یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


قانون متعادل‌کننده


قانون متعادل‌کننده
انبارداری و تعمیر کانتینرها به‌علت ایجاد سروصدا و ترافیک وسایل‌نقیله هرگز به‌عنوان کار پرمنفعت در نظر گرفته نمی‌شوند. هم‌چنین از آنجا‌که در پشت این بنادر مناطق وسیع و مسکونی وجود دارد، بسیاری از این زمین‌ها جهت خانه‌سازی به سرعت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بسیاری از مدیران ترمینال‌های کانتینری به حاشیه رفته و به اجبار به زمین‌های ارزان‌تری نقل مکان کرده‌اند که اغلب از مناطق بندری یا نواحی شهری بسیار دور هستند.افزایش یا کاهش نسبتاً اندک در کل تقاضای مستأجران (به‌خصوص خطوط کشتیرانی) تغییرات مهمی در تعداد کانتینرهای اجاره‌ای موردنظر ایجاد می‌کند. به‌طور کلی از آنجا که شرکت‌های اجاره‌دهنده بیشترین درخواست تعمیرات استاندارد را دارند، این خود علت اصلی تنش میان خطوط کشتیرانی و شرکت‌های اجاره‌دهنده است و هر یک از مدیران ترمینال‌ها ناآگاهانه درگیر آن هستند. مدیران ترمینال‌های مستقل باید توجه داشته باشند که به خواسته‌های مشتریان براساس سود حاصل از فعالیت‌های خطوط کشتیرانی و درآمد بالای حاصل از تعمیر و انبارداری شرکت‌های اجاره‌دهنده، تعادل بخشند.
●منابع درآمدی
هر ترمینال اساساً ۳ منبع درآمد دارد: تخلیه‌بار، انبارداری و تعمیرات. در بیشتر حالات یارانه‌های مقطعی برای دوام کار لازم است. به هر حال بسیاری از شرکت‌های اجاره‌دهنده تمایل به اجاره درازمدت دارند این‌کار تأثیر مهمی بر حجم و ظرفیت ترمینال‌ها دارد. مدیران ترمینال‌های کانتینری باید به تقاضاهای متغیر مشتریان خود در مورد ظرفیت انبارداری و تعمیرات، استانداردهای تعمیر، نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی پاسخ دهند و به‌طور قابل توجهی انعطاف‌پذیر باشند.بسیاری از خطوط کشتیرانی استانداردهای مختلف یا حتی پائینی برای واحدهای تعمیری در حال سرویس‌دهی دارند. این مسئله که عموماً تمام خطوط کشتیرانی در مورد تعمیرات، استاندارد مخصوص به خود را دارند، تعیین مدت عمر ترمینال‌ها را پیچیده می‌کند. هنگامی‌که یک کانتینر به ترمینال باز می‌گردد، معمولاً برآورد تعمیرات می‌شود تا توسط مالکان کانتینر به قسمت مورد نظر ارسال شود. به هر حال این مرحله در طول سال‌های اخیر تغییرات بسیاری داشته است. معمولاً هزینه یک بازرسی بین ۳۰ ـ ۳۵ دلار است که به‌طور مستقیم یا به‌صورت هزینه‌های پنهانی در این فرآیند محاسبه می‌شود.پس از سال‌ها ناکارآئی، مشخص گردیده که به‌طور کلی ترمینال‌ها کار برآورد تعمیرات را خودشان انجام می‌دهند و در آن متوسط خطای برآورد هزینه مستقیم و غیرمستقیم مرحله بازرسی بسیار پائین است.هنگامی‌که واحد اعزامی برمی‌گردد، احتیاجی به تأیید مشتریان نیست چرا که در ترمینال، سرعت انجام فرآیند بالاست. به هر حال ترمینال‌ها باید مراقب میزان خسارات ایجاد شده باشند و شرکت‌ها باید برنامه‌های بازرسی بسیار دقیقی در محل داشته باشند. این‌نوع برنامه‌ریزی که همراه با برآورد بسیار دقیق ترمینال و میزان اطمینان بین ترمینال و مشتریان است، تأثیر مهمی بر فرآیند ترمینال و میزان بهره‌وری دارد.
●ابتکارات جدید
توجه به منابع جدید درآمدی، بسیاری از ترمینال‌ها را به استفاده مؤثر از منابع جدید درآمدی متمرکز کرده است. ترمینال‌ها برای خرید کانتینرهائی که مشتریان به خاطر قدمت، آنها را کنار گذاشته‌اند و یا هزینه تعمیر مالکان را تأمین نمی‌کند و فاقد ارزش دفتری هستند، وضعیت مطلوبی دارند. بسیاری از ترمینال‌ها کار فروش کانتینرها را جهت تغییر کاربری گسترش داده‌اند. در بسیاری از مناطق، از تغییر کانتینرها به محیط‌های ورزشی، اداری و مصارف دیگر، درآمد زیادی حاصل می‌شود.از دیگر منابع درآمد، تبدیل کانتینرهای مربوط به کالای خشک به کانتینرهای یخچال‌دار است. وجود کانتینرهای یخچال‌دار در ناوگان بسیاری از خطوط کشتیرانی و شرکت‌های اجاره‌دهنده بسیار مهم است. لذا لازم است همراه با رشد روزافزون استفاده از این کانتینرها، کارشناسان با طرز تعمیر و نگهداری آن آشنا شوند.کانتینرهای یخچال‌دار احتیاج به تسهیلات بسیار پیچیده‌ای جهت تعمیر کانتینر دارند که شامل تجهیزات جوشکاری آلومینیوم و فولاد ضدزنگ و دانش و اطلاعات مربوط به نصب آن می‌شود. نگهداری، تعمیر و ارسال ماشین‌های یخچال‌دار احتیاج به سطحی از تخصص دارد که تنها ترمینال‌های بزرگ می‌توانند مدعی نگهداری ماشین‌ها در محل باشند.
منبع : مجله بندر و دریا


همچنین مشاهده کنید