چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

نماز حجله


نماز حجله
شماری از عروس و دامادها نگاهی آسمانی به ازدواج خود ندارند هر چه هست همین شهوت جنسی است كه باید ارضاء شود. بنابراین ممكن است حتی نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را نخوانند چون عروسی دارند پس فرصت كارهای آسمانی نیست در حالی كه تمام كارها در دست خداوند است و اوست كه قضا و قدر هر چیز را در اختیار دارد بنابراین آن دسته از عروس و دامادها كه می خواهند ابعاد آسمانی زندگی مشترك را توجه داشته باشند نباید لحظه ای از خالق منان غافل شوند. اولین مباشرت جنسی یا زفاف را با روح فرشته ای انسان همراه سازیم و این مهم با معراج نماز ممكن می شود. یعنی زوجین علاوه بر آن كه نماز مغرب و عشاء خود را می خوانند در حالی كه وضو دارند دو ركعت نماز بخوانند كه خداوند نسلی پاك و آبرومند و آبروآفرین برای عروس و داماد فعلی و پدر و مادر آینده مقرر فرماید.
نماز شب زفاف آغاز اتصال به بی نهایت برای ساختن خاندانی پاك است. شبی كه اولین مباشرت با یاد و نام خداوند آغاز می شود؛ زمانی است كه زوجین به یاد خداوند هستند و برای او عمل می كنند خداوند نیز به یاد آنهاست و خداوند هرگز در وعده خود تخلف نمی كند. نماز حجله نیایش شكوهمند عاشق و معشوق و تطبیق عشق مجازی با عشق حقیقی است. تلفیق دو روح برای ساختن یك روح دیگر با ذكر و نام خداوند خالق، فضایی آسمانی و جوی روح افزا می آفریند كه به عشق بازی عابدانه می رساند. عبادت یعنی بندگی خداوند و بندگی خداوند یعنی هر گفتار و رفتاری كه برای خداوند باشد و زفاف نیز از این قلمرو خارج نیست. چرا زفاف تنها بر روی حیوانی انسان در آمیزش دو جنس مخالف تعریف شود! چرا بعد الهی و آسمانی و عرفانی نداشته باشد؟ چرا همین كار نوعی عبادت حضرت دوست برای ساختن بهتر نباشد؟ عروس و داماد به نماز می ایستند تا نشان دهند سرگردان نیستند بلكه هدف دارند و هدف آنان خداست كه در نتیجه تحویلی نسلی شایسته را به همراه دارد.
ب: مستحبات مباشرت
مباشرت عملی است كه انسان در طی مسیر عمر خود بعد از ازدواج ناگزیر آن را تجربه خواهد كرد و اسلام داده ها و معارف فراوانی درباره این مهم بیان كرده است، كه بعضا توسط علم كشف شده است. ولی بسیاری از آن معارف همچنان به لحاظ حكمت و فلسفه ناشناخته است اما عده ای كه معتقد هستند و می خواهند تا آنجا كه ممكن است مباشرت را با ترجیحات معارف دینی همراه سازند، مطالب ذیل را پیگیری كنند و شاید برای اولین بار بسیاری از این معارف به سمع و نظر خوانندگان محترم می رسد. مستحبات مباشرت به لحاظهای متعددی قابل بررسی و مطالعه است، به ویژه آن كه اگر مباشرت برای فرزنددار شدن و ساختن نسل آینده باشد. ما برای خیلی از كارها ارزش و اهمیت قائل هستیم. اما برای بچه دار شدن شاید لحظه ای تامل نكنیم و این بسیار دور از انصاف است در حالی كه تكوین و شكل گیری متاثر مستقیم از نحوه شكل گیری لقاح سلولهای جنسی و تشكیل زیگوت است اضطرابها و استرسها یا آرامش و توجه و خداوند هر یك به نوعی در تشكیل سلول تخم موثر است. چگونه ممكن است والدین به این امور مهم توجهی نداشته باشند و تنها با فكر صرف لذت جویی جنسی انتظار بچه كامل و مطلوب را داشته باشند!؟
● زمانها و موقعیت
بعد از بیان زمانها و موقعیت های مكروه و حرام مباشرت جنسی اكنون به زمانها و موقعیت هایی می پردازیم كه رجحان و استحباب دارد.
سالها از فصلها و فصلها از ماهها و ماهها از هفته ها تشكیل می شوند و با بررسی روزهای هفته زمانهای راجح و مناسب مباشرت را مورد مطالعه قرار می دهیم. در وصایای پیامبر اسلام (ص) به حضرت علی (ع) می خوانیم كه شب دوشنبه وقت مناسبی برای مباشرت است. زیرا اگر فرزندی خداوند در آن شب مقدر كند حافظ قرآن می شود و به قسمت الهی خشنود و راضی خواهد بود.
چنانچه شب سه شنبه مباشرت واقع شود و فرزندی حاصل شود پیامبر (ص) فرمود: شهادت روزیش گردد و پس از آن كه به توحید خداوند و نبوت من شهادت داد خداوند با مشركان عذابش نكند و دهانش خوشبو باشد؛ او رحم دل و دست و دل باز شود و زبانش از دروغ و تهمت و بهتان پاك باشد. فرزندانی كه در اثر مباشرت شب پنجشنبه متولد شوند، حاكم یا عالم شوند و اگر در روز پنجشنبه به هنگام رفتن خورشید از وسط آسمان مباشرت واقع شود و فرزندی درست شود شیطان به او نزدیك نشود و پر فهم باشد و خداوند سلامت دین و دنیا روزیش سازد و اما شب جمعه چنانچه مباشرت برای بچه دار شدن واقع شود، سخنگو و خطیب شود و در شب جمعه پس از عشاء مباشرت برای بچه دار شدن بسیار مناسب است، زیرا فرزند از ابدال شود و اگر روز جمعه پس از عصر نزدیكی برای فرزنددار شدن انجام شود و فرزندی حاصل شود دانشمند معروف و شهیر شود.
حضرت رسول (ص) به حضرت علی (ع) فرمود توصیه مرا حفظ كن همان طور كه من از برادرم جبرئیل حفظ كردم. (مكارم الاخلاق ج ۲ص ۴۰۴)
بنابراین پیشنهاد می شود كه وقت عروسی عصر پنجشنبه باشد كه شامگاه جمعه را زوجین در منزل خود سر كنند، نه این كه عروسی روز جمعه باشد و شامگاه شنبه زوجین به خانه بخت روند. در عین حال زوجین باید به زمانها و موقعیتهای حرام و مكروه مباشرت جنسی توجه داشته باشند.
دکتر احمداسماعیل تبار