جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


ما به دنبال جاده یک طرفه نیستیم


ما به دنبال جاده یک طرفه نیستیم
سرهنگ امیری اعتقاد دارد که امنیت یک تولید جمعی است و تمام اجزا در این تولید نقش دارند . همه باید در حفظ و برقراری امنیت مشارکت کنیم و هیچ کس خودش را عقب نکشد.
دبیر اولین جشنواره هنر و امنیت می گوید: هنرمند چیزی را که می بیند، وارد ذهنش میکند ، آن را سازماندهی میکند و با احساسات و عواطف و ظرفیتی که دارد آن را به عنوان اثر هنری پیاده سازی میکند . این فرآیندی که در ذهن هنرمند شکل میگیرد ، به قدری اثر بخش است که می تواند اثر بخشی یک موضوع را هزاران هزار برابر بیشتر کند.
وی معتقد است: آثار هنری حالت اثر گذاری انفجاری دارند- هم سریع هستند ، هم اثر گذارند و هم ماندگار.
▪ جناب امیری، چه شد که تصمیم گرفتید در حوزه هنرهای تجسمی به صورت جدی حضور پیدا کنید؟
ـ البته این اولین باری نبود که ما وارد حوزه هنرهای تجسمی شدیم ، چند سال قبل مسابقه ای تحت عنوان شهر بدون پلیس در حوزه کاریکاتور انجام دادیم و همینطور جشنواره فیلم پلیس را هم برگزار کردیم ولی در این جشنواره برای اولین بار چهار بخش از هنرهای تجسمی را به صورت یک جا داریم و تصمیم گرفتیم به صورت جدی و عمیق وارد این حوزه شویم و از تجربیات گذشته خودمان در این جشنواره استفاده کنیم و امیدواریم در صورت بازتاب مثبت این حرکت بتوانیم این جریان را ادامه دهیم.
▪ فکر میکنید که این جشنواره چقدر میتواند در تعامل بین هنرمندان و نیروی انتظامی تاثیر گذار باشد؟
ـ خیلی زیاد. اطلاعات اولیه ای که من دارم و استقبالی که از این جشنواره در سطح کشور تا به امروز شده به نظر من خود نشان دهنده این اعتبار است. ما در این جشنواره نخواسته ایم که فقط محوریت با تهران باشد و به همین خاطر همزمان به معاونت های اجتماعی در سراسر کشور ابلاغ کردیم که آنها هم فعال شوند و با همکاری سازمان های هنری مثل حوزه هنری، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان را دعوت کنند و با یکدیگر نشست بگذارند و امیدواریم که این ارتباط و تعامل ملی شود و فقط مختص یک شهر نباشد .
▪ درارتباط با موضوع این جشنواره که شما امنیت را چگونه میبینید ذکر شده برایمان بگویید و بفرمایید از نظر شما امنیت چه مفهومی دارد ؟
ـ ساده ترین معنایی که من میتوانم برای امنیت تعریف کنم زندگی بدون دغدغه، همراه با آرامش را ما امنیت میگوییم. یعنی شما بدون بیم و هراس بتوانی به عنوان یک فرد با آسودگی به زندگی روزمره خودتان برسید. همینطور عدم وجود مانع برای به خودشکوفایی رسیدن.
▪ با توجه به حساسیت موضوعی چون امنیت اجتماعی و تبدیل شدن آن به یک خط قرمز ، تا چه حد دست هیات انتخاب در این زمینه باز است؟
ـ ما هیچ گونه دخالتی در انتخاب آثار نداریم. در عنوان جشنواره هم نگفتیم امنیت از دیدگاه نیروی انتظامی، بلکه گفته شده امنیت از دیدگاه شما، که همان هنرمندان هستند. ما تا جای ممکن خط قرمزها را عقب بردیم و قصد داریم که هنرمندان در فضای آزاد حرف هایشان را بزنند. ما حتی در انتصاب دبیران بخش های جشنواره هم دخالت نکردیم و این مسولیت را به خود دبیرخانه سپردیم. همینطور هیچ دخلالتی در ترکیب هیات داوران هم نداشتیم و تا جایی که توانیستیم اختیار را بر عهده جامعه هنری گذاشتیم.
▪ درباره جوان بودن ترکیب دبیران این جشنواره سولات بسیاری شده و شاید بتوان گفت که این جسارت حتی در سازمان های فرهنگی دیده نشده بود، در این مورد کمی توضیح دهید.
ـ هدف اصلی ما این است که این جشنواره را با یک اثر بخشی بالا برگزار کنیم و برای رسیدن به این هدف علاقه مند بودیم که جوانان وارد این کار شوند. با توجه به انرژی و آینده ای که جوانان در پیش دارند می توان سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه نمود.
یکی از اصلی ترین هدف های ما برای برگزاری این جشنواره این بود که دغدغه ای به نام امنیت در ذهن هنرمندان بیشتر جا باز کند ، همانطوری که تا پیش از این موضوعاتی چون محیط زیست و یا سلامت در ذهن هنرمندان وجود داشته.
▪ مخاطبان بخش پوستر که حداقل ما با آنها بیشتر در ارتباط هستیم در باره ی گستردگی و فراگیری موضوع امنیت صحبت میکنند، درباره اینکه امنیت چیست ؟ از دید شما، آثاری که پذیرفته خواهند شد چه نوع آثاری هستند ؟
ـ ما برای تعیین موضوع خیلی فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که موضوع را تا جای ممکن گسترده بگیریم تا جلوی خلاقیت ذهنی هنرمندان گرفته نشود. امنیت پدیده ای است چند بعدی، و دارای بعدهای متفاوتی مانند اقتصادی– سیاسی– جغرافیایی– فرهنگی– اجتماعی- زیست محیطی و همین طور نا امنی نیز بعد های فراوانی دارد . قصد ما این است که به جامعه و مسولین بگوییم که امنیت فقط شامل بعد انتظامی نمی شود.
▪ قبول دارید که نیروی انتظامی تا به حال از افراد حرفه ای در بخش گرافیک خود استفاده نکرده است و خروجی آثاری که از نیروی انتظامی دیده میشود در سطح قابل قبولی نیست، فکر می کنید آیا این جشنواره میتواند گشایشی باشد تا طراحان حرفه ای جذب شوند و سطح تصویری آثار متعلق به نیروی انتظامی بالا بروند ؟
ـ یکی از اهداف جانبی ما این بود که ما یکدیگر را بشناسیم، هم هنرمندان ما را بشناسند و هم ما هنرمندان را بشناسیم.
نکته ای که تا پیش از این بوده این است که ما متاسفانه اطلاعات لازم را نداریم که کدام هنرمند و یا کدام موسسه هنری چه استعداهایی دارد و همین عدم شناخت باعث شده که ما برای انجام کار به سراغ فرد حرفه ای نرویم . شاید یکی از دلایل برگزاری این جشنواره هم این باشد که تعامل ما با جامعه هنری ضعیف بود، بخصوص هنرمندان تجسمی.
من فکر میکنم این جشنواره بتواند این فاصله را کم کند و ما بتوانیم از پتانسیل های یکدیگر استفاده کنیم. ما بر این باوریم که یک اثر هنری خوب میتواند تاثیر فراوانی بر روی جامعه داشته باشد . به عنوان مثال یک پوستر خوب با موضوع اعتیاد می تواند بسیاری را از رفتن به سوی مواد مخدر باز دارد و یا یک عکس و یا کاریکاتور. . .
▪ در سال های آینده هم شاهد برگزاری این جشنواره هستیم ؟
ـ صد در صد. حتی شاید تا قبل از سال ۸۷ یک بار دیگر این آثار را به نمایش بگذاریم و احتمالن این آثار را در سطح استان ها هم به نمایش بگذاریم که اینها به موفق شدن این جشنواره بستگی دارد.
حتی اگر ما موفق هم نشویم، توانسته ایم استان های خود را با هنرمندان آشنا کنیم، مسوولین استانی حد اقل سه جلسه با هنرمندان استان ها داشته اند.
این کار هم باعث تقویت ما میشود و هم تقویت جامعه هنری که این اتفاق به سود هر دو طرف نیز هست. هم سطح امنیت بالا میرد، هم هنرمندان جایگاهشان را پیدا می کنند، هم در دید هنرمندان اصلاح به وجود می آید و هم در دید پلیس اصلاح به وجود می آید.
ما دنبال جاده یک طرفه نیستیم، ما این اتفاق را اتوبانی دو طرفه میبینیم. ما می خواهیم روی هنرمندان اثر گذار باشیم و هنرمندان نیز بر روی پلیس اثر بگذارند و این جشنواره آغازی است برای این راه.
▪ از وقتی که دادید متشکرم.
شهاب اشتری
سرهنگ امیری؛ دبیر اولین جشنواره هنر و امنیت
منبع : مجله رنگ