جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


مروری بر فیلم های پذیرفته شده در جشنواره کودک همدان


مروری بر فیلم های پذیرفته شده در جشنواره کودک همدان
اعلام اسامی فیلم های پذیرفته شده در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان همدان به عنوان اصلی ترین بخش این جشنواره، سرآغاز صحبت های مختلف درباره وضعیت سینمای کودک در ایران شد. جشنواره کودک که امسال با تاخیری دوساله به سبب کناره گیری شهر اصفهان از میزبانی آن برگزار می شود، به سبب بحرانی که چندین سال است گریبان این گونه سینمایی را گرفته است، امسال نیز با جمع آوری تعدادی از فیلم هایی که به نحوی مرتبط با کودکان هستند قصد دارد سبد پرباری از این نوع سینما را در اختیار مخاطبانش قرار دهد.
سنتی که چندین سال است در این سینما تکرار می شود و گویی به رسم مالوفی در این زمینه تبدیل شده است. با این همه جمع تعدادی فیلم که در تعدادی از آنها کودکان و نوجوانان صرفاً بهانه هایی هستند برای بیان صحبت هایی خاص مرتبط با مضامینی به شدت بزرگسالانه در کنار چند فیلم که مشخصاً برای کودکان ساخته شده اند تا چه اندازه می تواند در راستای اهداف این جشنواره و برگزارکنندگانش باشد؟ مروری کوتاه بر ۱۱ فیلم انتخاب شده برای این بخش می تواند تا حدودی مشخص کننده چهره خاص جشنواره کودک امسال باشد.
▪ اتوبوس شب: این جدیدترین فیلم کیومرث پوراحمد بیش از هرچیز بازتاب دهنده دیدگاه او نسبت به جنگ و پیامدهای هولناک آن است که نمایشش در جشنواره فجر سال گذشته با استقبال نسبی منتقدان مواجه شد. نوع روایت و پرداخت داستان فیلم آن را به شدت فیلمی برای مخاطب بزرگسال تبدیل کرده است که به رغم حضور شخصیت اول نوجوان فیلم و اتفاقاتی که برایش رخ می دهد، جلوه یی از دغدغه های ضدجنگ فیلمساز را ارائه می دهد.
▪ بچه های ابدی: پوران درخشنده فیلمسازی است که در کارنامه کاری اش از همان ابتدای فعالیت با فیلم هایی چون «رابطه» و «پرنده کوچک خوشبختی» نشان داده که به بیان معضلات نوجوانانی با مشکلات و بیماری های خاص علاقه مند بوده و این فیلم آخرش نیز که درباره نوجوانان مبتلا به بیماری سندروم داون است هم در همین راستا قرار می گیرد. پرداخت و نگاه درخشنده در این فیلم هم منطبق بر همان نگاه های دهه شصتی است و مشخص نیست که اصولاً چنین فیلمی تا چه اندازه می تواند از نگاه مخاطبان کودک و نوجوان موفق به برقراری ارتباط شود.
▪ تصمیم کبرا: این ساخته سیروس حسن پور هم ظاهراً در ادامه فیلم های قبلی اش چون «دهقان فداکار»، «قطار کودکی» و «چوپان فداکار» است که بر بیان خاص و تجربی دغدغه های نوجوانان استوار است و بیش از همه در راستای تولیدات کانونی دهه ۶۰ قرار می گیرد و مانند همان فیلم ها نیز پخش و اکران محدودی می یابند. داستان فیلم ظاهراً اشاره هایی به درس معروف تصمیم کبرا در کتاب های درسی دارد و از این منظر می تواند تا حدودی برای مخاطب کودک جالب باشد.
