دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
احکام مطهرات
ده چیز، نجاست را پاك میكند و آنها را مطهرات گویند:
▪ اول: آب.
▪ دوم: زمین.
▪ سوم:آفتاب.
▪ چهارم: استحاله.
▪ پنجم: انتقال.
▪ ششم: اسلام.
▪ هفتم: تبعیت.
▪ هشتم: برطرف شدن عین نجاست.
▪ نهم: استبراء حیوان نجاستخوار.
▪ دهم: غایب شدن مسلمان.
و احكام اینها بطور تفصیل در مسایل آینده گفته میشود.
۱) آب
▪ آب با چهار شرط، چیز نجس را پاك میكند: اول: آنكه مطلق باشد. پس آب مضاف مانند گلاب و عرق بید، چیز نجس را پاك نمیكند. دوم: آنكه پاك باشد.سوم: آنكه وقتی چیز نجس را میشویند آب مضاف نشود و بو یا رنگ یا مزه نجاست هم نگیرد. چهارم: آنكه بعد از آب كشیدن چیز نجس، عین نجاست در آن نباشد. و پاك شدن چیز نجس با آب قلیل یعنی آب كمتر از كر، شرطهای دیگری هم دارد كه بعدا گفته میشود.
ظرف نجس را با آب قلیل باید سه مرتبه شست، بلكه در كر و جاری هم احتیاط سه مرتبه است، ▪ اگر چه ارجح در كر و جاری یك مرتبه است. ولی ظرفی كه سگ لیسیده یا از آن ظرف آب یا چیز روان دیگر خورده، باید اول با خاك پاك،خاك مال كرد و بعد بنابر احتیاط واجب دو مرتبه در كر یا جاری یا با آب قلیل شست. و همچنین ظرفی را كه آب دهان سگ در آن ریخته، بنابر احتیاط واجب بایدپیش از شستن خاك مال كرد.
▪ اگر دهانه ظرفی كه سگ دهن زده، تنگ باشد و نشود آن را خاك مال كرد، چنانچه ممكن است باید كهنه به چوبی بپیچند و به توسط آن خاك را به آن ظرف بمالند، و در غیر این صورت پاك شدن ظرف اشكال دارد.
▪ ظرفی را كه خوك از آن چیز روانی بخورد، با قلیل باید هفت مرتبه شست، و در كر و جاری نیز هفت مرتبه باید شست به احتیاط واجب، و لازم نیست آن را خاك مال كنند، اگر چه احتیاط مستحب آن است كه خاك مال شود. و نیز لیسیدن خوك ملحق است به آب خوردن آن، به احتیاط واجب.
▪ اگر بخواهند ظرفی را كه به شراب نجس شده با آب قلیل آب بكشند، باید سه مرتبه بشویند، و بهتر است هفت مرتبه شسته شود.
▪ كوزهای كه از گل نجس ساخته شده و یا آب نجس در آن فرو رفته، اگر در آب كر یا جاری بگذارند، به هر جای آن كه آب برسد پاك میشود. و اگر بخواهند باطن آن هم پاك شود باید به قدری در آب كر یا جاری بماند كه آب به تمام آن فرو رود، و فرو رفتن رطوبت كافی نیست.
▪ ظرف نجس را با آب قلیل، دو جور میشود آب كشید. یكی آنكه سه مرتبه پر كنند و خالی كنند، دیگر آن كه سه دفعه قدری آب در آن بریزند و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند كه به جاهای نجس آن برسد و بیرون بریزند.
▪ اگر ظرف بزرگی مثل پاتیل و خمره نجس شود، چنانچه سه مرتبه آن را از آب پر كنند و خالی كنند، پاك میشود. و همچنین است اگر سه مرتبه از بالا آب در آن بریزند، به طوری كه تمام اطراف آن را بگیرد و در هر دفعه آبی كه ته آن جمع میشود بیرون آورند، و احتیاط واجب آن است كه در هر دفعه ظرفی را كه با آن آبها را بیرون میآورند، آب بكشند.
▪ اگر مس نجس و مانند آن را آب كنند و آب بكشند، ظاهرش پاك میشود.
▪ تنوری كه به بول نجس شده است، اگر دو مرتبه از بالا آب در آن بریزند، به طوری كه تمام اطراف آن را بگیرد، پاك میشود. و در غیر بول اگربعد از برطرف شدن نجاستیك مرتبه به دستوری كه گفته شد، آب در آن بریزند، كافی است. و بهتر است كه گودالی ته آن بكنند تا آبها در آن جمع شود و بیرون بیاورند، بعد آن گودال را با خاك پاك پر كنند.
▪ اگر چیز نجس را بعد از برطرف كردن عین نجاست، یك مرتبه در آب كر یا جاری فرو برند كه آب به تمام جاهای نجس آن برسد، پاك میشود. و احتیاط واجب آن است كه فرش و لباس و مانند اینها را طوری فشار یا حركت دهند كه آب داخل آن خارج شود.
▪ اگر بخواهند چیزی را كه به بول نجس شده با آب قلیل آب بكشند،چنانچه یك مرتبه آب روی آن بریزند و از آن جدا شود، در صورتی كه بول در آن چیز نمانده باشد، یك مرتبه دیگر كه آب روی آن بریزند پاك میشود. ولی در لباس و فرش و مانند اینها باید بعد از هر دفعه فشار دهند تا غساله آن بیرون آید. و غساله آبی است كه معمولا در وقتشستن و بعد از آن از چیزی كه شسته میشود خود بهخود یا به وسیله فشار میریزد.
▪ اگر چیزی به بول پسر شیرخواری كه غذا خور نشده، و شیر خوك نخورده نجس شود، چنانچه یك مرتبه آب روی آن بریزند كه به تمام جاهای نجس آن برسد،پاك میشود. ولی احتیاط مستحب فرش و مانند اینها فشار لازم نیست.
▪ اگر چیزی به غیر بول نجس شود چنانچه بعد از برطرف كردن نجاستیك مرتبه آب روی آن بریزند و از آن جدا شود، پاك میگردد. و نیز اگر در دفعه اولی كه آب روی آن می ریزند نجاست آن برطرف شود و بعد از برطرف شدن نجاست هم آب روی آن بیاید پاك میشود، ولی در هر صورت لباس و مانند آن را باید فشار دهند تا غساله آن بیرون آید.
▪اگر حصیر نجس را كه با نخ بافته شده، در آب كر یا جاری فرو برند،بعد از برطرف شدن عین نجاست، پاك میشود.
▪ اگر ظاهر گندم و برنج و صابون و مانند اینها نجس شود، به فرو بردن در كر و جاری پاك میگردد. و اگر باطن آنها نجس شود، پاك نمیگردد.
▪ اگر انسان شك كند كه آب نجس به باطن صابون رسیده یا نه، باطن آن پاك است.
▪ اگر ظاهر برنج و گوشتیا چیزی مانند اینها نجس شده باشد، چنانچه آن را در ظرفی بگذارند و سه مرتبه آب روی آن بریزند و خالی كنند پاك میشود و ظرف آن هم پاك میگردد. ولی اگر بخواهد لباس یا چیزی را كه فشار لازم دارد، در ظرفی بگذارند و آب بكشند باید در هر مرتبه كه آب روی آن می ریزند، آن را فشار دهند و ظرف را كج كنند تا غسالهای كه در آن جمع شده بیرون بریزد.
▪ لباس نجسی را كه به نیل و مانند آن رنگ شده، اگر در آب كر یا جاری فرو برند و آب پیش از آنكه به واسطه رنگ پارچه مضاف شود به تمام آن برسد، آن لباس پاك میشود. اگر چه موقع فشار دادن، آب مضاف یا رنگین از آن بیرونآید.
