چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


گامی به سوی تعالی صنعت قالب سازی


گامی به سوی تعالی صنعت قالب سازی
صنعت قالبسازی را می توان یک صنعت پنهان دانست زیرا آثار تلاش قالبسازان به رویت و دید مصرف کننده نمی رسد اما به عنوان یک کالای سرمایه ای واسطه ای نقشی بی بدیل در تولید محصولات صنعتی دارد . در بازار رقابتی امروز هدف تمام تولید کننده ها و صاحبان صنایع تولید محصولات در کوتاهترین زمان و بالاترین کیفیت با هزینه تولید پایین میباشد. همانگونه که میدانید تعداد زیادی از قطعات مورد استفاده در صنایع توسط انواع قالبها تولید میشود. پس میتوان از صنعت قالبسازی به عنوان یک صنعت مادر یاد کرد.
صنعتی که با سپری شدن سالهای متمادی و پشت سر گزاردن موانع و مشکلات پیش رو اکنون به مرحله ای از بلوغ و توانایی رسیده که باعث ترقی و رشد صنعت کشور در بسیاری از زمینه ها شده است. اما با تمام این تفاسیر صنعت قالبسازی کماکان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که این مشکلات به مثابه کوهی عظیم در برابر این صنعت نوپای کشور قد علم کرده است. امسال که سال نوآوری و شکوفایی است می تواند بهانه خوبی باشد تا با جلب حمایت های دولت به رشد و شکوفایی این صنعت کمک شایانی کرد.
در این میان شرکت ساپکو به منظور یکی از حامیان این صنعت بر خود واجب دانسته تا در راستای حمایت از این صنعت اقدام به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی صنعت قالبسازی کند. به همین منظور ساپکو با دعوت از قطعه سازان قالبسازان و متخصصان این رشته به منظور معرفی هر چه بیشتر صنعت قالبسازی به نمایش گذاشتن توانمندیهای موجود درصنایع قالب سازی صنعت خودرو شناسایی مشکلاتی که امروزه صنعت قالب سازی را در برگرفته بررسی و یافتن راه حل هایی برای رفع آن تلاش برای جلب حمایت از صنعت قالبسازی و ایجاد راه های تعامل بیشتر با سایر قالبسازان اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرد . نخستین نمایشگاه‏ قالبسازان صنعت خودرو که با همایشی در این زمینه کار خود را آغاز کرد مورد استقبال کم نظیر مسئولان متخصصان و کارشناسان قرار گرفت . البته ۳۵ شرکت قالبسازی که با حضور خود به هر چه با شکوه تر برگزار شدن این نمایشگاه کمک شایانی کردند جای تقدیر و تشکر دارد. گرچه اهدای لوح به ۱۱ قالبساز برتر پاسخ گوی زحمات بی وقفه آنان نیست ولی می تواند مرهمی باشد برای دلهای صبورشان تا با امید به آینده بتوانند سختیهای این راه دشوار را آسان تر تحمل کنند.
اکثر قالبسازان اذعان داشتند که این نمایشگاه و همایش بسیار خوبی بوده است و جای امیدواری است که ارتباط تنگاتنگ بین تامین کنندگان قطعات و قالبسازان ایجاد شود و با شرکت در این نمایشگاهها گامی موثری در پیشرفت صنعت قالبسازی ایران برداشته شود. صنعت قالبسازی صنعت علمی است که امکان ندارد بدون آموزش علمی بتوانید بخصوص در صنعت خودرو به تلرانسها و ظرافتهایی که صنعت خودرو نیاز دارد برسید.
قالبسازان ایران به لحاظ کیفی از قالبسازان چین تایوان وکره برتر هستند باید حمایتی صورت گیرد که مردم ایران برای تهیه قالب به کشورهای چین و کره و تایوان و غیره نروند.
با قالبسازها تبادل فنی خوبی به عمل آمده است و از زمینه کاری و نحوه و نوع فعالیت یکدیگر آگاهی پیدا کردند. تشکیل چنین نمایشگاهها زایش و تولد جدیدی برای صنعت قالبسازی است به لحاظ کمی توجه بیشتری شود و تعداد همکاران قالبساز بیشتری در این نمایشگاه ها و همایش ها شرکت کنند تا تبادل اطلاعات بیشتری صورت گیرد. چرا که در ظرف ۱۲ سال گذشته این صنعت رشد خوبی داشته و با شرکت دراین همایش ها و نمایشگاه ها می توانند خودنمایی بیشتری کنندو مدیرعامل ساپکو نیز مکانیزمهای تشویقی برای این صنعت قائل شده اند به طوری که اگر هر سازنده ای قالبی که در خارج ازکشور ساخته شود مابه تفاوت به آن سازنده پرداخت می شود و دست واسطه گرهای فراوان در این صنعت عملا بسته می شود که این یک تشویق بسیار خوبی برای قالبسازان می باشد. که درخور تشکر و قدردانی میباشد. قالبسازها انتظار سوبسید گرفتن ندارند فقط جلوی ورود قالب خارجی به کشور گرفته شود.