▪ سبز کوچک و قفل ساز: غلامرضا رمضانی نیز از منظری دیگر در کنار فیلمسازانی چون حسن پور قرار می گیرد که به رغم چندین سال فعالیت در حوزه سینمای کودک نتوانسته اند به جایگاه مشخصی در این گونه سینمایی برسند. رمضانی نخستین فیلمش را با نام «عبور از تله» در سال ۷۱ ساخت و از آن زمان تا به حال با ساخت فیلم هایی مجرد بر بستر مشکلات مادی نوجوانان به تجربه در زمینه ساخت این فیلم ها ادامه داده و باید دید این پرکارترین فیلمساز جشنواره کودک امسال آیا به حضور در همین فضاها ادامه داده است یا نه.
▪ سبیل مردونه: این فیلم را باید از معدود فیلم های جشنواره امسال دانست که می تواند تا حدودی با مخاطب کودک و نوجوان ارتباط برقرار کند. جواد اردکانی در این فیلم با همراه کردن یک مرد بزرگسال کودک مانده با یک کودک شیرین ماجراهای طنزآمیزی را خلق می کند که به احتمال زیاد با استقبال کودکان نیز همراه خواهد شد.
▪ سینه سرخ: این فیلم را هم باید جزء آثاری دانست که سازنده اش به جهت بیان دیدگاه های خاص صرفاً از نوجوانان استفاده کرده و در آن دغدغه های بزرگسالانه بر بستری از ماجراهای نوجوانانه بیان شده است. فیلم بر ارتباط بین مذاهب تاکید دارد و حتی می توان آن را بیشتر اثری معناگرا دانست تا کودکانه.
▪ عاشق: افشین شرکت به عنوان کارگردانی فعال در حوزه تجاری سینمای ایران شناخته می شد که انتظار نمایش این ساخته آخرش بیشتر در جشنواره فجر می رفت تا در جشنواره کودک. اما ظاهراً فیلم در ساختارش از وجود چند شخصیت نوجوان سود می برد که سازندگانش را بعد از عدم پذیرش در جشنواره فجر به فکر نمایش در جشنواره کودک انداخته تا یک حضور جشنواره یی پیش از نمایش عمومی در کارنامه داشته باشند.
▪ گوشواره: وحید موسائیان از نسل فیلمسازان جشنواره جدید سینمای ایران است که ساخته های قبلی اش حضور در چند جشنواره درجه ۲ را تجربه کرده و جوایزی هم برده اند. این فیلم جدیدش در جشنواره فجر امسال به نمایش درآمد و بیشتر اثری از حوزه اقتباسی سینمای ایران به شمار می رود که از روی یکی از داستان های هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده است.
▪ مثل یک قصه: حضور این فیلم هم در بخش مسابقه جشنواره کودکان همدان از عجایب است که احتمالاً به وجود شخصیت نوجوان در فیلم بازمی گردد. ویژگی های این ساخته جدید خسرو سینایی فیلمساز شناخته شده به بخش های روشنفکری سینمای ایران بسیار شبیه به فیلم اتوبوس شب است و بیشتر منعکس کننده دیدگاه های ضدجنگ فیلمسازش است تا اثری درباره کودکان و نوجوانان.
▪ نصف مال من، نصف مال تو: وحید نیکخواه آزاد از سینماگران معروف فعال در حوزه سینمای کودک به شمار می رود که به فعالیت در این نوع سینما در سمت هایی از قبیل تهیه کنندگی و کارگردانی در سال های مختلف پرداخته است. این ساخته جدیدش از معدود فیلم های جدید جشنواره امسال به شمار می رود که اصلاً به جهت نمایش در این جشنواره ساخته شده است و آن را باید نمونه مشخص سینمای بدنه یی کودک و نوجوان نامید. فیلم از حضور بازیگران شناخته شده یی چون محمدرضا شریفی نیا سود می برد و احتمالاً مورد توجه مخاطبان کودک جشنواره قرار خواهد گرفت. با این فیلم ها جشنواره کودک امسال چشم انتظار توجه مخاطبانش است. هرچند که با همین مرور کوتاه وزنه سنگین فیلم های درباره کودکان، در مقابل فیلم های برای کودکان به شدت احساس می شود.
منبع : روزنامه اعتماد