دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

هنگامه - RUSH HOUR


سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : راجر برنبام، آرتور سرکیسیان و جاناتان گلیکمن
کارگردان : برت راتنر
فیلمنامه‌نویس : جیم کوف و راس لامانا، بر مبنای داستانی نوشتهٔ لامانا
فیلمبردار : آدام گرین‌برگ
آهنگساز(موسیقی متن) : لالو شیفرین
هنرپیشگان : جکی چان، کریس تاکر، تام ویلکینسن، فیلیپ بیکر هال، مارک رولستن، دزی ما، کریس پن، جولیا شو و الیزابت پنیا
نوع فیلم : رنگی، ۹۸ دقیقه


̎لی̎ (چان)، کارآگاه باهوش و مأمور ویژهٔ پلیس هنگ‌کنگ باعث توقیف مقادیری اسلحه، موادمخدر و اشیاء هنری چینی، به ارزش پانصد میلیون دلار می‌شود. وقتی ̎هان̎ (ما)، کنسول چینی هنگ‌کنگ برای مأموریت دیپلماتیک به لس‌آنجلس فرستاده می‌شود، دختر یازده ساله‌اش، ̎سو یانگ̎ (شو) به‌وسیلهٔ یک رهبر جنایت‌کاران بین‌المللی ربوده می‌شود. اگرچه FBI به ̎هان̎ قول می‌دهد ربایندگان را پیدا کند و دخترش را سالم تحویل او دهد، اما ̎هان̎ تنها به دوست قدیم و همکارش (و معلم ورزش‌های رزمی دخترش)، ̎کارآگاه لی̎ که بلافاصله پس از مطلع شدن از ماجرا برای کمک به لس‌آنجلس پرواز می‌کند، اطمینان دارد. FBI که نمی‌خواهد یک عامل بیگانه در کارهایشان دخالت کند، کارآگاه سیاه‌پوستی به نام ̎جیمز کارتر̎ (تاکر) را وارد ماجرا می‌کند. ̎کارآگاه کارتر̎ برای اینکه FBI را تحت‌تأثیر قرار دهد با شوق کارهایش را گزارش می‌دهد اما دقیقاً نمی‌داند مأموریت اصلی‌اش چیست. در اصل کار او این است که ̎کارآگاه لی̎ را از تعقیب ماجرا باز دارد، اما سر خود تصمیم می‌گیرد خودش به تنهائی مسئله را حل کند؛ پس برای انجام آن اول باید ̎کارآگاه لی̎ را از دور خارج کند. چندی نمی‌گذرد ̎کارآگاه کارتر̎ متوجه می‌شود همکار هنگ‌کنگی‌اش را که کاملاً بر اوضاع مسلط است و یواشکی از دست ̎کارتر̎ فرار می‌کند، دست کم گرفته است. مأموران کم‌طاقت FBI سعی می‌کنند هر دو کارآگاه ناهم‌آهنگ را از مأموریت خلاص کنند، اما در نهایت آن دو با کمک یک متخصص بمب‌گذاری پلیس لس‌آنجلس که زنی است به نام ̎تانیا جانسن̎ (پنیا) موفق می‌شوند تبه‌کاران را به دام اندازند.
● چان واقعاً نیازی به فیلمنامه‌نویسان آمریکائی ندارد، به‌ویژه اگر که قرار باشد یک داستان سرهم‌بندی شده، به عرض اندام بپردازد و جا را برای شیرین‌کاری‌های او تنگ کند. و این دقیقاً اتفاقی است که طی این تلاش تعیین‌کننده برای بازاریابی گسترده‌تر در آمریکا رخ داده است. درگیر شدن او با بوروکراسی پیشرفتهٔ پلیس آمریکا، به قدر لازم مفرح از کار در نیامده است. واسطهٔ او و محیط جدید، خود یک مدعی معرکه‌گردانی است: تاکر که در نقش پلیس ماهر و بی‌پروا، نمی‌تواند جلوی رفتار شومن‌گونه و قر و فرهای اضافه‌اش را بگیرد. فیلم به وضوح شوخی موفق کم دارد، مثلاً شوخی‌های مربوط به فرهنگ آمریکائی که در طول فیلم درست ادامه نمی‌یابند. با این همه چند صحنه برای چان رزرو شده‌اند و او طبق انتظار، استادانه برگزارشان می‌کند. اوج پایانی، سرانجام نمونهٔ خالص چان است و جائی‌که سلوک آشنای او با اشیاء و ویژگی‌های مکانی و معماری مجال بروز می‌یابد، ضمن اینکه به شکلی طنزآمیز دغدغهٔ حفظ آثار باارزش ملی‌اش هم مطرح است: او ضمن درگیری با خبیث‌ها، می‌خواهد مراقب گلدان‌های بسیار بزرگ تزئینی هم باشد. ادامه: هنگامه ۲ (راتنر، ۲۰۰۱).


همچنین مشاهده کنید