سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


خودروی ارزان‌قیمت تویوتا


خودروی ارزان‌قیمت تویوتا
براساس اظهارات آقای پائول نیوتن تحلیل­گر Global Insight، تصمیمات تویوتا مبنی‌بر بازاندیشی بنیادی درمورد كل فرایند تولید و تمركزبرمواد و تكنولوژی ارزان قیمت برای ساخت و تولید خودرویی جدید و ارزان قیمت برای بازارزهای نوظهور، پیامدهای چندگانه ای برفرایند تولید تویوتا خواهدداشت و بیش ازهمه، موجب افزایش مزیت رقابتی این شركت خواهد شد.اومعتقد است:" با توجه به شواهد و مطالب مطرح شده از سوی تویوتا، طرح مقوله خودروی جدید برای عرضه دربازارهای نوظهور، ‌موضوعی جدی است. این مدل، احتمالا در روسیه، برزیل یا هردوكشور، تولید و طی سال­های ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۰ به بازارعرضه خواهد شد."
آقای كاتسوكی واتانابه مدیرعامل تویوتا اعلام كرده است كه این شركت، اساسا فرایند طراحی و تولید متفاوتی را برای این خودروی ارزان قیمت درنظر داشته و درحال پی‌ریزی آن است. وی گفته است: "همه چیز، ازطراحی تا شیوه­های تولید، تغییراتی بنیادی خواهند كرد. ما در فكر طرحی واقعا ارزان، استفاده ازمواد فوق ارزان و درصورت لزوم استفاده ازمواد جدید هستیم". وی افزوده است:" پس ازآن می­توان فرایندها و مواد طرح­ریزی شده برای خودروی ارزان قیمت جدید را درتمامی خطوط تولیدی خودرو، مورد استفاده قرار داد." وی هیچ اشاره­ای به قیمت این محصول جدید نكرد، اما بطورضمنی گفته است: "حداقل از لوگان ارزانترخواهد بود."
واتانابه، حدس و گمان­های مربوط به توافق همكاری بین تویوتا و فورد را رد كرده و گفت: هیچ صحبت خاصی دراین زمینه انجام نشده است. بااین حال افزود: "درصورت احتمال ایجاد رابطه «برد- برد»، آمادگی مذاكره با جی­ام، فورد و دایملر/ كرایسلررا داریم".
آقای نیوتن معتقد است:"خودروسازان به دلیل ركود بازارهای اروپای غربی، ژاپن وامریكا و وجود رقابت فشرده دراین مناطق كه موجب كاهش سودآوری می­شود مجبور به یافتن مناطق دیگری هستند كه امكان رشد در آنها بیشتر است."
مدیرعامل تویوتا نیز معتقد است:"بازارهای نوظهور همچون: برزیل، روسیه، هند وچین را كه در صنعت خودرو به آنهاBRIC گفته می­شود، می­توان هدف قرار داد، ولی مدل­ها و محصولات قبلی (قدیمی­تر) دراین مناطق، به اندازه كافی سودآوری ندارند. بنابراین باید راهكار دیگری در این زمینه اتخاذ كرد. روش پیشین دربرابر چنین بازارهایی، تولید خودروهای ارزان قیمت با استفاده از پلتفرم­های قدیمی­تربود، همان كاری كه رنو- نیسان در مورد لوگان انجام داده وازپلتفرم Clio استفاده كرده است. نیسان نیز قصد دارد بزودی چنین خودرویی را درتركیه تولید كند. فیات هم با استفاده ازپلتفرم Punto یك چنین محصولی را برای بازارهای نوظهور، تحت عنوان"خودروی جهانی" تولید خواهد كرد و هم اكنون در حال كاركردن درزمینه طرح­های جدید آن دركارخانه برزیلی خود است. درهرحال به نظر می­رسد كه روش تویوتا دراین مورد، كاملا با رقبای خود متفاوت است. تویوتا پیش ازاین، پلتفرمIMW را برای استفاده درInnova mpv و برخی مدل­های این چنینی، طراحی كرده است. این پلتفرم دراندونزی و تایلند تولید شده، ولی فكرنمی­كنم كه برای خودروی جدید نیز از آن استفاده شود. روش تویوتا برای توسعه خودروی كاملا جدید (from scratch) می­تواند به طوربنیادی، روش و چشم انداز رقابتی را نسبت به مقوله (Entry) خودروی ارزان قیمت تغییر دهد."
نیوتن درمورد محل ساخت این خودرو (روسیه، برزیل یا هردو) می­گوید:"این شركت اعلام كرده است كه قصد دارد كارخانه­ها وامكانات تولیدی خود را درهر دو كشور گسترش دهد و احتمال دارد كه تولید خودرو را طی سال­های ۲۰۱۰-۲۰۰۹ آغاز كند."
درواقع، تویوتا با استفاده ازدرس­های فرا گرفته شده و به كارگیری آن دردیگر كارخانه­های تولیدی، مزایای رقابتی شركت را دربازارهایی كلیدی همچون امریكا، افزایش خواهد داد.
درواقع دربازارامریكاست كه تویوتا ازواكنش شدید سیاسی ومشتریان، دربرابررشد ظاهرا متوقف­ناشدنی خود، می­هراسد. بنابراین، تمایل زیادی دارد كه دیر یا زود، ترتیب همكاری خود را با یكی ازرقبای امریكایی فراهم سازد. به رغم اینكه صحبت خاصی دراین زمینه انجام نشده، ولی به نظر می­رسد كه فورد، محتمل­ترین كاندید و به طور بالقوه یكی ازانتخاب‌هایی است كه بیشترین نیازدرآن احساس می­شود."
نویسنده : مریم شهمیرزادی
منبع:
Just-auto.com/"toyotacar ideas could trickle up". ۲۲jan.۲۰۰۷
منبع : ماهنامه صنعت خودرو