جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
بنیانگذار رامشیر (خلف آباد) کیست؟
مشعشعیان در قرن نهم هجری (۸۴۵ق) حکومتی شیعی بر مبنای آموزهها و تعالیم سید محمد بن فلاح در حویزه پایهریزی کردند. سید مطلب مشعشعی نوادهی چهارم سید محمد فارغ از دغدغههای قدرت و حکومت و بی آنکه در فکر کسب قدرت باشد، امیری دانشمند و دانشپرور بود. او با فراخواندن علما به حویزه و تأسیس مدرسهی علوم دینی در آن شهر موجبات تربیت نسل جدیدی از امرای مشعشعی گردید. فرزند او سید خلف و نوادهی او سید علی خان از جمله تربیت یافتگان این دوره هستند که از علمای شیعه محسوب شده و تألیفات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشتهاند.
سید مطلّب موسوی مشعشعی، پدر سید مبارک خان را باید یکی از علمای برجسته و تأثیرگذارِ اواخرِ قرن دهم هجری نامید. او فرزند سید بدران بن سید فلاح بن سید محسن بن سید محمد مشعشعی است و با چهار پشت به بنیانگذار حکومت مشعشعیان، یعنی سید محمد بن فلاح میرسد. سید مطلّب بدون آن که سودای قدرت و فرمانروایی در سر داشته باشد، به جای وارد شدن در حوزهی قدرت و منازعات مرتبط به آن، با روی آوردن به اقدامات و فعالیتهای فرهنگی، منشأ خدمات شایانی گردید و نام نیکی از خود به جای گذاشت. او جزء معدود موالیِ مشعشعی بود که پدرش سید بدران، برادرش سید سجاد و پسرش سید مبارک، همگی فرمانروا و حاکم بودند، اما او بر اریکهی قدرت ننشست و به فکر به دست آوردن آن نبود. همین خصلت سید مطلّب سبب گردید تا دورهی او، عصر طلاییِ مشعشعیان در عرصهی علم و ادب باشد و پس از آن، علمای چندی از خاندان مشعشعی پا به عرصهی وجود گذارند.
سید خلف مشعشعی فرزندِ خلفِ سید مطلّب است .وی نه تنها راه و روش پدر را در میل و گرایش به علوم آن روز دنبال کرد؛ بلکه فراتر از او، در این راه آنچنان پیش رفت که یکی از علمای شیعه گردید.۱ او فرزند سید مطلّب، با مادری از بنی تمیم بود و در جوانی در رکاب برادر بزرگترش سید مبارک بود. او به همراه برادرش در بسیاری از نبردها، حضور فعال داشت و رشادتها و دلاوریها از خود نشان داده بود.۲ علاوه بر شجاعت و مرتبهی علمی، سید خلف دارای قریحهی شاعری نیز بود. ریاضتپیشگی و عبادت سید خلف، سبب گردیده بود تا همواره او را در عبادت، مثال بزنند.۳ همچنین از علاقهی سید خلف دربارهی عمران و آبادی قریهها و احیا و آبیاری اراضی، یاد کردهاند؛ کما اینکه خلف آباد به عنوان یکی از قصبههای مهم مشعشعیان با ابتکار او آباد و به نام او نامگذاری شد ۴
اما آنچه شأن و منزلت علمی سید خلف مشعشعی را بیش از هر چیز برجسته و متجلی میگرداند کتابهای او است، که مزید بر شجاعت، عبادت، علاقه به عمران و آبادانی و قریحهی شاعری این عالِم بزرگوار است. مجموعهی آثار گرانبهای به جا مانده از سید خلف مشعشعی عبارت از: سیف الشیعة، در حدیث و در طعن دشمنان شیعه؛ برهان شیعه، در اثبات امامت؛ الحجة البالغة، در کلام و همچنین اثبات امامت؛ فخر الشیعة، در فضایل امام علی علیهالسلام ؛ المنهج القویم، در کلام حضرت علی علیهالسلام و حق الیقین در سلوک و طریقت میباشند.۵
بعد از سید خلف میبایست از پسر او سید علی، معروف به سید علی خان نام برد؛ او نیز از جمله دانشمندان بزرگ شیعه است. نویسندهی کتاب ریاض العلماء او را از «اکابر علما» میداند، که به تصوف نیز گرایش داشته است. به اعتقاد او بخش اعظم نوشتههای سید نعمت الله [جزایری] شوشتری برگرفته از تألیفات این سید بزرگوار است.۶ علامه محمد بن حسن حّر عاملی نیز او را عالم، فاضل، شاعر و ادیب گرانقدری میداند که در باب اصول و امامت و... ، تألیفاتی از خود به یادگار گذاشته است.۷
م سامی
محمد عتابی _دبیر دبیرستان های رامشیر
پی نوشت:
۱- احمد کسروی، تاریخ پانصد سالهی خوزستان،، ص ۷۰.
۲- همان، ص ۶۲.
۳- میرزا عبدالله افندی تبریزی، ریاض العلما و حیاض الفضلا، ج ۲، ص ۲۴۷.
۴- محمدعلی رنجبر، مشعشعیان، ماهیت فکری ـ اجتماعی و فرایند تحولات تاریخی، ص ۳۵۰.
۵-افندی تبریزی، همان، ص ۲۴۵.
۶-.همان، ج ۴، ص ۷۷ ـ ۷۸.
۷- ـ شبر، جاسم حسن، تاریخ مشعشعیان ،ص ۱۳۷
منابع ومآخذ:
ـ افندی تبریزی، میرزا عبدالله، ریاض العلما و حیاض الفضلا، ج ۳ (قم، ۱۴۰۱ق).
ـ رنجبر، محمد علی، مشعشعیان، ماهیت فکری ـ اجتماعی و فرآیند تحولات تاریخی ؛تهران، انتشارات آگاه، ۱۳۸۲ .
ـ شبر، جاسم حسن، تاریخ مشعشعیان تهران، چاپخانه الآداب، ۱۳۸۵ ق / ۱۹۶۵م .
ـ کسروی، احمد، تاریخ پانصد سالهی خوزستان (تهران، انتشارات گام ـ پایدار، ۱۳۵۶ ش .
محمد عتابی _دبیر دبیرستان های رامشیر
پی نوشت:
۱- احمد کسروی، تاریخ پانصد سالهی خوزستان،، ص ۷۰.
۲- همان، ص ۶۲.
۳- میرزا عبدالله افندی تبریزی، ریاض العلما و حیاض الفضلا، ج ۲، ص ۲۴۷.
۴- محمدعلی رنجبر، مشعشعیان، ماهیت فکری ـ اجتماعی و فرایند تحولات تاریخی، ص ۳۵۰.
۵-افندی تبریزی، همان، ص ۲۴۵.
۶-.همان، ج ۴، ص ۷۷ ـ ۷۸.
۷- ـ شبر، جاسم حسن، تاریخ مشعشعیان ،ص ۱۳۷
منابع ومآخذ:
ـ افندی تبریزی، میرزا عبدالله، ریاض العلما و حیاض الفضلا، ج ۳ (قم، ۱۴۰۱ق).
ـ رنجبر، محمد علی، مشعشعیان، ماهیت فکری ـ اجتماعی و فرآیند تحولات تاریخی ؛تهران، انتشارات آگاه، ۱۳۸۲ .
ـ شبر، جاسم حسن، تاریخ مشعشعیان تهران، چاپخانه الآداب، ۱۳۸۵ ق / ۱۹۶۵م .
ـ کسروی، احمد، تاریخ پانصد سالهی خوزستان (تهران، انتشارات گام ـ پایدار، ۱۳۵۶ ش .
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر روز معلم پلیس قوه قضاییه معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا حقوق بازنشستگان طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا تورم
مهران غفوریان موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال مهران مدیری عفاف و حجاب تبلیغات سینمای ایران مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل اینستاگرام گوگل عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب دیابت