یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


نقد نظریه‌ی بسط تجربه‌ی نبوی


نقد نظریه‌ی بسط تجربه‌ی نبوی
نویسنده : ربانی‌گلپایگانی - علی
ویراستار : شریفی - محمدجوادانصاری - حمیده
محل نشر : قم
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۳/۲۰
رده دیویی : ۲۹۷.۴۳
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۵۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : BP۲۲۰/۳/س۴ب۵۰۸۳
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۹۱۸-۵۴-۹

نگارنده در کتاب بر آن است نظریه 'بسط تجربه نبوی' دکتر سروش را نقد و بررسی کند. به تصریح نگارنده: 'بسط تجربه نبوی در حقیقت به تبیین چگونگی پیدایش قرآن کریم به عنوان متن مقدس و وحیانی دین اسلام می‌پردازد... آقای سروش شریعت اسلام (قرآن و سنت حضرت رسول) را محصول دو گونه تجربه درونی و بیرونی پیامبر اکرم (ص) می‌داند که تا پایان عمر آن حضرت در طی فرآیندی تدریجی و متکامل پدیدار گشته است‌؛ یعنی چنین نبود که خداوند از آغاز مجموعه‌ای مشخص از معارف و احکام را طراحی کرده آن‌ها را یک جا, یا تدریجا, در اختیار پیامبر گذاشته و از او خواسته باشد تا به تدریج و در شرایط خاص به مردم ابلاغ نماید, بلکه تجربه درونی و کشف و شهودهای باطنی پیامبر (س) از یک سو و حوادث و رخدادهای اجتماعی و پرسش‌هایی که مطرح می‌شده و نیازهایی که نمایان می‌گشته, از سوی دیگر, موجب پیداش این مجموعه (کتاب و سنت) شده است. بر این اساس, اگر دوران نبوت پیامبر اکرم (ص) کوتاه‌تر یا بلندتر از دوران کنونی آن می‌بود و حوادث, پرسش‌ها و نیازهایی که در سرزمین عربستان رخ می‌داد, کما و کیفا, متفاوت با آنچه رخ داده است می‌بود, قرآن کریم نیز کما و کیفا با آنچه اکنون هست, متفاوت می‌بود'. نگارنده برای نمونه در نقد این نظریه می‌گوید: '... آنچه تاریخی است به زمان تکوین خود اختصاص دارد و بر زمان‌های دیگر قابل انطباق نیست, ولی آنچه ذاتی است ثابت و تغییر ناپذیر است... اگر پیروی از اسلام و پیامبر اکرم (ص) واجب است باید همه احکام اعم از عبادی و غیر عبادی را با تمام ویژگی‌های آنها اجرا کرد...'.