سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
اقدامات اساسی در فرآیند برنامه ریزی راهبردی
هدف از تهیه این مقاله آن است که اقدامات اساسی که برای تدوین برنامه ریزی راهبردی لازم است پیشنهاد گردد . ممکن است هر برنامه ریز با توجه به موقعیت و مقتضای کار خود روش خاصی را پیش گیرد و لزوماً از این پیشنهاد بهره نگیرد .
● مرحله اول : آمادگـی
در این مرحله سازمان ابتدا باید میزان آمادگی اقدامات زیر را بعمل آورد :
۱. شناسایی مسایل ویژه ای که در فرآیند برنامه باید آنها را مد نظر داشت .
۲. مشخص کردن وظایف هرکس ؛
۳. تشکیل یک کمیته برنامه ریز؛
۴. تدوین تاریخچه سازمان ؛
۵. تعیین اطلاعاتی که باید برای کمک به تصمیم گیریها گردآوری شود .
پس از طی این اقدامات در پایان مرحله اول ، یک «برنامه کار» به دست می آید .
● مرحله دوم : تشریح رسالت و دیدگاههـا
تشریح رسالت سازمان نشان دهنده توجه به هدفمند بودن آن است و باید بیانگر نکات ذیل باشد :
۱- هدف : چرا سازمان وجود دارد و به دنبال چیست ؟
۲- فعالیت تجاری سازمان : روش اصلی و فعالیتی که برای حصول اهداف خود دارد ، کدام است ؟
۳- ارزشها : اصول و باورهایی که اعضای سازمان براساس آن برای حصول به اهداف دنبال می کنند کدام است ؟
به عبارت دیگر در این مرحله ضمن پاسخ به «چه» ، «چگونه» و «چرا» تصویری از وضعیت ایده آل سازمان نیز باید ارائه گردد .
● مرحله سوم : ارزیابی از وضعیت سازمان
پس از مشخص شدن اهداف یک سازمان ، لازم است وضعیت فعلی آن روشن شود . ارزیابی از موقعیت سازمان به مفهوم دستیابی به اطلاعات موجود درباره نقاط قوت و نقاط ضعف عملکرد سازمان است .
● مرحله چهارم : تدوین راهبردها اهداف و مقاصد سازمانی :
پس از شناسایی رسالت یک سازمان و مسایل مهم آن باید به دنبال راهبردها بود . راهبردها ، اهداف و مقاصد ممکن است از خواسته های فردی ، بحث های گروهی ، روشهای قراردادی تصمیم گیری و غیره به دست آیند ، ولی این رهبر است که در مورد مسایل حیاتی سازمان تصمیم می گیرد . گردآورندگان برنامه راهبردی نباید از بازگشت به مراحل پیشین و تجدید نظر براساس اطلاعات جدید هراس داشته باشند . در این مرحله طرحی کلی از تصمیم های راهبردی سازمان ، هدفهای بلند مدت و مقاصد ویژه آن به دست می آید .
● مرحله پنجم : کامل کردن برنامه نوشتاری
در این مرحله کلیه مراحل قبلی به صورت نوشتاری تدوین می گردد و به تصمیم گیرندگان سازمان ارائه می شود ، در این مرحله باید از نظر مشورتی کارکنان ارشد در مورد کاربردی بودن سند تهیه شده ، استفاده نمود .
● مرحله اول : آمادگـی
در این مرحله سازمان ابتدا باید میزان آمادگی اقدامات زیر را بعمل آورد :
۱. شناسایی مسایل ویژه ای که در فرآیند برنامه باید آنها را مد نظر داشت .
۲. مشخص کردن وظایف هرکس ؛
۳. تشکیل یک کمیته برنامه ریز؛
۴. تدوین تاریخچه سازمان ؛
۵. تعیین اطلاعاتی که باید برای کمک به تصمیم گیریها گردآوری شود .
پس از طی این اقدامات در پایان مرحله اول ، یک «برنامه کار» به دست می آید .
● مرحله دوم : تشریح رسالت و دیدگاههـا
تشریح رسالت سازمان نشان دهنده توجه به هدفمند بودن آن است و باید بیانگر نکات ذیل باشد :
۱- هدف : چرا سازمان وجود دارد و به دنبال چیست ؟
۲- فعالیت تجاری سازمان : روش اصلی و فعالیتی که برای حصول اهداف خود دارد ، کدام است ؟
۳- ارزشها : اصول و باورهایی که اعضای سازمان براساس آن برای حصول به اهداف دنبال می کنند کدام است ؟
به عبارت دیگر در این مرحله ضمن پاسخ به «چه» ، «چگونه» و «چرا» تصویری از وضعیت ایده آل سازمان نیز باید ارائه گردد .
● مرحله سوم : ارزیابی از وضعیت سازمان
پس از مشخص شدن اهداف یک سازمان ، لازم است وضعیت فعلی آن روشن شود . ارزیابی از موقعیت سازمان به مفهوم دستیابی به اطلاعات موجود درباره نقاط قوت و نقاط ضعف عملکرد سازمان است .
● مرحله چهارم : تدوین راهبردها اهداف و مقاصد سازمانی :
پس از شناسایی رسالت یک سازمان و مسایل مهم آن باید به دنبال راهبردها بود . راهبردها ، اهداف و مقاصد ممکن است از خواسته های فردی ، بحث های گروهی ، روشهای قراردادی تصمیم گیری و غیره به دست آیند ، ولی این رهبر است که در مورد مسایل حیاتی سازمان تصمیم می گیرد . گردآورندگان برنامه راهبردی نباید از بازگشت به مراحل پیشین و تجدید نظر براساس اطلاعات جدید هراس داشته باشند . در این مرحله طرحی کلی از تصمیم های راهبردی سازمان ، هدفهای بلند مدت و مقاصد ویژه آن به دست می آید .
● مرحله پنجم : کامل کردن برنامه نوشتاری
در این مرحله کلیه مراحل قبلی به صورت نوشتاری تدوین می گردد و به تصمیم گیرندگان سازمان ارائه می شود ، در این مرحله باید از نظر مشورتی کارکنان ارشد در مورد کاربردی بودن سند تهیه شده ، استفاده نمود .
منبع : سایت مدیران ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی اسماعیل هنیه رهبر انقلاب حج نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم رسانه
حجاب شهرداری تهران تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی شهرداری پلیس
خودرو مالیات مسکن ایران خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
تئاتر مسعود اسکویی محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل حماس رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ باتری آیفون گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره
رژیم غذایی بیمه بیماران خاص زیبایی چای کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون سبزیجات