دستترین شوخیای که در ارتباط با آداب و عادت انگلیسی به ذهن متبادر میشود. نقشهٔ کنترل آب و هوا، یکی از آن رویاهای لجامگسیختهٔ دانشمندان دیوانه و جاهطبی است که در اینجا ابعاد آن با هدفش (باج گرفتن از دولتمردان) تناسبی ندارد و شوخی بالقوهٔ قابل طرح در اینجا، اشارهٔ به توجه خاص انگلیسی به اهمیت وضع هوا، هم فراموش شده است. موضوع در تورمن ـ یکی خوب و یکی بد ـ حرام شده و اصلاً بیدلیل به نظر میرسد، مگر اینکه بنا بر استفادهٔ مضاعف از مقبولیت ستاره باشد (ضمناً این پس از بتمن و رابین، جوئل شوماکر، ۱۹۹۷، دومین شکست تورمن در یک پروژهٔ پُرخرج تخیلی بود). کانری در یکی از بیفروغترین نقشهای متأخرش ظاهر میشود. تنها فاینزِ خونسرد و مطمئن در نقش ̎جان استید̎ است که به نظر میرسد قدری به این فضا و محیط تفریح میکند. در صحنهٔ حملهٔ زنبورهای ماشینی به اتومبیل قهرمانان فیلم، جلوههای تصویری خیی خوباند ولی اوج پایانی فیلم، به شدت بیرمق و ناامیدکننده است.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جری وینتراب
کارگردان : جرمیا چچیک
فیلمنامهنویس : دان مکفرسن، برمبنای یک مجموعهٔ تلویزیونی به همین نام، نوشتهٔ سیدنی نیومن
فیلمبردار : راجر پرات
آهنگساز(موسیقی متن) : جوئل مکنیلی
هنرپیشگان : رالف فاینز، اوما تورمن، شان کانری، جیم برودبنت، فیونا شا، پاتریک مکنی و ادی ایزارد
نوع فیلم : رنگی، ۸۹ دقیقه
̎جان استید̎ (فاینز)، مأمور مخفی ̎سوپر̎ باوقار و وردست دانشمند جذابش، ̎اما پیل̎ (تورمن) با ̎سر آگوست د وینتر̎ خودبزرگبین (کانری) که به کمک ̎پروسپرو̎ ـ ماشین کنترل کنندهٔ آب و هوای جویاش ـ خیال دارد از دنیا حقالسکوت بگیرد، درگیر میشوند. ̎استید̎ و ̎پیل̎ یک جفتِ ناجور تمام عیار هستند: ̎استید̎ به پیرویِ بیچون و چرا از قواعد و قوانین اعتقاد دارد و ̎پیل̎، برعکس، معتقد است که آنها را برای زیر پا گذاشتن، تدوین کردهاند؛ ولی به هر حال این باعث نمیشود همکاری خوبی نداشته باشند و حتی از لحاظ عاطفی، اندکی به یکدیگر پایبند نشوند. تنها متحدان آنان در این مبارزه، رئیسشان، مرد مفلوجی است با نام رمز ̎مادر̎ (برودبنت) و، مردی نامرئی (مکنی) که در زیرزمین آرشیو ̎سازمان̎ زندگی میکند...
● زمینهٔ اصلی در این فیلم شبه ̎جیمز باند̎ی وسوسهانگیز است: ماجرا، معما و توطئه در انگلستانی تیپیک با صحنهپردازی التقاطی (طراحیها، کار استوارت کریگ، انگلستانی خلق میکنند که عناصر معرف زمانهای مختلف را یکجا دارد) و با گرایشهای پُستمدرن. اما جذابیت بالقوهٔ فیلم که باید حاصل ترکیب طنز سنتی انگلیسی با داستان پیچ در پیچ، صحنههای پُرهیجان و جلوههای ویژهٔ چشمگیر باشد، از کار در نیامده است و در حد مثلاً علاقهٔ شخصیتها به چای نوشیدن در هر فرصتی، باقی میماند. یعنی سادهترین و دم دستترین شوخیای که در ارتباط با آداب و عادت انگلیسی به ذهن متبادر میشود. نقشهٔ کنترل آب و هوا، یکی از آن رویاهای لجامگسیختهٔ دانشمندان دیوانه و جاهطبی است که در اینجا ابعاد آن با هدفش (باج گرفتن از دولتمردان) تناسبی ندارد و شوخی بالقوهٔ قابل طرح در اینجا، اشارهٔ به توجه خاص انگلیسی به اهمیت وضع هوا، هم فراموش شده است. موضوع در تورمن ـ یکی خوب و یکی بد ـ حرام شده و اصلاً بیدلیل به نظر میرسد، مگر اینکه بنا بر استفادهٔ مضاعف از مقبولیت ستاره باشد (ضمناً این پس از بتمن و رابین، جوئل شوماکر، ۱۹۹۷، دومین شکست تورمن در یک پروژهٔ پُرخرج تخیلی بود). کانری در یکی از بیفروغترین نقشهای متأخرش ظاهر میشود. تنها فاینزِ خونسرد و مطمئن در نقش ̎جان استید̎ است که به نظر میرسد قدری به این فضا و محیط تفریح میکند. در صحنهٔ حملهٔ زنبورهای ماشینی به اتومبیل قهرمانان فیلم، جلوههای تصویری خیی خوباند ولی اوج پایانی فیلم، به شدت بیرمق و ناامیدکننده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل بارش باران حج تمتع سیل سلامت سازمان هواشناسی زلزله پلیس وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو مسکن بورس گاز ایران خودرو حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب تئاتر نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس سریال سینما
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر فولاد خوزستان رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی تبلیغات ایرانسل نوآوری دبی گوگل ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان