سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

آزمایش کارآیی


آزمایش کارآیی
● مقدمه :
شما ممکن است توانسته باشید تمامی منابع طراحی در دنیا را برای سایت خود بکار گیرید ولی نتوانسته باشید که سایتی را ایجاد کنید که وظایفش را به خوبی انجام دهد؟ چگونه ؟ زمانی که کارآیی کاربران و مخاطبین خود را در نظر نگرفتید ،و این امر یک حرکت خودجوش نیست و باید به تمامی نیازهای کاربران پاسخ داده شود. این مقاله در مورد تمامی پارامترهایی که کاربران شما می خواهند بحث می کند و به شما نشان می دهد که چگونه کارآیی سایت خود را آزمایش کنید .
● اهمیت کارآیی مخاطبین ( کاربران )
یک طراح وب باید از علم مخاطبین خودهمراه با navigation مطلع باشد. دانستن حساسیت های مخاطبین عامل موفقیت سایت است برای مثال اگر شما برای کاربرانی که سیستم های قدیمی دارند سایت طراحی می کنید و از چند رسانه ای های جدید استفاده می کنید ، مخاطبین خود را درک نکردید . درک مخاطبین منوط به آموختن درباره جغرافیای افراد و سن ، تحصیلات ، موقعیت، درآمدمی باشد، بعلاوه شما نیازمند آن هستید که درباره تکنولوژی که این قشر از کاربران در سیستم های خود استفاده می کنند بدانید و نیز در نظر داشته باشید که این اطلاعات شامل فاکتورهایی مثل سرعت ، ارتباطات ، مرورگرهای با ورژنهای مختلف و Plug-ins های در دسترس می باشد . هنگامی که شما این فاکتورها را دانستیدو درک کردید بهترین نوع حمایت را از کاربران خود را خواهید داشت .
آزمایش کارآیی یک سایت می تواند به المانهای ممتازی تقسیم شود که این المانهادر طراحی جزء مفاهیم اولیه هستند . این المانها دستورات منحصر به فرد نیستند و همه آنها اهمیت یکسان دارند،زیرا ترکیب آنها می تواند قابلیت های کارآیی سایت را محاسبه کند و حذف هر یک باعث کم شدن کارآیی می شود .
▪ کیفیت مندرجات : کیفیت منرجات ارائه شده در یک سایت ارزش محصولات سایت را ارائه می دهد .
▪ Navigation آسان و کاربردی: کاربران باید بتوانند خیلی راحت و آسان و با کوشش کم بوسیله Navigation سایت را بپیمایند و الا به سایت دیگری خواهند رفت .
▪ اطلاعات ساختاری : توجه نکردن به ساختارسایت باعث کم کردن کیفیت مندرجات سایت می شود و تاثیر مطلوبی بر روی کاربر ندارد و این نکته بدان معنی است که اطلاعات سایت باید در ساختارهای منطقی سازماندهی شوند .
▪ قابلیت جستجو : همه کاربران در مورد استفاده از یک موتور جستجو شبیه به هم هستند . بنابراین توانایی ایجاد یک موتور جستجو گر بازیابی و هویت مندرجات شما را فراهم می کند .
● تکنولوژی نرم افزار
▪ قبل از آزمایش :
اولین مرحله از آزمایش کارآیی توسعه سایت مربوط به نقطه پایانی آن یعنی محصولات می باشد . یک آزمایش کارآیی نمی تواند ارزیابی دقیقی را ایجاد کند . چه کسی باید این آزمایش را انجام دهد ؟
این آزمایش می تواند با حداقل ۵ الی ۶ نفر شروع شود آزمایش سایت با اعضاء تیمهای طراحی دیگر غیر منطقی بنظر می رسد . بعلاوه موضوع تست باید برای کاربران واقعی سایت طرح گردد .برای نمونه شما نباید سایت مربوط به تجارت سهام را با گروه سنی جوانان تست کنید و یا نباید فقط خود را محدود به دلالان سهام کنید . ولی یک تست خوب می تواند شامل همه گروهها باشد . مثلا در این مثال شما نباید آزمایش خود رابروی کسانی که از تجارت کم می دانند یا اصلاً تا بحال تجارت انجام نداده اند مطرح کنید.