▪ اگر لباسی را در كر یا جاری آب بكشند و بعد مثلا لجن آب در آن ببینند، چنانچه احتمال ندهند كه جلوگیری از رسیدن آب كرده، آن لباس پاك است.
▪ اگر بعد از آب كشیدن لباس و مانند آن، خورده گل یا اشنان در آن دیده شود، در صورتی كه بداند كه خورده گل یا اشنان با آب شسته شده، پاك است. ولی اگر آب نجس به باطن گل یا اشنان رسیده باشد، ظاهر گل و اشنان پاك و باطن آنها نجس است.
▪ هر چیز نجس تا عین نجاست را از آن برطرف نكنند، پاك نمیشود، ولی اگر بو یا رنگ نجاست در آن مانده باشد اشكال ندارد. پس اگر خون را از لباس برطرف كنند و لباس را آب بكشند و رنگ خون در آن بماند، پاك میباشد. اما چنانچه به واسطه بو یا رنگ یقین كنند یا احتمال دهند كه ذرههای نجاست در آن چیز مانده،نجس است.
▪ اگر نجاست بدن را در آب كر یا جاری برطرف كنند بدن پاك میشود و بیرون آمدن و دوباره در آب رفتن لازم نیست.
▪ غذای نجسی كه لای دندانها مانده اگر آب در دهان بگردانند و به تمام غذای نجس برسد، پاك میشود.
▪ اگر موی سر و صورت زیاد باشد و با آب قلیل آب بكشند، باید فشار دهند كه غساله آن جدا شود.
▪ اگر جایی از بدن یا لباس را با آب قلیل آب بكشند، اطراف آن جا كه متصل به آن است و معمولا موقع آب كشیدن، آن جا نجس میشود، در صورتی كه آبی كه برای پاك شدن محل نجس می ریزند به آن اطراف جاری شود با پاك شدن جای نجس پاك میشود. و همچنین است اگر چیز پاكی را پهلوی چیز نجس بگذارند و روی هر دو آب بریزند. پس اگر برای آب كشیدن یك انگشت نجس، روی همه انگشتها آب بریزند و آب نجس به همه آنها برسد، بعد از پاك شدن انگشت نجس تمام انگشتها پاك میشود.
▪ گوشت و دنبهای كه نجس شده مثل چیزهای دیگر آب كشیده میشود. و همچنین است اگر بدن یا لباس، چربی كمی داشته باشد كه از رسیدن آب به آنها جلوگیری نكند.
▪ اگر ظرف یا بدن نجس باشد و بعد به طوری چرب شود كه جلوگیری از رسیدن آب به آنها كند، چنانچه بخواهند ظرف و بدن را آب بكشند، باید چربی را برطرف كنند تا آب به آنها برسد.
▪ چیز نجسی كه عین نجاست در آن نیست، اگر زیر شیری كه متصل به كر استیك دفعه بشویند، پاك میشود. و نیز اگر عین نجاست در آن باشد، چنانچه عین نجاست آن، زیر شیر یا به وسیله دیگر برطرف شود و آبی كه از آن چیز میریزد بویا رنگ یا مزه نجاست به خود نگرفته باشد، با آب شیر پاك میگردد. اما اگر آبی كه از آن می ریزد بو یا رنگ یا مزه نجاست گرفته باشد، باید به قدری آب شیر روی آن بریزند تا در آبی كه از آن جدا میشود بو یا رنگ یا مزه نجاست نباشد.
▪ اگر چیزی را آب بكشد و یقین كند پاك شده و بعد شك كند كه عین نجاست را از آن بر طرف كرده یا نه، چنانچه موقع آب كشیدن متوجه برطرف كردن عین نجاست بوده آن چیز پاك است، و اگر متوجه بر طرف كردن عین نجاست نبوده، بنابر احتیاط مستحب باید دوباره آن را آب بكشد.
▪ زمینی كه آب روی آن جاری نمیشود اگر نجس شود با آب قلیل پاك نمیگردد. ولی زمینی كه روی آن شن یا ریگ باشد چون آبی كه روی آن میریزند ازآن جدا شده و در شن و ریگ فرو میرود با آب قلیل پاك میشود، اما زیر ریگها نجس میماند.
▪ زمین سنگ فرش و آجر فرش و زمین سختی كه آب در آن فرو نمی رود، اگر نجس شود با آب قلیل پاك میگردد، ولی باید به قدری آب روی آن بریزند كه جاری شود. و چنانچه آبی كه روی آن ریختهاند از سوراخی بیرون رود همه زمین پاك میشود، و اگر بیرون نرود جایی كه آبها جمع می شود نجس میماند، و برای پاك شدن آنجا باید گودالی بكنند كه آب در آن جمع شود، بعد آب را بیرون بیاورندو گودال را با خاك پاك پر كنند.
▪ اگر ظاهر نمك سنگ و مانند آن نجس شود، با آب كمتر از كر هم پاك میشود.
▪ اگر شكر آب شده نجس را قند بسازند و در آب كر یا جاری بگذارند، پاك نمیشود.۲) زمین
▪ زمین با سه شرط، كف پا و ته كفش نجس را پاك میكند:
ـ اول: آنكه زمین پاك باشد.
ـ دوم: آنكه خشك باشد.
ـ سوم: آنكه اگر عین نجس مثل خون و بول، یا متنجس مثل گلی كه نجس شده در كف پا و ته كفش باشد، به واسطه راه رفتن یا مالیدن پا به زمین برطرف شود. و نیز زمین باید خاك یا سنگ یا آجر فرش و مانند اینها باشد، و با راه رفتن روی فرش و حصیر و سبزه، كف پا و ته كفش نجس پاك نمیشود. و اگر به واسطه غیر راه رفتن نجس شده باشد، پاك شدنش به واسطه راه رفتن اشكال دارد.
▪ پاك شدن كف پا و ته كفش نجس، به واسطه راه رفتن روی آسفالت و روی زمینی كه با چوب فرش شده، محل اشكال است. بلكه پاك نشدن اقوی است.
▪ برای پاك شدن كف پا و ته كفش، بهتر است پانزده قدم یا بیشتر راه بروند، اگر چه به كمتر از پانزده قدم یا مالیدن پا به زمین، نجاست برطرف شود.
▪ لازم نیست كف پا و ته كفش نجس، تر باشد. بلكه اگر خشك هم باشد به راه رفتن پاك میشود.
▪ بعد از آنكه كف پا و ته كفش نجس به راه رفتن پاك شد، مقداری از اطراف آن هم كه معمولا به گل آلوده میشود، اگر زمین یا خاك به آن اطراف برسد، پاك میگردد.
▪ كسی كه با دست و زانو راه می رود، اگر كف دستیا زانوی او نجس شود، پاك شدن دست و زانوی او به وسیله راه رفتن، محل اشكال است. و همچنین استته عصا و ته پای مصنوعی و نعل چهار پایان و چرخ اتومبیل و درشكه و مانند اینها.
▪ اگر بعد از راه رفتن ذرههای كوچكی از نجاست كه دیده نمیشود در كف پا یا ته كفش پا بماند، باید آن ذرهها را هم برطرف كرد، ولی باقی بودن بو و رنگ اشكال ندارد.
▪ توی كفش و مقداری از كف پا كه به زمین نمیرسد به واسطه راه رفتن پاك نمیشود، و پاك شدن كف جوراب به واسطه راه رفتن، محل اشكال است. ولی اگر كف جوراب از پوست باشد، به وسیله راه رفتن پاك میشود.
۳) آفتاب
▪ آفتاب، زمین و ساختمان و چیزهایی كه مانند درب و پنجره در ساختمان به كار برده شده و همچنین میخی را كه به دیوار كوبیدهاند و جزو ساختمان حساب میشود، با شش شرط پاك میكند:
ـ اول: آنكه چیز نجس به طوری تر باشد كه اگر چیز دیگری به آن برسد تر شود. پس اگر خشك باشد، باید به وسیلهای آن را تر كنند تا آفتاب خشك كند.
ـ دوم: آنكه اگر عین نجاست در آن چیز باشد، پیش از تابیدن آفتاب، آن را برطرف كنند.
ـ سوم: آنكه چیزی از تابیدن آفتاب جلوگیری نكند. پس اگر آفتاب از پشت پرده یا ابر و مانند اینها بتابد و چیز نجس را خشك كند، آن چیز پاك نمیشود. ولی اگر ابر به قدری نازك باشد كه از تابیدن آفتاب جلوگیری نكند، اشكال ندارد.
ـ چهارم: آنكه آفتاب به تنهایی چیز نجس را خشك كند. پس اگر مثلا چیز نجس به واسطه باد و آفتاب خشك شود، پاك نمیگردد، ولی اگر باد به قدری كم باشد، كه نگویند به خشك شدن چیز نجس كمك كرده، اشكال ندارد.
ـ پنجم: آنكه آفتاب مقداری از بنا و ساختمان را كه نجاست بهآن فرو رفته، یك مرتبه خشك كند. پس اگر یك مرتبه بر زمین و ساختمان نجس بتابد، و روی آن را خشك كند و دفعه دیگر زیر آن را خشك نماید، فقط روی آن پاك میشود و زیر آن نجس میماند. ششم: آنكه مابین روی زمین یا ساختمان كه آفتاب به آن میتابد، با داخل آن، هوا یا جسم پاك دیگری فاصله نباشد.
▪ آفتاب حصیر نجس را پاك میكند، و همچنین درخت و گیاه به واسطه آفتاب پاك میشود.
▪ اگر آفتاب به زمین نجس بتابد، بعد انسان شك كند كه زمین موقع تابیدن آفتاب تر بوده یا نه، یا تری آن به واسطه آفتاب خشك شده یا نه، آن زمین نجس است. و همچنین است اگر شك كند كه پیش از تابش آفتاب عین نجاست از آن برطرف شده یا نه، یا شك كند كه چیزی مانع تابش آفتاب بوده یا نه.
▪ اگر آفتاب به یك طرف دیوار نجس بتابد، طرفی كه آفتاب به آن نتابیده پاك نمیشود، ولی اگر دیوار به قدری نازك باشد كه به واسطه تابش بهیك طرف، طرف دیگرش هم خشك شود پاك میگردد.
۴) استحاله
▪ اگر جنس چیز نجس به طوری عوض شود كه به صورت چیز پاكی در آید، پاك میشود و میگویند استحاله شده است. مثل آن كه چوب نجس بسوزد و خاكستر گردد، یا سگ در نمكزار فرو رود و نمك شود. ولی اگر جنس آن عوض شود، مثل آن كه گندم نجس را آرد كنند یا نان بپزند، پاك نمیشود.
▪ كوزه گلی و مانند آن، كه از گل نجس ساخته شده نجس است. و باید از ذغالی كه از چوب نجس درستشده اجتناب نمایند.
▪ چیز نجسی كه معلوم نیست استحاله شده یا نه، نجس است.
▪ اگر شراب به خودی خود یا به واسطه آنكه چیزی مثل سركه و نمك در آن ریختهاند سركه شود، پاك میگردد.
▪ شرابی كه از انگور نجس درست كنند، به سركه شدن پاك نمیشود، بلكه اگر نجاستی هم از خارج به شراب برسد، احتیاط واجب آن است كه بعد از سركه شدن از آن اجتناب نمایند.
▪ سركهای كه از انگور و كشمش و خرمای نجس درست كنند نجس است.
▪ اگر پوشال زیر انگور یا خرما داخل آنها باشد و سركه بریزند، ضرر ندارد. و نیز اگر پیش از آن كه خرما و كشمش و انگور سركه شود، خیار و بادمجان و مانند اینها در آن بریزند، اشكال ندارد.
٥) كم شدن دو سوم آب انگور
▪ آب انگوری كه جوش آمده، پیش از آنكه ثلثان شود، یعنی دو قسمت آن كم شود و یك قسمت آن بماند، نجس نیست ولی خوردن آن حرام است. ولی اگر ثابتشود كه مست كننده است، حرام و نجس میباشد و فقط به سركه شدن پاك و حلال میشود.
▪ اگر مثلا در یك خوشه غوره یك دانه یا دو دانه انگور باشد،چنانچه به آبی كه از آن خوشه گرفته میشود آبغوره بگویند و اثری از شیرینی در آن نباشد و بجوشد، پاك و خوردن آن حلال است.
▪ چیزی كه معلوم نیست غوره استیا انگور، اگر جوش بیاید، حرام نمیشود.
٦) انتقال
▪ اگر خون بدن انسان یا خون حیوانی كه خون جهنده دارد، یعنی حیوانی كه وقتی رگ آن را ببرند، خون از آن جستن میكند، به بدن حیوانی كه خون جهنده ندارد، برود و خون آن حیوان حساب شود پاك میگردد، و این را انتقال گویند. پس خونی كه زالو از انسان میمكد، چون خون زالو به آن گفته نمیشود و میگویند خون انسان است، نجس میباشد.
▪ اگر كسی پشهای را كه به بدنش نشسته بكشد و نداند خونی كه از پشه بیرون آمده از او مكیده یا از خود پشه میباشد، پاك است. و همچنین است اگربداند از او مكیده ولی جزو بدن پشه حساب شود. اما اگر فاصله بین مكیدن خون و كشتن پشه به قدری كم باشد كه بگویند خون انسان است، یا معلوم نباشد كه میگویند خون پشه استیا خون انسان، نجس میباشد.
٧) اسلام
▪ اگر كافر شهادتین بگوید، یعنی بگوید: "اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله"، مسلمان میشود، و بعد از مسلمان شدن، بدن و آب دهان و بینی و عرق او پاك است. ولی اگر موقع مسلمان شدن، عین نجاست به بدن او بوده، باید برطرف كند و جای آن را آب بكشد. ولی اگر پیش از مسلمان شدن، عین نجاست برطرف شده باشد، لازم نیست جای آن را آب بكشد.
▪ اگر موقعی كه كافر بوده، لباس او با رطوبت به بدنش رسیده باشد و آن لباس در موقع مسلمان شدن در بدن او نباشد، نجس است. بلكه اگر در بدن او هم باشد، بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب كند.
▪ اگر كافر شهادتین بگوید و انسان نداند قلبا مسلمان شده یا نه، پاك است.ولی اگر بداند قلبا مسلمان نشده، بنابر احتیاط واجب باید از او اجتناب كرد.
٨) تبعیت
▪ تبعیت آن است كه چیز نجسی به واسطه پاك شدن چیز نجس دیگر، پاك شود.
▪ اگر شراب سركه شود، ظرف آن هم تا جایی كه شراب موقع جوش آمدن بهآن جا رسیده، پاك میشود. و كهنه و چیزی هم كه معمولا روی آن میگذارند، اگر به آن رطوبت نجس شود، پاك میگردد. بلكه اگر موقع جوشیدن سر برود و پشت ظرف به آن آلوده شود، بعد از سركه شدن، پشت ظرف هم پاك میشود.
▪ تخته یا سنگی كه روی آن میت را غسل میدهند، و پارچهای كه با آن عورت میت را میپوشانند، و دست كسی كه او را غسل میدهد، و همین طور كیسه و صابونی كه با آن شسته میشود، بعد از تمام شدن غسل پاك میشوند.
▪ كسی كه چیزی را با دستخود آب میكشد، اگر دست و آن چیز با هم آب كشیده شود، بعد از پاك شدن آن چیز، دست او هم پاك میشود.
▪ اگر لباس و مانند آن را با آب قلیل، آب بكشند و به اندازه معمول فشار دهند تا آبی كه روی آن ریختهاند جدا شود، آبی كه در آن میماند پاك است.
▪ ظرف نجس را كه با آب قلیل آب میكشند، بعد از جدا شدن آبی كه برای پاك شدن، روی آن ریختهاند، قطرههای آبی كه در آن میماند پاك است.
٩) برطرف شدن عین نجاست
▪ اگر بدن حیوان به عین نجس مثل خون، یا متنجس مثل آب نجس، آلوده شود،چنانچه آنها برطرف شود، بدن آن حیوان پاك میشود. و همچنین است باطن بدن انسان مثل توی دهان و بینی. مثلا اگر خونی از لای دندان بیرون آید و در آب دهان از بین برود، آب كشیدن توی دهان لازم نیست. ولی اگر دندان عاریه در دهان نجس شود، باید آن را آب بكشند، به احتیاط واجب.
▪ اگر غذا لای دندان مانده باشد و داخل دهان خون بیاید، چنانچه انسان نداند كه خون به غذا رسیده، آن غذا پاك است. و اگر خون به آن برسد، بنابر احتیاط واجب نجس میشود.
▪ جایی را كه انسان نمیداند از ظاهر بدن استیا باطن آن، اگر نجس شود، لازم نیست آب بكشد، اگر چه آب كشیدن احوط است.
▪ اگر گرد و خاك نجس به لباس و فرش و مانند اینها بنشیند، چنانچه هر دو خشك باشند، نجس نمیشود. و اگر گرد و خاك یا لباس و مانند اینها تر باشد، باید محل نشستن گرد و خاك را آب بكشند.
١٠) استبراء حیوان نجاستخوار
▪ بول و غائط حیوانی كه به خوردن نجاست انسان عادت كرده، نجس است. و اگر بخواهند پاك شود باید آن را استبراء كنند، یعنی تا مدتی كه بعد از آن مدت دیگر نجاستخوار به آن نگویند، نگذارند نجاست بخورد و غذای پاك به آن بدهند. و بنابر احتیاط واجب باید شتر نجاستخوار را چهل روز و گاو را بیست روز و گوسفند را ده روز و مرغابی را پنج روز و مرغ خانگی را سه روز، از خوردن نجاست جلوگیری كنند، و غذای پاك به آنها بدهند.
١١) غایب شدن مسلمان
▪ اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگری كه مانند ظرف و فرش در اختیار او است نجس شود و آن مسلمان غایب گردد، اگر انسان احتمال بدهد كه آن چیز را آب كشیده یا یه واسطه آنكه مثلا آن چیز در آب جاری افتاده پاك شده است، اجتناب از آن لازم نیست.
▪ اگر خود انسان یقین كند كه چیزی كه نجس بوده، پاك شده است، یا دو عادل به پاك شدن آن خبر دهند، آن چیز پاك است. و همچنین است اگر كسی كه چیز نجس در اختیار او است بگوید آن چیز پاك شده، یا مسلمانی چیز نجس را آب كشیده باشد، اگر چه معلوم نباشد درست آب كشیده یا نه.
▪ كسی كه وكیل شده است لباس انسان را آب بكشد و لباس هم در تصرف او باشد، اگر بگوید
▪ اگر انسان حالی دارد كه در آب كشیدن چیز نجس یقین پیدا نمیكند، میتواند به گمان اكتفا نماید.
منبع : مرکز اطلاع رسانی شهید آوینی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان گشت ارشاد رئیس جمهور
سلامت شورای شهر تهران هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت
دلار ارز قیمت خودرو قیمت دلار مالیات خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو
سریال پیمان معادی تئاتر تلویزیون فیلم سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت ازدواج
سازمان سنجش خورشید
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس ایران فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات فناوری ناسا گوگل سامسونگ نخبگان
خواب موز بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی