سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


قدم به قدم با صنعت خودروی چین


قدم به قدم با صنعت خودروی چین
چین راه جدیدی را برای بدل شدن به نیرویی جهانی در خودروسازی دنبال می‏کند: یکی از پیچیده‏ترین کارخانه‏های موتور جهان را خرید، آن را از هم باز کرد، از یک طرف جهان به طرف دیگر برد و در خانه دوباره سرهم کرد.
از آخرین اهداف بزرگ چین این است که یکی از کارخانه‏های عمده این کشور به دنبال خرید کارخانه موتور خودروی دایملر کرایسلر و BMV در برزیل است.
رئیس این کارخانه اعلام کرد گروه لیفان به دلیل پیچیدگی بسیار این کارخانه تشخیص داد که انتقال ۸ هزار و ۳۰۰ مایلی آن مقرون به صرفه‏تر از راه‏اندازی این فناوری در مرکز فناوری غرب چین است.
فرایند خرید کارخانه آغاز شده و اگر موفقیت‏آمیز باشد چین می‏تواند رقبایی نظیر کره جنوبی را پشت سر گذارد و با ژاپن، آلمان وآمریکا در فروش خودروهای بسیار راحت با مصرف کم سوخت نظیر هوندا سیویک و تویوتا کرولا برابری کند.
دست‏اندرکاران و تحلیلگران غربی صنعت خودرو عقیده دارند عدم موفقیت چین در ساخت داخل انواع پیچیده موتور مهمترین مانع فنی خودروسازی چینی بوده است وگرنه آنها صنعت خود را مدرنیزه کرده‏اند و برای صادرات به آمریکا و اروپا آماده‏اند.
با خرید این فناوری چین باز هم نمی‏تواند این مانع را از بین ببرد اما صنعت خودروی این کشور با این کار موقعیت خود را در تولید خودروهای بزرگ و جادار تثبیت می‏کند که می‏توانند با یک گالن بنزین بیش از ۳۰ مایل حرکت کنند.
این کارخانه موتور خودرو یکی از معروف‏ترین و در عین حال غریب‏ترین کارخانه‏ها در صنعت خودروست. کارخانه کامپولارگو اواخر دهه ۹۰ میلادی با هزینه‏ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار در جنوب برزیل و با جویت ونچر ۵۰-۵۰ کرایسلر و BMV ساخته شده و در آن جدیدترین فناوری آمریکایی و آلمانی برای تولید موتورهای ۱/۶ لیتری و ۱۶ سوپاپ تریتک به کار گرفته شده است.
لیفان اعلام کرده تنها پیشنهاد خرید کارخانه را داده است و آن را به اینجا آورده تا از سال ۲۰۰۸ تولید موتور را آغاز کند. یین مینگ شان یکی از مشهورترین شرکت‏های چینی است که نقش عمده‏ای در خرید این کارخانه داشته است. یین ثروتمند و رئیس دائمی و مالک لیفان امیدوار است صادرات خود به اروپا را در سال ۲۰۰۸ آغاز کند و سال ۲۰۰۹ به بازار آمریکا دست یابد.
تریور هیل، سخنگوی دایملر کرایسلر و مارک هاسینگر، سخنگوی بایریش موتورن ورک، هر یک جداگانه اعلام کرده‏اند که شرکتهایشان پس از اتمام قرارداد قانونی جوینت ونچر در پایان سال آینده انتخاب‏های متعددی دارند اما از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کردند.
به گفته ییل زانگ تحلیلگر CSM در دفتر شانگهای (یکی از بزرگترین شرکت‏های مشاوره خودرو واقع در حومه دیترویت) موتور ترتیک از لحاظ فنی یکی از پیچیده‏ترین و کم‏مصرف‏ترین موتورهای خودرو در جهان است. یین اعلام کرد که می‏خواسته کارخانه را دوباره در زمین بایر نزدیک به کارخانه مونتاژ خودرو خود بسازد. هدف او درک کامل فناوری و تامین این موتورها نه تنها برای لیفان بلکه برای سایر خودروسازان چینی است.
یین درباره کمک دولت در اجرای این پروژه توضیح داد: همه می‏دانند در این موارد کمک دولت ضروریست. ممکن است دولت در تهیه زمین کمک کند. او ادامه داد: هر تلاشی برای خرید کارخانه مشابهی از آمریکا با مقاومت رو به رو می‏شد. اما برزیل در صدور فناوری برتر قوانین محدودکننده ندارد.
لیفان یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت جهان هم هست و تولیدات آن به ۱۱۲ کشور جهان صادر می‏شود. این گروه به تازگی شروع به صادرات سدان سایز متوسط خوش ساخت خود به قیمت ۹ هزار و ۷۰۰ دلار به کشورهای در حال توسعه آسیا، خاورمیانه و کشورهای حوزه کارائیب کرده است. اما به گفته یین هنوز چندسالی زمان و کار لازم است تا این شرکت برای رقابت در کشورهای صنعتی آماده شود.
او در این باره گفت: مائو به ما یاد داده اگر می‏توانی در جنگ پیروز شوی مبارزه کن وگرنه فرار کن. بنابراین ما ارتش خود را در بازارهای کوچکتر تعلیم می‏دهیم و هنگامی که آماده شدیم به طرف بازارهای بزرگتر می‏رویم.
خودروسازان چینی که به تولید خودروهای سبک و پرمصرف برای خانواده‏های آگاه به هزینه‏ها عادت کرده بودند می‏خواهند تجربه خود را به عنوان مزیت رقابتی در سراسر جهان به کار گیرند به خصوص هم اکنون که بهای نفت همچنان بالاست. جیلی خودروساز چینی مستقل که تولیدکنندگان خودروی آمریکایی و اروپایی را ماه گذشته در نمایشگاه اتومبیل دیترویت با اعلام برنامه‏های ورود به بازار آمریکا در سال ۲۰۰۷ شگفت زده کرد، تاکید می‏کرد مصرف بنزین بیش از قیمت نفت در دو سال اخیر نوسان داشت.
به گفته لورنس آنگ مدیر اجرایی جیلی هنگامی که قیمت‏های نفت خام بسیار کمتر از امروز بود، جیلی روش خود را از کنترل الکترونیک ارزان قیمت موتور و سیستم اینجکشن سوخت ساخت دنسوی ژاپن به مدل گرانتر اما کم‏مصرف ساخت بوش آلمان تغییر داد. مایکل دون رئیس شرکت مشاوره‏ای منابع خودرو آسیا در این باره گفت: خودروسازان چندملیتی در چین تلاش می‏کنند تا با رشد گرایش مردم به مدل‏های کم مصرف هماهنگ شوند. خودروسازان چینی مانند چری و جیلی سال گذشته یک چهارم بازار چین را به خود اختصاص دادند که ۱۰ درصد بیشتر از دو سال قبل است.
ریموند برژنسکی رئیس مرکز فنی پان آسیای جنرال موتورز در شانگهای گفت: هزینه سوخت برای مصرف‏کنندگان چینی از سایر کشورها مهمتر است زیرا این هزینه‏ها نشان‏دهنده سهم بالاتر از درآمد پایین در چین است. او ادامه داد: جنرال موتورز سدان جمع و جور بیویک اکسل را با تایرهای مخصوص و اصطکاک کم در راه رفتن مخصوص چین ساخت که در هیچ بازار دیگری موجود نیست و مصرف بنزین را تا ۲ درصد افزایش می‏دهد.
کرایسلر و BMV در آوریل سال ۱۹۹۸ شروع به ساخت کارخانه کامپولارگو کردند. این زمان یک ماه قبل از این بود که دایملر بنز شروع به خرید کرایسلر کند که در نوامبر همان سال تکمیل شد. این کارخانه که در نشریات اتومبیل آن زمان به عنوان جنجالی‏ترین کارخانه پیشرفته موتور از آن یاد شد درحقیقت در زمان تولید در سپتامبر ۱۹۹۹ از طرف هر دو شریک یتیم ماند.
همزمان بازار خودروی برزیل وارد ماجرا شد و دایملر ظرفیت تولید موتور خود را افزایش داده بود و از شراکت با رقیب دیرینه آلمانی خود BMW خشنود نبود.BMW نیمی از موتورهای خود را از این کارخانه در مینی کوپرهای خود به کار گرفت که برنده جایزه هم شد. اما اعلام کرد موتورهای آینده این خودروها از کارخانه‏ای در فرانسه تامین خواهد شد که متعلق به پژو سیتروئن است.
کرایسلر موتورهای ساخت کارخانه برزیل را در خودروهای جمع و جور نئوم و PT کروزر استفاده می‏کرد اما اکنون نیمی از موتورهای کارخانه را که متعلق به اوست به لیفان، خودروسازی چری و جوینت ونچر چینی مزدا می‏فروشد. یین و سخنگوهای دایملر کرایسلر و BMW اظهار کردند که در مذاکرات کارخانه پیشنهادهایی برای قیمت دارند.
لیفان فعالیت خود را در بازار خودرو از ماه گذشته با عرضه سدان لیفان ۵۲۰ آغاز کرد. این خودرو در کارخانه جدید این شرکت مونتاژ شده که در آن تسمه‏های انتقال قرمز روشن و گیره‏های عظیمی که خودروهای نیمه تمام را نگه می‏دارد زرد روشن هستند مانند رنگ‏های پرچم چین. لیفان از هوندا الگوبرداری کرده است، هوندا هم تولیدکننده موتورسیکلت بود و بعد وارد بازار خودرو شد. لیفان هم مانند هوندا بر طراحی‏های کارآمد و کم مصرف تاکید دارد.
لیفان مانند هوندا علاوه بر طراحی بر کیفیت هم تمرکز کرده است. گفته‏های او بر تخته‏های بسیار بزرگ در بیرون و داخل کارخانه موتور سیکلت به چشم می‏خورد: هرکس مارک لیفان را تخریب کند، لیفان کاسه برنج او را خرد خواهد کرد.
یکی ازتست‏های سدان ۵۲۰ لیفان نشان می‏دهد که این خودرو بدنه بسیار محکمی دارد که هیچ تکان یا لرزشی حتی هنگام عبور از جاده‏های بسیار ناهموار ندارد - البته این مسئله ضمانت بلندمدت ندارد. در این خودرو سقف روی صندلی‏های جلو بالاتر رفته و حتی در صندلی‏های عقب برای ۴ سرنشین ۶ فوتی کافیست.
قیمت ۹ هزار و ۷۰۰ دلاری شامل صندلی‏های چرمی، ایربگ‏های دوتایی، صندوق عقب بسیار بزرگ و سیستم DVD با صفحه ویدیویی روبروی سرنشین جلوست - ترکیبی که در سدان‏های سایز متوسط با تجهیزات مشابه حداقل دو برابر قیمت دارد.
حقوق کمتر از یکصد دلار در ماه به کنترل هزینه‏ها کمک کرده است. کارخانه مونتاژ از بیشتر کارخانه‏های چین سازمان یافته‏تر است اگرچه هنوز کالاهای بسیاری از جمله قطعات و مواد اولیه در انتظار مونتاژنگهداری می‏شوند تا هزینه‏ها تامین مالی این مواد را با مشکل مواجه نکند. یین هیچ شکی ندارد که چین حتی می‏تواند با آمریکا در زمینه خودرو رقابت کند او در این باره گفت: آمریکایی‏ها ۵ روز در هفته کار می‏کنند اما ما در چین هفت روز هفته کار می‏کنیم. آمریکایی‏ها ۸ ساعت در روز کار می‏کنند و ما ۱۶ ساعت در روز کار می‏کنیم.

نوشین دیانتی
منبع : مجله گسترش صنعت