یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

تکریم شهیدان وفاداری به ارزش‌هاست


تکریم شهیدان وفاداری به ارزش‌هاست
شهیدان، جوانان مؤمن و فداکاری بودند که برای دفاع از کشور و ملت در برابر متجاوزان به ‌این آب و خاک جان خود را در کف دست گرفته و با نام و یاد خدا به میدان نبرد قدم نهادند.
ملت ما و به ویژه جوانان امروز مدیون شهیدانند. از خودگذشتگی آن پاکبازان بود که اسلام و استقلال و آزادی را به ملت ایران هدیه کرد و ادای حق بزرگ آنان و تکریم یاد و نام آنان نشانه وفاداری به ارزش‌های والاست.
سلام خدا بر آنان.
سوم اسفند ۸۷ سید علی خامنه‌ای
عباراتی که در بالا ملاحظه نمودید، درست یک روز پیش از مراسم تدفین شهدای گرانقدرمان در دانشگاه امیرکبیر تهران و بدین منظور صادر شد و راه را بار دیگر روشن نمود، چرا که ‌این مراسم مقدس با اعتراض و مخالفت طیف غیر قانونی علامه تحکیم وحدت (بخوانید وحشت) روبه‌رو شده بود و عده‌ای نیز در ناآرام جلوه دادن فضای امیر کبیر نقش آفرینی می‌کردند تا مانع این حرکت شوند.
● هشت سال مردانگی و شرف
هشت سال دفاع مقدس، تاریخی است غرورآفرین و جاویدان برای ملت انقلابی ایران، تاریخی که لحظه لحظه آن را عاشقانه سوختند، عارفانه پرداختند، سرشار از حماسه کردند و با خون بر لوح زمان نگاشتند. دفاع در قانون طبیعت یکی از اصول استوار بقا و حفظ شرافت انسان‌هاست. در میان تمام دفاعیاتی که توسط انسان در برابر هجمه‌های گوناگون صورت می‌گیرد، مقدس‌ترین و با ارزش‌ترین آنها دفاع از عقیده است و بدون شک، دوران هشت دفاع مقدس یکی از آنهاست. تنها اندکی تدبر کافی است تا به تفاوت‌های آشکار میان این دفاع با سایر مقاومت‌های مردمی‌ در سراسر دنیا پی برد.
به تعبیری در مقاومت دلیرانه و بی‌نظیر مردم ایران در برابر تجاوزات رژیم بعثی عراق، نه تنها انگیزه‌های انسانی و میهنی بلکه انگیزه‌های الهی که برگرفته از احکام مستدل و خدشه‌ناپذیر دین اسلام مبنی بر سفارش اکید به دفاع از دین، ناموس و تمامیت ارضی بود، نقش اساسی و مهمی‌ را ایفا کرد و درست به همین دلیل است که دفاع دلیرانه مردم ایران، دربردارنده نکات بسیار عمیقتر و ارزشمندتری از دفاع سایر مردم دنیاست که آن را لایق عنوان «دفاع مقدس» می‌کند.
تأثیر شگرف فرهنگ پربار شهادت در گستره جهان‌بینی اسلام ناب محمدی (ص) از جلوه‌های ممتاز برخوردار است. فرایند این تأثیر در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظامی ‌و اقتصادی قابل دیده است. یافته‌ها و دستاوردهای تاریخی از صدر اسلام تاکنون، بیانگر این واقعیت شگرف است که فرهنگ شهادت طلبی به عنوان کارآمدترین و مؤثرترین عنصر در پیشبرد اهداف و حفظ ارزش‌ها و مقابله با دشمنان اسلام مطرح بوده است.
نه تنها دیروز، امروز نیز فرهنگ «شهادت» است که لرزه بر اندام دشمنان می‌افکند و آن‏ها را از نفوذ در دژهای اسلام مأیوس می‌کند.
