شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


چالش آینده صنعت خودرو


چالش آینده صنعت خودرو
فناوری تولید كنونی همه خودروسازان بزرگ جهان امروز یكسان شده و نوآوری ها در شكل و محتوای خودروها دیگر جاذبه ای ندارد بلكه مهمترین عامل در تصمیم گیری برای خرید خودرو قیمت آن است. با این تحول عامل مدیریت در این صنعت جایگاه خاصی یافته است و انتخاب مدیران با توانایی های ویژه در صنعت خودرو امروز از دغدغه های اصلی صاحبان سهام در صنایع خودروسازی شده است.
در سال های اخیر افزایش قیمت بنزین نیز چالش مهمی در این صنعت ایجاد كرده كه به طور قطع به تحولات جدیدی در این صنعت چه از نظر مصرف سوخت و قیمت تولید نهایی ایجاد خواهد كرد.
افزایش قیمت بنزین بازار خودروهای با سوخت های متفاوت را داغ خواهد كرد.
در سال های اخیر شاهد تولید خودروهای برقی هیدروژنی بوسیله خودروسازان بزرگ جهان بوده ایم كه همگی آنها در حد نمونه و آزمایشی بوده است. به طور قطع تحولات پیش رو تولید انبوه خودروهای جدید با موتورهایی كه برق و یا هیدروژن مصرف می كنند را رونق خواهد بخشید.
با پیش بینی تحولات آینده خودروسازان بزرگ جهان خود را با جذب مدیران توانا آماده می كنند.
در این زمینه رنو از جمله خودروسازان بزرگ اروپایی كه با نیسان ژاپن مشاركت كرده و در برخی موارد همكاری های گوناگونی را آغاز كرده اند، در تلاش برای ادامه حضور در بازار خودرو در روزگاری كه صنعت خودروسازی جهان به دلیل افزایش سرسام آور هزینه مواد اولیه به تكاپو افتاده است و رشد كند اقتصادی اروپا سبب شده علاقه مردم به خرید خودروهای نو در بازار اروپا كاهش یابد تلاش می كنند.
انتشار این خبر كه «گوسن» ، مدیر اجرایی نیسان، مدیر اجرایی رنو نیز می شود و سكان هدایت ائتلافی را به دست می گیرد كه شش سال است بین نیسان و رنو تشكیل شد، از نشانه های این تلاش است.این فرانسوی ۵۱ساله كه به یك چهره موفق در صنعت خودرو جهان تبدیل شده است، كارنامه درخشانی دارد.وی پیش از انتصابش در نیسان، توانسته بود به شركت لاستیك سازی میشلن و رنو سروسامان بدهد. حالا همه كارشناسان این مدیر را بخاطر بزرگترین دستاوردش تحسین می كنند: احیای نیسان از مرگ تقریبی در سال ۱۹۹۹به سودآورترین خودروساز جهان در سال ۲۰۰۰.
كارلوس گوسن در برزیل از پدر و مادری لبنانی به دنیا آمده، در لبنان به تحصیلات متوسطه پرداخت و بعد به دانشگاه پلی تكنیك پاریس رفت و فوق لیسانس اقتصاد گرفت. تحول زندگی او از حضور در شركت فرانسوی میشلن آغاز شد كه به دنبال یك مهندس پرتغالی زبان بود كه در نهایت به برزیل اعزام می شد.بدین ترتیب فرانسوا میشلن، رئیس این شركت خانوادگی به آقای گوسن امكان داد زندگی در میان كارگران كارخانه را تجربه كند.پس از گذراندن چند دوره مهندسی در فرانسه، وی از ۱۹۸۵تا ۱۹۸۹به برزیل رفت تا واحد میشلن در آن كشور را نجات دهد.
پاداش مدیریت خود گوسن انتصابش به ریاست واحد میشلن در آمریكای شمالی بود و او در آنجا بعد از خرید شركت آمریكایی یونی رویال گودریچ اصلاح ساختار مجموعه جدید را بر عهده گرفت.
جیمز مورتون، قائم مقام اداری و مالی نیسان آمریكای شمالی در سال ۲۰۰۳در كتابی درباره آقای گوسن به قلم دیوید مگی گفته است: او هرگز از این كه خواسته اش را با سیاستمداران واشنگتن در میان بگذارد، از كسی هراس نداشت. او می داند چگونه تعهد مردم را جلب كند.
بعد از ۱۸سال در میشلن، آقای گوسن به رنو آمد تا مسئول تحقیق و خرید این شركت فرانسوی در آمریكای جنوبی شود. در آنجا بود كه لقب قاتل هزینه به كارنامه وی سنجاق شد.
تغییر ژاپنی ها
هنگامی كه شركت رنو وی را مامور نجات نیسان كرد، این خودروساز ژاپنی به سرعت در حال سقوط بود، میلیاردها دلار بدهی داشت و ارزش سهامش كاهش یافته بود.
نیسان همچنین توسط محفلی از شركتهای بسته اداره می شد كه هر یك سهام دیگری را داشت.
این خودروساز ژاپنی همچنین كنترل ۱۴۰۰شركت را در دست داشت و با ۱۲هزار قطعه ساز همكاری می كرد. در اكتبر ،۱۹۹۹ آقای گوسن اولین طرح خود برای احیای نیسان را ارایه كرد.
برجسته ترین پیشنهاد وی كاهش هزینه های خرید به میزان ۲۰درصد ظرف سه سال بود.جالب اینجاست كه تمام اهداف رسمی این طرح یك سال زودتر از موعد تحقق یافت.
اما آقای گوسن برای اجرای این طرح به اقداماتی متوسل شد كه هرگز در ژاپن شنیده نشده بود: اخراج هزاران كارگر در مملكتی كه به استخدام دایم العمر كارگران وفادار بود، تعطیلی كارخانه ها و قطع ارتباط با قطعه سازان. در نتیجه نیروی كار در نیسان از ۱۴۰هزار به ۱۲۵هزار نفر كاهش یافت.
آقای گوسن می گوید اكنون به مدد دستاوردهای احیای این خودروساز این رقم به ۱۴۰هزار نفر بازگشته و در ضمن ۷۰هزار نفر در چین برای نیسان كار می كنند.
جیمز مورتون، به تازگی در مصاحبه ای با روزنامه نگاران خارجی در توكیو گفت: اگر در كوتاه مدت چیزی را فدا نكنید، در درازمدت جریان نقدینگی به شركت بازنخواهد گشت.ولی ما عملگرا و واقع بین شدیم و حالا ۱۴۰هزار پرسنل داریم كه درآمد و انگیزه بیشتری دارند و نسبت به سال ۱۹۹۹كمتر نگران آینده هستند.
آقای گوسن همچنین می گوید كه تعهد رعب انگیز ژاپنی به شركتهایشان را می ستاید.وی گفته است: من چنین تعهدی را در هیچ جا ندیده ام. من در برزیل، آمریكا و چند كشور اروپایی كار كرده ام، ولی هرگز ملتی را ندیده ام كه به اندازه ژاپنی ها اینقدر فداكارانه خود را وقف شركت شان كنند. موفقیت مدیریت آقای گوسن سبب شد شركت سونی در ماه مارس ۲۰۰۵اولین رئیس خارجی خود را منصوب كند.مدیر همه جا حاضرامروزه نیسان بعد از تویوتا از نظر سرمایه دومین خودروساز بزرگ ژاپن است و فروش آن دو برابر رنو شده است. رنو در این مشاركت جهانی ۴۴‎/۴درصد سهام نیسان را دارد و نیسان نیز به نوبه خود ۱۵درصد سهام رنو را دارد.
آقای گوسن كه به چند زبان تسلط دارد، اكنون با لقب قاتل هزینه به اروپا باز می گردد، ولی خودش از این لقب كه بخاطر مهارتش در كاهش هزینه ها اعطا شده، بیزار است.
بازگشت وی به عرصه خودرو اروپا در زمانی صورت می پذیرد كه بازار اتومبیل این قاره از فروش ضعیف و تولیدات معیوب رنج می كشد.ورشكستگی اخیر شركت بریتانیایی ام جی روور و تصمیم دایملر كرایسلر برای اخراج كاركنان سازنده مرسدس اسمارت نیز بر فشار روانی وارده بر این بازار افزوده است.برای اداره رنو و نیسان كه دفاترشان ده هزار كیلومتر از همدیگر فاصله و مجموعا ۳۰۰هزار پرسنل دارند، آقای گوسن قصد دارد ۴۰درصد وقتش را در دفتر رنو در پاریس، ۴۰درصد را در دفتر نیسان در توكیو و ۲۰درصد باقیمانده را در آمریكا و جاهای دیگر سپری كند.
لویی شوایتزر، مدیر اجرایی و رئیس هیات مدیره رنو اخیرا در سفری در مسكو اعلام كرد كه مدیریت زمان شاید چالشی مهم برای آقای گوسن باشد.آقای شوایتزر با آمدن آقای گوسن رئیس رنو خواهد ماند، ولی وظایف اجرایی خود را به این مدیر تازه وارد واگذار خواهد كرد.آقای گوسن برای خود شش ماه وقت تعیین كرده تا با ساز و كار درونی رنو آشنا شود و بعد از تشخیص بیماری آن، نسخه شفابخش خود را به اجرا بگذارد.
سیاهه چالشها
وی در مصاحبه ای با روزنامه فرانسوی لوموند در اواخر ماه مارس گفته بود: من عادت دارم با یك صفحه كاغذ سفید كارم را شروع كنم، بدون ایده های قبلی.می خواهم به سخنان بازیگران در تمام بخشها و سطوح گوش دهم.
حقیقت این است كه پیشبرد ائتلاف ناجور رنو با نیسان تنها چالش آقای گوسن نیست.
رنو در سال ۲۰۰۴بیش از سه و نیم میلیارد دلار سود داشت كه تا حدودی به لطف كمكهای نیسان بود.این رقم در تاریخ رنو یك ركورد محسوب می شود.با این حال، فروش این شركت در سراسر جهان با ركود مواجه شده است: بین سالهای ۱۹۹۸و ،۲۰۰۴ فروش رنو فقط صد هزار دستگاه افزایش داشت و به دو میلیون و سیصد هزار دستگاه در سال رسید.
آقای شوایتزر هدف بلندپروازانه فروش سالیانه چهار میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۰را برای رنو تعیین كرده است.
سایر اهداف رنو بازگشت به بازار آمریكا به كمك نیسان است كه همین حالا جا پای مستحكمی در بزرگترین بازار خودرو جهان دارد.همچنین ائتلاف رنو و نیسان می خواهد بازار پر شتاب چین را فتح كند و فعالیتهای خود را بین المللی سازد.در حال حاضر این دو شركت ۷۰درصد خریدهای خود را با همدیگر انجام می دهند.انتظار می رود دامنه فعالیتهای مشترك این دو شركت افزایش یابد، ولی رنو و نیسان بیشترین سود را از اتومبیل هایی می برند كه كمتر عناصر مشابهی دارند.
منبع : روزنامه همشهری