یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
چگونه بچه ها می آموزند
انسان قبلاً فكر می كرد كه نوزادان با همه تواناییهای فكری، روحی و روانی انسانهای بالغ به دنیا آمده اند و فقط لازم است كه رشد كنند و بزرگ شوند تا بتوانند از تواناییهای به ارث رسیده، عملاً استفاده كنند. اما امروزه روان شناسان می دانند كه استعداد و تربیت، دو عامل مهم هستند كه یادگیری بچه ها را مشخص می كنند.
در رابطه با تأثیر تواناییهای ارثی و محیط اجتماعی بر روی بچه ها و چگونگی مستعد شدن آنها نظریه های متفاوتی وجود دارد. پیاژه، روان شناس سوئیسی، معتقد است كه فرایند یادگیری كودكان، مستقل از استعداد و شرایط زندگی آنها، دارای چهار مرحله است. در مرحله اول كه تا سن ۲ سالگی ادامه دارد، بچه ها رشدِ شناختیِ بسیار چشمگیری دارند. آنها قبل از هر چیز، محیط خود را از طریق حواس می شناسند. به همین دلیل این مرحله، مرحلهٔ "هوش حسی–حركتی" نامیده می شود.
در مرحله دوم كه تا سن ۷ سالگی ادامه دارد، استنباط و تاثیرات، غالبا مصّور هستند. كودكان می آموزند كه برای توصیف و ارائه موضوعات، از زبان و تصاویر استفاده كنند. البته آنها هنوز نمی توانند اشیاء و اسناد را به طور منظم و منطقی طبقه بندی كنند.
آنها در مرحله سوم، كه تا سن ۱۱ سالگی ادامه دارد، تلاش می كنند، بین موضوعات و وقایع ارتباط منطقی ایجاد كنند.
نهایتا در مرحله چهارم بین مفاهیم و موضوعات انتزاعی، ارتباط ایجاد می شود.
لوویگوننسكی، روان شناس روسی، معتقد است كه رشد و توسعه شناخت یك كودك، بستگی به ارتباط متقابل او و انسان های اطرافش دارد كه در واقع محیط اجتماعی- فرهنگی اوست. چگونگی پاسخگویی بزرگسالان و اطلاع رسانی آنها به كودكان و واكنش كودكان در مقابل رفتار بزرگسالان، عوامل اصلی شكل گیری شناخت آنها هستند.
كهل برگ معتقد است كه روش تفكر و آموختن را بچه ها طی سه مرحله فرا می گیرند. در مرحلهٔ اول كه از سن ۴ تا ۱۰ سالگی است، ممانعت از انجام جرم و انتظار تشویق و ترغیب، از ویژگیهای بارز آن هستند. آنها رفتار خود را در ارتباط با قدرت فیزیكی فردی كه باعث تشویق یا تنبیه می شود، توجیه و تفسیر می كنند. در مرحله بعدی، كودك تلاش می كند كه قوانین اجتماعی را محترم بشمارد و انتظارات اجتماعی را بر آورده كند. این مرحله تا سن ۱۳ سالگی ادامه دارد. در مرحلهٔ پایانی، جوانان و بزرگسالان كوشش می كنند كه اصول و روشهای خود را بروز دهند و نمایان كنند.
شور، حرارت، تلاش و پیگیری از ویژگیهای بارز كودكان بسیار مستعد است. محققان معتقدند كه محیط به عنوان مْحرك نقش بسیار مهمی در شكل گیری و توسعه شناخت ایفا می كند.
منبع : ادیولوژی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس جمهوری اسلامی ایران دولت رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
پلیس تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران هواشناسی سیل کنکور پایتخت زنان آتش سوزی سازمان سنجش
خودرو قیمت خودرو دلار قیمت دلار بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا تورم مسکن ایران خودرو قیمت
سریال تلویزیون یمن سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال لیورپول بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا
تبلیغات هوش مصنوعی ناسا اپل سامسونگ فناوری بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات روزنامه
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل