یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا

ستیز با دین باوری رویکرد به بی بندوباری


ستیز با دین باوری رویکرد به بی بندوباری
تمایلات مبتنی بر فساد و بی بندوباری در وجود هر انسانی نهفته است و به صورت وسوسه و تحریک های مکرر و در تمام صحنه های حیات و عرصه های فعالیت به گرایشات آلوده و عملکردهای آمیخته با فسق و تباهی دعوت و ترغیب می نمایند. همین تمایلات و وسوسه ها هستند که در تضاد و تعارض با دین باوری و دینداری های اصیل و سالم قرار می گیرند و مسئولیت پذیرش قوانین و ضوابط اخلاقی و رفتاری را بر نمی تابند و همواره آدمی را به فرو ریختن عمودهای خیمه دین در زمین جان و دل و روح و گریز از ارزش ها و هنجارهای الهی و گرایش به فساد و بی بند و باری فرمان می دهند.
در این میان حال انسان ها را دوگونه می یابیم . برخی از آنها که « عقل » را به مصاف « جهل » در می آورند جایگاه و شخصیت انسانی خویش را در آفرینش والاتر از آن می یابند که به مفاسد و معاصی گرایش یابند و در فسق و فجور غوطه ور شوند و به همین دلیل به قوانین و ارزش های دینی مشتاق و متعامل می گردند و در صف بندگان عابد و صالح خداوند در می آیند و غریزه جنسی خود را از راه مشروع و به وسیله ازدواج و نه از راه فساد اجتماعی و روابط ناسالم و آلودگی های برباد دهنده دین و دنیا و تخریب کننده کانون های خانواده به بهره برداری می رسانند. برخی دیگر از انسان ها مسئولیت های ناشی از دین را که به پاکی و عفاف فرا می خواند و از فساد و تباهی باز می دارد و به بنیان نهادن جامعه ای سالم و بالنده فرمان می دهد وا می نهند و با دین می ستیزند و از قوانین و ارزش های اسلامی می گریزند تا در عمل به هر گناه و معصیت و فساد و آلودگی های اجتماعی آزاد و رها باشند.
یکی از شاگردان مکتب علمی حضرت امام جعفر صادق (ع ) به نام مفضل نامه ای به امام (ع ) می نگارد و در آن از وجود فعالیت های گروهی در جامعه خبر می دهد که مردم را به الحاد و انکار خدا دعوت می کنند و از امام درخواست می کند در طرد و نفی شبهات آنان پاسخی مرقوم فرماید.
امام جعفر صادق (ع ) در پاسخ به نامه مفضل چنین می نویسد :
« به جان و روح خود سوگند می خورم که از سوی خداوند متعال در حق انسان های نادان و ناآگاه کوتاهی نشده است . آنان دلایل واضح و علائم روشن الهی را در آفرینش خود می بینند و عظمت ملکوت آسمان ها و زمین و مصنوعات و مخلوقات شگفت و استواری را که بر صانع و خالق دلالت دارند مشاهده می کنند و با این وجود ایمان نمی آورند. زیرا اینان درهای گناه و معصیت را بر خویش گشوده و راه شهوت رانی را بر خود هموار و صاف نموده اند و در نتیجه هوس ها بر دل هاشان چیره شده و شیطان بر اثر ظلمی که بر خویشتن روا می دارند بر آنان تسلط یافته است . »
در سخنان حضرت امام جعفر صادق (ع ) دو درس و پیام بزرگ مشاهده می کنیم .
۱) درس اول این که مستحکم ترین روش و نزدیک ترین راه برای رسیدن به توحید و خداشناسی تفکر عمیق در علائم و نشانه های بارز وجود خداوند متعال است و به این وسیله می توان هم خود به یگانگی و عظمت خالق یکتا واقف و آگاه گشت و هم در مباحثه و مناظره با ملحدین به رد شبهات آنها پرداخت . این علائم و نشانه ها عبارتند از مملکت وجود خود انسان که سرتاسر از نظم و زیبایی و حکمت و شگفتی و قانونمندی و هدفداری برخوردار می باشد و تمام اعضا و جوارح و سلول ها و اندام و حرکات و فعالیت های درونی و برونی آنها سرشار از پند و عبرت برای راهنمایی به توحید است .
همچنین عظمت و شگفتی و نظم و سامان نهفته در آسمان و خورشید و ماه و زمین و سایر پدیده های سمائی به تفکری ژرف فرا می خوانند و در نهایت انسان را به وجود خالق بزرگ و هستی بخش عظیم و علیم وحکیم رهنمون می شوند.
و نیز مشاهده شگفتی های نهفته در مخلوقات متنوع الهی همچون حیوانات زمین و موجودات دریا و گل و گیاه های زیبا و نعمت های الوان از میوه های مختلف و ارزاق و خوراک های گوناگون راهگشای انسان هایی هستند که در جستجوی حقیقت وجود و کسب معرفت و شناخت نسبت به خالق جهان خالص و صادق می باشند و در نهایت با همین هدفمندی پاک و پیراسته از اغراض و مطامع ضدانسانی به توحید می رسند.
۲) درس دوم این است که گروهی از انسان ها نه به آن دلیل که برای کسب آگاهی و بینش به منظور دست یابی به خداشناسی راهی نمی یابند و روشی نمی جویند که به دلیل تمایل شدید به فساد و بی بندوباری های اجتماعی علائم و نشانه های روشن و بارز الهی را نفی می کنند و به سهولت بر دین و دین باوری یورش می برند و به انکار حقایق الهی می پردازند تا به این وسیله برای انجام انواع معاصی و مفاسد آزاد و رها باشند!
