دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

دفاع از معلم دفاع از ارزش ها


دفاع از معلم دفاع از ارزش ها
« انا معاشر الانبیا امرنا ان تنزل الناس علی منازلهم و تکلمهم علی قدر عقولهم » ۱
ما گروه پیامبران دستور یافتیم که هر کس را در جایگاه خویش قرار دهیم و با مردم به اندازه ی عقلشان سخن گوییم .
دوست دارم به قدر بضاعتم از تو ای معلم ای معمار فرهنگ و تمدن ای خالق اندیشه ها و اندیشیدن ها دمی سخن بگویم . لذا به دنبال فرصتی بودم تا تذکراتی چند از سر صدق و وفا به مسئولین محترم آموزش و پرورش بازگو نمایم تا شاید اندکی از وظیفه ام را ادا نموده باشم . مسئولین اگر نمی دانند باید بدانند که مدیریت فرهنگی امری است بسیار خطیر و حساس که از عهده ی هر کس برنمی آید. پذیرش مسئولیت از عدم پذیرفتن آن از منظر شرع مقدس دشوارتر است .
معلم در قاموس شریعت مظهر هدایت و نور و صفا است مظهر جمال و جلال و جلال جلوه گاه قدرت خداست همان که آیینه استقلال و آزادگی انسان است .
جمال همانست که در قالب هنر متجلی است و جلال نیز در قالب قدرت و قوت رخ می نماید. همه اینها با زیور علم آراسته اند که خداوند به پیامبرش فرمود : « علم الانسان مالم یعلم » ۲ ـ « و علم آدم الاسما کلها . » ۳ آن حکیم عارف یعنی پیام آور عزت مسلمین خمینی روح خدا فرمود : معلمین سایه ی انبیا هستند۴.
قدرت همان علم است مگر خدای عزیز نفرمود : « علمه شدید القوی » ۵ بزرگان علم و ادب مگر نگفته اند توانا بود هر که دانا بود چرا در قرآن کریم یکی از ملاک های برتری انسان را علم نامیده « هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون » ۶
بعضی محققین گفته اند که این آیه اطلاق دارد چرا مگر در دعای معصوم نیامده است که « اللهم الی اعوذبک من علم لا ینفع » پس چگونه می توان از آیه رفع اطلاق نمود آیا میان کلام خالق و مخلوق تناقض است اگر نیست پس چیست البته نیست زیرا علم وسیله است نه هدف . هدف چیست عزت استقلال و آزادی . استقلال از هر آنچه غیرخداست یعنی خدایی شدن پس چون علم با ایمان همراه شد می شود عزت عزت نیز همان استقلال و آزادگی است . « ولله العزه و لرسوله و للمومنین » ۷
توجه داشته باشیم که امروز علم از جایگاه خود تکان خورده یعنی به فاصله ی « من » و « ما » از ایمان جدا شده است . و نهضتی باید تا به هم رسند . البته ۲۸ سال از آغاز نهضت اسلامی می گذرد ولیکن هنوز « من ها » « ما » نشده ایم . اگر به وضع موجود راضی باشی بدان که در جا خواهی زد. بگذاریم و بگذریم ...
بزرگان گفته اند که « هزاره ی سوم هزاره ی علم و ایمان است . » آیا می دانی که این رسالت عظیم بر عهده ی کیست آری بر عهده ی همین معلمین است که عزت نفس و پاسداری از حریم علم و معرفت به ایشان اجازه نمی دهد از حقوق خویش بی پروا دفاع نمایند. آن روزها که می گفتند : معلمین مصرف کننده اند به آبروی جامعه جفا کردند آیا امروز هم انکار می کنند که معلمین بهترین تولیدکنندگانند یا تردید دارند آنان که جایگاه و اهمیت علم را درک نمی کنند بهتر است کارهای اجرایی را به دیگران واگذار نمایند.
آری ای برادر تا زمانی که جامعه به کلام خدای متعال که فرمود « و مما رزقناهم ینفقون » ۸ ایمان نیاورد فاصله ی طبقاتی میان حاملین علم و غیر از آن باقی است .
سخن کوتاه کنیم که امروز معلم برای تامین معیشت خویش باید بیشتر اوقات خویش را صرف تعلیم نماید و کانون مهر خانواده را به بهانه ی تامین مسکن و خوراک و پوشاک به امان خدا رها کند و خود نیز از تعلم بازایستد. سقراط حکیم چه گفت وقتی پرسیدند تو چرا کم حرف می زنی گفت : خدا به من دو گوش داده و یک زبان . یعنی چه یعنی معلمین دو برابر آنچه می آموزند یاد بگیرند. آیا امروز دیگر فرصتی هست از اخبار جهان هیچ که از داخل کشور خویش نمی دانیم و ما انتظار داریم که معلمین ما به روز به کلاس بیایند... اینجاست که علم وسیله ی تجارت قرار می گیرد و از غایت خود باز می ماند.
بی چاره معلم که همچون شمع می سوزد و سوهان روح را تحمل می کند و تو خود بهتر می دانی فردا که از خواب بیدار می شود می بیند قیمت مسکن ده برابر شده است . آیا شکایت قاضی را به نزد قاضی باید برد.
محمدکریم معارج
پاورقی :
۱ ـ بحارالانوار جلد ۱ باب اول صفحه ی ۸۵
۲ ـ آیه ۵ سوره علق
۳ ـ آیه ۳۱ سوره البقره
۴ ـ در صحیفه ی نور جلد ۴ صفحه ی ۲۳۷ چاپ وزارت ارشاد بهمن ۶۱ چنین آمده : « و فرهنگی ها سایه ای هستند از نبی »
۵ ـ آیه ۵ سوره نجم
۶ ـ آیه ۹ سوره زمر
۷ ـ آیه ۸ سوره منافقون
۸ ـ آیه ۳ سوره البقره
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید