یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


روش‌های آسیب‌زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی


روش‌های آسیب‌زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی
نویسنده : قائمی‌مقدم - محمدرضا
محل نشر : قم
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۵/۰۳
رده دیویی : ۲۹۷.۴۸۳
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۲۳۰ BP/۱۸/ق۲ر۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۷۷۸۸-۱۱-۸

نگارنده در این نوشتار نواهی شارع را در باب روش‌های تربیت با استناد به آیات و روایات بررسی و تجزیه و تحلیل نموده است. فصل‌های اول تا هفتم به معرفی و بررسی روش‌های آسیب‌زا اختصاص دارد. در این فصل‌ها, هفت روش از روش‌های آسیب‌زا بر مبنای متون دینی بررسی و پیامدهای هر یک بیان شده است. این روش‌ها عبارت‌اند از: نام‌گذاری نامناسب و لقب‌های ناشایست (تنابز), تبعیض و بی‌عدالتی در رفتار اولیا و مربیان, اکراه و اجبار, تحقیر و اهانت, جدل و مرا, ناهماهنگی گفتار و رفتار, و تنبیه. در فصل هشتم به ارتباط این روش‌ها با خود پنداره انسان اشاره شده است. در فصل نهم شماری از عوامل و انگیزه‌های به کارگیری این روش‌ها از سوی اولیا و مربیان بیان گردیده است.