روش دیگر برای انجام آزمایش ایجاد اطلاعات ورودی ارزشمند از مشاغل مختلف است . کاربران باید بتوانند کارآیی سایت را در پایگاه داده سایت ثبت کنند و نیز لیستی از کسانی که در سایت تجارت داشتند فراهم گردد . به هر جهت کاربران اطمینان دارند که شما آنها را به دقت درک کردید و نظرات آنها در دورنمای سایت شما تاثیر داده خواهد شد.
اگر سایت های داخلی برای یک هدف معین با هم اشتراک داشته باشند یک اینترانت تشکیل می دهند.به هر جهت باید اعضاء آزمایش به جز کسانی که از مراحل پیشرفت و توسعه جدا شدند را در آزمایش بکار گیرید .مهمترین اهداف گروه نمایش دقیق، از موقعیت و توانایی سایت شما می باشد .
در طی سالهای اخیر و ازدیاد خیل کاربران آزمایشهای کارآئی سایت بدعتی بوده که در طراحی صفحات وب بنا نهاده شده است . این قالب متداول که در حال حاضر در وب وجود دارد ،مجموعه کلی نظیر یکدسته از انتشارات جداگانه مانند روزنامه ها یا کتابهایی که هر کدام در یک زمان قابل دسترس باشندرا،در اختیار کاربران قرار می دهد. وب به طور کلی پایه و بنیادی برای ارتباط کاربران می باشد و سایتهای شخصی جزو ناچیزی از دنیای وب هستند.
سرعتی که کاربران با آن مرورگرهای خود را به روز می کنند ، به طور مسلم با ازدیاد کاربران بر روی خط اینترنت کاهش می یابد . مطالعات نشان می دهد که سرعتی که کاربران برای به روز کردن مرورگر از ورژن ۳ به ورژن ۴ صرف می کنند بیشتر از بروز کردن مرورگر از ورژن ۲ به ۳ می باشد . بعضی از فاکتورهای زیر در جابجایی آرام مرورگرها لحاظ می شود . بستر کاربران به واسطه کاربران تکنیکی زبر دستی که به لحاظ خودشان به اینترنت علاقه مند هستند رشد زیادی داشته است . بیشتر کاربران امروزی به جای توجه به نرم افزار و تکنولوژی توجه خاصی به مندرجات سایت دارند . بنابراین برای بروز کردن مرورگر خود تمایلی نشان نمخواهند داد.
▪ تعداد زیادی از کاربران جدید نمی دانند که چگونه باید مرورگر خود را به روز کنند . بنابراین کار خود را با مرورگری که دارند ادامه می دهند . در قبل اکثرا کاربران اینترنت استاد و خبره بودند ولی امروزه بیشتر کاربران متخصص نیستند و توانایی کمی در بارگذاری ، نصب و تنظیمات نرم افزار دارند .
▪ در باب اضافه کردن ویژگیها و یا توسعه آزمایش کارآیی و بروز رسانی، مرورگرهای اخیر اجبار کمتری نسبت به قبل دارند . مرورگرهای اولیه مقدماتی بودند . توسعه های نسبی که از یک مرورگربه مرورگر بعدی منتقل می شود نسبتا قابل توجه بوده و برای بروزرسانی به نفع کاربرهای قدیمی می باشد.
▪ اندازه زمان بارگذاری و بروز رسانی سریع با استفاده از پهنای باند در دسترس توسعه یافته است بنابراین بروز رسانی به خدمات اتصالی پر هزینه تری یا زمان بیشتری احتیاج دارد .
مطابق با سایت http://statmarket.com.smمیکروسافت Internet Explorer ورژن ۴ در بسیاری از موارد به عنوان مرورگر از Ayvest استفاده شده است.
● قابلیت آزمایش :
یکی از روشهای ایجاد یک سایت مطلوب، تست کردن کارآیی آن می باشد . انتشار دهندگان و توسعه دهندگان اشاره ای بر این که طراحی سایت آنها وابسته به مخاطبین خواهد بود ندارند . توسعه دهندگان وب از نتایج تولیداتشان آگاهیهای لازم را بدست می آورند و مفهوم سایت را درک می کنند . این آگاهی به توسعه دهندگان سایت یک نگاه کلی از واقعیات ارائه می کند . آنها می توانند سایت را بپیمایند و اطلاعات را پیدا کنند . زیرا ارتباط نزدیکی با پروژه های کاری خود دارند .
کارایی سایت می تواند با کاربرانی که دید و شناختی از سایت ندارند حساب شود. . مدیریت یک آزمایش کارآیی با داشتن یک دید علمی از سایت ایجاد می شود .
● وظایف کارآیی
در هنگام اجرای آزمایش اعضاء باید برای انجام وظایف واقعی از یکدیگر سئوال کنند .
لیستی از وظایف و عملکرد هر قسمت بدون اشاره بر اجرای آنها ایجاد کنید . این سایت خود به کاربران می گوید که آنها چه چیزهایی نیاز دارند که بدانند . لازم است که از شرکت کنندگان هم پرسیده شود که المانهایی را که دوست دارند و نیز مواردی که دوست ندارند را مشخص کنند و رعایت این موارد باعث ایجاد یک سایت کارآمد می گردد .
شاید برای طراحان وب شنیدن انتقادات از شرکت کنندگان در آزمایش سخت باشد و آنها را ناخشنود سازد ، اما نباید مانع از پیشرفت شود .
● نتایج :
بعد از اتمام آزمایش مصاحبه ای با شرکت کنندگان داشته باشید . باید اغلب به آنها در بیان کردن مواردی که از یاد بردند کمک کنید آنها ممکن است فرصت کافی برای نوشتن نیز نداشته باشند . باید سئوالات زیر را از آنها بپرسید :
۱) احساسات اولیه شما بعد از دیدن سایت چه بود ؟
۲) عکسهای سایت چه نوع شرکتی را برای شما به تصویر می کشد ؟
۳) آیا طرح اصلی ساختار سایت را درک کردید ؟
۴) عناصر و المانهای عمده سایت را به یاد دارید ؟
● درخواست نتایج :
ممکن است در حین آزمایش بعضی از موارد ناکارآمدی سایتتان نمایان گردد . به عنوان یک طراح ممکن است که اشکالات و انتقاداتی از سایتی که در طراحی آن کوشش داشتید، گرفته شود. اما حتماً باید نتایج را ضبط و ترتیب اثر دهید. ناراحتی که از انتقاد از شرکت کنندگان آزمایش برای شما ایجاد می شود بسیار بهتر از آن خواهد بود که سایتی بدون کارآیی خوب ایجاد کنید و همواره بهتر آن است که حجم زیادی از انتقادات را دریافت کنید ولی به جای آن سایتی با کیفیت خوب ارائه می دهید .
● تمرین محاسبه کارآیی یک وب سایت :
به سایت http://www.ideonova.com بروید و داخل سایت را بپیمائید و آسان و در مورد گردش در آن و نحوه ارایه محصولات نظر خود را بیان کنید.
۱) این سایت ساختار خوبی دارد و اطلاعات بصورت شفاف در هر صفحه ای قرار دارد و لینکهایی نیز برای دسترسی به نواحی دیگر سایت قرار دارد . این لینکها مخصوصا برای پیمایش راحت و پیدا کردن سریع اطلاعات بنا شده است .
۲) به سایت http://store.nordstrom.com و در میان سایت پیمایش کنید و سعی کنید که آیتمهای ویژه آن را پیدا کنید ( اسم – سایز – رنگ و به جلو )
ساختار این سایت به خوبی سایت قبلی نیست و علت اصلی آن اینست که بیشتر اطلاعات در یک صفحه قرار دارد و ضروری نیست که از یک صفحه به صفحه دیگر بپیمائید بعلاوه سایت دارای گروهی از Navigation های تعریف شده خوب در بالای صفحه برای پیمایش می باشد .لیست لینکها در قسمت چپ صفحه می تواند باعث ایجاد آشفتگی گردد . بعلاوه خیلی از صفحات شامل تعداد زیادی تصویر می باشد که به جای ایجاد شفافیت سردرگمی ایجاد می کند .
۳) وارد سایت http://www.yankees.com شوید و در آن سایت پیمایش کنید و سعی کنید که مناطق ویژه مورد علاقه را پیدا کنید .
سایت Yankee بهترین مثال از یک سایت گیرا می باشد . اتصالات Navigation در بالای صفحه و بصورت واضح جایگیری شده است و کاربران فرصت پیمودن را با انتخاب موارد Navigation دارند . اتصال به سایتهای وابسته بوسیله تصاویر سمت چپ امکانپذیر است . این سایت همچنین دارای امکانات Flash برای مرورگرهایی که از آنها حمایت می کنند نیز هست و نیز این سایت تجهیزات لازم برای کاربرانی که Plugins ندارند را مهیا می کند.
منبع : استاد آن‌لاین