یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
افزایش قابلیت اجرایی برنامه استراتژیک
وقتی که من در سمینارها و سخنرانی های خود از حضار می پرسیدم که " در حال حاضر بزرگترین مسئله برنامه ریزی استراتژیک شما چیست ؟ " به طور اجتناب ناپذیری پاسخ ، مسئله " اجرا " بود . بدون هر گونه سوالی ، این موضوع یکی از بزرگترین مسائل هر شرکتی است که سعی مینماید هر فعالیتی را در یک سطح استراتژیک به انجام رساند . همواره به نظر می رسد ، در مرحله اجرا ، مقاصد بیان شده دچار قصور می گردند ، بنحوی که ما می گوییم ، کاری را انجام خواهیم داد و در مورد آن هیجان زده می شویم ، اما یک ماه بعد ، به فراموشی سپرده می شود و به سمت موضوع دیگری گرایش می یابیم .
این موضوع ممکن است حتی وقتی که قصد اجرای اهداف غیر استراتژیک را داشته باشیم نیز صدق کند.اما در مورد مسائل استراتژیک وضع به شدت بدتر می باشد . چرا ؟ زیرا هیچ چیزی به اندازه یک هدف استراتژیک به تاخیر انداختنی تر نیست ، تا زمانیکه دیگر دیر شده باشد که حتی به صورت استراتژیک بیاندیشیم . بعلاوه ، اهداف استراتژیک غالبا ، احتمال ایجاد تغییرات اساسی را در سازمان شما رقم می زنند و با مقاومت بیشتری در مقایسه با اهداف جاری مواجه خواهند شد .
شما می توانید با ابزارهایی که برای طراحی فرایند برنامه ریزی استراتژیک خود انتخاب می نمایید ، اثر بخشی خود را در اجرای استراتژی افزایش دهید .
سه حوزه کلیدی وجود دارد که شما می توانید این کار را در آن حوزه ها انجام دهید : ۱- تدوین برنامه ، ۲-تخصیص منابع و ۳- نظارت بر اجرای برنامه .
روشی که ما در این سه قلمرو اتخاذ می نماییم کاملا متفاوت از هنجارهای متعارف برنامه ریزی استراتژیک می باشد و منجر به حصول به نتایج بهتری می گردد . بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، اغلب شرکت ها وقتی که فرایندی مانند برنامه ریزی استراتژیک را تدوین می نمایند به حدود ۳۰ درصد از اهداف خود نائل می گردند . با استفاده از برنامه ریزی استراتژیک ساده شده ، شما قادر خواهید بود حدود ۸۰ درصد از اهداف را محقق سازید . این روش خاصی می باشد که ما به وسیله آن ، سه حوزه کلیدی را جهت ایجاد تحول ، مدیریت مینماییم .
ابتدا در مرحله تدوین برنامه ، مهم است که اهداف به طور مناسبی سازماندهی گردند . این به مفهوم استفاده از روش SMART می باشد . یعنی اهداف باید مشخص ، قابل اندازه گیری ، قابل حصول ، با نتایج تعیین شده در یک محدوده زمانی باشند . بعلاوه ، شما باید اطمینان حاصل نمایید که تعداد قابل قبولی از اهداف را برقرار نموده اید . ما دریافته ایم بسیاری از شرکت ها ، اثر بخشی اجرا را به ساده
گی از طریق محدود نمودن اهدافی که در برنامه ریزی استراتژیک تدوین نموده اند ، بهبود بخشیده اند . در ثانی ، شما نیازمند نگارش یک برنامه عملیاتی خوب و شفاف هستید که برای مدیریت اهداف شما مفید باشد .
در مرحله تخصیص منابع ، پی برده ایم که پیش از این عمده سازمان ها ، توجه زیادی را صرف اعتبارات مورد نیاز برای اجرای کارامد ، می نمودند . این اولین منبعی است که شما باید به آن توجه نمایید . اعتبار مهم است ، اما اهمیت آن در برنامه ریزی استراتژیک کمتر از عامل زمان می باشد .
در نهایت ، نظارت بر اجرای استراتژی حیاتی است ، حتی اگر بعضی وقتها دشوار باشد . این دلالت بر دو موضوع مهم دارد . ابتدا ، شما باید برنامه های عملیاتی خود را به گونه ای تدوین نمایید که قابل نظارت باشد ، یعنی مراحل انجام کار شفاف بوده و میزان زمان صرف شده برای تکمیل فعالیت ها مشخص باشد . در ثانی هر مرحله نیازمند تعریف یک زمان آغاز و یک زمان پایان دارد .
اطمینان حاصل نمایید که تیم شما توصیه ها را در تمام این سه حوزه کلیدی دنبال می کند تا در نهایت بتوانید قابلیت اجرایی برنامه ها را به طرز چشمگیری افزایش دهید .
نویسنده : رابرت دبیلیو برادفورد
ترجمه : رضا نیک سیرت
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سازمان هواشناسی آتش سوزی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن ایران خودرو تورم سایپا
زنان تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات همراه اول فناوری اینترنت سامسونگ گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
خواب موز بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا