پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

گرما و گردو غبار - Heat And Dust


گرما و گردو غبار - Heat And Dust
سال تولید : ۱۹۸۲
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : اسمایل مرچنت
کارگردان : جیمز آیوری
فیلمنامه‌نویس : روت پراور جهابوالا، برمبنای رمانی نوشته خودش.
فیلمبردار : والتر لاسالی.
آهنگساز(موسیقی متن) : ریچارد رابینز.
هنرپیشگان : کریستوفر کازِنووه، گرتا اسکاکی، جولیان گلاور، سوزان فلیت‌وود، پاتریک گادفری، جنیفر کندال، شاشی کاپور، مادهور جعفری، نیکلاس گریس، باری فاستر، جولی کریستی و ذکیر حسین.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۰ دقیقه.


«آن» (کریستی) مقق سابق شبکه BBC نامه‌هائی از خاله مادرش، «آلیویا» (اسکاکی) از هند دهه 1920 به ارث می‌برد. او تحت تأثیر گذشته عجیب و البته رسوای «آلیویا»، تصمیم می‌گیرد به هند برود. در ساتیپور، او به اتفاق راهنمای هندی‌اش، «ایندر لال» (حسین) به دنبال ماجراهای «آلیویا» می‌گردد: «آلیویا» تازه‌عروس جوانی است که به همسرش، «داگلاس» (کازنووه) که شغلی دولتی از سوی دولت انگلستان در هند دارد، می‌پیوندد. در ساتیپور آرام‌آرام انگلیسی‌ها در مقابل شورش‌های بی‌پایان خیابانی خود را می‌بازند. «آلیویا» به تنگ آمده از بی‌تحرکی همسران انگلیسی و اینکه همسر همیشه مشغول و وفادارش نیز او را از یاد برده، جذب «نواب» (کاپور)، حکمران محلی می‌شود که بسیار او را سرگرم می‌کند. از طرف دیگر «آن» با «ایندر» تنها می‌ماند و اجازه می‌دهد تا او اغوایش کند. «آلیویا» با تسلیم محض به خواسته‌های محبوبش، «نواب»، از جامعه انگلیسی‌ها طرد می‌شود و به مکانی مقدس در کوهستان که در اختیار «نواب»، از جامعه انگلیسی‌ها طرد می‌شود و به مکانی مقدس در کوهستان که در اختیار «نواب» بوده، پناه می‌برد و تا آخر عمر آنجا می‌ماند. «آن» با رسیدن به همان کوهستان، فکر سقط جنین را از ذهن به در می‌کند و به بیمارستان می‌رود تا فرزندش را از «ایندر» به دنیا بیاورد.
* آیوری در پس زمینه قصه، تصویری غریب و رمزآلود از هند ارائه می‌دهد. گرچه به‌طور مشخص علاقه او به دوره رمانتیک پیشین، بسیار فراتر از هند امروز با بوروکراسی خشکش می‌نماید. فیلم‌نامه جهابوالا، سرگذشت دو زن را دردو زن را در دو دوره مختلف ماهرانه در هم ادغام می‌کند به‌طوری که عشق، واسطه تفاهم بین دو فرهنگ متفاوت می‌شود. اسکاکی در نقش «آلیویا»ی آسیب‌پذیر بازی گیرائی دارد و کریستی گرچه مادی‌تر به‌نظر می‌رسد، اما تصویر او را کامل می‌کند. فیلم‌برداری لاسالی و طراحی صحنه زیبای فیلم (کار ویلفرد شینگلتن) به چشم‌انداز نامتعارف فیلم جلوه می‌دهند.