یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا


طراحی پژوهش‌های اجتماعی


تاریخ نشر : ۸۴۱۲۱۳
تیراژ : ۱۶۵۰
تعداد صفحه : ۴۱۸
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۱۲-۸۲۷-X
رده دیویی : ۳۰۰.۷۲
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : چاوشیان - حسن
نویسنده : بلیکی - نورمن

این کتاب، عناصر اصلی مورد نیاز برای تهیه‌ی طرح پژوهشی را تشریح می‌کند. بر این اساس، نگارنده ابتدا الزامات طرح پژوهش، نیز پیشنهاد پژوهش را مطرح می‌سازد. گفتنی است طرح پژوهش عمدتا قابل استفاده برای محققان یا همکاران آن‌هاست، در حالی که پیشنهاد پژوهش برای کسب تایید و تصویب دانشگاهی برای پروژه‌ی تحقیقاتی یا تامین هزینه‌های تحقیق، استفاده می‌شود. فصل دوم با مرور دیدگاه‌های مرسوم درباره‌ی طراحی تحقیق در علوم اجتماعی و انواع طرح‌هایی که به بحث گذاشته می‌شوند، آغاز می‌شود. سپس دیدگاهی معرفی می‌شود که به تشریح الزامات بنیادی و هشت عنصر اصلی آن اختصاص یافته است. نتیجه‌ی این دیدگاه آن است که تنوع گسترده‌ای از طرح‌های ممکن پژوهش وجود دارد و نه فقط چند طرح محدود. به دنبال آن بحثی درباره‌ی چگونگی آغاز یک طرح پژوهش با فرمول‌‌بندی عنوان و بیان مساله‌ی پژوهش می‌آید. این فصل با بحثی درباره‌ی تفاوت‌های میان پژوهش بنیادی و کاربردی به پایان می‌رسد. عناصر اصلی طرح پژوهش طی فصل 3 تا 7 بررسی می‌گردند. در فصل چهارم، چهار استراتژی پژوهشی موجود برای پیشبرد دانش در علوم اجتماعی، معرفی شده و در فصل‌ پنجم، چهار جنبه از جنبه‌های دشوارتر طراحی و اجرای پژوهش آمده که عبارت‌اند از: نقش مفاهیم، نظریه‌ها، فرضیه‌ها و مدل‌ها. فصل 6 به منابع و روش‌های انتخاب داده‌ها مربوط است. در این فصل، انواع و اشکال تولید داده‌ها در علوم اجتماعی بررسی می‌شوند. روش‌های گردآوری، فروکاستن و تجزیه و تحلیل داده در فصل 7 آمده و در فصل آخر، چهار نمونه از طرح‌های پژوهشی نگارنده معرفی می‌شوند.