یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا


کارآفرینی


تاریخ نشر : ۸۴۱۱۱۸
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۴۸
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۹۵۱۶۲-۴-۷
رده دیویی : ۳۳۸.۰۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : هزارجریبی - جعفر

کتاب حاضر، بر اساس تحقیق و بررسی موقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه‌ی ایرانی از دیدگاه نظام آموزشی، حوزه‌های تخصصی علوم انسانی، مهارت‌های فردی، و خلاقیت‌ با هدف شناسایی ویژگی‌های سرمایه‌ی انسانی تدوین شده است. در کتاب عنوان شده است: 'کارآفرینی تاثیر مستقیمی بر توسعه‌ی اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی جامعه دارد و هر چه یک جامعه بیش‌تر در فعالیت‌های کارآفرینی شرکت کند، سریع‌تر به توسعه دست می‌یابد.... مهم‌ترین عامل موثر در حرکت کارآفرین از قوه به فعل، بروز روحیه‌ی کارآفرینی در افراد از طریق دو عامل آموزشی و حمایت آن‌ها صورت می‌گیرد... به افراد توانایی می‌دهد تا فرصت‌های اشتغال جدید را دریابند؛ منابع لازم را جمع‌آوری و ارزیابی کنند و برای بهره‌برداری از موقعیت‌های به دست آمده، عملیات مناسب را برای رسیدن به موفقیت برنامه‌ریزی نمایند'. هم‌چنین در کتاب بیان شده است: 'وضعیت اقتصاد آزاد بهترین شرایط برای فعالیت کارآفرینان محسوب می‌شود. بنابراین، کارآفرین نباید با موانع غیر اقتصادی رو‌به‌رو باشد و درگیر بورکراسی پیچیده شود. کارآفرینان صرفا در شرایط طبیعی بازار می‌توانند از همه‌ی توان‌های بالقوه استفاده کنند و برای تحقق اهداف خود استعدادها را شکوفا سازند'. بر این اساس، پس از بیان مباحثی هم‌چون پیشینه‌ و تاریخچه‌ی کارآفرینی، قلمرو کارآفرینی، و نظریه‌های کارآفرینی، برای درک نقش کارآفرینی در عرصه‌ی مطبوعات و در نهایت ایجاد اشتغال، طی تحقیقی، کار دانش‌آموختگانی که بیش‌ترین سهم کارآفرینی را در توسعه‌ی نشریات فرهنگی و اجتماعی به خود اختصاص داده‌اند، ارزیابی شده است. پاره‌ای از نتایج تحقیق بدین قرار است: 60 درصد از پاسخگویان متاهل بوده‌اند به طور کلی وجود یک الگوی نقش، سبب تشویق تلاش‌های کارآفرینانه در فرد می‌شود... یک زوج موفق، عشق و ثبات لازم را برای متوازن کردن نااطمینانی‌ها و تنش‌های شغلی به وجود می‌آورند...، حدود 74 درصد از افراد مورد مطالعه را دانش‌آموختگان رشته‌‌های مختلف علوم انسانی تشکیل می‌دادند و به نظر خیلی از محققان و اندیشمندان، تحولات جامعه با پویایی دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی همراه است و این افراد اگر در حوزه‌ مطبوعات و نشریات که از یک طرف اندیشه‌سازی و تولید اطلاعات می‌کنند و از طرف دیگر مرجع تغییر و تحول افکار عمومی جامعه محسوب می‌شوند، فعالیت کارآفرینانه داشته باشند، می‌توان به تکامل و موفقیت‌های فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی جامعه امیدوار بود... و 56 درصد از کارآفرینان مطبوعاتی حدود پنج سال سابقه‌ کار داشته‌اند و حدود 80 درصد آنان زیر 10 سال فعالیت داشته‌اند و این دو نکته را خاطرنشان می‌سازد که از افزایش میزان کارآفرینی در سال‌های اخیر و شرایط مناسب محیط و امکانات جامعه، منجر به افزایش کارآفرینی در سال‌های اخیر در مطبوعات شده است؛ بنابراین، منابع کارآفرینی در یک جامعه، علاوه بر نیروی انسانی ماهر و متعهد به مبانی اقتصادی، اجتماعی، و رهایی از قید و بندهای دست و پاگیر اداری نیازمند است که به نظر می‌رسد این شرایط به طور نسبی در فعالیت‌های مطبوعاتی وجود داشته است و این امر باعث جذب نیروهای بیش‌تری در سال‌های اخیر شده است'. افزون بر این، در یافته‌های تحقیق حاضر، به چند عامل اساسی برای توسعه‌ی کارهای مطبوعاتی اشاره شده که بدین شرح است: آزادی‌های سیاسی مانند آزادی بیان و اندیشه، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، گسترش امکانات و فناوری، افزایش رفاه مالی و امنیت شغلی، و توسعه‌ فرهنگی و اجتماعی.