یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
«سالوادور دالی» هنوز زنده است
سالوادور دالی یا Salvador Felipe Jacinto Dali در یازدهم ماه مه سال ۱۹۰۴ میلادی در شهر کوچکی به نام «فیگوئراس» در شمال اسپانیا متولد شد. نام مادر او «فلیپا دومنیک» و نام پدرش «سالوادور دالی ای کاسی» و دفترداری از طبقهی متوسط بود. میگویند که پدر وی فردی مستبد بوده و حتی او را مسبب مرگ برادر بزرگتر سالوادور که او نیز سالوادور نامیده میشد میدانند. برادر وی در سال ۱۹۰۱ و در سن دو سالگی درگذشت. بعد از مرگ او، مادر و پدرش لباسهای این برادر بزرگتر را به تن سالوادور کرده و اسباببازیهایش را نیز به او داده و با وی چنان رفتار میکردند که گویا همان برادر بزرگتر است و پس از مرگ زندگی مجدد یافته و به جهان بازگشته است.
سالوادور زمانیکه هنوز دانشآموز بود تحت تأثیر بعضی نقاشیها و تابلوهایی که میدید قرار گرفت که از آن میان میتوان از نقاشیهای Angelus de Millet نام برد. وی کپی این نقاشیها را دیده بود. همچنین هربار که از پنجرهی مدرسه به مناظر خارج نگاه میکرد، درختهای سرو را میدید که اغلب در آثارش دیده میشوند.
او توسط یکی از دوستان پدرش به نام «پپیتو پیکستوت» تشویق میشد، برادر او «رامون» نقاش امپرسیونیست بود که در پاریس زندگی میکرد و «پیکاسو» نیز او را میشناخت. اما بهتدریج توجه سالوادور از امپرسیونیست به تحقیق در مورد رنگها کشیده شد.
وی تابستان سال ۱۹۱۸ و در سن چهارده سالگی اولین تابلوهایش را در نمایشگاه هنرمندان محلی، در تأتر شهر فیگوئراس به نمایش گذاشت و در سال ۱۹۲۲ به دانشکدههای هنرهای زیبای «مادرید» راه یافت.
وی با «والت دیسنی» تهیهکننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتن کوتاه و برندهی جایزهی اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت.
او در سال ۱۹۲۵ ابتدا تحت تأثیر «فوتوریسم» و سپس «کوبیسم» قرار گرفت. اما در همین سال به علت نداشتن نظم و ترتیب به مدت یک سال از تحصیل محروم شد و در همین زمان بود که تحت تأثیر فوتوریستهای ایتالیایی از جمله Eugene Carriere قرار گرفت و به کشیدن نقاشیهای کوبیسم خود در اطاقش پرداخت. او به دنبال سبکی میگشت تا بهتر بتواند آنچه را که در اعماق روحش حس میکرد را نشان دهد.
در نوامبر سال ۱۹۲۵ اولین نمایشگاه شخصی سالوادور دالی در گالری «دالامو» - بارسلون - برگزار شد. وی در آوریل ۱۹۲۶ در پاریس موفق به ملاقات با پیکاسو شد. پیکاسو بسیار تحت تأثیر تابلوهای او قرار گرفته بود. در همین سال بود که درست یک هفته قبل از امتحانات پایان تحصیل، دانشکده را ترک کرد و در سال ۱۹۲۷ به سربازی رفت.
در سال ۱۹۳۱ برای بار دوم در شهر پاریس تابلوهایش را به نمایش گذاشت. ابتدای موفقیت او در سال ۱۹۳۲ در امریکا و بعد از نمایش تابلوهایش در «هارتفورد» و «نیویورک» بود. در دسامبر همین سال اولین کتاب خود را به نام «الاغ فاسد» منتشر کرد؛ وی در این کتاب به شرح پایه و اساس روش انتقادی مالیخولیایی خود پرداخت.
دالی در سال ۱۹۳۱ با «فروید» ملاقات کرده و تصاویری نیز از او نقاشی کرده است. او میگفت: "کلهی مدل من - یعنی فروید - مثل حلزون میماند." و به فروید میگوید: "فرق من و یک دیوانه در این است که من دیوانه نیستم." بعدها سالوادور از پاریس به ایالات متحده رفته و به خلق اولین جواهراتش پرداخت که از میان آنها میتوان از «قلب شاهانه» نام برد. در سال ۱۹۷۲ به هولوگرام علاقهمند شد و در همین سال تمامی آثار خود و آنچه که از آثار سایر نقاشان داشت را به دولت اسپانیا هدیه کرد.
او در دسامبر سال ۱۹۳۲ اولین کتاب خود با نام «الاغ فاسد» را منتشر کرد و در آن به شرح پایه و اساس روش انتقادی مالیخولیایی خود پرداخته است.
او در سال ۱۹۷۴ بعد از ده سال تلاش موفق به ایجاد موزهی خود به نام Teatro Museo Dali شد. وی در ۲۳ ژانویهی سال ۱۹۸۹ در اثر سکتهی قلبی درگذشت و طبق درخواست خودش در نزدیکی «تئاتر موزهی دالی» به خاک سپرده شد.
دالی نقاش فرا واقعگرای اسپانیایی، طراحی ماهر بود که بیشتر بهخاطر خلق تصاویر گیرا و خیالی در آثار فرا واقع گرایش به شهرت رسید. مهارت وی در نقاشی اغلب به تأثیر نقاشان رنسانسی نسبت داده میشود. معروفترین اثر سالوادور دالی به نام «تداوم حافظه» در سال ۱۹۳۱ خلق شد. وی همچنین در عکاسی و فیلمسازی نیز فعالیت داشت. وی با «والت دیسنی» تهیهکننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتن کوتاه و برندهی جایزهی اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت. دالی همچنین با «آلفرد هیچکاک» در ساخت فیلم «طلسم شده» - ۱۹۴۵ - همکاری کرد.
وی همواره بر ریشهی عرب خود تأکید داشت و ادعا میکرد که اجدادش به نسل «مور»ها که جنوب اسپانیا را به مدت تقریبا" هشتصد سال در اختیار داشتند، بازمیگردد. خانوادهی مادری او ریشهای یهودی در بارسلونا داشتند.
سالوادور شدیدا" خیالپرداز بود و علاقهی بسیاری به انجام کارهای عجیب برای جلب توجه دیگران داشت. این قبیل کارها اغلب برای کسانی که به هنر وی علاقه داشتند، خستهکننده بود و به همان اندازه برای منتقدین وی آزار دهنده به شمار میرفت. این نوع رفتار غیر عادی او گهگاهی توجه افکار عمومی را بیشتر از آثار هنری وی جلب میکرد و در نتیجه همین رسوایی و بدنامی تعمدی منجر به شناخت گستردهی عامهی مردم و تقاضا برای خرید آثار وی توسط طیف گستردهای از مردم شد.
منبع: مجلهی ویوا
منبع : علوی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان انتخابات حسین امیرعبداللهیان دولت مجلس شورای اسلامی حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران هواشناسی سیل فضای مجازی قتل سامانه بارشی سازمان هواشناسی باران یسنا آموزش و پرورش هلال احمر
خودرو قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو یارانه قیمت طلا بانک مرکزی مسکن دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما رهبر انقلاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه امیرعبداللهیان اوکراین نوار غزه انگلیس یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید مهدی طارمی لیگ برتر سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی علی خطیر
باتری گوگل اپل آیفون پهپاد سامسونگ ناسا عکاسی مایکروسافت
ویتامین کاهش وزن دیابت خواب بیمارستان سلامتی چای افسردگی توت فرنگی چاقی آلرژی اعتماد به نفس