یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
امر مطلق کانت
یکی از مهمترین مفاهیم در فلسفه اخلاق کانت مفهوم «امر مطلق» است. این مقاله نگاهی به این مفهوم افکنده است. به نظر کانت الزامات اخلاقی بر معیار عقلانیت استوارند که او این معیار را امر مطلق می داند.
امر مطلق به این معناست که کاری را انجام بده که می خواهی به قاعده اخلاقی مبدل شود. یا به تعبیر خودمان چیزی را برای دیگران بخواه که برای خود هم می خواهی. از این رو به نظر کانت اخلاقی نبودن به معنای عاقل نبودن است.
فیلسوفان مدرن دیگری چون لاک و هابز نیز از این نکته سخن به میان آورده بودند که الزامات اخلاقی بر معیارهای عقلی استوارند، اما به نظر این افراد این معیارها مبتنی بر اصولی هستند که اراده محور یا میل محورند یا این که بر شهودهای عقلی استوارند. کانت اما معتقد است تایید امر مطلق (آنچه را برای دیگران بخواه که برای خود می خواهی) امر ذاتی برای عامل عاقل است یعنی عقل به صورت ذاتی به این امر می رسد.به نظر وی این اصل بر این نکته استوار است که اراده عقلانی ما آزاد است. یعنی این اراده خالق قانون هایی است که بدان رسیده است.
بدین گونه است که تصور کانت از عقل فراتر از تصوری می رود که هیوم بدان قایل است و عقل را برده احساسات می داند. طبیعی است که با تکیه بر این خودمختاری عقل و اراده انسان است که کانت می تواند ارزش همه انسان ها را برابر و البته بس مهم ارزیابی کند. هرچند کانت در آثار زیادی به بحث اخلاق پرداخته است ، اما شاید دو کتابی که امهات بحث اخلاق وی را تشکیل می دهند یکی بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق و دیگری نقد عقل عملی باشند. بیشتر بحثهایی که در باب اخلاق کانت می رود به این دو کتاب مقید هستند. در باب اهداف و روشهای فلسفه اخلاق سخن بسیار است.
هدف اصلی فلسفه اخلاق به نظر کانت یافتن اصل بنیادین مابعدالطبیعه اخلاق است. او به دنبال اصل و اصولی است که همه انسان ها از آن بابت که انسان هستند بدان مقید باشند. بدین جهت پاره ای از مفسران کانت بدین نکته اشاره کرده اند که او به دنبال اصل و اصولی است که حتی شکاکترین افراد نیز نتوانند در آن اصول تردید و شک روا دارند. به نظر کانت این اصل بر اصول عقل مبتنی است و بدین جهت تردیدی را برای کسی باقی نمی گذارد.
عقلانی بودن این اصول البته خودمختاری عاملی که این عقل را به کار می برد، توجیه می کند. کانت تصریح می کند که کسی نمی تواند به اخلاق معتقد باشد، بدون آن که برای خود آزادی و استقلالی در انتخاب قایل باشد. پرسش اخلاق به زعم کانت این است که چه کاری را باید انجام دهم برای جواب به این پرسش البته باید به اصول بنیادین اخلاق متوسل شد. به نظر کانت فلسفه اخلاق همچنین باید چیزی در باب غایت عمل انسانی یا خیر برین بگوید که این خیر برین همان سعادت انسانی است.
به نظر ما اینجا جایی است که پرسش اخلاقی کانت به پرسشهای اخلاقی یونان باستان و افرادی چون افلاطون و ارسطو نزدیک می شود. هرچند کانت برخلاف فردی چون ارسطو تعارض هایی میان فضیلت و سعادت می بیند.
امر مطلق به این معناست که کاری را انجام بده که می خواهی به قاعده اخلاقی مبدل شود. یا به تعبیر خودمان چیزی را برای دیگران بخواه که برای خود هم می خواهی. از این رو به نظر کانت اخلاقی نبودن به معنای عاقل نبودن است.
فیلسوفان مدرن دیگری چون لاک و هابز نیز از این نکته سخن به میان آورده بودند که الزامات اخلاقی بر معیارهای عقلی استوارند، اما به نظر این افراد این معیارها مبتنی بر اصولی هستند که اراده محور یا میل محورند یا این که بر شهودهای عقلی استوارند. کانت اما معتقد است تایید امر مطلق (آنچه را برای دیگران بخواه که برای خود می خواهی) امر ذاتی برای عامل عاقل است یعنی عقل به صورت ذاتی به این امر می رسد.به نظر وی این اصل بر این نکته استوار است که اراده عقلانی ما آزاد است. یعنی این اراده خالق قانون هایی است که بدان رسیده است.
بدین گونه است که تصور کانت از عقل فراتر از تصوری می رود که هیوم بدان قایل است و عقل را برده احساسات می داند. طبیعی است که با تکیه بر این خودمختاری عقل و اراده انسان است که کانت می تواند ارزش همه انسان ها را برابر و البته بس مهم ارزیابی کند. هرچند کانت در آثار زیادی به بحث اخلاق پرداخته است ، اما شاید دو کتابی که امهات بحث اخلاق وی را تشکیل می دهند یکی بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق و دیگری نقد عقل عملی باشند. بیشتر بحثهایی که در باب اخلاق کانت می رود به این دو کتاب مقید هستند. در باب اهداف و روشهای فلسفه اخلاق سخن بسیار است.
هدف اصلی فلسفه اخلاق به نظر کانت یافتن اصل بنیادین مابعدالطبیعه اخلاق است. او به دنبال اصل و اصولی است که همه انسان ها از آن بابت که انسان هستند بدان مقید باشند. بدین جهت پاره ای از مفسران کانت بدین نکته اشاره کرده اند که او به دنبال اصل و اصولی است که حتی شکاکترین افراد نیز نتوانند در آن اصول تردید و شک روا دارند. به نظر کانت این اصل بر اصول عقل مبتنی است و بدین جهت تردیدی را برای کسی باقی نمی گذارد.
عقلانی بودن این اصول البته خودمختاری عاملی که این عقل را به کار می برد، توجیه می کند. کانت تصریح می کند که کسی نمی تواند به اخلاق معتقد باشد، بدون آن که برای خود آزادی و استقلالی در انتخاب قایل باشد. پرسش اخلاق به زعم کانت این است که چه کاری را باید انجام دهم برای جواب به این پرسش البته باید به اصول بنیادین اخلاق متوسل شد. به نظر کانت فلسفه اخلاق همچنین باید چیزی در باب غایت عمل انسانی یا خیر برین بگوید که این خیر برین همان سعادت انسانی است.
به نظر ما اینجا جایی است که پرسش اخلاقی کانت به پرسشهای اخلاقی یونان باستان و افرادی چون افلاطون و ارسطو نزدیک می شود. هرچند کانت برخلاف فردی چون ارسطو تعارض هایی میان فضیلت و سعادت می بیند.
منبع : کلوب
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حسین امیرعبداللهیان مصر سازمان همکاری اسلامی دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
تهران شهرداری تهران یسنا سیل هواشناسی بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی سلامت تورم خودرو قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا مسکن دلار بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
تلویزیون صدا و سیما مسعود اسکویی مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
غزه رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا امیرعبداللهیان انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر بازی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
اینستاگرام اپل ناسا عکاسی تبلیغات گوگل کولر
کبد چرب فشار خون