این گروه از انسان ها ـ که همواره و در هر عصر و در همه ادوار زندگی بشر در گذشته و حال حضور داشته و دارند ـ با عزم و اراده خود « عقل » را از حضور در صحنه های زندگی فردی و حیات جمعی و نقش آفرینی های سازنده و راهگشا در شناسایی حق و باطل خیر و شر صلاح و فساد و ضلالت و هدایت باز می دارند و به « جهل » از نوع قدیم و جدید و با قالب های کهنه و مدرن ـ که البته هر دو از یک ماهیت و هدف واحد برخوردارند ـ میدان تاخت و تاز می دهند و تا آنجا در بیراهه ها شتاب می گیرند که فساد و فحشا و ایجاد رابطه های جنسی نامشروع بین دختران و پسران و زنان و مردان را « تمدن » نام می نهند و با همین بهانه و تسویل و فریب نفسانی و شیطانی همه تعالیم و احکام و ارزش ها و هنجارهای اسلامی همچون عفاف و پاکدامنی وفاداری زن و شوهر حفظ حریم های خانواده حجاب و پوشش اخلاق جنسی سالم و مشروع و دین باوری و دینداری عزتمند و حافظ شرافت انسانی دختران و پسران را طرد و نفی می کنند و در لجام گسیختگی و آزادی های مطلق جنسی که ارمغان شوم فرهنگ غرب می باشد از جایگاه انسانیت نزول می کنند و به گودال مخوف حیوانیت سقوط می نمایند.
امروز گریز از دینداری و فرار از مسئولیت هایی که قوانین اسلام برای ایجاد روابط سالم و جامعه ای رشد یافته بنیان نهاده و به انسان عرضه داشته است در سرزمین های اسلامی و از جمله جامعه و کشور ما یکی از علل و عوامل اصلی گرایش گروهی از دختران و پسران و زنان و مردان به فساد و بی بندوباری های اجتماعی می باشد.
عناد و دشمنی با اسلام حمله علیه احکام و قوانین اسلامی از جمله حجاب و پوشش زنان به سخره گرفتن تقیدات و پایبندی های دینی نفی ارزش های اخلاقی و رفتاری بی اعتقادی به ضرورت حفظ حریم خانواده در مواجهات و تعاملات و روابط اجتماعی با دیگران عدم پایبندی به قانون مشروع ازدواج و اعتقاد به روابط جنسی آزاد بین زن و مرد به سبک و شیوه دنیای غرب که هر حلالی را حرام و هر حرامی را حلال می سازد از جمله اعتقادات باطل و باورهای سخیف و رفتار و عملکردهای فاسد کسانی است که در ستیز با دین باوری و رویکرد به بی بندوباری قرار دارند.
به این ترتیب تمایلات شدید به رهایی و لجام گسیختگی در انجام هر نوع فساد و فسق و بی بندوباری های اجتماعی علت و عاملی می شود برای گریز از مسئولیت هایی که قوانین و ارزش های اسلامی برای پرورش انسان های آزاده و وارسته بنیان نهادن خانواده های سالم و رشد یافته و ایجاد جامعه ای صالح با روابط اجتماعی سالم و بالنده به ارمغان آورده است .
همه گروه های « فرهنگی » که در جبهه « تبلیغ » درصدد آگاه سازی و بینش آفرینی برای نسل جوان نسبت به آفات و آسیب های دین گریزی می باشند باید به این واقعیت توجه کافی مبذول دارند که در ریشه یابی و شرح علل گریز از دین و ارزش ها و هنجارهای الهی تمایلات شدید نسبت به فساد و بی بندوباری های نامحدود و مطلق جنسی به تقلید از دنیای غرب از جمله عواملی است که باید در کنار سایر عوامل به مداقه و تبیین گذاشته شود تا به این وسیله جوانان اولا جایگاه شریف و عزتمند و انسانی خود را در آفرینش بیابند و آن را والاتر از آن بدانند که به فساد و فسق و گناه بیالایند. ثانیا به دین پژوهی برای نیل به دین باوری و دینداری اصیل اهتمام ورزند و نسبت به فلسفه ها و آثار و ثمرات ارزشمند قوانین و تعالیم و ارزش ها و هنجارهای اسلامی وقوف و شناخت کسب نمایند. ثالثا غریزه جنسی خود را که یکی از نعمت های الهی است در موقعیت مناسب و به نحو صحیح و مشروع و با « ازدواج » به بهره برداری برسانند.
تمایل شدید به رهایی و لجام گسیختگی در انجام فساد و بی بندوباری های اجتماعی علت و عاملی می شود برای گریز از مسئولیت هایی که قوانین و ارزش های اسلامی برای پرورش انسان های آزاده و وارسته بنیان نهادن خانواده های سالم و رشد یافته و ایجاد جامعه ای صالح با روابط اجتماعی سالم و بالنده به ارمغان آورده است
همه گروه های « فرهنگی » که در جبهه « تبلیغ » درصدد آگاه سازی و بینش آفرینی برای نسل جوان نسبت به ریشه های فساد اجتماعی می باشند باید گرایش به آزادی های مطلق جنسی به تقلید از دنیای غرب را در کنار سایر عوامل به مداقه و تبیین بگذارند تا به این وسیله « جوانان » اولا جایگاه عزتمند و انسانی خود را در آفرینش بیابند و آن را والاتر از آن بدانند که به فساد و فسق بیالایند. ثانیا به دین پژوهی برای نیل به دین باوری و دینداری اصیل اهتمام ورزند و نسبت به آثار و ثمرات و قوانین و ارزش ها و هنجارهای اسلامی وقوف و شناخت کسب نمایند. ثالثا غریزه جنسی خود را که یکی از نعمت های الهی است در موقعیت مناسب و مشروع و با « ازدواج » به بهره برداری برسانند
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی