شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا


مصرف و سبک زندگی


مصرف و سبک زندگی
نویسنده : فاضلی - محمد
محل نشر : قم
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۱۲/۱۰
رده دیویی : ۳۰۶.۴
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۹۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : HQ۲۰۴۲/ف۲م۴
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۸۴۰۳-۰۴-X

مباحث این کتاب در هفت فصل سامان یافته است. 'فصل اول به بررسی بینش‌های نظری درباره مصرف می‌پردازد, مصرف اصلی‌ترین پدیده‌ای است که همواره سبک زندگی با ارجاع به آن تعریف شده است. نظریه پردازان درباره سبک زندگی نیز با بررسی پدیده مصرف آغاز می‌شود, در این فصل آرای تورشتاین وبلن, جورج زیمل, ماکسی وبر, آدورنو و هورکهایمر, دوگلاس و ایشروود, پیربوردیو, کولین کمپل, و نظریه‌های پست مدرنیستی مصرف مرور و بررسی می‌شود. در نهایت نیز طرحی از جامعه شناسی مصرف و س‌ؤالات بنیادین آن ترسیم می‌شود. فصل دوم به مفهوم زندگی اختصاص یافته است. در این فصل چگونگی ایجاد نیاز به طرح کردن مفهوم جدید بررسی می‌شود. سپس پس از بررسی و نقد دیدگاه‌های موجود درباره تعریف سبک زندگی, تعریفی از این مفهوم ارائه می‌شود. در ادامه فصل, عناصر این تعریف, تصریح و تبیین می‌شود. توالی فصول از فصل سوم به بعد بر مبنای چالش‌هایی که پیش روی محققان است تنظیم شده است. پنج چالش اساسی عبارت‌اند از این که: 1 _ منشا سبک زندگی چیست 2 _ کارکرد و پی‌آمد سبک زندگی چیست 3 _ روش شناسی تحلیل سبک زندگی چیست 5 _ مدعیات نظری مفهوم و تحلیل سبک زندگی چیست'.