بنابراین برماست که در پاسداشت این پیام و دستاورد بی‌بدیل که چون ودیعه‌ای گرانبها و ارزشمند نزد مردم به امانت سپرده شده است، بکوشیم تا بتوانیم آن را به نسل‌های بعدی واگذار کنیم.
دوم، جریان تقابل حق و باطل جریانی ازلی و ابدی است و جهان هیچ گاه از این دو جنبه خالی نبوده و نخواهد بود، طبیعتاً بقای جبهه حق، به ویژه‌اندیشه‌ای که بخواهد در عالم فراگیر شود و عرصه را بر زورمندان و قدرتمندان تنگ کند، حق مظلومان و مستضعفان را از ستمگران و مستکبران بگیرد، نیازمند راه‌های گوناگون و مناسبی است که به یقین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، یکی از مهمترین راه‌ها و عوامل پیروزی در این رویارویی است.
از جایی که دشمن به خوبی این رمز پیروزی را شناسایی کرده است، در طول تاریخ همواره تلاش کرده، تا مردم را از فرهنگ شهادت جدا کند. تخریب‌ها، شبهات و پرسش‌های گوناگون دینی و اعتقادی که با وجود شبکه‌های گسترده ارتباطی مثل: ماهواره، اینترنت و... به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته، از جمله شیوه‌های دقیق و برنامه‌ریزی شده است. در چنین مقاطع حساسی است که حضور فعالانه هنرمندانی که از آرمان‌ها و آرزوهای یک ملت شجاع آنچنان که شایسته و بایسته است، دفاع کند به شدت احساس می‌شود.
● اجرای سناریو ارزش زدایی در دانشگاه‌ها
هنوز از خاطرمان نرفته است که در زمان حکومت دوم خردادی‌ها بر ارکانی مانند دولت مجلس شهرداری و شورای شهر چقدر وقیحانه با برنامه تدفین شهدا مخالفت می‌شد، از شخص وزیر علوم اصلاحات و معاونانش تا شهردار و شورا و برخی مجلس ششمی‌ها و با بیان این نکته که شهر گورستان نیست، چطور دل‌های عاشق شهدا را به درد می‌آوردند، چرا که جریان سکولار از این موضوع واهمه دارد که تدفین شهدا در دانشگاه پایگاه فرهنگی عظیمی‌ برای دانشجویان پدید آورد و دانشجویان را در مسیر این فرهنگ علوی قرار دهد و جذب خود کند.
و حال چند سالی است عوامل وابسته با برنامه‌های گوناگون سناریو ارزش‌زدایی از دانشگاه‌ها را اجرا می‌کنند که نمونه آن تلاش برای جلوگیری از تدفین شهدا در دانشگاه‌هاست.
جریانی که به دنبال جلوگیری از تشیع و تدفین شهدا در دانشگاه است، چه هدفی را دنبال می‌کند و چه توجیهی می‌تواند برای این رفتار خود داشته باشد؟!
چرایی این حرکت در یک نگاه ساده به گذشته و حال کاملا مشخص می‌شود که در زیر به آنها اشاره می‌شود:
▪ این جریان معلوم‌الحال (طیف غیرقانونی علامه) خوب می‌داند که ‌این شهدا هستند که در زمان جنگ با جان‌نثاری و ایثار ایران اسلامی‌ را از تجاوز استکبار و استعمار نجات دادند و در اوضاع کنونی انتقال دهنده فرهنگ شهادت و استکبارستیزی در بین نسل کنونی هستند، برای همین، این می‌تواند خطر بزرگی برای جریان مزبور باشد، چون استحاله و جایگزینی فرهنگ لیبرالی و غربی، بزرگترین ایده ‌این جریان در برابر فرهنگ شهادت و ایثار است.
▪ آنها (غرب و شرق) خوب می‌دانند که شهدا با حضورشان، نظام را در بحران‌های گوناگون بیمه کرده‌اند و تا هنگامی که شهید و فرهنگ شهادت در جامعه، ساری و جاری باشد، نخواهند توانست به اهداف شوم خود برسند، برای همین، تلاش دارند به راه‌های گوناگون حضور شهید و فرهنگ شهادت را از اذهان عمومی‌ به ویژه دانشجویان بیرون کنند و از آنجا که دانشگاه را مرکزی تأثیرگذار و مرجع می‌دانند، این حرکت ارزش زدایی را از این مکان آغاز کرده‌اند.
▪ این پیاده نظام دشمن (که تئوریسین‌هایشان در کاخ سفید و سازمان جاسوسی سیا به عنوان مشاور فعالند) که متأسفانه از مکان مقدسی چون دانشگاه سر بیرون آورده است، می‌داند که شهدا حافظ اصلی آرمان‌های انقلاب و خمینی کبیر (ره) بوده‌اند و همان گونه که در جبهه‌ها و در هشت سال دفاع مقدس، سرزمین ایران اسلامی‌ را از وجود استعمار و استکبار پاک کردند، در اوضاع کنونی نیز می‌توانند جامعه را از گزند شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی نجات دهند و فرهنگ شهادت و ایثار و از خود گذشتگی را در جامعه نهادینه کرده و حرکت‌های منافقان و مزدوران را خنثی کنند.
▪ جریان سکولار از این موضوع می‌ترسد که تدفین شهدا در دانشگاه، پایگاه فرهنگی عظیمی ‌برای دانشجویان پدید آورد و دانشجویان را در مسیر این فرهنگ علوی قرار دهد و جذب خود نماید.
▪ طیف غیرقانونی علامه که بارها ارزش‌های اسلام را زیر سؤال برده و مورد اهانت قرار داده، بر آن است تا نگذارد شهدا به عنوان اسوه و الگوی مقاومت در مرکز نخبه‌پروری جامعه قرار گیرد و نخبگان جامعه از شهدا به عنوان الگوی موفق متأثر شوند.
▪ وابستگان به استکبار جهانی، ‌این موضوع را خوب دانسته‌اند که تدفین شهدا در دانشگاه عامل بیداری بخشی برای نسل کنونی خواهد بود که نخواهد گذاشت دشمنان نظام اسلامی ‌به اهداف شوم خود برسند.
● سخن آخر
البته آوردن این نکته کلیدی در اینجا ضروری است که دستگاه‌های فرهنگی مسئول در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و همچنین همه ‌تشکل‌های دانشجویی، نباید به تدفین صرف شهدا در دانشگاه‌ها بسنده نمایند، چرا که هم‌اکنون با حضور این ابدان پاک و مطهر، رسالت فرهنگی در ترویج آرمان‌های بلند شهیدان بیشتر از گذشته بر دوش آنان احساس می‌شود و ایشان باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی و فعالیت‌های جذاب غنی و غیر کلیشه‌ای، زمینه آشنایی و علاقه نسل جوان و دانشجو را با این فرهنگ ناب فراهم آورند.
بنابراین، بر ماست که نگذاریم صاعقه‌های «ابتذال» و «خودگریزی»، خرمن «باور» و «اعتقاد» ما را بسوزاند. مام وطن، پا گرفته از خون کبوتران حرم عشق است و «کبوتران حرم عشق» پا گرفته از غیرت فرزندان وطن، و غیرت فرزندان وطن، یادگار پرتوهای تابان انوار هدایت احمد (ص) و علی (ع) و حسین (ع) است که در روزگاری نه چندان دور از پای درخت انقلاب، به معراج خون بال گشودند و جاده‌های «ایثار» را ستاره باران کردند.
و حال بر ماست که به حرمت بدن‌های پاره پاره پرستوهامان و به حرمت دست‌های قلم شده عباس گونه آنها و به خاطر چشم‌های همیشه منتظر مادرانمان و به حرمت انتظار پدرانمان مگذاریم که یوسف‌های این وطن از یادها بروند و دست‌های آلوده شهدای ما را از ما بگیرند.
مهدی عجم
منبع : سایت تابناک