از لحاظ غرفه ها و مدیریت سیستم و امکانات بسیار عالی بوده است و تلاش شبانه روزی انجام گرفته است بخصوص کارشناسان قالب و ابزارزحماتی زیادی را متحمل شدند برای بهتر اجرا شدن همایش و نمایشگاه . در صنعت قالبسازی ایران هم ابزار هست هم دانش کافی این صنعت فقط حمایت لازم صورت نگرفته است.
جمیع قالبسازان بر این عقیده بودند که بهتر است تعداد این نمایشگاه ها و همایش ها افزایش یابد و شرکت های بیشتری دراین نمایشگاه شرکت نمایند و درخصوص صنایع جانبی خیلی شرکتهای قویتر و بهتری می توانند حضور داشته باشند .
باید منافع ملی به منافع شخصی افراد ترجیح داده شود. منافع ملی ما ایجاب می کند که ارز را از کشورمان خارج نکنیم میزان پولی که برای صنعت قالبسازی که از کشورمان خارج می شود اگر در این مملکت هزینه شود بسیاری از جوانهای این مملکت دارای شغل می شوند و چون صنعت قالبسازی یک صنعت خلاق است و یک هنر فکری محسوب می شود می تواند در زایش فکری و ایجاد خلاقیت در جوانان و نسل آینده مملکت ما داشته باشد. برای سالهای آینده به لحاظ کمی در فضای باز نمایشگاه تشکیل شود تا تعداد قالبسازان بیشتری شرکت کنند تا قالبسازان بتوانند قالبهای سنگینتری را برای نمایش بیاورند.
در سالهای اینده از قالبسازان خارجی نیز دعوت شود که در نمایشگاه شرکت کنند تا بتوانیم از علم ودانش وتجربه آنان نیز مطلع شویم و تبادل اطلاعات با آنان نیز صورت گیرد و از نزدیک با آنان دیدار و گفت و گو داشته باشیم و بیشتر با صنایع قالبسازی خارجی آشنا شویم .
در رسانه ملی تبلیغات وسیعی صورت گیرد تا صنعتگران و متخصصان گسترده ای از این نمایشگاه دیدن کنند و تبادل اطلاعات به عمل آید . و تعداد زیادی از قالبسازان برای سالهای آینده برای نمایشگاه شرکت کنند چو ن در حال حاضر این حضور خیلی محدود و اندک بوده است.
صنعت قالبسازی به صورت یک رشته دانشگاهی در نظر گرفته شود و تدریس دانشگاهی شود.
باید برای این صنعت تبلیغ زیادی صورت گیرد و امید ایجاد کنند.
بعضی از قالبسازان اظهار داشتند که این تشکل یک سورپرایز برای آنها بوده است و به خوبی اداره شده است . استقبال فراوانی که از نمایشگاه و از طرف قشر متخصص صورت گرفته به خاطر همین
تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی بوده که صورت گرفته به طوری که تا آخرین روز از شهرهایی مثل شیراز و اصفهان دانشجویان و متخصصان برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند. که تعداد بازدیدکنندگان و استقبال قشر صنعتگر و متخصص نشانگر این موضوع بوده است.
یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه اعتقاد داشت که از مشکلات اساسی این صنعت نداشتن متولی است و با کاری که ساپکو انجام داده است و اگر ادامه داشته باشد این صنعت خیلی زود به رونق می رسد? و این به دلیل این است که ما استعدادهای بسیار خوبی در صنعت قالبسازی داریم .مشکل بعدی ارزان بودن نرخ دلار است که باعث می شود قالب از خارج بیاید. مشکل بعدی عدم حمایت دولت از این صنعت می باشد. در کشورهای چین تایوان و کره دولتهایشان به قالبسازها سوبسید می دهند که بتوانند بازار جهانی را در دست بگیرند. سایر مشکلات نیر وجود دارد که با راهکاری که مهندس شیواپور پیش روی قالبسازان قرارداد یعنی تشکیل انجمن می توانیم مشکلات را به راحتی حل کنیم مثل تهیه فولاد- تهیه قطعات استاندارد- ابزار و استفاده از خدمات متقابل بین قطعه ساز و قالبساز .
مشکل نقدینگی از مشکلات بسیار حساس و مهم می باشد. نیروی انسانی متخصص در زمینه قالبسازی کم است که باید آموزشهای لازم دراین مورد صورت گیرد.
یکی دیگر از مشکلات عنوان شده بسته بودن ارتباطات و انتقال اطلاعات در کشور بوده است به طوری که اطلاعات خیلی سخت تبادل می شود . باید شرکتهای بزرگ اطلاعات خوب خود را به شرکتهای دیگر انتقال دهند و ارتباط بین شرکتهای قالبسازی از طریق همین گردهمایی ها بیشتر شود تا تبادل اطلاعات بیشتری صورت گیرد.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو